Kysykää lestadiolaiselta-perusteltuja vastauksia
Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)
Kommentit (254)
Miksi kannatte huolta muiden ratkaisuista ja tuomitsette heidät? Eikö sen oman uskon ja jumalasuhteen pitäisi olla tärkein?
Miksi suhtaudutte niin sallivasti tupakointiin, jopa alaikäisten tupakointiin? Onko se teini-ikäisillenne jonkinlainen seksin ja alkoholin korvike?
Vierailija kirjoitti:
Ette katso televisiota, koska sieltä tulee mielestänne niin paljon pahaa. Suvaitsette kuitenkin netin, josta löytyy kaikkea mahdollista pahaa tuhansia kertoja enemmän kuin televisiotarjonnasta. Missä logiikka?
Kyseessä on enemmänkin perinne. On totuttu että televisiota eiole joten sitä ei myöskään ole ostettu. Tämä televisio"sääntö" tuli myös kauan aikaa sitten, eli vanhemmilta ihmisiltä. He ovat usein tiukempia kuin nuoret joille televisio ei eroa tietokoneesta mitenkään. Eli nykyinen,etenkin alle 30 kanta asiaan, on se että ei niissä eroa ole. Tietokone hankitaa television sijaan kuitenkin siitä syystä että se on monikäyttöisempi ja ajaa television virkaa myös
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannatte huolta muiden ratkaisuista ja tuomitsette heidät? Eikö sen oman uskon ja jumalasuhteen pitäisi olla tärkein?
Emme kanna kyllä huolta muiden ratkaisuista, nimenomaan puheissa sitä juuri vastustetaan. Toki on olemassa ihmisiä joita kiinnostaa liikaa muiden tekemiset, tosin heitä löytyy myös lestadiolaisuuden ulkopuolelta. Ihmisllä on myös hieman vanhentunut kuva lestadiolaisuudesta. Se ei ole enään samanlaista kuin 70-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Mikä sai sinut kääntymään lestadiolaiseksi 14-vuotiaana?
Olin rippileirillä ja kysymykseni joita esitin papille saivat mielestäni outoja vastauksia tai vain toteamista että tuota meidän ei tarvitse miettiä. Tutkin nettiä ja löysin tietoa lestadiolaisuudesta ja se vaikutti ajatusmaailmaani sopivammalta :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi suhtaudutte niin sallivasti tupakointiin, jopa alaikäisten tupakointiin? Onko se teini-ikäisillenne jonkinlainen seksin ja alkoholin korvike?
Itselläni ei vielä lapsia ole mutta itse en suhtaudu alaikäisten tupakointiin suvaitsevaisesti. Asia kuitenkin on mielestäni samanlainen kuin ei-lestadiolais nuorilla jotka juovat alkoholia. Kai sitä halutaan kokeilla jotain uutta. Tupakka on sallittua koska siitä ei mene pää sekaisin toisin kuin alkoholista
Vierailija kirjoitti:
oletko naimisissa? Jos kyllä niin kuinka nuorena avioiduit
Enole vielä :) vuoden päästä kesällä olis tarkoitus häitä juhlia! Minulla on poikaystävä jonka kanssa seurustelun aloitin 15 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko naimisissa? Jos kyllä niin kuinka nuorena avioiduit
Enole vielä :) vuoden päästä kesällä olis tarkoitus häitä juhlia! Minulla on poikaystävä jonka kanssa seurustelun aloitin 15 vuotiaana
Miltä tuntuu ajatus siitä, että seuraavat 25 vuotta olet joko raskaana, imetät tai hoidat sylilasta? Ja ettet voi ikinä antaa riittävästi aikaa vanhemmille lapsillesi, koska sinulla on aina sylilapsi?
Vierailija kirjoitti:
Mistä uskonnosta käännyit? Islam?
