Saako lapsen tililtä nostaa rahaa tässä tilanteessa?
Lyhyesti; olen vaikeiden olosuhteiden vuoksi tilapäisessä taloudellisessa umpikujassa. Minun pitäisi lainata lapsen tililtä rahaa, koska muuten asunto on menossa alta.
Lapsen isän kanssa keskusteltu aiheesta ja hän suostunut tähän eli tulossa pankkiin kanssani.
Lainata tarkoittaa sitä, että maksan rahat takaisin sentilleen maksukykyni mukaan.
Toimeentulotukea emme saa, koska kaikkien taloudessa asuvien tilitiedot toimitettu ja siellä näkyy lapsen tilin varat, lasketaan tuloksi.
Ei ole myöskään muuta turvaverkostoa, keneltä voisin lainata. Pikavippejä ei ole varaa ottaa ja lainaa en pankista saa, vaikka kyse pienestä summasta.
Meillä huoltajilla käyttöoikeus tiliin.
Tiedän kaiken periaatteessa tästä, luin maistraatin kannan ja olen goiglettanut aiheesta.
Tiedän senkin, että lapsen ei koskaan pidä elättää vanhempiaan ja ne rahat ovat hänen rahojaan.
No niin, kyseessä siis moraalinen ongelma, ikinä en tähän tilanteeseen osannut kuvitella joutuvani, mutta elämä on heittänyt häränpyllyä ja kovalla rytinällä.
Moralisointia en tarvitse, tämä tuntuu nyt jo pahalta, erittäin. Mutta jos tilanne on se, että asunto menossa alta - se on romahdus.
Kommentit (139)
Tiliä voi käyttää täysin kuin omaansa, jos on tilille käyttöoikeus. Eihän tällaista käyttöoikeutta pitäisi silloin laittaa, jos ei halua kenenkään muun käyttävän tiliä.
Tilin käyttöoikeus on niillä henkilöillä, jotka on merkitty tiliä avatessa, oli sitten kysymys lapsen, vanhempien, mummon, yrityksen tai säätiön pankkitilistä.
Jos pankkitili on lapsen nimissä, holhooja päättää tilinkäytöstä, ellei varat ole tulleet perinnön yms. kautta ja ylittyy tietyn rajan ja silloin maistraatti valvoo lapsen omaisuutta, vahvistetun edunvalvojan avustuksella.
En tarkoita pahalla, mutta herran jumala miks tämmöstä pitää edes miettiä?! Jos talo menee alta niin otat ne rahat sieltä keneltäkään kyselemättä! Ja kerran aijot maksaa ne takaisinkin niin mikä on onglema? Jos kysyt lapselta, hän on varmasti samaa mieltä. Paitsi jos on pieni lapsi niin ei hänen tarvitse tietää, koska ehdit maksaa rahat takaisin ennen kuin hän tajuaa koko asiasta mitään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 600€ ei ole niin iso summa, ettetkö voisi sitä lainata. Jos olisi tonneista kyse, niin sitten moraalisaarna kaikuisi. Lainaa, niin koti pysyy teillä ja maksat vähitellen takaisin. Elämässä tulee eteen tilanteita, missä pitää luovia, että päästään eteenpäin. Toinen juttu, jos koti menee alta sinulta ja lapselta. Go for it!
Sinusta on siis ihan ok varastaa lapselta kunhan ei varasta tuhansia euroja? Selvä.
Mikä sinun äidinkielesi on? Otapa selvää, mitä sinun omalla kielelläsi tarkoittavat sanat varastaa ja lainata, ja mikä ero niillä on.
Jos minä tulen ja luvatta lainaan sinulta 600 euroa ja lupaan joskus ehkä maksaa takaisin jos satun muistamaan ja mulla on oikeus niin olenko lainannut vai varastanut? Entä jos lainaan luvatta sinun autoasi? Palautan joskus. Ehkä.
Olipa surkea vertausyritys. Ap nimenomaisesti aikoo maksaa rahat takaisin (ilmeisesti 100 euroa kuussa eli puolen vuoden sisään).
Ei mitään ehkä-mahdollisesti-saattaa-maksaa-jos-huvittaa.
