Ajattelin lähettää todella vähävaraiselle sukulaisperheelle pienen paketin nimettömänä.
Perheessä on neljä lasta, työttömäksi jäänyt äiti ja sairaseläkkeelle joutunut isä.
Tällä hetkellä paketissa on seuraavaa:
- kuusi Linnanmäen ranneketta
- kuusi 250€:n S-ryhmän lahjakorttia
- 12 Finnkinon leffalippua
- TallinkSiljan arvolahjakortti, 2x500€ (koska perhehytti on erikoishytti, eikä sitä voi ostaa tavallisella risteilylahjakortilla)
- lahjakortti yhteen pyöräliikkeeseen, josta koko perhe voi käydä hankkimassa itselleen polkupyörät tarvikkeineen (nyt ilmeisesti vain äidillä ja kahdella lapsella huonot pyörät)
- kuusi haltijakohtaista HSL:n matkakorttia, kuhunkin ladattu 80€ arvoa (matkakortit heillä todennäköisesti on jo, mutta en voi niihin etänä lisätä arvoa tai kautta..)
En halua antaa suoraan rahaa, vaan mieluummin tuollaista koko perheen yhdessäoloon ohjaavia juttuja. S-ryhmän lahjakortilla voi hankkia vaikka kuukauden ruoat tai lapsille leluja, leikkivälineitä tai muuta.
Mikä vielä olisi arkea ja kesää helpottavia kivoja asioita, kun perheellä ei ole rahaa tehdä oikein mitään? Autoa ei ole, tekemiset pitäisi olla Helsingissä.
Kommentit (371)
en nyt tiedä onko tätä kukaan sanonut, mutta oikeasti köyhä ihminen tulee varmasti myymään osan lahjakorteista eteenpäin ja maksaa ihan vaan peruslaskuja!
Vierailija kirjoitti:
Museokortit kuudelle tekee yli 350 euroa...
Samalla työtön, eläkeläinen ja lapsi saavat yleensä alennusta museoissa... Kuinkakohan monta museoreissua pitäisi tehdä, jotta "kannattaa".
Ottaisin mielummin käteisenä 350 euroa kuin museokortit, jos olisi paha taloudellinen tilanne.
Ihme projisointia täällä osalla kirjoittajista, kun väittävät vallankäyttöä pohdiskelevien viestien kirjoittajien henkilökohtaisia motiiveja kateudesta tai jopa vaikeasta persoonallisuushäiriöstä johtuviksi. Sanon projisointia siksi, että tällaista tietoahan ei tosiasiallisesti ole kirjoittajien käytössä. Kyse on arvailusta, kateuskortin heitosta.
Miksei keskustuun vain voi mahtua moniäänisyyttä? Näistä pohdinnoista voi olla hyötyä ap:lle siihen kirjeeseen. Kun kyse on rahasta ja auttamisesta, on aina kyse vallasta. Valta ei ole hyvää, ei pahaa. Mutta valinnat, joita ap tekee lahjoja hankkiessa perustuvat käsityksiin vähävaraisen perheen mukavasta laatuajasta, jonka subventoiti mahdollistaisi. Näin tieto ja valta kulkevat ja kietoutuvat yhteen fantasiasta normaalista keskiluokkaisesta perhe-elämästä, johon tämä vähävarainen sukulaisperhe ei kykene. Tähän liittyy vaara, että kaunis ele voi olla myös tahditon. Tai ei vaan kohdistu oikein, kun oletetaan. Tämän olen kirjoittanut yleisellä tasolla, ap:n lista kuulosti melko avoimelta lahjakortteineen s-ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihme projisointia täällä osalla kirjoittajista, kun väittävät vallankäyttöä pohdiskelevien viestien kirjoittajien henkilökohtaisia motiiveja kateudesta tai jopa vaikeasta persoonallisuushäiriöstä johtuviksi. Sanon projisointia siksi, että tällaista tietoahan ei tosiasiallisesti ole kirjoittajien käytössä. Kyse on arvailusta, kateuskortin heitosta.
Miksei keskustuun vain voi mahtua moniäänisyyttä? Näistä pohdinnoista voi olla hyötyä ap:lle siihen kirjeeseen. Kun kyse on rahasta ja auttamisesta, on aina kyse vallasta. Valta ei ole hyvää, ei pahaa. Mutta valinnat, joita ap tekee lahjoja hankkiessa perustuvat käsityksiin vähävaraisen perheen mukavasta laatuajasta, jonka subventoiti mahdollistaisi. Näin tieto ja valta kulkevat ja kietoutuvat yhteen fantasiasta normaalista keskiluokkaisesta perhe-elämästä, johon tämä vähävarainen sukulaisperhe ei kykene. Tähän liittyy vaara, että kaunis ele voi olla myös tahditon. Tai ei vaan kohdistu oikein, kun oletetaan. Tämän olen kirjoittanut yleisellä tasolla, ap:n lista kuulosti melko avoimelta lahjakortteineen s-ketjuun.
Hienot projisoinnit sullaki.
Sama provo oli joku aika sitten hevostalli.netissä ja pari vuotta sitten myös täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Museokortti on erittäin hyvä idea!
t. Neljäs vastaaja
Mä taas olen ehodttomasti sitä mieltä että EI museoon. Ne eivät kiinnosta kaikkia ihmisiä ja hyvin vähän siellä on mitään pienille lapsille. Ennemmin vaikka liput Heurekaan. Siellä on nähtävää koko perheelle.
Hieno idea sinulla kyllä, nostan hattua!
Oletko koskaan ollut museossa? Tiedätkö muita museoita kuin Ateneumin, Kiasman ja Kansallismuseon?
Katsopa museolista läpi ja tule sen jälkeen kertomaan, etteikö löytyisi edes muutamaa museota JOKA IKISELLE suomalaiselle. http://www.museot.fi/index.php
Käsittämätöntä ennakkoluuloista yleistystä.
Ei kaikki lapset ole samanlaisia, osaa voi kiinnostaa kovastikin joku dinosauruksen luuranko, vanhat ruosteiset miekat tai Aleksi Gallen-Kallelan isot taideteokset.
Minä vein mieheni Ateneumiin ja hän viihtyi siellä mainiosti, vaikka ei ole taiteesta muuten kiinnostunut. Parasta mulle oli hänen ilmeensä erään nykytaideteoksen edessä :D Se teki sellaisen "vaikutuksen", että muistetaan vielä vuosien jälkeenkin.
Sinulle museo siis tarkoittaa kaikkea antiikkista, tylsää, vanhaa ja "korkeakulttuurista".
Just loppui Helsingin Observatoriossa LEGO-näyttely, jossa oli todellisista avaruustutkimuksista ammentavia Lego-rakennelmia. Nekin on tosi tylsiä sun mielestä?
Entäs teatterimuseo, jossa lapset saavat itse hakea isosta puvustamosta hienoja teattereissa käytettyjä vaatteita ja näytellä lavalla oikeiden teatterivalojen loisteessa? Ihan plääh sekin varmasti.
Mua ei kiinnosta dinosaurusten luurangot, vanhat ruosteiset miekat, eikä Gallen-Kallelan maalaukset. Silti käyn kymmenissä museoissa joka vuosi.
Taisit lainata väärää kirjoittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla työtön, eläkeläinen ja lapsi saavat yleensä alennusta museoissa... Kuinkakohan monta museoreissua pitäisi tehdä, jotta "kannattaa".
Ottaisin mielummin käteisenä 350 euroa kuin museokortit, jos olisi paha taloudellinen tilanne.
Jos antaa käteisenä, lapset ei pääse museoon kertaakaan. Maksakoon niitä peruslaskujaan niillä rahoilla mitä ei nyt tarvittukaan koulureppuihin ja prisman vaatteisiin. Sitäpaitsi pitäishän vähävaraisenkin varojen niihin peruslaskuihin riittää, nyt on kai kyse lomaextrasta lapsille ja vanhemmat pääsee siivellä vähän Niinkuin lasten varjolla.
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa kuin ap ja todellakin kun olen tästä täysin jaloilleni selvinnyt jaan sen ilon eteenpäin itsekin. Ei sitä voi käsittää miten vaikka vapaaliput linnanmäelle voi olla oikeasti aivan tajuttoman suuri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Tähän se homma sitten kaatui. Voi harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mäkin olisin mieluummin ottanut kaikki ruusut ja mariskoolit rahana YO-juhlissani. Sitten häissäni olisin mieluummin ottanut kaikki lahjat rahana. Ja tota lasten ristiäislahjatkin olisin voinut ottaa rahana. Niin ja kaikki lasten kaverisynttäreiden lahjat olisin mieluummin ottanut itselleni rahana. Miehen 40-vuotislahjatkin olisin voinut mieluummin ottaa rahana.
