Asun Lontoossa ja nyt pelkään brittien asenteita
Asiahan ei noin yksioikoinen ole, Brexit-äänestäjä voi olla EU:ta vastaan ja silti ihan myönteinen maahanmuuttajia kohtaan, tai Remain-äänestäjä voi kannattaa EU:ta mutta olla rasisti.
Nyt vain mietin jokaisen tutun kohdalla, onko tämä minua vastaan. Saanko olla maassasi? Pelkään, että asemani työmarkkinoilla heikkenee, jos työnantaja etsii pitkää sitoutumista. Täällä on muutenkin jakoa brittien ja 'muiden' välillä. Suomalaisuus ei ollutkaan niin hyvä valttikortti kuin lintukodossa annettiin ymmärtää, "suomalaista koulutusta arvostetaan"... Moni ei välitä, olenko Suomesta vai Puolasta.
Psykoterapeuttini on britti. Pelkään, että hän kaikesta kannustavasta liirumlaarumista huolimatta pitää minua tyhmänä ja hyödyttömänä mamu-naisena.
Tiedän, että projisoin omia pelkojani aika rankasti nyt.
Kommentit (41)
En tiennytkään että vaalitulos muuttaa myös asenteita.
Mielenkiintoinen ketju. Olisi kiva kuulla lisää tunnelmia briteistä. Itse jaksan aina ihmetellä että vaikkapa puolalaisiin suhtaudutaan huonosti. Minusta puolalaiset ovat aivan ihana kansa, ja yleensä aina työskentelevät. Eihän Suomessa nyt kukaan katso työssäkäyviä kunnon ihmisiä kieroon, olivat mistä hyvänsä lähtöisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veljeni sanoi kyllä asenteiden muuttuneen ulkomaalaisia kohtaan. Britit nyt ei erota suomalaista liettualaisesta, puolalaisesta yms. Veljeni asui isohkossa kaupungissa ja oli valkokaulustyössä. Vaihtoi joku aika sitten maata, ja muutti rapakon taa.
Miksi suomalainen olisi sen parempi kuin puolalainen?
Puolalaisia on muuttanut Englantiin suurin joukoin, ja esimerkiksi raksamiehet on liki kaikki sieltä. Suuri osa sinne muuttaneista on vähänkoulutettuja ja tienaavat vähän.
Nyt niille tulee lähtö kotiin, kun Onslowit haluaa ne työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Eu hajoaa eikä uutinen tule yllätyksenä. Tämän olisi kuka tahansa voinut sanoa. 6 kuukauta ja seuraava maa laittaa äänestyksen pystyyn:)
Totta, paineet referendum äänestykseen ovat kovat Ranskassa ja muuallakin. Odottavat jalkapallokisat ohi ja sitten laittavat tuulemaan. Saa nähdä mikä myrsky vielä nousee....
23 olet väärässä. Suomessa on todella paljon rasismia, ja tämän olen huomannut netissä, julkisilla paikoilla kuin ulkomaalaisten kavereiden, tuttujen ja työkavereiden kertomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veljeni sanoi kyllä asenteiden muuttuneen ulkomaalaisia kohtaan. Britit nyt ei erota suomalaista liettualaisesta, puolalaisesta yms. Veljeni asui isohkossa kaupungissa ja oli valkokaulustyössä. Vaihtoi joku aika sitten maata, ja muutti rapakon taa.
Miksi suomalainen olisi sen parempi kuin puolalainen?
Puolalaisia on muuttanut Englantiin suurin joukoin, ja esimerkiksi raksamiehet on liki kaikki sieltä. Suuri osa sinne muuttaneista on vähänkoulutettuja ja tienaavat vähän.
Nyt niille tulee lähtö kotiin, kun Onslowit haluaa ne työpaikat.
Paitsi ettei Onslow halua työpaikkaa...
Vierailija kirjoitti:
23 olet väärässä. Suomessa on todella paljon rasismia, ja tämän olen huomannut netissä, julkisilla paikoilla kuin ulkomaalaisten kavereiden, tuttujen ja työkavereiden kertomina.
Ei yhtään enempää kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa noilla sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vaalitulos toi näkyväksi sen, että vastustajat ovat enemmistö. Se legitimisoi monen vastustaja mielestä sen ettei tarvitse käyttää sordiinoa kun ilmaisee mielipiteensä. Joten kyllä vaalitulos muutti myös asenteita. Tai oikeammin tuo ne näkyviin selvemmin kun aiemmin. Se myös ilmiönä kärjistää ja polarisoi entisestään, eli kyse on itseään ruokkivasta kierteestä.
ps. Itse olen EU myönteinen, mutta esitän tuon vain selvästi havaittavana ilmiönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalitulos toi näkyväksi sen, että vastustajat ovat enemmistö. Se legitimisoi monen vastustaja mielestä sen ettei tarvitse käyttää sordiinoa kun ilmaisee mielipiteensä. Joten kyllä vaalitulos muutti myös asenteita. Tai oikeammin tuo ne näkyviin selvemmin kun aiemmin. Se myös ilmiönä kärjistää ja polarisoi entisestään, eli kyse on itseään ruokkivasta kierteestä.
ps. Itse olen EU myönteinen, mutta esitän tuon vain selvästi havaittavana ilmiönä.
Tämä on totta, huomasin sen persujen jytkyn myötä. Yhtäkkiä ilmestyi töissä esiin näitä nyt loppu rahan lapioiminen ja nyt loppu hyysäys -tyyppejä esim. töissä. Olivat aiemmin olleet hissukseen, mut vaalivoiton tuoksinassa lävähti esiin mm melko rasistisia kommentteja. Nyt oli heille 'sallittua' niitä laukoa. Ovat sittemmin taas hiljentyneet kummasti, mut eiköhän siellä pinnan alla kupli.
