Kysykää lestadiolaiselta-perusteltuja vastauksia
Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Miten mielestäsi lestadiolainen voi toimia pappina evankelis-luterilaisessa seurakunnassa? Eikö hän kuitenkin uskontonne mukaisesti usko, että vain te lestadiolaiset ansaitsette pelastuksen, ei hänen seurakuntansa? Eikö se ole papin moraalin vastaista yhtään?
Samaa Jumalan sanaa se pappi levittää niille evankelis-luterilaiskirkkolaisille. En koe asiassa mitään outoa, kumpikin uskoo Jumalaan ja raamattu on pyhä kirja. Uskomme että pelastuksen saa se joka syntinsä anteeksi pyytää
Kysyit kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi. Vastausta eiole sillä synti on aina syntiä eikä ole olemassa suurempaa syntiä kuin joku toinen synti on.
Tämä taitaa selittää asioita. Eikö todellakaan ole väliä, jos vaikka tekee ajatusrikoksen ja himoitsee toisen puolisoa tai sitten käyttää alaikäistä seksuaalisesti hyväksi/raiskaa. Onko todella samanarvoisia ja samanarvoisella anteeksipyynnöllä hoidetaan pois päiväjärjetyksestä?
Tiiän yhen lesta äidin jolla on ainakin 14 lasta (ainakin 5vuotta sitten oli en tiedä onko luku kasvanut) en ymmärrä ihmisii jotka hankkii noin paljon lapsii.
Miten olette pystyneet poikaystäväsi kanssa pidättäytymään seksistä melkein 10 vuotta? Oletteko asuneet koko ajan erillään? Eikö teille tullut tarve mennä aikaisemmin naimisiin jos se ns. tekee luvalliseksi edellä mainitut asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko naimisissa? Jos kyllä niin kuinka nuorena avioiduit
Enole vielä :) vuoden päästä kesällä olis tarkoitus häitä juhlia! Minulla on poikaystävä jonka kanssa seurustelun aloitin 15 vuotiaana
Oletko siis pidättäytynyt poikaystäväsi kanssa seksistä koko seurustelunne ajan (9 vuotta?) ja asuneet erillään koko ajan?
Nuorempana olemme kyllä harrastaneet muutaman kerran seksiä. Asia kuitenkin oli mielestämme väärin ja juttelimme heidän vanhempiensa kanssa asiasta. Nyt viimeiseen 7 vuoteen emme ole harrastaneet. Kaikesta seksuaalisesta emme kuitenkaan pidättäydy. Tutustumme kyllä toisiimme siinäkin mielessä. Rajan olemme kuitenkin laittaneet siihen että mitään yhdyntää eiole eikä tule enään jatkossa, eli kaikki mistä voi tulla raskaaksi on meille vasta avioliittoa varten. Muuten rajoitteita meillä eiole. Yhdessä emme asu mutta olemme kyllä matkustelleet kahdestaan ulkomaille pidemmäksikin aikaa.
Miks lestadiolaiset ovat niin kaksnaamasta porukkaa?
Sanotaan ettei heillä ole tv:tä, olin reipas 10 vuotta sitten töissä suviseuroissa, oikeat kuraseurat olikin kun vettä satoi ja jokapaikka kuraa täynnä. Olin meidän traktorilla vetämässä niitä seuravieraita vaunuineen ensin sinne seura-alueelle ja sitten melkein viikko kiskottiin heitä pois. Outoa oli kuinka käsittämättömän monilta löytyi kuitenkin videokamerat hienouksineen kuvaamaan sitä touhua kuinka heitä tila-autoineen ja isoine vaunuineen kiskoin tielle ja toivotin hyvät kotimatkat... M31v
Vierailija kirjoitti:
Etkö koe ristiriitaiseksi sitä, että jos lestadiolaisuus olisi ainoa oikea uskonto, ja loput ihmiset joutuisivat ikuiseen kadotukseen? Esimerkiksi tämän ajatuksen mukaan jollain alkukantaisheimoilla metsän keskellä ei olisi edes koskaan annettu mitään mahdollisuutta muuhun kuin helvettiin, koska ei koko elämänsä aikana ole välttämättä kuulleet kristinuskosta tai lestadiolaisuudesta?
Eikö sinua koskaan ahdista se, että on niin paljon asioita mitkä eivät ole lestadiolaisuuden mukaan oikein ja jatkuvasti pitäisi olla katumassa?
