Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keneltä se on pois, jos vie vauvan synnärillä kansliaan suihkun ajaksi?

Vierailija
01.07.2008 |

Viitaten tuohon keskusteluun, mihin vauva synnärillä suihkun ajaksi. Kovin moni tuntuu tuntuu oudoksuvan äitejä, jotka vievät lapsen kansliaan/hoitajille suihkun ajaksi. Pitäisi jättää omaan sänkyynsä tai huonenaapurin vahdittavaksi.

Miksi?

Ainakin Kätilöopistolla on hoitajilla ollut hyvin aikaa vahtia vauvoja kansliassa vaikka äiti haluaisi rauhassa suihkutella, käydä kahviossa tai syömässä. Kukaan ei ole katsonut pahalla.

Ei kotonakaan ole ketään lasta vahtimaan, eikö vastasyntynyt vauva isossa laitoksessa ole hieman eri asia kuin oma koti? Ei Kättärillä ainakana huoneista ollut kuuloyhteyttä suihkutiloihin ja ihanahan se oli rauhassa suihkutella sairaalassa synntyksen jälkeen kun tiesi pienen olevan turvassa hoitajien kanssa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakoon naarasleijonat vauvansa itse 24/7. Minä jätän vauvan toisen hoitoon viideksi minuutiksi kun käyn suihkussa.

Vierailija
22/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskin jättää koska huonekaveri itse sitä ehdotti, vastaavasti minä vahdin huonekaverin vauvaa hänen suihkussa käynnin ajan. Oltiin kaikki sen verran hyvässä kunnossa ettei viiden minuutin vahtimisesta ollut ylimääräistä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat nukkuneet vauvalassa yönsä ja hoitajat toivat sitten imetettäväksi. Halusin todellakin nukkua sairaalassa hyvin et jaksan sitten kotona vauva rumban. Suihkun ajaksi en viennyt vauvalaan kun olin yksin huoneessa ja jätin suihkun oven auki ja päivisin oli vauva tietenkin kokonaan minun hoidossa. Musta tärkeintä synnyttäneelle äidille on lepo ja kunnon yöunet.

Vierailija
24/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat avuttomuuden huipulta.

Eikä viedä suihkutiloihin, joten onko vaihtoehtoja? On sitten käymättä suihkussa, niinkö? Hoitajat sanoivat, että lastenhoitohuone on sitävarten, että äiti pääsee suihkuun tai kahvioon ja halutessaan ulos kävelemään.

Vierailija
25/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päijät-hämeessäpäin ehdottomasti painotettiin sitä, että vauva hoitohuoneeseen siksi aikaa kun äiti poistuu huoneesta.

Liäsksi itte synnytin illalla klo 22.30 ja hoitajat sanoivat että olisi helpompaa jos he ottaisivat vauvan sinne hoitohuoneeseen jotta saisin hieman nukkua.

Vieroksuin tätä, ja totesin että pidän vauvan vierelläni. Siihen hoitajat sanoivat, että hoitohuoneet ja henkilökunta on nimenomaan sitävarten, että vauvan voi viedä sinne tarpeenvaatiessa ja varsinkin silloin kkun äiti on väsynyt, tai haluaa lähteä kahville tai suihkuun omassa rauhassa.

Vierailija
26/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jopa ensimmäisenä yönä vaativat että vahtivat häntä loppuyön (4 tuntia), jotta saisin nukuttua! Ihana paikka tuo Kättäri, kaikki olivat niin avuliaita eikä ketään häirinnyt jos vauvan heille hetkeksi jätti.

Vierailija
27/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen. Ja levollisin olo on tullut siitä, kun vauva on vieressä tuhisemassa. Joillekin oman vauvan vieressä nukkuminen ei ole rasittavaa.

Vierailija
28/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä pystynyt sulkeen silmiäni kun katsoin vain vauvaa + mulla oli hirvee pelko siitä et lapsi kuolee mun nukkuessa.

Lepäämällä kunnolla useamman yön hävisi kaikki pelkoni ja kotona arki sujui tosi hyvin. Toisen lapsen kanssa osasin jo todella arvostaa kunnon unia ennen kotiin lähtöä ;)

T: se joka synnytti yk. ulkomailla ja piti lasta yöt vauvalassa

Vierailija
29/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinkuin viestissäni sanoin, teen sen siksi, että minusta se tuntuu hyvältä ja oikealta. Eikä minua rasita/väsytä se, että vastasyntyneeni on koko ajan lähettyvilläni. Tietenkin eri asia olisi se, jos olisin synnytyksen jäljiltä todella puhkipoikkiväsynyt tai kipeä tms. mutta sellaista ei ole onneksi vielä sattunut.

Ja senkin kerroin, että "luovutan" vauvani toki isänkin hoiviin (jolloin juuri kävin suihkussa/syömässä tms.) mutta vieraampien hoiviin en vastasyntynyttä anna, jos ei ole pakko.