Luvatta se ap silti vie ne rahat, eli varastaa. Vai saanko minä lainata sinun autoasi luvatta jos lupaan joskus palauttaa sen? Puolen vuoden sisään ehkä?
Oletko sinä antanut auton minulle? Aiotko sinä käyttää sitä minun jokapäiväisen elämiseni mahdollistamiseen? Palautatko sen minulle 100% samassa kunnossa kuin se on lainaushetkellä ollut?
Jos vastaus kaikkiin kolmeen on kyllä, niin toki saat.
Anna kun arvaan: olet niitä ihmisiä jotka kuvittelevat edelleen omistavansa esim. lahjaksi antaneensa tavarat? Ja luulet että voit mennä ja vaatia ne itsellesi sen perusteella että olet ne maksanutkin?
En jaksanut lukea ketjua ihan loppuun asti joten anteeksi jos otan esille asian josta on jo keskusteltu. Mulle tuli mieleen se ekan kerran kynnys-ilmiö. Jos nyt lainataan lapselta 600€ ja maksetaan ne takaisin, kynnys tehdä samoin laskee. Tämä on ihan tutkittu juttu, että korkeankin moraalin omaavat ihmiset alentavat rimaa johon esim. pikkurikollisuus osittain perustuu. Rahaa lainataan toistuvasti kunnes lapsen tililtä rahan otto ei tunnu missään ja se tehdäänkin uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.
Olen sitä mieltä, että kerätkää kaikki kulta, hopea ja signeerattu koko perheeltä ja pantatkaa ne. Mä panttasin juuri kaksi vanhaa ja rumaa, kultaista rannerengasta ja sain 400€.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alaikäinen ei voi vielä itse päättää asioistaan vaan huoltaja päättää, myöskin lapsen tilillä olevista rahavaroista. Olen monta kertaa ollut todistamassa kun vararikon partaalla olevat vanhemmat ovat lunastaneet lapsen rahat ja osakkeet yms. eikä se ole ollut laitonta. Itseasiassa ulosottotoimisto voi myös sieltä tililtä hakea rahat jos sellaisesta tilistä on tietoinen ja ulosotossa olleella vanhemmalla on käyttöoikeus tiliin. On eri asia täysin jos vanhemmalla ei ole käyttöoikeutta ja jos kahdella vanhemmalla on käyttöoikeus niin silloin pitää olla toisen lupa. Se lupaus maksaa rahat takaisin on lähinnä lupaus sille toiselle aikuiselle käyttöoikeuden haltijalle, ei niinkään sille alaikäiselle lapselle.
Mun isovanhemmat perustivat joskus tilit kaikille lapsenlapsilleen ja tyhjensivät ne aikaa myöten myös itse, ostamalla yleensä lahjoja mutta myös omiin tarkoituksiinsa. Ei ollut lainvastaista.
Olen isovanhempi. Olemme lapsenlasten isoisän, puolisoni kanssa avanneet lapsenlapsille tilit heidän ollessa noin 2 kk ikäisiä. Joka kuukausi tililtämme menee siirto pikkuisten tileille. Meillä ei todellakaan ole niihin tiloihin käyttöoikeutta, miksi olisikaan?? Kummallekin pikkuiselle siirtyy 100 euroa kuukaudessa, saavat sitten varat käyttöönsä kun täyttävät 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tekosi on laiton ja pankista voidaan tehdä täysin perustellusti lastensuojeluilmoitus, koska lapsen tilillä olevia rahoja ollaan käyttämässä väärin. Käyttöoikeus ei tarkoita sitä, että teillä olisi miehen kanssa oikeus käyttää rahoja miten haluatte. Teillä on oikeus estää alaikäistä tuhlaamasta rahojaan, mutta ei oikeutta edes lainata niitä.
Aika moni kummi ja mummi tietää, että vanhemmat voivat tyhjentää lapsen tilin ja siksi he ovat omalla nimellään tehneet tilin, jonne salaa säästävät kummilapselle/lapsenlapselle rahaa, johon vanhemmat eivät pääse käsiksi.
Höpö höpö. Kummi tarvitsee vanhemmilta valtakirjan, ei muuten voi avata tiliä alaikäiselle.
