Saako lapsen tililtä nostaa rahaa tässä tilanteessa?
Lyhyesti; olen vaikeiden olosuhteiden vuoksi tilapäisessä taloudellisessa umpikujassa. Minun pitäisi lainata lapsen tililtä rahaa, koska muuten asunto on menossa alta.
Lapsen isän kanssa keskusteltu aiheesta ja hän suostunut tähän eli tulossa pankkiin kanssani.
Lainata tarkoittaa sitä, että maksan rahat takaisin sentilleen maksukykyni mukaan.
Toimeentulotukea emme saa, koska kaikkien taloudessa asuvien tilitiedot toimitettu ja siellä näkyy lapsen tilin varat, lasketaan tuloksi.
Ei ole myöskään muuta turvaverkostoa, keneltä voisin lainata. Pikavippejä ei ole varaa ottaa ja lainaa en pankista saa, vaikka kyse pienestä summasta.
Meillä huoltajilla käyttöoikeus tiliin.
Tiedän kaiken periaatteessa tästä, luin maistraatin kannan ja olen goiglettanut aiheesta.
Tiedän senkin, että lapsen ei koskaan pidä elättää vanhempiaan ja ne rahat ovat hänen rahojaan.
No niin, kyseessä siis moraalinen ongelma, ikinä en tähän tilanteeseen osannut kuvitella joutuvani, mutta elämä on heittänyt häränpyllyä ja kovalla rytinällä.
Moralisointia en tarvitse, tämä tuntuu nyt jo pahalta, erittäin. Mutta jos tilanne on se, että asunto menossa alta - se on romahdus.
Kommentit (139)
Jos teillä on käyttöoikeus tiliin, miksi vielä täältä kyselet..?
Tietenkin. Se on kuitenkin myös lapsesi koti ja sinä vastuullisena aikuisena pidät huolta siitä, että teillä on katto päänne päällä. Teette paperit lainasta ja maksusuunnitelman maksukykysi mukaan. Lapsesikin varmasti tahtoo pitää kotinsa. Tsemppiä
Ovatko rahat siis lapsen omia rahoja, jotka hän on esim. perinyt ja sinä lapsen edunvalvojana teet rahoista vipsityain selvityksen maistraattiin? Jos näin on, niin et saa nostaa rahoja. Jos rahat ovat esim. lapsilisiä ja vanhempien tilille tallettamia rahoja tms. niin saat käyttää rahoja.
Minkä ikäinen lapsi ja mistä hän on rahat saanut?
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti; olen vaikeiden olosuhteiden vuoksi tilapäisessä taloudellisessa umpikujassa. Minun pitäisi lainata lapsen tililtä rahaa, koska muuten asunto on menossa alta.
Lapsen isän kanssa keskusteltu aiheesta ja hän suostunut tähän eli tulossa pankkiin kanssani.
Lainata tarkoittaa sitä, että maksan rahat takaisin sentilleen maksukykyni mukaan.
Toimeentulotukea emme saa, koska kaikkien taloudessa asuvien tilitiedot toimitettu ja siellä näkyy lapsen tilin varat, lasketaan tuloksi.
Ei ole myöskään muuta turvaverkostoa, keneltä voisin lainata. Pikavippejä ei ole varaa ottaa ja lainaa en pankista saa, vaikka kyse pienestä summasta.
Meillä huoltajilla käyttöoikeus tiliin.
Tiedän kaiken periaatteessa tästä, luin maistraatin kannan ja olen goiglettanut aiheesta.
Mitäpä sitä täällä kyselet, saat vain takuulla turpaasi, niin ilkeitä ihmisiä täällä on. Olette yksimielisiä miehesi kanssa, niin teette velkakirjan ja maksat siihen nojaten velkaasi, kunhan pystyt. Velkakirja on ehdoton olemassa siltä varalta, että myöhemmin tulee jotain riitaa esim. lasten kanssa maksuistasi. Se on hyvä todiste kaikin tavoin velan olemassaolosta. Tsemppiä elämääsi, kyllä se siitä ja selviät varmasti!
Tiedän senkin, että lapsen ei koskaan pidä elättää vanhempiaan ja ne rahat ovat hänen rahojaan.
No niin, kyseessä siis moraalinen ongelma, ikinä en tähän tilanteeseen osannut kuvitella joutuvani, mutta elämä on heittänyt häränpyllyä ja kovalla rytinällä.
Moralisointia en tarvitse, tämä tuntuu nyt jo pahalta, erittäin. Mutta jos tilanne on se, että asunto menossa alta - se on romahdus.
Siis vuosittain swlvityksen maistraattiin.
Jos kerran sosiaalitoimisto katsoo että lapsi on velvollinen elättämään vanhempansa niin tietenkin nostat rahat. Kannattaa tietysti kertoa asiasta lapselle. Kai asunnon pitäminen tärkeintä on kuitenkin.