Lontoossa on ihan riittävästi itäeurooppalaisia horoja
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että tää kaikki liike aiheuttaa pelkoja. Eniten olen alkanut ekan kerran elämässäni pelätä terroristeja! Täällä koto-Suomessa! Uskomatonta. Ikää on, maailmaa kierretty ja nyt ensimmäisen kerran elämässäni aloin pelätä bussissa Jyväskylä-Varkaus. Bussiin tuli joku maahanmuuttajamies, arabi, ja istui käytävän toiselle puolelle. Höpisi jotain itsekseen ja kuunteli kuulokkeilla todennäköisesti musiikkia. Tuo höpinäkin saattoi olla "laulamista" mukana. Joka tapauksessa aloin miettiä, että kuuntelee varmaan jotain kiihkosaarnaa ja psyykkaa itseään teurastamaan koko bussillisen ihmisiä. Tarkkailin miestä ja tavaroita sivusilmällä, ja yritin bongata jotain aseeksi sopivaa.
Eikö ole uskomatonta, kuinka tuommoinen tulee edes mieleen tämmöiselle perustervejärkiselle ihmiselle, joka uskaltaa kulkea pimeillä kaduillakin? Jotain on muuttunut tässä maailmassa ja ympäristössä.
Joopa joo. Mene takaisin sinne rajakkiryhmääsi keksimään näitä fantasioita.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei noin yksioikoinen ole, Brexit-äänestäjä voi olla EU:ta vastaan ja silti ihan myönteinen maahanmuuttajia kohtaan, tai Remain-äänestäjä voi kannattaa EU:ta mutta olla rasisti.
Nyt vain mietin jokaisen tutun kohdalla, onko tämä minua vastaan. Saanko olla maassasi? Pelkään, että asemani työmarkkinoilla heikkenee, jos työnantaja etsii pitkää sitoutumista. Täällä on muutenkin jakoa brittien ja 'muiden' välillä. Suomalaisuus ei ollutkaan niin hyvä valttikortti kuin lintukodossa annettiin ymmärtää, "suomalaista koulutusta arvostetaan"... Moni ei välitä, olenko Suomesta vai Puolasta.
Psykoterapeuttini on britti. Pelkään, että hän kaikesta kannustavasta liirumlaarumista huolimatta pitää minua tyhmänä ja hyödyttömänä mamu-naisena.
Tiedän, että projisoin omia pelkojani aika rankasti nyt.
Pakkoko siellä on asua? En ole noita jalkapallohuligaaneja muutenkaan koskaan kovin korkealle arvostanut älyn puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ap ole englannissa käynytkään kun ei selkeästi tiedä että häviävän pieni englantilaisista on rasisteja. Ketään ei kiinnosta mistä olet
Englantilaiset on nimenomaan rasistisempia, koska heille kaikki ulkomaalaiset ovat ongelma, kun taas suomalaisista vain 14 prosentille kaikki ovat ongelma ja lopuille tiedätte kyllä ketkä.
Mitähän se hesarin mainostama julkkis miettii, joka suurieleisesti muutti Lontooseen pakoon Suomen ilmapiiriä? Onko nyt helpompi hengittää?
Olen asunut Lontoossa jonkun vuoden, ja puhunut tuntemattoien englantilaisten kanssa, ja kaikki ovat aina hyväksyneet pohjoismaiset maahanmuuttajat aivan mukisematta. Nämä samat ihmiset kaikki kylläkään ole hyväksyneet useimmista muista maista tulleita. Elän nykyään Suomessa tosin, joten en tiedä, onko mielipide muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se hesarin mainostama julkkis miettii, joka suurieleisesti muutti Lontooseen pakoon Suomen ilmapiiriä? Onko nyt helpompi hengittää?
Kai siellä vieläkin voi flirttailla samaa se sukupuolta olevalle mamulle kassajonossa. :D Harmi ettei Suomessa ole mitään vaihtoehtoa Hyysärille.
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä vieläkin voi flirttailla samaa se sukupuolta olevalle mamulle kassajonossa. :D Harmi ettei Suomessa ole mitään vaihtoehtoa Hyysärille.
Britannian työttömyysluvut ovat todella alhaiset, joten ymmärrettävästi maa houkuttaa työperäistä maahanmuuttoa. Nyt ennustetaan työttömyyden kasvua ja asenteet mamuja kohtaan ovat jo nyt liekittyneet. Huonompaa tulossa siellä.
Täytyy sanoa, että tää kaikki liike aiheuttaa pelkoja. Eniten olen alkanut ekan kerran elämässäni pelätä terroristeja! Täällä koto-Suomessa! Uskomatonta. Ikää on, maailmaa kierretty ja nyt ensimmäisen kerran elämässäni aloin pelätä bussissa Jyväskylä-Varkaus. Bussiin tuli joku maahanmuuttajamies, arabi, ja istui käytävän toiselle puolelle. Höpisi jotain itsekseen ja kuunteli kuulokkeilla todennäköisesti musiikkia. Tuo höpinäkin saattoi olla "laulamista" mukana. Joka tapauksessa aloin miettiä, että kuuntelee varmaan jotain kiihkosaarnaa ja psyykkaa itseään teurastamaan koko bussillisen ihmisiä. Tarkkailin miestä ja tavaroita sivusilmällä, ja yritin bongata jotain aseeksi sopivaa.
Eikö ole uskomatonta, kuinka tuommoinen tulee edes mieleen tämmöiselle perustervejärkiselle ihmiselle, joka uskaltaa kulkea pimeillä kaduillakin? Jotain on muuttunut tässä maailmassa ja ympäristössä.