Niinkuin joku toinenkin sanoi, minun leponi mahdollistaa se, että vauvani tuhisee kainalossani.

Ihmiset ovat erilaisia - myös vastasynnyttäneet äidit =)

Vierailija
30/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin sanottiin vuodeosastolla, että vauva on parempi tuoda hoitajille jos lähtee itse huoneesta jonnekin pitemmäksi aikaa. Päättelin, että aikaisemmin oli ilmeisesti jonkun vauva viety huoneesta äidin ollessa syömässä/suihkussa

Vierailija
31/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kuulemma ota toimistoon.

Vierailija
32/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kerran kun mies oli asioilla, menin suihkuun niin että jätin juuri imetetyn ja nukkuvan vauvan sänkyynsä heti vessan oven taakse. Sattumalta kätilö/hoitaja tuli huoneeseen juuri silloin, kuulin suihkuun että huoneen ovi kävi, ja katsoin kuka tuli (pelästyinkin vähän). Hoitaja oli jotenkin tosi toruvan näköinen, muttei sanonut mitään. Tulkitsin siitä että en olisi saanut jättää vauvaa sekunniksikaan!

Miksei? Olisin todellakin kuullut oven läpi vauvan itkun, ja huoneessa ei siis ollut muita. En tosin laittanut huoneen ovea lukkoon. Miksi joissain paikoissa sanotaan ettei vauvaa saa jättää yksin?

Vierailija
33/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta sitten kyllä oli ja vein lapseni sinne suihkun ajaksi. Oli ihan yleinen käytäntö.

Vierailija
34/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä käynyt mielessäkään että veisin vauvan sinne suihkun ajaksi, tarkoitan siis että ei vaan tullut mieleen. t. 17

Vierailija
35/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan vauvoista mitään tietävä ihan vakavissaan ehdottaa vastasyntyneelle... :D

Vierailija
36/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 35

Vierailija
37/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Säännöt pitää laatia sellaisiksi, että urpoinkin pystyy niitä noudattamaan. Jos sääntönä olisi, että hetkeksi voi jättää, niin joku mamma painelisi ulos kahvioon ja jättäisi vauvan tunniksi huoneeseen parkumaan ("en käyny kun kahvit juomassa"). Aivan samasta syystä kuin suositellaan olemaan juomatta alkoholia lainkaan raskausaikana, koska osa ihmisistä ei osaa käyttää päätään asian suhteen.

2. Raha. Oikeasti jos jotain tapahtuisi, olisi sairaala siitä vastuussa. Vaikka joku psykoosiin vaipunut toinen äiti nappaisi toiselta vauvan suihkun/kahvikäynnin aikana. Sairaala vastaa, mutta koska henkilökuntaa on supistettu ja vauvaloita lakkautettu, pitää äidit uskotella, että heidän on vahdittava vauvoja silmä kovana joka sekunti. Kun hoitajilla ei ole enää varsinaista hoitovastuuta vauvoista ja he ovat vierihoidossa suurimman osan ajasta, säästetään henkilöstökuluissa. Näppärää, eikö vaan?

ja kerran kun mies oli asioilla, menin suihkuun niin että jätin juuri imetetyn ja nukkuvan vauvan sänkyynsä heti vessan oven taakse. Sattumalta kätilö/hoitaja tuli huoneeseen juuri silloin, kuulin suihkuun että huoneen ovi kävi, ja katsoin kuka tuli (pelästyinkin vähän). Hoitaja oli jotenkin tosi toruvan näköinen, muttei sanonut mitään. Tulkitsin siitä että en olisi saanut jättää vauvaa sekunniksikaan!

Miksei? Olisin todellakin kuullut oven läpi vauvan itkun, ja huoneessa ei siis ollut muita. En tosin laittanut huoneen ovea lukkoon. Miksi joissain paikoissa sanotaan ettei vauvaa saa jättää yksin?

Vierailija
38/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mein vauva oli ihan mahdottoman hiljainen vastasyntyneenä, eikä itkeskellyt lainkaan. Kämppiksen kanssa jutut sujui hyvin ja jätin vaan vauvan nukkumaan siihen ja pyysin kämppistä soittamaan kelloa, jos alkaa itkeä, kun kävin pikaisesti (2min) suihkussa.

Vierailija
39/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka saattaa pyörtyä tai kaatua suihkussa jos synnytyksessä on ollut verenhukkaa tms.

kukaan vauvoista mitään tietävä ihan vakavissaan ehdottaa vastasyntyneelle... :D

Vierailija
40/57 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa kirjoiteltaisiin yleisönosastoille, tehtäisiin valituksia ja VAADITTAISIIN niitä hoitajia sinne osastolle.

Olisi kaikille mukavampi, kun ei tarvitsisi jättää jollekin naapurisängyn tuntemattomalle ihmiselle omaa vauvaa hoitoon tai jättää yksin itkemään. Myöskään kätilöiden tai itsenikään ei tarvitsisii ottaa sitä vauvaa hoiteisiin.