Just, älä koske lapsen rahoihin vaikka lapsen kodittomuus on lähellä. Voi jestas.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Se on kuitenkin myös lapsesi koti ja sinä vastuullisena aikuisena pidät huolta siitä, että teillä on katto päänne päällä. Teette paperit lainasta ja maksusuunnitelman maksukykysi mukaan. Lapsesikin varmasti tahtoo pitää kotinsa. Tsemppiä
Tosi vastuullinen aikuinen, jos joutuu lapsensa tiliä ronkkimaan perusasioiden (asuminen) takia. Olisi vähän aiemmin ajatellut kattoa pään päällä.
Mutta ap:lle. Jos on pakko, niin on pakko... Itse en kyllä peiliin katsoisi oksentamatta tuon jälkeen.
Entä jos kämppä myyntiin ja uusi alku? Toisaalta mitä väliä - olen kuullut vanhemmists jotka nostavat rahaa laivaristeilyihin lapsen tililtä eikä aijeitakaan maksaa takas, joten asunto kai siinä ja siinä. Minkä ikäinen lapsi? Jos vasta pueni, ei haittaa, mutta jos menossa opisjelemaan ja alottelemaan omaa elämää niin aivan väärä hetki nostaa rahaa sen tililtä.
Tuollaisessa tilanteessa rahan LAINAAMINEN on ihan ok. Muiden on helppo moralisoida, mutta kyllä lapsen etu on että koti ja turva säilyy.
Minkä ikäinen lapsi? Rahan alkuperä? Paljonko lainaisin ja miten maksaisi takaisin? Siis millaisella aikataululla
- on helppo sanoa äkkiseltään, että jos koti on menossa alta, niin murtautuminen lapsen tiille tai lapselta lainaaminen saattaisi olla peruteltua. - Mutta onko tämä vain ongelman pitkittämistä? - Kuinka kauan olette ajatelleet voivanne elää lapsenne rahoittamana? - Eikö kotona todella ole mitään muuta realisoitavaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on käyttöoikeus tiliin, miksi vielä täältä kyselet..?
Meillä aiankin maistraatti valvoo tilejä eli kerran vuodessa on toimitettava tiedot lapsen tileistä maistraattiin.
Outoa jos lapsen tilillä oleva raha lasketaan perheen varallisuudeksi, koska vanhempien on lapsi elätettävä eikä lapsen perhettä.
Kyllä minä ainakin vanhemmilleni "lainaisin" tuossa tilanteessa. Jos olisin vaikkapa 3-vuotias, en niillä rahoilla sinällään paljoa tekisi - tärkeämpää sille lapsellekin kai on olla katto pään päällä kuin rahaa tilillä, jota ei vielä voi edes moneen vuoteen käyttää. Jos kumminkin maksat takaisin, niin mikäs siinä. Jos lapsi sen ikäinen että ymmärtää jo enemmän asioista, niin kysy hänen omaa kantaansa tilanteeseen.
Joskus olen lukenut että sossu olisi myöntänyt ettei lapsen rahoja saa käyttää elatukseen. Ja valittamisen jälkeen olisi myöntänyt tuen koska ei voinut laskea lapsen omaisuutta elatukseen. Eli kannattaa kuitenkin selvittää vielä asia ja esim soittaa sossuille ja kysyä onko sinulla oikeus käyttää lapsen omaisuutta elatukseen ja jos ei niin eihän sitä voi tuloksi laskea.
Ja tarkista vielä muualtakin onko ok että lapsen omaisuus lasketaan. Saattaa tosin olla merkitystä onko kyse esim perinnöstä tai oletko itse laittanut rahat lapselle ja jos niin milloin.
Tsemppiä.
Hae sossusta sosiaalista luottoa.
Kyllä jotkut isukit nostavat lasten tilit tyhjiksi saadakseen kaljarahaa, eikä heille mitään rangaistusta ole tullut vaikka rahoja ei koskaan ole edes palautettu.
Lapsen tilille on säästetty rahaa, itse olen laittanut sekä isänsä ja lapsen isovanhemmat.
Lain tulkinnan mukaan tämä ei ole laillista ja hyväksyttävää.
Moraalinen puoli todellakin tuntuu pahalta, ihan varmasti voin katsoa itseäni peiliin ja oksentaa.
Olen vastuullinen vanhempi, mutta en selvännäkijä. En ole voinut ennakoida sitä, että yksi läheinen nukkuu pois ja tulee pakollisia menoja. En ole nähnyt ennakkoon sitä, että työtilanne huononi minusta riippumattomista syistä muutamaksi kuukaudeksi ja se vaikuttaa nyt tähän.
Lapsen tilillä ei ole monia tuhansia euroja säästöjä.
Joo, hölmö avaus, mutta halusin purkaa ahdistusta siitä, että tuntuu todella pahalta.
Ap
Mistä rahat lapsen tilille tulleet. Minä käyttäisin tuossa tilanteessa lapsen tilin rahoja, koska itse olen ne rahat sinne omalta tililtä siirtänyt.