Saako lapsen tililtä nostaa rahaa tässä tilanteessa?
Lyhyesti; olen vaikeiden olosuhteiden vuoksi tilapäisessä taloudellisessa umpikujassa. Minun pitäisi lainata lapsen tililtä rahaa, koska muuten asunto on menossa alta.
Lapsen isän kanssa keskusteltu aiheesta ja hän suostunut tähän eli tulossa pankkiin kanssani.
Lainata tarkoittaa sitä, että maksan rahat takaisin sentilleen maksukykyni mukaan.
Toimeentulotukea emme saa, koska kaikkien taloudessa asuvien tilitiedot toimitettu ja siellä näkyy lapsen tilin varat, lasketaan tuloksi.
Ei ole myöskään muuta turvaverkostoa, keneltä voisin lainata. Pikavippejä ei ole varaa ottaa ja lainaa en pankista saa, vaikka kyse pienestä summasta.
Meillä huoltajilla käyttöoikeus tiliin.
Tiedän kaiken periaatteessa tästä, luin maistraatin kannan ja olen goiglettanut aiheesta.
Tiedän senkin, että lapsen ei koskaan pidä elättää vanhempiaan ja ne rahat ovat hänen rahojaan.
No niin, kyseessä siis moraalinen ongelma, ikinä en tähän tilanteeseen osannut kuvitella joutuvani, mutta elämä on heittänyt häränpyllyä ja kovalla rytinällä.
Moralisointia en tarvitse, tämä tuntuu nyt jo pahalta, erittäin. Mutta jos tilanne on se, että asunto menossa alta - se on romahdus.
Kommentit (139)
Palstamammathan tyhjentävät lasten synttäri- yms. rahat varmasti lasten tileiltä tämän tästä kun on saatava vähän korkkarit kattoon-rahaa, ja tietysti "hyvinvoiva äiti on lastenkin etu <3". Ei se siitä silti tee hyväksyttävää.
Täällä on taas paskanjauhamisen maraton menossa. Kai se tuossa AP:n tapauksessa merkitsee, että kenen nimellä se tili on ja onko siinä ehtoja ja onko lapsella tilin käyttöön otettu kortti.
Itse olen säästänyt lapsenlapsilleni pieniä summia rahastoon heidän syntymästään asti ja tilit ovat heidän nimillään, mutta saavat rahat käyttöönsä vasta 18-vuotiaana. Eivät he, eivätkä muutkaan saa sieltä nostettua ennen sitä.
En pitäisi sitä pahana, jos tilanne on tuo ja laki tosiaan pitää niitä koko perheen varallisuutena, eikä vaan lapsen.
Toisaalta, laitan silloin tällöin lastenlapseni tilille rahaa ja esitän joka kerta vanhemmille, että ne ovat tarkoitettu käyttörahaksi ja ostatte mitä parhaaksi näette.
Tuossahan olisi oikein hyvä porsaanreikä tukien hyväksikäyttäjille. Sossusta ei saa rahaa jos tilillä on säästöjä, mutta laitetaan säästöt "lapsen tilille" niin niistä tulee lapsen omaisuutta ja omalla tilillä kun ei ole rahaa niin voi hakea sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Toi 600€ ei ole niin iso summa, ettetkö voisi sitä lainata. Jos olisi tonneista kyse, niin sitten moraalisaarna kaikuisi. Lainaa, niin koti pysyy teillä ja maksat vähitellen takaisin. Elämässä tulee eteen tilanteita, missä pitää luovia, että päästään eteenpäin. Toinen juttu, jos koti menee alta sinulta ja lapselta. Go for it!
Sinusta on siis ihan ok varastaa lapselta kunhan ei varasta tuhansia euroja? Selvä.