Ja samoin valtakirja tarvitaan kun kyseessä isovanhempien halu avata tili.
T. 129, mummi
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen lukenut että sossu olisi myöntänyt ettei lapsen rahoja saa käyttää elatukseen. Ja valittamisen jälkeen olisi myöntänyt tuen koska ei voinut laskea lapsen omaisuutta elatukseen. Eli kannattaa kuitenkin selvittää vielä asia ja esim soittaa sossuille ja kysyä onko sinulla oikeus käyttää lapsen omaisuutta elatukseen ja jos ei niin eihän sitä voi tuloksi laskea.
Ja tarkista vielä muualtakin onko ok että lapsen omaisuus lasketaan. Saattaa tosin olla merkitystä onko kyse esim perinnöstä tai oletko itse laittanut rahat lapselle ja jos niin milloin.
Tsemppiä.
On aivan siitä kysymys mitä rahoja rahat ovat. Ovatko ne lapsilisiä, vai sinun sinne laittamia. Normaalirahoista ja lapsen tileistä ei mitään selvityksiä tehdä maistraatille. Vain jos lapsi on perinyt tms.
Koska olette holhoojia on tieidän velvollisuus huolehtia lapsen varoista. Mutta lapsi ei elätä perhettään eikä lapsen varoja siten voi ottaa huomioon perheen tulona. En usko.
Sossun on pakko laskea myös lasten tileillä olevat varat perheen varallisuuteen mukaan. Mikäli näin ei tehtäisi, todella monet vanhemmat siirtäisivät jatkuvasti kaikki (lue kaikki) liikenevät varat aina lapsen tilille. Sitten he hakisivat perustoimeentulon lisäksi myös kaikki muut kulut (vuokra, lekurilaskut, lääkkeet, sähkö, kotivakuutus, lapsen harrastusmenot jne) toimeentulotukena. Tämähän olisikin kätevää: Voisit tehdä vaikka kolme kuukautta töitä yhteen putkeen, yötä päivää, liksa lapsen tilille ja sitten toimeentulotukiasiakkaaksi. Voisi pummata sieltä samalla vaikka parin kuukauden rästiin jääneet vuokrat samalla maksettaviksi.
Ihmiset on niin kovin keksiäitä siirtääkseen kulunsa muiden maksettaviksi, joten kontrollia on pakko pitää. Siitä sitten kärsii muutkin.
Lähde: Osuuspankki ( Suomen pankkilainsäädäntö)
Alaikäisten pankkitilien käyttö
Alaikäisen edunvalvojia ovat yleensä hänen huoltajansa eli vanhempansa yhdessä. On mahdollista, että lapsen edunvalvojana on vain toinen vanhemmista, joku muu henkilö tai edunvalvojia on useita. Avioero ei sinällään lakkauta kummaltakaan vanhemmalta edunvalvojan asemaa. Avioeron yhteydessä oikeus viime kädessä antaa määräyksen huoltajuudesta, elleivät vanhemmat pääse asiasta muuten sopimukseen. Pankin toimihenkilö pyytää epäselvissä tilanteissa alaikäisen vanhempaa toimittamaan pankille alaikäistä koskevan virkatodistuksen tai muun asiakirjaselvityksen, josta käy ilmi alaikäisen edunvalvojat, ellei pankki pysty selvittämään asiaa suoraan esim. väestötietojärjestelmästä. Edunvalvojat yhdessä edustavat alaikäistä ja tekevät oikeustoimia hänen puolestaan. Edunvalvojat määräävät alaikäisen varoista.
Tilin avaaminen ja lopettaminen alle 15-vuotiaat
Molemmat edunvalvojat sopivat yhdessä pankin kanssa tilin avaamisesta kuin myös tilin lopettamisesta alle 15-vuotiaalle. Käytännössä tilin avaamisesta alaikäisen nimiin voi sopia yksikin edunvalvoja, mutta toisenkin edunvalvojan myötävaikutusta tarvitaan tilisopimuksen teossa joko henkilökohtaisesti tai valtakirjan kautta viimeistään siinä vaiheessa, kun tililtä halutaan nostaa varoja tai tiliin halutaan liittää tilinkäyttövälineitä.
