Poikkis ei tue hakuani oikikseen enää
En ole vielä saanut tuloksia, mutta koe meni niin penkin alle, että tiedän, että en pääse. Poikkis ilmoitti, että nyt minun on kuulemma aika tehdä jotain muuta tai mennä töihin. Olen yrittänyt selittää, että tämä oli vasta toinen hakuni ja monet hakevat jopa 5-10 kertaa. Tiedän kuitenkin olevani täydellinen alalle ja haluaisin vähän tukea elinkumppaniltani! Ymmärrän toki että poikkis tavallaan elättää minua nyt mutta jotenkin luulen ettei hän ymmärrä koulutuksen tärkeyttä sillä hän on itse käynyt vain ammattikoulun...
Kommentit (61)
Ääh... Täähän on provo. Täytyy antaa 4/5 kun luulin oikeasti auttavani...
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaisit amis
Terveisin, AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaisit amis
Terveisin, AP
Kirjoititko tuon hokemasi pääsykokeessakin vastaukseksi kaikkiin kysymyksiin.
Mä hain kahdesti. Ei se ole nykypäivää, että onnistuu täyspäiväinen kirjastossa istuminen, ellei sitten asu vanhempien luona, jotka suostuvat maksamaan elämisen sen vuoden ajalta. Totta kai elätät itsesi samalla kun luet, eikä niin, että poikaystävä elättää, esim osa-aikaisella työllä, kuten minäkin tein. Sain opiskelupaikan ekana vuonna, mut siirsin sitä voidakseni lukea viel kerran oikiksen pääsykokeisiin. Jos sillon en ois päässyt, olisin lähtenyt lukemaan sitä hallintotieteiden tutkintoa, mihin pääsin ensi yrittämällä ja mahdollisesti yrittänyt sen ohella uudelleenkin jonkun kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hakevat 5-10 kertaa, mutta aika harva sisään päässyt ja alalla myöhemmin menestynyt on joutunut noin montaa kertaa hakemaan.
Mistä tiedä että sovit alalle, jos et kykene omaksumaan pääsykoeaineistoa riittävän hyvin? Kai tiedät, että oikiksessa opiskelu on pitkälti valtavien kirjakasojen lukemista eli sitä samaa mitä se pääsykoekin...
Sovin kyllä alalle todella hyvin, älä siitä huolehdi!!
AP
Saisiko perusteluja tälle?
Tee jonkin verran töitä samalla kun luet...
Vierailija kirjoitti:
Mä hain kahdesti. Ei se ole nykypäivää, että onnistuu täyspäiväinen kirjastossa istuminen, ellei sitten asu vanhempien luona, jotka suostuvat maksamaan elämisen sen vuoden ajalta. Totta kai elätät itsesi samalla kun luet, eikä niin, että poikaystävä elättää, esim osa-aikaisella työllä, kuten minäkin tein. Sain opiskelupaikan ekana vuonna, mut siirsin sitä voidakseni lukea viel kerran oikiksen pääsykokeisiin. Jos sillon en ois päässyt, olisin lähtenyt lukemaan sitä hallintotieteiden tutkintoa, mihin pääsin ensi yrittämällä ja mahdollisesti yrittänyt sen ohella uudelleenkin jonkun kerran.
Mä jatkan vielä: opiskele ensin avoimessa, kuten on ehdotettu täällä ja tee töitä sielläkin tosi paljon, mitä voit ja sitten pääsykokeisiin mutta tänä aikana hanki joku osa-aikainen työ. Minä olin henkilökohtaisena avustajana. Toki stressiä lievensi se, että oli olemassa se aivan hyvä opiskelupaikka, jos ei natsaa seuraavallakaan kerralla. Ehkä sunkin kandeis miettiä myös joku kakkosvaihtoehto, jota opiskellessasi voit toki edelleen hakea oikikseenkin. Ja jos ei natsaa niin ehkä ei ole sua varten, koska omaksua tosiaan pitää valtavia määriä tietoa nopeassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, toivotaan parasta tällä kertaa kuitenkin. On täysin oma asiasi, montako kertaa haet - varmaan käyt kuitenkin töissä ensi vuoden etkä siten ole poikaystäväsi elätettävänä?