Jos kyse on rahoista jotka itse olette sinne säästäneet eikä summa ole tuota isompi niin en näe ongelmaa, äkkiähän tuo on maksettu takaisin. Teillä on kuitenkin tilinkäyttöoikeus. Eri asia jos kyse olisi esim. perinnöstä ja isostakin lainasummasta. Kaikilla lapsilla ei ole säästössä mitään kun vanhemmat pistävät lapsilisät ja elatusmaksut sileäksi saman tien, joko perusmenoihin tai sitten perusteettomiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lapsi on 6v.
Sosiaalisen luoton hakeminen on suht pitkä prosessi ja nyt vielä jonoa, kun kesälomat pukkaa päälle. Otin selvää tästä soittamalla instanssiin.
Kuten kirjoitin aiemmin, tilanne on em.syistä tilapäinen. Lapseni ei siis joudu elättämään meitä jatkuvasti.
Lainasumma 600€.
Olen työtilanteen heiketessä myynyt kaiken mahdollisen realisoitavan, yrittänyt neuvotella vuokran-antajan kanssa (ei joustoa) ja asuntoa ei voi myydä, kun olemme vuokralla.
Tiedän tosiaankin, miten pahalta tämä tuntuu. Kiitos niistä tsemppaavista viesteistä. Aina on niitä, jotka heittävät kiviä toisen ollessa jo maassa. Ehkä asia on vaikea ymmärtää, jos ei ole itse kokenut.
Ap
Et siis viitsi hakea sosiaalista luottoa tai kyseenalaistaa kuvitelmaasi siitä että lapsen rahoilla pitäisi elättää vanhempia koska lapsen tililät nyt vain saa varastettua niin kätevästi rahaa. Moni on lisäksi kysellyt miten aiot maksaa takaisin etkä ole vastannut, joten todennäköisesti lapsi ei rahojaan tule näkemään. Olet oksettava.
Hetkinen, siis. Olen soittanut henkilölle, joka vastaa kaupungin sosiaalisesta luotosta. Hän on kertonut asiallisesti, että heille on jonoa ja vapaa aika on elokuussa. Minulla on noin viikko aikaa hoitaa asia. Tässä faktassa en näe, että kyse on LAISKUUDESTA. Sosiaalinen luotto ei myöskään ole nopea ja automaatti asia, mikä tuosta vain annetaan kun pyytää. Aion hakea tuota, mutta ymmärräthän, ettei tämä ratkaise akuuttia ongelmaa?
Takaisinmaksusta moni kysyikin. Pystyn maksukykyni puittessa maksamaan 100€/kk. Tiedän työtilanteeni vakautuvan kuukauden sisällä. Vuokranantaja ei pysty sopimaan maksusopimusta.
Ap
Minun vanhempani lainasivat minulta 90-luvun alun lamassa vajaat 10.000 markkaa, jotka minulle oli säästetty silloin kun vanhemmilla meni hyvin. Eipä ole niitä rahoja sen koommin tililläni näkynyt. M39
Vierailija kirjoitti:
Tekosi on laiton ja pankista voidaan tehdä täysin perustellusti lastensuojeluilmoitus, koska lapsen tilillä olevia rahoja ollaan käyttämässä väärin. Käyttöoikeus ei tarkoita sitä, että teillä olisi miehen kanssa oikeus käyttää rahoja miten haluatte. Teillä on oikeus estää alaikäistä tuhlaamasta rahojaan, mutta ei oikeutta edes lainata niitä.
Aika moni kummi ja mummi tietää, että vanhemmat voivat tyhjentää lapsen tilin ja siksi he ovat omalla nimellään tehneet tilin, jonne salaa säästävät kummilapselle/lapsenlapselle rahaa, johon vanhemmat eivät pääse käsiksi.
Ne ei siellä pankissa tiedä, onko AP ostamassa lapselleen polkupyörää vai lainaamassa rahoja vuokran maksuun. - Yhtä kaikki, ap:n on syytä maksaa rahat lapselleen takaisin.
Niiden kummien ja mummien kannattaa muuten mielummin avata tilit lasten, kuin omilla nimillään. Jos tili on mummin/kummin nimissä, niin rahoja ei saa siirrettyä lapselle, ilman lahja/perintöveroa. Tai jos mummo sattuu kuolemaan, niin pesälle ne rahat kuuluu, ei sille lapselle.
Pankilla, maistraatilla, sossulla tai muullakaan taholla ei ole aikaa tai kiinnostusta valvoa ns.pikkurahoja jotka todistetusti ovat vanhempien itsensä säästämiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tilille on säästetty rahaa, itse olen laittanut sekä isänsä ja lapsen isovanhemmat.
Lain tulkinnan mukaan tämä ei ole laillista ja hyväksyttävää.
Moraalinen puoli todellakin tuntuu pahalta, ihan varmasti voin katsoa itseäni peiliin ja oksentaa.
Olen vastuullinen vanhempi, mutta en selvännäkijä. En ole voinut ennakoida sitä, että yksi läheinen nukkuu pois ja tulee pakollisia menoja. En ole nähnyt ennakkoon sitä, että työtilanne huononi minusta riippumattomista syistä muutamaksi kuukaudeksi ja se vaikuttaa nyt tähän.
Lapsen tilillä ei ole monia tuhansia euroja säästöjä.
Joo, hölmö avaus, mutta halusin purkaa ahdistusta siitä, että tuntuu todella pahalta.
Ap
Mitä ihmeen menoja siitä tulee jos läheinen "nukkuu pois". Ihan omasta kuolinpesästä hautauskulut otetaan, jos ei ole latin latia, niin sosiaalitoimisto maksaa.
Jokaisen on myös varauduttava työtilanteen heikentymiseen. Eli seli, seli... Mutta ota vain lapsen rahat, eiväthän ne oikeastaan ole hänen. Eri asia, jos olisi omalla työllään jo ansainnut rahaa. Hyvän hyvyyttänne olette jotain laittaneet sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on käyttöoikeus tiliin, miksi vielä täältä kyselet..?
Meillä aiankin maistraatti valvoo tilejä eli kerran vuodessa on toimitettava tiedot lapsen tileistä maistraattiin.
Outoa jos lapsen tilillä oleva raha lasketaan perheen varallisuudeksi, koska vanhempien on lapsi elätettävä eikä lapsen perhettä.
Mikä on se euromäärä, josta pitää tehdä vuositili maistraatille? Ei tavallisten perheitten tarvitse, jos lasten tileillä on jotain lapsilisiä ja muita sellaisia 'pikkurahoista' kerättyjä summia.
Järkeä sopii hyvin käyttää. En väitä että sossu on oikeassa, mutta esimerkiksi lapsilisät on tarkoitettu nimenomaan lapsen elatukseen eikä ajokorttiin säästettäväksi. Siksi ymmärrän, että tavalliset lasten tileillä olevat rahat katsotaan tuloksi. Jos raha on iso perintö tms., siitä on todella tehtävä selvitys maistraatille, eikä niitä voi käyttää normaaleihin menoihin.
Toisaalta, olisiko sekään oikein, että asutte tuloihinne nähden liian kalliissa asunnossa, mutta 'piilotatte' rahoja lapsen tilille ja haette vielä sossusta lisää?
Minä laitan rahat lapseni tilille johon minulla on käyttöoikeus = rahat ovat minun. Minulla ei ole tässä mitään moraalista ongelmaa. Raha ei muutu lapsen rahaksi ennen kuin hän perii minut tai joku muu ihminen/organisaatio osoittaa hänelle rahaa esim. lahjan tai palkan muodossa.
Älä pode huonoa omaatuntoa! Lainaa rahat ja maksa takaisin ja asia sillä selvä. Lapsi voi 9hyvin kun äiti voi hyvin. Tsemppiä teille! Olen itsekin lainannut pieniä summia lapselta ja maksanut ne takaisin. Elämässä oli tuolloin hankala vaihe. En ajatellut tekeväni mitenkään väärin, ihmetyksellä luen näitä kommentteja. Jos varoja olisi tuhansia euroja ja ostaisit niillä auton, asia olisi aivan erilainen! Meillä isovanhemmat ja me vanhemmat säästämme lapsien tileille ja kaikille osapuolille on ok käyttää varoja jos tiukka paikka tulee.
