Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olisi halunnut kuulla tulevasta perinnöstä

Vierailija
01.07.2016 |

Sain sattumalta tietää, että vanhemmillani on huomattavan paljon omaisuutta. Perheemme on aina elänyt pihisti, joten tiesin että jotain on varmaan jäänyt sukanvarteen, mutta en olisi uskonut kuinka suurista rahoista. Olen ainoa lapsi, meillä on hyvät välit, vanhempani ovat yli 70-vuotiaita ja elävät edelleen pihisti. Oletan siis saavani ainakin lakiosan tuosta omaisuudesta joskus (vanhemmat ovat sanoneet että perin heidät täysin).

En haluaisi ajatella tätä asiaa yhtään, mutta se tulee mieleeni, mikä tuntuu kiusalliselta. Olen sanonut vanhemmilleni, että käyttäkää nyt ne rahat. Tilatkaa siivoaja, syökää hyvää ruokaa, nauttikaa. On siis hyvä jos rahaa on käytetty reilusti. Toisaalta ajattelen jo miten tuo raha, tai edes osa siitä muuttaisi elämäämme. En halua ajatella tuollaista. En halua vain "odotella perintöä".

En olisi halunnut tietää. Ymmärtääköhän kukaan tätä?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ollaan ihan rehellisiä, niin tunnen hämmentävän monta miljoonaperinnön saajaa tai saanutta (mikä voi tietysti kertoa siitäkin, ettei miljoona oikeastaan ole kovin paljon) mutta EN YHTÄÄN, JOLLE SE OLISI TULLUT KERRALLA VANHEMPIEN KUOLEMAN JÄLKEEN. Tällä perintötasolla perrinnön pilkotaan käytännössä aina pienempiin osiin ja jaetaan vähän kerrallaan perillisille, usein vielä niin, että vanhemmille jätetään osan omaisuudesta tuotto eliajaksi, mutta pääoma siirtyy lasten nimiin (ja sen mukana tietysti kaikki siihen liittyvä työ).

Joten nämä ihmiset eivät todellakaan ala perinnöstä tietäessään "odottelemaan perinnönjättäjän kuolemaa" millään alitajuisellakaan tasolla. Pikemminkin pelkäävät sitä.

Sitäpaitsi on totta, että ison omaisuuden - jo miljoonankin - hoitamisessa on helposti aika iso työ. Toki sen työn voi ostaa ulkopuoliselta, onhan näitä taloupalveluita ja kiinteistönhuoltoyhtiöitä, mutta miljoona tai pari on sitten oikeastaan siihen vielä liian vähän, että se kannattaisi. Kaikki vastuulliset miljonäärivanhemmat lähipiirissäni ovat tienneet tämän ja opettaneet lapsensa hyvissä ajoin hoitamaan talouttaan. Vain pari tapausta on tehnyt toisin. Niissä onkin sitten köynyt huonosti: suhteet ovat menneen pilalle osin jo vanhempien eläessä ja perintö hävinnyt nopeasti sen saamisen jälkeen.

Miten luulet tietäväsi toisten perintöäsioista? Luultavasti he, joille perintö tuli yllätyksenä eivät huutele asiasta tuttavilleen. Ehkä jossain miljonääriporukassa on tavallista jutella rahoista, mutta itse en ainakaan ole koskaan puhunut kenenkään kanssa runsaista rahoista. Köyhyyttä voi valitella, rikkaus pidetään piilossa.

Kun itse sain perintöä (yllätyksenä), niin ainoa, jonka kanssa asiasta puhuin oli puolisoni ja toinen perinnönsaaja. En ole kertonut siitä edes parhaalle ystävälleni. Siis toki tietää että sain talon yms. Rahavaroista/osakkeista en kertonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän