Kysykää lestadiolaiselta-perusteltuja vastauksia
Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)
Kommentit (254)
Itse olen lestadiolaisesta perheestä ja aikuisiällä leikin lopettanut. Sinänsä siinä on paljon hyviä puolia, mutta liian tiukka ja ahdas elämäntapa minulle. Jos sopii että joku on miettinyt asiat valmiiksi sinun puolesta niin mikäs siinä.
Hyviä puolia:
-Vankka yhteisöllisyys; lue kaveria ei jätetä
-Uskonto valmiiksi mietittynä pakettina
-Tekemistä riittää / sisältöä ja kavereita elämään
-Lestadiolaisissa on tolkuton määrä yrittäjiä, heiltä voi saada helposti töitä jos kuulut porukkaan
Huonoja puolia
-Kaksinaismoralismi
-Monen ihmisen ahdas, kapea ja ymmärtämätön suhtautuminen elämään; ja muihin asioihin kuin lestadiolaisuskoon.
-Mustavalkoisuus: On olemassa vain hyvää ja pahaa, on olemassa me ja maailman synnin orjat jne
-Erilaisuutta suvaitaan huonosti
-Saarnojen tai opetusten kritisointia katsotaan vähintään kieroon; käytännössä mahdotonta
Mitä mieltä olet menneiden vuosikymmenien rankoista hoitokokouksista? Ja niitähän pidetään edelleen, eivät vain ole niin kovia enää. Hyväksytkö ne?
Miksi ehkäisy on syntiä? Mihin perustuu lestadiolainen käsitys, että kaikki lapset on otettava vastaan?
Miksi noin puolet vl-perheiden lapsista jättää lestadiolaisuuden?
Kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi?
Miksi korvakoruja ei saa käyttää, mutta muut korut ovat ok? Miksi permanentti on ok, mutta hiusten värjääminen ei? Miksi saa käyttää huulikiiltoa, mutta huulipunaa ei? Miksi meikkivoide ja puuteri on sallittua, mutta ripsiväri ei? Miksi lestadiolaiset eivät voi käydä teatterissa?
Tiedätkö miksi tv:n katselu oli alunperin kiellettyä? Minä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää 24 vuotiaalta naiselta joka on 10 vuotta sitten lestadiolaiseksi kääntynyt! Vastaan asiallisesti kaikkeen ja perustelen kantani myös :)
Mitä mieltä olet vapaamuuraruudesta ja uudesta maailmanjärjestykestä
Kirjoitatko helteisestä autojonosta, matkalla kohti seura-aluetta?
Miten lestadiolaiset eroaa vaikkapa helluntaiseurakunnasta?
No kiva, jos nyt tuntuu luottavaiselta olo suurperheen äitinä. Täällä meillä päin on paljon lestaperheitä ja kyllä suurin osa lapsista tuntuu olevan aika lailla oman onnensa varassa... Ymmärtäähän sen jos äiti ei ehdi katsoa 6vuotiaan perään, kun 1v, 2v ja 3v vie kaiken huomion. Koulussa lestat muodostaa ihan oman porukkansa, jota jotkut jopa pelkää. Kovin ovat huomionkipeitä.
Mukava, jos olet kuullut toisenlaisia kokemuksia.