Minäkin mietin niitä kuluja , kuka kuoli ja mitä kuluja ? Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon , ei niitä tilillä olevia rahoja voi ottaa huomioon toistuvasti...
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan olisi oikein hyvä porsaanreikä tukien hyväksikäyttäjille. Sossusta ei saa rahaa jos tilillä on säästöjä, mutta laitetaan säästöt "lapsen tilille" niin niistä tulee lapsen omaisuutta ja omalla tilillä kun ei ole rahaa niin voi hakea sossusta.
Ihan itsekö tuon järkeilit? Oletko ikinä kuullut aviopareista, joiden omaisuus on kokonaan toisen puolison nimissä, ettei velkojat pääse niihin käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosi on laiton ja pankista voidaan tehdä täysin perustellusti lastensuojeluilmoitus, koska lapsen tilillä olevia rahoja ollaan käyttämässä väärin. Käyttöoikeus ei tarkoita sitä, että teillä olisi miehen kanssa oikeus käyttää rahoja miten haluatte. Teillä on oikeus estää alaikäistä tuhlaamasta rahojaan, mutta ei oikeutta edes lainata niitä.
Aika moni kummi ja mummi tietää, että vanhemmat voivat tyhjentää lapsen tilin ja siksi he ovat omalla nimellään tehneet tilin, jonne salaa säästävät kummilapselle/lapsenlapselle rahaa, johon vanhemmat eivät pääse käsiksi.
Tähän viestiin tarkennan, että emme asu mieheni kanssa yhdessä, olemme eronneet. Lapsen isä olisi lainannut mielellään tuon rahan, mutta ei hälläkään ole nyt säästössä isoja summia. Hän ymmärsi täysin ja totesi, että "pitää lapsella koti olla".
Olen kuullut ystävieni niinikään lainanneen tiukassa paikassa lapsen tililtä. Tässä nyt kuitenkin on minun jollain tapaa pakko selviytyä ja yrittää pitää lapsella katto pään päällä.
Muutama täällä ehdottikin velkakirjan tekoa, se on hyvä ajatus.
Ap
Ajatteletko muutenkin samoin? Ystäväsikin ovat hakanneet lapsiaan, joten myös sinä saat tehdä samoin. Ystäväsi ovat ajaneet humalassa, joten on ihan OK tehdä samoin. Ystäväsi ovat varastaneet kaupasta, joten se ei voi olla väärin.
Tuo on sinun tapasi selviytyä ja se on laiton! Lapsen tililtä ei saa ottaa rahaa perheen menoihin edes lainaksi.
Miksi et lainaa exältä 150 e, 5 kaverilta jokaiselta 50 - 100 e ja summa on siinä, laillisesti.
Ja jos koti on menossa 600 euron takia, niin olet jo jättänyt vuokrat 2 kk ajan maksamatta. Siksi pankki ei lainaa sinulle, koska takaisinmaksusta ei ole takeita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan höpöhöpö puhetta, sillä lapsen tili lasketaan sos.tuissa koko perheen varallisuudeksi ja se on käytettävä, ennen kuin esim.toimeentulotukea myönnetään.
Jos mummo on antanut synttärilahjaksi 50€. niin se voidaan harkinnanvaraisesti vielä hyväksyä, mutta ei sen yli.
Toi 600€ ei ole niin iso summa, ettetkö voisi sitä lainata. Jos olisi tonneista kyse, niin sitten moraalisaarna kaikuisi. Lainaa, niin koti pysyy teillä ja maksat vähitellen takaisin. Elämässä tulee eteen tilanteita, missä pitää luovia, että päästään eteenpäin. Toinen juttu, jos koti menee alta sinulta ja lapselta. Go for it!