Siis täysipäiväinen työni on kyllä ihan kirjastossa istuminen ja Eximian valmennnuskurssille ajattelin myös mennä, viime vuonna olin valmennuskeskuksella.
AP
Provo. Ei kukaan lue ympäri vuoden pääsykokeisiin.
Ei niin, oikiksen pääsykoekirjatkin julkistetaan vasta maaliskuussa. Provo.
Neiti amis ei taida tietää miten kysymystyyppeihin vastaamista voi harjoitella ympäri vuoden. Mee amis muualle provosoimaan!
AP
Neiti OTM sulle, honey ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hakevat 5-10 kertaa, mutta aika harva sisään päässyt ja alalla myöhemmin menestynyt on joutunut noin montaa kertaa hakemaan.
Mistä tiedä että sovit alalle, jos et kykene omaksumaan pääsykoeaineistoa riittävän hyvin? Kai tiedät, että oikiksessa opiskelu on pitkälti valtavien kirjakasojen lukemista eli sitä samaa mitä se pääsykoekin...
Sovin kyllä alalle todella hyvin, älä siitä huolehdi!!
AP
Saisiko perusteluja tälle?
No ap tietenki uskoo soveltuvansa alalle, koska kuvittelee loistavansa jakkupuku päällä oikeudessa huutelemassa vastalausetta, kuten on Ally McBealistä oppinut. Ei hän tajua, että me hukutaan paperitöihin ainakin valtion virkamiehinä ja siinäkin pitää aika paljon ja nopsaan kyetä hoksaamaan ja tekemään ratkaisuja. Ap:n tyylistä mä en nyt näe sellaista valtavaa alalle soveltuvaa kykyä esim. ilmaista itseään korrektisti ja hyvää ulosantia ja ymmärrystä muutenkaan.
Muut yritä vaan, jos tää on sun haave, mutta samalla hanki myös elantosi osa-aikatyöllä vaikka. Se valmistaa sua siihen, että monesta asiasta pitää selvitä nopeasti, kuten vaikka että työn lisäksi on opsikeltavaa avoimessa ja pääsykoekirjat sit aikanaan. Sellaista tekevä soveltuu mun mielestä paremmin, joka pärjää niin, että tilanteet vaihtuu nopeasti ja koko ajan pitää muun työn ohella selvitellä ja opetella uuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, toivotaan parasta tällä kertaa kuitenkin. On täysin oma asiasi, montako kertaa haet - varmaan käyt kuitenkin töissä ensi vuoden etkä siten ole poikaystäväsi elätettävänä?
Siis täysipäiväinen työni on kyllä ihan kirjastossa istuminen ja Eximian valmennnuskurssille ajattelin myös mennä, viime vuonna olin valmennuskeskuksella.
AP
Neiti amis ei taida tietää miten kysymystyyppeihin vastaamista voi harjoitella ympäri vuoden. Mee amis muualle provosoimaan!
AP
Ohis, mut nice comeback :) Täällä toinen. Ootko muuten Pykäläläinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Ohis, mut nice comeback :) Täällä toinen. Ootko muuten Pykäläläinen?
Lexiläinen :)
Vierailija kirjoitti:
Blääh.
Poikkis -sanaa käyttävä, miehen elätettävänä oleva nainen ei ole oikea ihminen puolustamaan ja tutkimaan lakia ja oikeutta, oikeushistoriaa, länsimaista oikeusjärjestelmää. Vai onko toiveammattisi Heikki Lampelan kaltainen "kohujuristi"? Ip -lehtiin ja telkkariin pääsee vähemmilläkin opinnoilla. Menkää poikkiksen kanssa johonkin tosi-tv -ohjelmaan! Onhan noita häitä ja parisuhdedieettejä ja jollain trooppisella saarella pantavana ... :)
Väheksytkö ihmisiä heidän puhetyylinsä perusteella? Olen oikeustieteen maisteri ja käytän myös sanaa poikis, tosin en asiakkaiden läsnäollessa. Teen töitä lakiasiaintoimistossa osa-aikaisena, koska haluan viettää enemmän aikaa perheen ja lasten kanssa. Ja kyllä, mieheni elättää minua, koska tienaa kymmenkertaisesti enemmän, kuin minä osa-aikaisena, ja kulut jaamme tulojen mukaan.
