Keneltä se on pois, jos vie vauvan synnärillä kansliaan suihkun ajaksi?
Viitaten tuohon keskusteluun, mihin vauva synnärillä suihkun ajaksi. Kovin moni tuntuu tuntuu oudoksuvan äitejä, jotka vievät lapsen kansliaan/hoitajille suihkun ajaksi. Pitäisi jättää omaan sänkyynsä tai huonenaapurin vahdittavaksi.
Miksi?
Ainakin Kätilöopistolla on hoitajilla ollut hyvin aikaa vahtia vauvoja kansliassa vaikka äiti haluaisi rauhassa suihkutella, käydä kahviossa tai syömässä. Kukaan ei ole katsonut pahalla.
Ei kotonakaan ole ketään lasta vahtimaan, eikö vastasyntynyt vauva isossa laitoksessa ole hieman eri asia kuin oma koti? Ei Kättärillä ainakana huoneista ollut kuuloyhteyttä suihkutiloihin ja ihanahan se oli rauhassa suihkutella sairaalassa synntyksen jälkeen kun tiesi pienen olevan turvassa hoitajien kanssa.
Kommentit (57)
Jos parkuu äidin poissaollessa. Ei olisi tullut mieleenkään viedä lasta synnärillä kansliaan tai muiden hoidettavaksi. Vauvan isä on sitä varten, että äiti saa käydä vessassa/suihkussa rauhassa. Ja mikä estää kärräämästä vauvan sänkyä (jossa pyörät alla!) sinne suihkuhuoneeseen mukaan. Ainakin meillä suihkuverhon toiselle puolelle olisi voinut ottaa mukaan. Miten toimitte sitten kotona? Täytyyhän se homma sielläkin organiseerata! Vai ettekö käy suihkussa enää synnärin jälkeen? Yksin ei noin pientä jätetä tietenkään hetkeksikään. Isä apuun tai vauva mukaan. Yksinkertaista!
KYS:illä niin sielläpä eräs nainen jätti vauvansa osastolle ja lähti kotiin!lapsen isi kävi siellä kuulemma katsomassa sitä.jotain masenuksen poikasta nähtävästi ollut..
että äiti voi käydä suihkussa on varmaan joltain yhden lapsen äidiltä tai virikehoittajalta. Tokan ja kolmannen lapsen kanssa olin ryhmähuoneessa ja isä töissä ja kotielämää pyörittämässä, ei todellakaan siellä sairaalassa kaiket päivät istumassa.
Ja kotona voi hyvin käydä suihkussa silloin kun vauva nukkuu, vaikkei kukaan muu olisikaan vauvaa vahtimassa. Tai sit on jotain PAHASTI pielessä, jos kotiin ei ole riittävän turvallista nukkumapaikkaa vauvalle järjestetty.
Meillä ainakin oli niin, että olin synnärillä ilman miestä ja sitten kun pääsin kotiin niin hän hoiti vauvaa sen ajan. Sinullako mies oli synnärillä auttamassa, mutta kotona ei?
Meillä oli kyllä se suihkuhuone niin pieni, ettei olisi kyllä se vauvansänky sinne mahtunut.
Jos parkuu äidin poissaollessa. Ei olisi tullut mieleenkään viedä lasta synnärillä kansliaan tai muiden hoidettavaksi. Vauvan isä on sitä varten, että äiti saa käydä vessassa/suihkussa rauhassa. Ja mikä estää kärräämästä vauvan sänkyä (jossa pyörät alla!) sinne suihkuhuoneeseen mukaan. Ainakin meillä suihkuverhon toiselle puolelle olisi voinut ottaa mukaan. Miten toimitte sitten kotona? Täytyyhän se homma sielläkin organiseerata! Vai ettekö käy suihkussa enää synnärin jälkeen? Yksin ei noin pientä jätetä tietenkään hetkeksikään. Isä apuun tai vauva mukaan. Yksinkertaista!