Tilin käyttö ja tilinkäyttövälineet
Edunvalvojat sopivat tilisopimuksen allekirjoituksen yhteydessä tilinkäyttöoikeudesta ja - välineistä (kuten kortit ja verkkopankkipalvelut) sekä erityisesti siitä, saako myös alaikäinen itse käyttää tiliään. Tilisopimukseen tai muihin pankille jääviin asiakirjoihin tulee merkintä, että edunvalvojat ovat avanneet tilin alaikäisen nimiin nimenomaan edunvalvojan ominaisuudessa.
Lähtökohtaisesti edunvalvojilla on siis aina yhdessä määräämisvalta ja siten käyttöoikeus alaikäisen tiliin. Jos edunvalvojat eivät sovi käyttöoikeudesta mitään, tiliä voivat siis käyttää vain molemmat edunvalvojat yhdessä.
Edunvalvojat sopivat keskenään, onko käyttöoikeus tiliin:
. edunvalvojilla yhdessä
. kummallakin edunvalvojalla erikseen
. edunvalvojilla ja alaikäisellä kaikilla erikseen tai
. edunvalvojien lisäksi muulla henkilöllä
Toinen edunvalvoja ei voi yksin avata tiliä ja liittää sellaista ehtoa, ettei toisella edunvalvojalla olisi oikeutta käyttää tiliä.
Jos edunvalvojat ovat ilmoittaneet pankille käyttävänsä tiliä molemmat erikseen, tilin käyttöoikeuksien lopettamiseen voidaan soveltaa yhteisen TAI-tilin omistajia koskevia periaatteita. Tällöin toinen edunvalvojista voi yksin peruuttaa annetut käyttöoikeudet, jonka jälkeen alaikäisen tiliä käytetään lain mukaisella tavalla eli molemmat edunvalvojat yhdessä. Tällainen tilin "jäädyttämistilanne" voi olla esimerkiksi avioeron yhteydessä, jossa toinen edunvalvojista epäilee toisen käyttävän tiliä vääriin tarkoituksiin.
Edunvalvojien tilinkäyttöoikeudet lakkaavat, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vastaavasti samalla lakkaavat edunvalvojien muille henkilöille antamat tilinkäyttöoikeudet.
Ei hyvää päivää totta h*lvetissä voit ilman maistraatin/poliisin/AV -palstan lupaa nostaa (ala )ikäisen lapsesi tililtä rahaa noin naurettavan pienen summan todelliseen tarpeeseen vielä.Jos suunnittelisit käyttäväsi rapiat 10 000 tms Talvivaaran osakkeisiin asia olisi toinen.
Lisäys viestiin 134
Lähde: Osuuspankki (pankkilainsäädäntö)
Alaikäiset 15 - 17 -vuotiaat
Alaikäisen edunvalvojia ovat yleensä hänen huoltajansa eli vanhempansa yhdessä
Tämän ikäisten osalta noudatetaan edellä kerrottuja sääntöjä seuraavin poikkeuksin:
Pääsääntöisesti 15 - 17 -vuotiaan varoista määräävät edunvalvojat yhdessä.
Tämän ikäisellä voi kuitenkin olla varoja, joista hänellä on oikeus itse määrätä. Luottolaitoslain mukaan 15 vuotta täyttänyt alaikäinen voi itse tehdä pankin kanssa talletusta koskevan sopimuksen niistä varoista, joista hänellä on oikeus määrätä, sekä tallettaa ja nostaa varoja ja muutoinkin määrätä tällaisesta talletuksesta. Määräämisellä tarkoitetaan sitä, että alaikäisellä on oikeus itse päättää varojen käytöstä. Alaikäisellä on siten oikeus päättää työllään ansaitsemista ja niiden sijaan tulleista varoista (esim. kesätyöpaikan palkasta). Alaikäisen määräämisoikeus voi koskea myös esimerkiksi hänelle maksettuja tukia, kuten opintorahaa, asumislisää, varusmiehen päivärahaa, äitiyspäivärahaa tai lapsilisää, jos alaikäisellä itsellään on lapsi.