Ap:lle onnea yritykseen ja sen voin sanoa, että pääsykoekevääni aikoinaan oli kamalin kevväni, mutta se tuska ja uurastus todella kannatti. Tärkeää on myös se, että kun luet, luet ajatuksella ja ymmärrät lukemasi. Olin aikoinaan Pykälän kurssilla ja pidin sitä erittäin hyvänä.
Otsikossa taisi tulla kirjoitusvirhe? Eikö pitänytkin olla että poikia ei enää MAKSA (siis kustanna) hakuasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Lähes kaikki Munkkalaiset kaverini hakivat oikikseen. He kaikki pääsivät viimeistään seuraavana vuonna. Osa luki koko vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä tuleva vuosi hyväksesi. Voitko opiskella avoimessa yliopistossa oikkiksessa olevia aineita? Käy myös vaikka osapäivätyössä. Tärkeintä on motivaatio, kyllä sinne joskus pääsee. Analysoi mikä meni nyt pieleen. Usein epäonnistumiset opettavat paljon, kunhan analysoimme tarkkaan niitä.
Menestyjä on se, joka nousee maasta ylös kerta toisensa jälkeen ja ottaa opin kaatumisistaan, Ei se, joka ei koskaan kaadu ja kompastu.212En todellakaan halua mennä mihinkään vaihtoehtoyliopistoon, haen vakavissani enkä halua mututietoa.
AP
Jaaha, ap olikin trolli. Pääsykokeisiin ei kannata lukea koko vuotta vaan se aika jolloin pääsykoekirjat julkaistaan. Asenteesi opiskelua ja alaa kohtaan on huono, jos et halua opiskella oikeustieteen opintoja avoimessa yliopistossa. Avoimessa yliopistossa suoritetut opinnot hyväksiluetaan suoraan tutkintoosi, kun pääset sisään ja ymmärryksesi oikeustieteestä syvenee. Minkä vuoksi haet oikikseen? Rahanko? Palkka ja työllisyysnäkymät eivät nykyoikkareilla ole kovin kummoisia työn vaativuuteen nähden ja siihen, että toisinaan töitä saa tehdä kellon ympäri.
Ymmärrän kyllä poikaystävääsi, jos tukemisella hän tarkoitti nimenomaan rahallista tukemista. Itse varmaan yrittäisin etsiä nyt jotain hanttihommia ja tekisin niitä loppusyksyyn asti. Sitten menisin vaikka pikkumatkalle lepuuttamaan aivoja ja sen jälkeen keskittyisin 100% pääsykokeisiin, koska rahathan sulla on jo sitten säästössä kevättä varten.
En kyllä suosittele todellakaan hakemaan minnekään kakkosvaihtoehtoon opiskelemaan, jos oikis on tavoitteenasi. Eri asia tietenkin, jos hylkäät ne unelmat. Avoin yliopisto ja työnteko on järkevää mutta alkamalla opiskelemaan vain huvin vuoksi, jotta voi samalla hakea oikikseen ei ole mitään järkeä. Siinä kuluttaa vain opintotukea. Itse tiedän monia tällaisia tapauksia, jotka ovat ottaneet amk-paikan vastaan ja samalla hakeneet oikikseen. Keväällä sitten eivät pystyneet suorittamaan kursseja, kun piti päntätä pääsykokeisiin ja joutuvat sitten makselemaan opintotukea takaisin.
Mulla oli lukiokaveri tyttö, joka halusi oikikseen. Haki monta kertaa, ei koskaan päässyt sisään. Ei sitten tullut hankkineeksi mitään muutakaan koulutusta, hänen ammattinimikkeekseen jäi kotiäiti.
Jos et kahdella yrityksellä pääse sisään, et sovi alalle. Kykysi eivät vain riitä.
Mieti jotain muuta.
Mikset läskiamis laihduta? :)))