Pakko vielä sanoa tuosta "oman valinnan" mahdollisuudesta lapsiluvun suhteen. Tiedän muutamankin lesta-äidin, joille uusi raskaus on aina suuren murheen hetki. On rakastava aviomies ja on ollut puhetta, että katsotaan miten jaksetaan, mutta aina vaan niitä lapsia tulee lisää. Ovathan ne "Jumalan lahjoja".[/quote]
Olemme poikaystävän kanssa keskustelleet asiasta syvällisesti ja kyllä, käytämme ehkäisyä jos tarpeelliseksi sen näemme. Syön nytkin e-pillereitä, tosin en ehkäisyä varten. On olemassa lestadiolaisia jotka käyttävät ehkäisyä etenkin etelässä. Pohjoisessa ollaan asian suhteen nihkeämpiä. Lisäksi suurimalla osalla tuntemista perheistäni (vanhemmat yli 40) on 5 lasta. Se kuitenkin on meillä "viimeinen vaihtoehto" jos tutuu ettei jaksa. Itseään on hyvä kuunnella myös. Tästä huolimatta ajattelen lapset Jumalan lahjana. Ja tuosta että lestadiolaiset muodostavat oman porukan koulussa.. Saattoi olla noin sillon kun sinä kävit koulua. Kyllä lestadiolaiset menevät porukan mukana ja mielellään tutustuvat uusin tuttavuuksiin :) ja vielä tuosta lapsien hoidosta; laitamme lapset päiväkotiin. Näin toimivat monet ystävistämme. Hoitaminen helpottuu :)
Miten mielestäsi lestadiolainen voi toimia pappina evankelis-luterilaisessa seurakunnassa? Eikö hän kuitenkin uskontonne mukaisesti usko, että vain te lestadiolaiset ansaitsette pelastuksen, ei hänen seurakuntansa? Eikö se ole papin moraalin vastaista yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä opit erityisesti koit omaksesi kun käännyit lessuksi? Onko lessu muuten loukkaava sana vai käytättekö sitä itsekin? Vai onko se lesta?
Syntien anteeksi annon ja pyytämisen. Mielestäni aina jos on tehnyt väärin sitä pitäisi pyytää anteeksi, myös uskossa! Lesta on monen mielestä hieman pilkkaava nimitys mutta mielestäni hyvä lyhenne lestadiolaisuudesta, ei aiheuta minussa mitään loukkaavaa
Etkö koe ristiriitaiseksi sitä, että jos lestadiolaisuus olisi ainoa oikea uskonto, ja loput ihmiset joutuisivat ikuiseen kadotukseen? Esimerkiksi tämän ajatuksen mukaan jollain alkukantaisheimoilla metsän keskellä ei olisi edes koskaan annettu mitään mahdollisuutta muuhun kuin helvettiin, koska ei koko elämänsä aikana ole välttämättä kuulleet kristinuskosta tai lestadiolaisuudesta?
Eikö sinua koskaan ahdista se, että on niin paljon asioita mitkä eivät ole lestadiolaisuuden mukaan oikein ja jatkuvasti pitäisi olla katumassa?
Entäs mitä ajattelet siitä, että ennen naimisiin menoa lestadiolaisuudessa on käytännössä kaikki seksuaalinen kielletty. Et saa katsoa himoitsevasti toista sukupuolta, et saa olla minkäänlaisessa seksuaalisessa kontaktissa oman tai toisen sukupuolen edustajan kanssa, etkä myöskään saa harrastaa yksinään mitään seksuaalista. Toiset eivät löydä koko elämänsä aikana puolisoa ja ihminen on kuiten seksuaalinen. Jos toteutat seksuaalisuuttasi edes yksin, saat olla jatkuvissa omantunnontuskissa ja kokea häpeää ripittäytymisestä aiheeseen liittyen tai sitten pitää yrittää tukahduttaa luonnolliset tarpeet.
Oletko muuten esikois- vai vanhoollislestadiolainen?
Itse siis olen ollut lestadiolainen ja siksi tiedän aiheesta, mutta kiinnostaa millä tavalla koet yllä esittämäni asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko naimisissa? Jos kyllä niin kuinka nuorena avioiduit
Enole vielä :) vuoden päästä kesällä olis tarkoitus häitä juhlia! Minulla on poikaystävä jonka kanssa seurustelun aloitin 15 vuotiaana
Oletko siis pidättäytynyt poikaystäväsi kanssa seksistä koko seurustelunne ajan (9 vuotta?) ja asuneet erillään koko ajan?
Uudessa testamentissä puhutaan hiuksista sen verran, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi ja miehelle häpeäksi. Mistä revitte sen hiusten värjäyskiellon ja permanentin sallimisen? Miksi et lue Raamattua vaan luotat valmiiksi pureskellun puhujan sanan, joka ei perustu Raamatun näkemyksiin vaan ihmisoppeihin.
Miksi tupakointi on sallittu? Raamatun mukaan ihmisen keho on Pyhän Hengen temppeli, jota ei tule tuhota.