Ihan tavallisesta kristinuskosta
Miltä tuntuu ajatus siitä, että seuraavat 25 vuotta olet joko raskaana, imetät tai hoidat sylilasta? Ja ettet voi ikinä antaa riittävästi aikaa vanhemmille lapsillesi, koska sinulla on aina sylilapsi?[/
Aivan varmasti lapset saavat huomiota :) olen jutellut monen ystäväni kanssa joilla on ollut yli 10 sisarusta ja tässä vuosien aikana olen seurannut tätä myös sivusta. Lisäksi mikään ei pakota minua olemaan kokoajan raskaana jos tulee tunne ettei siihen kykene
Menee vähän ohikseksi mutta tunnetko paljon lestadiolaissinkkunaisia, jotka eivät vielä ole löytäneet kumppania. Ajattelin, että jos sieltä löytyis kaunis sinkkunainen niin mulle on ihan sama mitä uskontoo tunnustan.
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohikseksi mutta tunnetko paljon lestadiolaissinkkunaisia, jotka eivät vielä ole löytäneet kumppania. Ajattelin, että jos sieltä löytyis kaunis sinkkunainen niin mulle on ihan sama mitä uskontoo tunnustan.
Tunnen kyllä! Mutta älä nyt liityy mihinkään uskontoon tuollaisen jutun vuoksi :D ajattelemme että usko tulee sydämestä ja sitä toivoisimme myös kumppaniltamme, ja aivan varmasti itsekään et viihdy lestadiolaisena jos ainoa syysi on tuo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä uskonnosta käännyit? Islam?
Ihan tavallisesta kristinuskosta
No ei silloin puhuta, että on "kääntynyt". Samaan ev.lut.kirkkoon lestat kuuluu kuin suurin osa suomalaisista! Meidän seurakunnan papeissakin on pari lestaa eli ihan samaa uskontoa ollaan.
No ei silloin puhuta, että on "kääntynyt". Samaan ev.lut.kirkkoon lestat kuuluu kuin suurin osa suomalaisista! Meidän seurakunnan papeissakin on pari lestaa eli ihan samaa uskontoa ollaan.[/
Tiedän kyllä! En silti keksinyt sopivampaa sanaa ja näen että lestadiolaisuudessa ja ev.lut.kirkon on eroja vaikka samaan asiaan uskotaankin
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu ajatus siitä, että seuraavat 25 vuotta olet joko raskaana, imetät tai hoidat sylilasta? Ja ettet voi ikinä antaa riittävästi aikaa vanhemmille lapsillesi, koska sinulla on aina sylilapsi?[/
Aivan varmasti lapset saavat huomiota :) olen jutellut monen ystäväni kanssa joilla on ollut yli 10 sisarusta ja tässä vuosien aikana olen seurannut tätä myös sivusta. Lisäksi mikään ei pakota minua olemaan kokoajan raskaana jos tulee tunne ettei siihen kykene
No kiva, jos nyt tuntuu luottavaiselta olo suurperheen äitinä. Täällä meillä päin on paljon lestaperheitä ja kyllä suurin osa lapsista tuntuu olevan aika lailla oman onnensa varassa... Ymmärtäähän sen jos äiti ei ehdi katsoa 6vuotiaan perään, kun 1v, 2v ja 3v vie kaiken huomion. Koulussa lestat muodostaa ihan oman porukkansa, jota jotkut jopa pelkää. Kovin ovat huomionkipeitä.
Mukava, jos olet kuullut toisenlaisia kokemuksia.
Pakko vielä sanoa tuosta "oman valinnan" mahdollisuudesta lapsiluvun suhteen. Tiedän muutamankin lesta-äidin, joille uusi raskaus on aina suuren murheen hetki. On rakastava aviomies ja on ollut puhetta, että katsotaan miten jaksetaan, mutta aina vaan niitä lapsia tulee lisää. Ovathan ne "Jumalan lahjoja".
Mitkä opit erityisesti koit omaksesi kun käännyit lessuksi? Onko lessu muuten loukkaava sana vai käytättekö sitä itsekin? Vai onko se lesta?
Ette katso televisiota, koska sieltä tulee mielestänne niin paljon pahaa. Suvaitsette kuitenkin netin, josta löytyy kaikkea mahdollista pahaa tuhansia kertoja enemmän kuin televisiotarjonnasta. Missä logiikka?