Minä olen muutaman kerran vienyt vauvan synnärillä kansliaan (TAYS kyseessä). Esikoisen kohdalla olin aivan poikki rankan synnytyksen jälkeen ja sitä minulle hoitajat itse ehdottivat, toivat kyllä yöllä imetettäväksi. Muutaman kerran taisin viedä sekä esikoisen että kuopuksen kansliaan myös suihkun ajaksi. TAYSin vanhoihin suihkuhuoneisiin ei kyllä kukaan vauvoja mukaan ottanut, sen verran ahtaita ja epäkäytännöllisiä olivat (ei edes suihkuverhoja muistaakseni). Eri asia, jos jossain on luksuksena omat suihkut huoneissa..
Sen jälkeen sitten hoidinkin molemmat lapset itse kolmevuotiaiksi kotona, eli saankohan nyt anteeksi nämä kauheat "syntini" ;-))
Jos suoraan sanotaan että JÄTÄ lapsi ja lähde käveleen niin nopeutuu palautuminen niin mitä vikaa sen noudattamisessa on?
JOS sinä et halua jättää lastasi, älä jätä! Mutta se ei ole mikään virhe jos lasta ei halua jättää yksin huoneeseen tuntemattoman kanssa VAIVAKSI jos nyt sattuukin heräämään!
Hoitajat tekee työtään sielä HOITAMALLA äitejä ja lapsia.
Tässä ketjussa ainoastaan VÄÄRIN on että toiset tulee niuhottamaan että koska minä en ole tehnyt niin ei muutkaan saa tehdä!
En laske minuutteja ollessani suihkussa. En tee sitä nytkään kolmannen lapsen synnyttyä -oli isä sielä tai ei.
Se ei tarkoita etteikö isä osallistu jos ei pääse luokseni kun käyn päivittäisellä suihkullani.
Olette kertakaikkisen kamalia!
23
Kyllä sitä nyt äiti saa 9 kk:tta lasta kannettuaan ja rankan synnytyksen läpikäyneenä käydä suihkussa ihan ilman vauvaa. Ihme "naarasleijonamarttyyrit" taas liikenteessä.
siellä perhehuoneessa toisenkin lapsen kanssa, hyvin sinne sänkyyn mahtui meidän aikuisten lisäksi sekä esikoinen että vauva.
ja lapset jopa synnytysvuoteella.. Huoh. Miksi ei vain anneta äidille muutamaa pientä hetkeä palautua synnytyksestä.
Me muuten oltiin koko porukkasiellä perhehuoneessa toisenkin lapsen kanssa, hyvin sinne sänkyyn mahtui meidän aikuisten lisäksi sekä esikoinen että vauva.
70-luvulla nimittäin äidit lepäsivät sairaalassa viikon ja vauvat olivat vauvaloissa syöttöjen välit. Isät saivat katsoa vauvaa lasin takaa, vältettiin pöpöt. Tätä kukaan tuskin haluaa takaisin, mutta veikkaisin että nykyinen "24h vierihoitovillitys vaikka olisit lähes kuoleman partaalla"-villitys loppuu jossain vaiheessa. Luultavasti synnyttää voi pian yksityisesti ja saada sitä palvelua, joka sairaalan asiakkaalle kuuluu. Vain naiset suostuvat komenneltaviksi.
ja lapset jopa synnytysvuoteella.. Huoh. Miksi ei vain anneta äidille muutamaa pientä hetkeä palautua synnytyksestä.
Me muuten oltiin koko porukkasiellä perhehuoneessa toisenkin lapsen kanssa, hyvin sinne sänkyyn mahtui meidän aikuisten lisäksi sekä esikoinen että vauva.
Mulla sattui toinen synnytys olemaan helpohko (toisin kuin ensimmäinen!) eli olin hyvässä kunnossa enkä halunnut olla esikoisesta pitkään erossa. Esikoinen oli vain hieman yli yksivuotias eikä ollut ollut juurikaan hoidossa, juuri tuo esikoisesta pitkään erossa olo tuntui melkein suurimmalle jännityksen aiheelle kakkosta synnyttämään mennessä. Ei tässä siis mistään sankariäitiydestä ole kyse vaan tämä ratkaisu tuntui meistä helpoimmalle ja kotoisimmalle. Ja mies siellä sairaalassa isomman lapsen hoiti, lakanat vaihtoi ja mulle kärräsi ruokaa eikä toisinpäin.
Millaiseksihan lapsi kasvaa, jos äiti KOKO ajan vierellä.