Entäs mitä ajattelet siitä, että ennen naimisiin menoa lestadiolaisuudessa on käytännössä kaikki seksuaalinen kielletty. Et saa katsoa himoitsevasti toista sukupuolta, et saa olla minkäänlaisessa seksuaalisessa kontaktissa oman tai toisen sukupuolen edustajan kanssa, etkä myöskään saa harrastaa yksinään mitään seksuaalista. Toiset eivät löydä koko elämänsä aikana puolisoa ja ihminen on kuiten seksuaalinen. Jos toteutat seksuaalisuuttasi edes yksin, saat olla jatkuvissa omantunnontuskissa ja kokea häpeää ripittäytymisestä aiheeseen liittyen tai sitten pitää yrittää tukahduttaa luonnolliset tarpeet.
Oletko muuten esikois- vai vanhoollislestadiolainen?
Itse siis olen ollut lestadiolainen ja siksi tiedän aiheesta, mutta kiinnostaa millä tavalla koet yllä esittämäni asiat?
Enole noin rajoittunut seksuaalisuudesta! Esim itsetyydytys on raamatussa hyvin vähässä osassa eikä siihenkään sanota juu tai ei.Mielestäni se on oikein. Sitämieltä kuitenkin olen että seksi kuuluu avioliittoon.
Ja ajattelen niin että ei ihmisen tarvitse olla juuri _lestadiolainen_ päästäkseen taivaaseen. Kunhan uskoo Jumalaan ja pyytää syntinsä anteeksi. Ei raamatussakaan puhuta mitään lestadiolaisista, se on vain suomalaisten nimitys tälle tavalle uskoa :) On uskovaisia eri puolilla maailmaa eikä heidän maassaan tätä uskoa sanota lestadiolaisuudeksi! Ja olen vl
Vierailija kirjoitti:
Uudessa testamentissä puhutaan hiuksista sen verran, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi ja miehelle häpeäksi. Mistä revitte sen hiusten värjäyskiellon ja permanentin sallimisen? Miksi et lue Raamattua vaan luotat valmiiksi pureskellun puhujan sanan, joka ei perustu Raamatun näkemyksiin vaan ihmisoppeihin.
Emme tuota kohtaa luekkaan . Vaan sitä että Jumala on luonut ihmisen ja jokainen ihminen on taideteos. Sitä ei mennä muokkaamaan. Etkai sinäkään menen toisen piirrustusta jatkamaan sillälailla miten itse haluat
Vierailija kirjoitti:
Kysyit kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi. Vastausta eiole sillä synti on aina syntiä eikä ole olemassa suurempaa syntiä kuin joku toinen synti on.
Tämä taitaa selittää asioita. Eikö todellakaan ole väliä, jos vaikka tekee ajatusrikoksen ja himoitsee toisen puolisoa tai sitten käyttää alaikäistä seksuaalisesti hyväksi/raiskaa. Onko todella samanarvoisia ja samanarvoisella anteeksipyynnöllä hoidetaan pois päiväjärjetyksestä?
Joku (ap?) kysyi helluntailaisten syntikäsityksestä. Siellä ei kuitata tehtyjä syntejä anteeksipyytämisellä ja jatkamalla saman synnin tekemistä. Helluntailaisten uskonopetukseen kuuluu parannuksen tekeminen synneistä.
Ap:lle. Kirjoitin siitä kouluissa olevista lestaporukoista. Vastasit, että ehkä se oli aiempina vuosina niin. En tainnut kirjoittaa sitten ihan tarkkaan, koska tarkoitin ihan tätä nykyaikaa ja omia ja lasteni kokemuksia heidän koulustaan.
Lestaperheissä tuntuu olevan aina se 1-2 tosi tunnollista ja hyvää oppilasta ja sitten on muutama häirikkö. Ikävä kyllä yhden lapseni luokalle osui juuri tällainen häirikkö. Tämä muodosti muutaman muun lestaperheen pojan kanssa sellaisen porukan, jota kaikki pienemmät pelkäsi.
Oletko "oikea" lestadiolainen,
- kun olet käännynnäinen
- harrastanut esiaviollista seksiä
- hyväksyt ehkäisyn ja asetat oman jaksamisen Jumalan tahdon edelle
- olet mieluummin kotona kuin suviseuroissa
- uskot, että helvetin voi välttää sisäpiirin ulkopuolellakin
Mikä olen jonkun toisen piirrustus, enkä näin ollen saa itse päättää ulkonäöstäni? Mitä vittua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tupakointi on sallittu? Raamatun mukaan ihmisen keho on Pyhän Hengen temppeli, jota ei tule tuhota.
Myös ylipaino on haitaksi keholle ja tuhoaa sitä. Tupakointia pidetään samanlaisen asiana. Ei kaikkea kielletä, oletetaan kyllä että uskovainen ihminen itse harkitsee ja tekee päätöksensä mikä on hyväksi ja mikä ei. Juominen on kielletty mutta kyllä osa uskovista on siihenkin sortunut. Mielestäni typerää kysyä muutenkin miksei tämä ja tämä ole kielletty. En osaa sinulle vastata miksi Jumala on niin tahtonut meidän tekevän
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle. Kirjoitin siitä kouluissa olevista lestaporukoista. Vastasit, että ehkä se oli aiempina vuosina niin. En tainnut kirjoittaa sitten ihan tarkkaan, koska tarkoitin ihan tätä nykyaikaa ja omia ja lasteni kokemuksia heidän koulustaan.