Itse asiassa nyt kun ajattelin, niin voisin ottaa kaiken rahana. Aina. Koska rahahan se on se tärkein asia maailmassa.
En lukenut koko ketjua, mutta tuli mieleen (ehkä joku kirjoittanutkin jo saman) noista bussikorteista ja lääkkeistä ainakin, että saavatko toimeentulotukea? Jos, niin nuo ehkä saavat tt-tuen kautta jo muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaisi ahdistaa ainakin tuollainen risteilylahjakortti. Vaikka risteily olisi ilmainen, niin siihen sisältyy kaikkea muuta. Mies ehdotti meillekin Tallinnan risteilyä, mutta mulla ei todellakaan ole vaatetta, millä sinne lähtisin. Töissä on virkapuku ta:n puolesta, kotona mennään ihan kulahtaneilla vaatteilla, myös sinne lähikauppaan. Ei todellakaan ole varaa pistää vaatekaappia uusiksi.
Mites, tarviiko henkilökortit tuollaisille risteilyille, ei nekään ole ilmaisia hommata?
Miksi et hanki siistejä vaatteita käytettynä?
Helpommin sanottu kuin tehty.
Vuorotyötä tekevänä useamman lapsen äitinä on aika pienet mahdollisuudet kierrellä kippiksiä etsimässä niitä siistejä vaatteita. Kun ei ole edes standardikokoa (olen kokoa 46), nettikirpparitkin ovat poissa pelistä. Kesäisin on pääkaupunkiseudulla useitakin parkkikirppiksiä, mutta "harmi", että useampi viikonloppu menee töissä.
Seli seli. Nettiin kuitenkin pääset, ja kyllä sielläkin isoja vaatteita liikkuu. Esim. Vähänkäytetty.fi.
Pointti oli kuitenkin se, että netissä on hankala sovittaa. Aikaa ei todellakaan ole siihen, että veivaan aikatauluja, ajan ympäri pääkaupunkiseutua paidan tai housun perässä, lapset takapenkillä.
Miksi sun niin pitäisi tehdä, kun voi tilata postin kautta? Ja monesta vaatteesta on mitat laitettu tai sitte tilaat suoraan kokoa 50?
Ok. Ehkä olet ryysysi ansainnut.
Tämä nyt kertoo enemmän sinusta kuin minusta.
Postitse en tilaa, kun kerran on huijatuksi tullut.
En ole kukaan lainatuista mutta vaikutat kyllä todella perusnegatiiviselta tyypiltä. Kaikesta saa tehtyä ihan mahdottoman vaikeaa jos vain haluaa. Tekosyitähän nuo ovat oikeasti.
Mikset mene viikkovuokralla toimivalle kirppikselle, niitä on Helsingissäkin (vai mitä pk-seutu sinulle tarkoittaakin) monia ja niissä on sovituskopit? Aukioloajat yleensä laajat, eli sellaiset että pääset käymään vaikka työmatkalla jollet nyt välttämättä hingu sinne yövuoroon mennessäsi.
Tai nyt aleaikaan teet yhden täsmäiskun johonkin hyvään ostoskeskukseen ja ostat pari siistiä vaatetta aletangosta. Tuollaiset äärikoot (sekä isossa että pienessä päässä) ovat juuri niitä jotka niille tangoille herkimmin päätyvät. Normaalikoot menevät ensin.
No, ehkä olen sellainen. Tai av-palsta on minusta tehnyt sellaisen. Tämä meni nyt kauas aloituksesta, ja tarkoitus oli vain tuoda esiin se, että pelkkä risteily voi aiheuttaa isot taloudelliset paineet muualle.
Mustat caprit ja kukkapaita on taatusti av-palstan mielestä ehdottoman junttia, joten en sellaisissa tule julkisesti esiintymään missään muualla kuin kotipihalla ja lähikaupassa. Tämä ei ole minulle ongelma, enkä minä kaipaa Tallinnaan. Mies voi mennä ihan itsekseen niissä farkkucapreissaan.