Alkaa itkeä isompana pienestäkin?? Näitä näkee puistossa, joita kannettu koko eka 1 v ja sen jälkeen oltu vierellä. Alkaa kauhee kiljunta ja itku jos joku menee leikkikaverin kanssa vikaan. Äiti tarvitaan viereen, että homma onnistuu.
Ymmärrän kyllä että äidit erilaisia. Mutta erittäin oudolta kuulostaa, ettei anna vauvaa muiden hoitoon...
Minä en itse mitään muuta kaivannut, kuin että joku olisi auttanut vauvan hoidossa. Niin sairaalassa kuin ekan 2 vuoden aikana kotona. Mies auttoi iltaisin. Joskus palkattiin mll-hoitaja.
kaikilla äideillä kun ei riitä rahkeet olla naarasleijonia! ;)
Mun korvissa noi naarasleijotekstit kuulosti ihanalle, antaumuksellisella vanhemmuudelle jossa ajatellaan ensin lapsen hyvinvointia ja vasta sitten omaa mukavuutta. Juuri niin kuin asian pitäisikin olla.
joku MLL-hoitaja ihan "huvin vuoksi" maksaa kuitenkin aika paljon? Ja kaikilla ei ole sukulaisia ympärillä tyrkyttämässä hoitoapuaan. Mä en näe mitään syytä pistää lasta hoitoon jos vanhemmat itse jaksaa ja haluaa lasta hoitaa.
Yritä kuitenkin ymmärtää, että jokaisen äidin synnytys on erilainen, samoin synnytyksen jälkeinen olotila. Itse olin niin kipeä, etten päässyt omin voimin sängystä ylös. Varmemmalta tuntui antaa vauva ensimmäiseksi yöksi kansliaan hoitajien hoidettavaksi, kuin ottaa viereen ja soittaa yöllä kelloa, että tulkaa auttamaan minut ylös sängystä, kun vauva itkee.
Jorvissa muuten oli huoneen yhteydessä niin tilava suihkullinen vessa, että itse ainakin kärräsin vauvan sinne mukanani siksi aikaa, kun kävin suihkussa. Jos kävin pois osastolta, silloin vein lapsen hoitajille kansliaan. Eikä sitä siellä paheksuen katsottu, päin vastoin, itse sitä ehdottivat.
Jos tämä ei tee minusta superäitiä, niin ei voi mitään.
Ja levollisin olo on tullut siitä, kun vauva on vieressä tuhisemassa. Joillekin oman vauvan vieressä nukkuminen ei ole rasittavaa.
UIkomailla: lasta ei ikinä saanut jättää yksin. Kävin suihkussa käytävällä ja vauva oli vauvalassa sen ajan. Olisin saanut rikostuomion varmaan jos vauva olisi jätetty yksin huoneeseen.
Suomessa: oma suihku huoneen yhteydessä. Vauva huoneessa ja olin vielä yksin niin oli rauha käydä suihkussa vaikka vauva huoneessa. Myös ruuat hain ja jätin vauvan yksin huoneeseen, ovi auki, sillä ruokala oli oven toisella puolella. Kuulin inahduksenkin vaikka aterioin ruokalassa ihan oven läheisyydessä. Sairaala ja osasto olivat pieniä.
Vein vauvan vauvalaan, jos minun piti käydä pumppaamassa maitoa. Niin pitkäksi ajaksi en olisi yksin uskaltanut jättää.
Ekalla kerralla oli naarasleijonafiilis, tokalla ei. Jännä juttu, miten erilailla voi kokea syntymät ja silti yhtä rakkaita kaikki lapset :)
sellainen ranneke, joka laukaisee hälytyksen jos vauva viedään osaston ovesta ulos... Ja joillain synnäreillä vauvan sängyssä on sellainen lukittava verkkokatto. Minusta on tosi uskaliasta Suomessakaan jättää vauva ilman valvontaa sairaalassa, jonne tosiaan voi kuka vaan kävellä sisään. Mutta ehkä tämäkin on näitä juttuja, joka muuttuu vasta kun jotain todella ikävää sattuu. Siis sellaista, että jonkun vauva katoaa kokonaan. Sellaistahan nyt sattuu useamminkin, että joku huuruinen äiti on ottanut toisen äidin vauvan ja vauva on sitten etsinnän jälkeen löytynyt tältä toiselta äidiltä sieltä osastolta.