Tilin avaaminen ja lopettaminen
Jos alaikäisen nimiin halutaan tallettaa sekä sellaisia varoja, joiden käytöstä hänellä ei ole oikeutta määrätä, että varoja, joiden käytöstä hänellä on oikeus määrätä, kumpaakin tarkoitusta varten on syytä avata erillinen tili. Alaikäinen voi siis yksin allekirjoittaa tilisopimuksen niistä varoista, joista hänellä on oikeus määrätä.
Tilinkäyttö ja tilinkäyttövälineet varoihin, joista alaikäisellä on oikeus määrätä
Alaikäinen voi itse käyttää tiliä, antaa tilinkäyttöoikeuden kolmannelle, tehdä sopimuksen automaattikortista sekä esimerkiksi irtisanoa tilin. Alaikäisen mahdollisuus sopia tilinkäyttövälineistä merkitsee esimerkiksi sitä, että 15 - 17 -vuotias voi itse sopia kortista, jonka avulla hän voi käyttää niitä varoja, joista alaikäinen saa yksin määrätä. Tällaisia varoja ovat omalla työllä ansaitut varat ja tietyt nuorelle itselleen maksettavat sosiaalietuudet. Alaikäisen edunvalvojalla ei ole yksin oikeutta ilman alaikäisen suostumusta nostaa tililtä varoja tai irtisanoa tiliä eikä määrätä tilinkäyttövälineistä.
Edunvalvojalla on kuitenkin oikeus saada tietoja alaikäisen tilistä.
Ei kyllä pidä lapsen rahoihin kajota, sosiaaliturva on sitä varten että sieltä haetaan rahaa jos on vaikeaa.
Minulla ja miehelläni on sellainen tilanne että olemme molemmat töissä miehen vanhempien omistamassa firmassa, jonka toiminta on kausiluontoista. Sesonkiaikana saamme molemmat tosi hyvää palkkaa, silloin lahjoitamme osan siitä 8-v pojallemme. Sitten kun koittaa hiljainen aika vuodesta, meidät lomautetaan ja silloin käännymme työkkärin ja sossun puoleen. Omat tilit kummallakin tyhjinä joten saamme toimeentulotukea yms.
Pojalla on nyt pankkitilillään 6500 euroa sekä pörssiosakkeissa n. 38 000 euroa, sekä lisäksi 5% osuus isovanhempiensa firmasta (isovanhemmat lahjoittaneet hänelle suoraan koska hän on heidän ainoa lapsenlapsi)
Aivan varmasti vuokranantajalta löytyy joustoa, jos kerrot tilanteesi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti vuokranantajalta löytyy joustoa, jos kerrot tilanteesi.
Joustoa löytyy, jos ap on tähän mennessä hoitanut asiansa säntillisesti vuokranantajan suuntaan.
Mutta jos vieteri on jo valmiiksi vedetty kireälle, lisäjoustoa ei enää loputtomasti voi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pidä lapsen rahoihin kajota, sosiaaliturva on sitä varten että sieltä haetaan rahaa jos on vaikeaa.
Minulla ja miehelläni on sellainen tilanne että olemme molemmat töissä miehen vanhempien omistamassa firmassa, jonka toiminta on kausiluontoista. Sesonkiaikana saamme molemmat tosi hyvää palkkaa, silloin lahjoitamme osan siitä 8-v pojallemme. Sitten kun koittaa hiljainen aika vuodesta, meidät lomautetaan ja silloin käännymme työkkärin ja sossun puoleen. Omat tilit kummallakin tyhjinä joten saamme toimeentulotukea yms.
Pojalla on nyt pankkitilillään 6500 euroa sekä pörssiosakkeissa n. 38 000 euroa, sekä lisäksi 5% osuus isovanhempiensa firmasta (isovanhemmat lahjoittaneet hänelle suoraan koska hän on heidän ainoa lapsenlapsi)
Ei kuulosta reilulta, kuppaatte yhteiskunnan rahoja
Pankista voi nostaa kenen tahansa tililtä rahaa, jos tilin käyttöön on nosto-oikeus. Näin yksinkertaista se on. Ap. tapauksessa se on hänellä.