Miksi tanssi on kielletty, vaikka se on Raamatussa sallittu, siihen oikein kehotetaan. Kehotetaan ylistämään Jumalaa laulaen, soittaen ja tanssien.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet menneiden vuosikymmenien rankoista hoitokokouksista? Ja niitähän pidetään edelleen, eivät vain ole niin kovia enää. Hyväksytkö ne?
Miksi ehkäisy on syntiä? Mihin perustuu lestadiolainen käsitys, että kaikki lapset on otettava vastaan?
Miksi noin puolet vl-perheiden lapsista jättää lestadiolaisuuden?
Kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi?
Miksi korvakoruja ei saa käyttää, mutta muut korut ovat ok? Miksi permanentti on ok, mutta hiusten värjääminen ei? Miksi saa käyttää huulikiiltoa, mutta huulipunaa ei? Miksi meikkivoide ja puuteri on sallittua, mutta ripsiväri ei? Miksi lestadiolaiset eivät voi käydä teatterissa?
Tiedätkö miksi tv:n katselu oli alunperin kiellettyä? Minä tiedän.
Hoitokokouksia ei nykyään pidetä kyllä enään missään muodossa ja suhtaudumme niihin negatiivisesti. Kukaan ei toista voi pakottaa mitään pyytämään anteeksi jos itse tekiä ei koe syyllisyyttä. En tosin itse ole kokenut enkä edes ole syntynyt hoitokokousten aikaan. Vain lukenut ja kuullut sekä jutellut asiasta.
Ehkäisy on jokaisen parin oma asia. Jumala on sanonut raamatussakin ehkäisystä kielteiseen sävyyn mutta kohtaa on hieman vaikea tulkita joten jokainen tehköön se itse. Ajattelen kuitenkin lapset Jumalan lahjana sillä Jumala ihmisiä tänne luo sen verran kun on suunnitellut. Ehkäisyn käyttö kuitenkin on tärkeää mielestäni jos lääkäri niin määrää tai jos ei oikeasti enään jaksa. Ei sekään ole oikein että lapset eivät voi hyvin ja pahimmassa tapauksessa kokevat väkivaltaa koska vamhwmmat eivät jaksa. Syntiä sekin on niinkuin ehkäisykin.
Kysyit kumpi on suurempi synti: ehkäisy vai esiaviollinen seksi. Vastausta eiole sillä synti on aina syntiä eikä ole olemassa suurempaa syntiä kuin joku toinen synti on.
Meikkauksesta sen verran että ajattelemme niin että Jumala on luonot ihmisen sellasiseksi kuin on. Kevyt ehostaminen ja vaikka vaikean aknen peittäminen on mielestäni hyvä juttu. Kuitenkin irtoripset jne ovat jo liian muokkaamista ja peittävät Jumalan luomustsa. Jos joku uskovainen ystäväni meikkaisin en tuomitse mutta itse en halua. Eli ehkä toimisi sellainen ajattelu tapa että kun poistat kaiken meikin niin olisi vielä tunnistettavan näköinem ihminen kyseessä :D
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatko helteisestä autojonosta, matkalla kohti seura-aluetta?
Itseasiassa en :) olen käynyt suviseuroissa vain kerran! Eiole mun juttu nukkua teltassa keskellä peltoa. Tuttuja siellä kyllä on mukava tavata. Jos haluan kuunnella puheita sieltä teen sen kotona koneen avulla
Mitä mieltä olet helluntailaisista? Entä helluntailaisuudesta kristinuskon haarana?
Vierailija kirjoitti:
Miten lestadiolaiset eroaa vaikkapa helluntaiseurakunnasta?
Luulen että syntejä ei pyydetä ainakaan anteeksi? En tiedä :) enole perehtynyt kyseiseen seurakuntaan enkä tunne sieltä ketään
Jossain vaiheessa lestadiolaisilla oli kiellettyä matkustaa bussilla. Tiedätkö miten tätä kieltoa perusteltiin ja mistä syystä siitä päätettiin luopua?
Lestadiolaiset kuuluvat ev.lut kirkkoon, hyvinpä olet perehtynyt :D