Lestaperheissä tuntuu olevan aina se 1-2 tosi tunnollista ja hyvää oppilasta ja sitten on muutama häirikkö. Ikävä kyllä yhden lapseni luokalle osui juuri tällainen häirikkö. Tämä muodosti muutaman muun lestaperheen pojan kanssa sellaisen porukan, jota kaikki pienemmät pelkäsi.
Varmasti näitä häiriköitä löytyy uskonnosta riippumatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko naimisissa? Jos kyllä niin kuinka nuorena avioiduit
Enole vielä :) vuoden päästä kesällä olis tarkoitus häitä juhlia! Minulla on poikaystävä jonka kanssa seurustelun aloitin 15 vuotiaana
Oletko siis pidättäytynyt poikaystäväsi kanssa seksistä koko seurustelunne ajan (9 vuotta?) ja asuneet erillään koko ajan?
Nuorempana olemme kyllä harrastaneet muutaman kerran seksiä. Asia kuitenkin oli mielestämme väärin ja juttelimme heidän vanhempiensa kanssa asiasta. Nyt viimeiseen 7 vuoteen emme ole harrastaneet. Kaikesta seksuaalisesta emme kuitenkaan pidättäydy. Tutustumme kyllä toisiimme siinäkin mielessä. Rajan olemme kuitenkin laittaneet siihen että mitään yhdyntää eiole eikä tule enään jatkossa, eli kaikki mistä voi tulla raskaaksi on meille vasta avioliittoa varten. Muuten rajoitteita meillä eiole. Yhdessä emme asu mutta olemme kyllä matkustelleet kahdestaan ulkomaille pidemmäksikin aikaa.
Nyt tulee vähän roisia kieltä, sori jo etukäteen.. Mutta siis noudattaako ap sellaista pidättävyyttä, että penis vaginaan on ehdoton ei, mutta esim. suihinotto tai sormin toisen tyydytys ok? Sellaisen vaikutelman sai tosta lainaamastani viestistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti näitä häiriköitä löytyy uskonnosta riippumatta
Näin varmasti on. Itse en voinut olla ajattelematta että tuo pahin häirikkö oli tainnut jäädä rakkautta vaille, kun oli perheen toiseksi vanhin ja kulkenut kylillä yömyöhään jo alle kouluikäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko "oikea" lestadiolainen,
- kun olet käännynnäinen
- harrastanut esiaviollista seksiä
- hyväksyt ehkäisyn ja asetat oman jaksamisen Jumalan tahdon edelle
- olet mieluummin kotona kuin suviseuroissa
- uskot, että helvetin voi välttää sisäpiirin ulkopuolellakin[/
Ei käännynnäine ole mikään huono asia? Parannusa kehotetaan tekemään. Ja kyllä olen tehnyt syntiä mutta kadun sitä ja pyytänyt syntini anteeksi. Monet lestadiolaiset ovar sitä mieltä että jos äidin henki on vaarassa niin ehkäisy on hyväksyttävää. En kuitenkaan yleisedti hyväksy ehkäisyä. Uskon että kadotusken välttää kun uskoo niinkuin raamatussa sanotaan. Ja kuuntelen suviseuroissa olevia puhelta netistä jos haluan ja käyn muuten aina seuroissa. Joten kyllä, koen olevani oikea uskovainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lestadiolaiset eroaa vaikkapa helluntaiseurakunnasta?
Luulen että syntejä ei pyydetä ainakaan anteeksi? En tiedä :) enole perehtynyt kyseiseen seurakuntaan enkä tunne sieltä ketään
Miksi lapsen täytyy antaa raiskaajalleen anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudessa testamentissä puhutaan hiuksista sen verran, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi ja miehelle häpeäksi. Mistä revitte sen hiusten värjäyskiellon ja permanentin sallimisen? Miksi et lue Raamattua vaan luotat valmiiksi pureskellun puhujan sanan, joka ei perustu Raamatun näkemyksiin vaan ihmisoppeihin.
Emme tuota kohtaa luekkaan . Vaan sitä että Jumala on luonut ihmisen ja jokainen ihminen on taideteos. Sitä ei mennä muokkaamaan. Etkai sinäkään menen toisen piirrustusta jatkamaan sillälailla miten itse haluat
Rusinat pullasta?
Miksi ette kato telkkaria, mutta pyöritte netissä?