Enkö muka saa soittaa musiikkia omassa asunnossani?
Naapurini on mennyt valittamaan isännöitsijälle siitä, että kuuntelen musiikkia viikonloppuisin eli perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Aloitan toisinaan jo yhdeksältä aamulla ja lopetan aina ennen kello kymmentä, joten en todellakaan soita hiljaisuusaikana!  En siis soita koko päivää putkeen vaan pidän välillä parinkin tunnin taukoja. Eikö minulla ole täysi oikeus kuunnella musiikkia omassa kodissani päiväsaikaan?
Minusta musiikinkuuntelussa ei ole mitään järkeä jos sitä pitää kuunnella hiljaa. Naapuri vaatii minua siis kuuntelemaan joko tietokoneella tai cd-soittimella ILMAN subbareita vedoten siihen, että hän kuulee basson (SIIS PELKÄN BASSON ei edes musiikkia) asuntoonsa :D Mikä oikeus hänellä on määrätä minun elämästäni?  Musiikki sattuu nyt olemaan tärkein asia elämässäni ja harrastukseni, joten en siitä ole yhden valittajan vuoksi luopumassa. Miten saan valittavan naapurin hiljaiseksi?
Kommentit (37)
Niin kauan kun mä elän niin myöskin musiikkia kerrostalossa kuulevat. onneks se on menny isännöitsijältä kuuleviin korviin eikä valtuslappuja ole tullut enää! toki iltakymmeneltä ei enää.
Se Basso on pahinta sydänongelmaiselle. Tuntuu että sydän hakkaa ulos rinnasta kun kuulee sen. Mun äiti on paennut yöllä kotoaan kun alakerran naapurin nuorisolla oli bileet. Niillä jääkaapin kokoiset bassokaiuttimet ja kaikki ikkunat auki ulos.
Laittakoon lisää tekstaripalstalle jos se häirittee eikä tulla MULLE sanomaan! thanks!
Turhaan uhoat, pian olet koditon, odotan kun hymy hyytyy. Paskainen loppu sulla.
hankkikoon korvatulpat. sitte on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Se Basso on pahinta sydänongelmaiselle. Tuntuu että sydän hakkaa ulos rinnasta kun kuulee sen. Mun äiti on paennut yöllä kotoaan kun alakerran naapurin nuorisolla oli bileet. Niillä jääkaapin kokoiset bassokaiuttimet ja kaikki ikkunat auki ulos.
Sydänpotilaana olen samaa mieltä,rytmi sekoaa, mutta mitäs nämä ääliöt muista välittää. Toivon, että ap häädetään mahd.pian.
No vähennä sitä bassoa niin tuskin häiritsee niin pahasti.
M22
Se on väärää tietoa, että "ei saa kuulua naapuriin". Normaaliin elämiseen luetaan myös musiikin kuuntelu tai soittaminen kohtalaisella voimakkuudella.
"Vuonna 2008 Korkein oikeus antoi ennakkopäätöksensä koskien tupakointia asuntojen oleskeluparvekkeilla. Ratkaisussaan KKO tuli linjanneeksi samalla muuta asumista ja siitä mahdollisesti syntyvää haittaa. KKO katsoi, että asunto-osakeyhtiöllä on oikeus puuttua asukkaan sellaiseen toimintaan, joka aiheuttaa muille asukkaille kohtuutonta haittaa, häiriötä tai rasitusta. Yhtiö voi myös vahvistaa järjestyssääntöjä tai tehdä päätöksiä, joilla pyritään ennalta ehkäisemään kohtuuttomien haittojen muodostuminen.
Toisaalta osakkeenomistajat ovat velvollisia kohtuullisessa määrin sietämään toisten osakkeenomistajien ja muiden asukkaiden taholta tulevia häiriöitä.
Ratkaisu kokonaisuudessaan: http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2008/20080007"
Tuossa KKO:n päätöksessä on tuomittu 'radiolaitetta' kovaa soittaneet, mutta ei kerrostalossa flyygeliä päivittäin soittaneita:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850055t
Kuuntele parempaa musiikkia, niin ei tarvitse häätää ollenkaan.
Tuo linkki "Ratkaisu kokonaisuudessaan: http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2008/20080007" liittyy parveketupakointitapaukseen,ei siis äänekkääseen soittoon.
Mene ap opiskelemaan tai töihin, jotta elämässäsi on muutakin sisältöä kuin musiikki. Ja ne kuulokkeet korville kotona!
Minä olen ilmeisesti kaikkien kerrostaloasukkaiden painajainen, päivittäin musiikkia kuunteleva ja useamman kerran viikossa itse soittava basisti. Olen ollut aika huoleton volyymien suhteen ja kysyinkin kerran yhdeltä naapurilta, ovatko harrastukseni häirinneet. Kuulemma ei, kun mitään ei kuulukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ilmeisesti kaikkien kerrostaloasukkaiden painajainen, päivittäin musiikkia kuunteleva ja useamman kerran viikossa itse soittava basisti. Olen ollut aika huoleton volyymien suhteen ja kysyinkin kerran yhdeltä naapurilta, ovatko harrastukseni häirinneet. Kuulemma ei, kun mitään ei kuulukaan.
No ethän sinä sitten ole mikään painajainen, jos musiikkisi ei kuulu. :) Kyllä munkin puolesta sä saat kuunnella musiikkia vaikka niin kovalla, että kuuroudut, kunhan mun ei tarvitse kuulla sitä.
TUM TUM TUM TUM, TUMTUMTUMTUMTUMTUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bassoa käyttävät naapurit vaikuttavat heikkolahjaisilta.
Mene autoosi, aja pikatien varteen, ja jumputa bassoa siellä, silloin et häiritse ketään
Ja minusta jos muuttaa kerrostaloon, pitää hyväksyä, että joutuu elämään aiheuttamatta jatkuvaa häiriötä muille. Onneksi meidän kummankaan mielipiteellä ei ole sinänsä väliä ja sinut saadaan joko talosta ulos tai käyttämään kuulokkeita ihan lakiin vedoten.