Heh, aukioloajat laajat? Onko vielä 24h kirppareita. Jos työvuorot on klo 05-17 ja 14-02, ei siinä aikaa juuri kirpparikierroksille jää.
Ehtiihän tuossa ennen töihin menoa jos työvuoro alkaa vasta klo 14 niin ehdit montakin tuntia kiertää kirppareilla. Myös tuon 5-17 työvuoron jälkeen jos joku kirppis on klo 17 jälkeen auki. Ja se oli totta mitä joku mainitsi että kauppojen alessa nuo isot koot jäävät viimeisenä sinne.
Ja AP, tosi kiva ajatus tuo lahja! Mutta jättäisin myös sen risteilylahjakortin pois. Siellä menee aina rahaa. Kokemusta on. Ja se pyörälahjakortti ennemmin siihen Prisman lahjakorttiin. Sieltä saa kaikkea. Myös ne pyörät jos heillä on niille tarvetta.
Olisi ihanaa, jos voisin jonain päivänä tehdä, kuin ap.
Meillä on onneksi yhteisöllinen naapurusto. Välillä vaihdetaan kahvipaketti kananmuniin, jos joltain on joku leivontatarve lopussa, voi pyytää naapurista. Jos itse on flunssassa, naapuri tarjoutuu käyttämään lapsia jätskillä ja taas vastavuoroisesti toisinpäin. Arjen pieniä asioita, joista tulee hyvä mieli.
Maailmassa ei ole koskaan liikaa hyvyyttä!
Vau, ihan mahtavaa. Aivan upea, jalo teko. Harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Sama provo oli joku aika sitten hevostalli.netissä ja pari vuotta sitten myös täällä.
Olen erittäin pahoillani, jos kirjoitus on provo.
Jos ap antaisi saman verran käteisenä niin vanhemmat todennäköisesti lyhentäisivät velkojaan, ostaisivat ruokaa ja muita välttämättömyyksiä sekä laittaisivat pahan päivän varalle johonkin sukanvarteen. Eivätkä lapset saisi mitään kivaa. Ymmärrän, että aikuiset toimisivat näin, mutta ap:n temppu mahdollistaa sen, että köyhät lapset saavat myös jotain hauskuutta elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin pahoillani, jos kirjoitus on provo.
Mikään ei estä meitä ottamasta mallia provosta ja toteuttamasta tätä oikeasti ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se sitten on niin, että köyhällä ei ole oikeutta siihen, että hänen katsottaisiin itsensä ymmärtävän mikä on hänelle ja perhelleen parasta. Pakko alkaa pyöräilemään jos auttaja kerran nin tahtoo. Ruokalahjakortit on minustakin todella hyvät, mutta risteilyt ja pyörät ovat jumalan leikkimistä toisen elämässä. Oikeastiko kaikki tykkää risteilystä ? Tai ehkä olen sitten vaan köyhänäkin liian ylpeä, kun toivoisin että minua ja itsemääräämisoikeuttani kunnioitettaisiin. Ruoka-ja vaatelahjakortit eivät ohjaile, koska kaikki niitä tarvitsee. Ja saa alapeukuttaa, ei haittaa.
Oletko koskaan kuullut sanontaa, jonka mukaan lahjahevosen suuhun ei katsota?
Olen, kiitos kysymästä. Neuvo on huono, koska ko hevosen mahdolliset lopettamis- tai lääkärikulut olisivat lahjoituksen jälkeen minun. Jos haluat tyrkätä rasitteeksi käyneen konisi jonnekin,niin se olisi sitten kiva lahjaidea jollekin köyhälle?
Se on yhtä huono neuvo kuin "rusinat pullasta", sillä kaikki ei tykkää rusinoista.
Tai ketun happamat pihlajanmarjat, niitä ei nimittäin syö erkkikään, ovat sen verran happamia.
Ihana paketti, mutta miksi nimettömänä? Itse suhtautuisin varauksella nimettömään pakettiin ja se herättäisi epäilyjä mitä tässä on takana.
Hieno idea. Tuon risteilyn voisi vaihtaa johonkin muuhun, siellähän sitä rahaa palaa.