Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin yliopistoon, ketään ei kiinnosta. Ilmeisesti humanistiseen pääsy ei ole mikään meriitti.

Vierailija
23.06.2016 |

Tuntuu aika ikävältä, kun itselle kuitenkin aika iso saavutus. Jaoin tiedon somessa, sain kolme tykkäystä ja kaksi onnitteluviestiä. Sukulaiset soitin läpi ja he toki onnitteli, vaan aika vaisua oli.
Olen sukuni ensimmäinen yliopistoon päässyt, ehkä sit aito saavutus olisi ollut päästä oikikseen tai lääkikseen. :( vaan kun ei oikein nappaa.
En päässyt edes Helsinkiin joten kannattaako edes mennä.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusoletus on, että kouluun päästään. Ihan niin kuin perusoletus on, että opiskellaan kunnolla ja menestytään ja lopuksi valmistutaan. Jos poikkeaa tästä, sitten voi tulla jotain puhetta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
42/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea pääsystä,mutta pääseminen ei tarkoita vielä mitään sinun kannaltasi.Todelliset onnittelut olet ansainnut kun saat maisterin paperit käteen.Nyt vasta alkaa työ.Ja Joo,moni kuvittelee,että vain Helsinki ja Turku on jotain.Itsekin sain siitä asiasta kuulla vähättelyä ja sellaisilta,jotka eivät koskaan ole päässeet mihinkään yliopistoon.Mutta en minä heille opiskele,joten ihan sama.Kateutta se vähättely monen kohdalla on,näin se on vaikka kuinka väittäisivät muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humanistisista aloista ei vaan paljon ole työllistäjiksi. 

Tiedätkö että suuri osa yläkoulun, lukion ja yliopistojen opettajista on juurikin humanistisesta tiedekunnasta valmistunut?

Mä kun luulin, että peruskoulussa luokanopet tulevat kasviksesta ja ainoastaan aineenopeista kielten opettajat ovat humanisteja. Eli ei nyt niin "suuri osa".

Saahan sitä luulla vaikka mitä. Tieto on eri asia.

Peruskoulussa yläkoulussa ei ole luokanopettajia.

Myös historian yhteiskuntaopin uskonnon elämänkatsomustiedon filosofian opettajat valmistuvat humanistisesta. Aika monta oppituntia noihin mahtuu yläkoulussa ja lukiossa.

Vierailija
44/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö että suuri osa yläkoulun, lukion ja yliopistojen opettajista on juurikin humanistisesta tiedekunnasta valmistunut?

'

Ja niitähän juurikin on paljon työttöminä.

Ei muuten ole vaan insinöörejä.

Vierailija
45/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kun luulin, että peruskoulussa luokanopet tulevat kasviksesta ja ainoastaan aineenopeista kielten opettajat ovat humanisteja. Eli ei nyt niin "suuri osa".

Saahan sitä luulla vaikka mitä. Tieto on eri asia.

Peruskoulussa yläkoulussa ei ole luokanopettajia.

Myös historian yhteiskuntaopin uskonnon elämänkatsomustiedon filosofian opettajat valmistuvat humanistisesta. Aika monta oppituntia noihin mahtuu yläkoulussa ja lukiossa.

Ai, mä luulin että yhteiskuntaoppiin kävisi tie luonnollisimmin valtio- tai yhteiskuntatieteellisestä. Myös filosofiaa voi lukea valtsikassa... Teologian laitokselta ei tule uskonnon tai et:n opettajia vaan humanistisesta hekin? Aina oppii uutta!

Vierailija
46/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistot ovat Suomen suurin treffipaikka. Humanistiseen pyrkivät ne, jotka metsästävät rikasta miestä itselleen. Jos ei nappaa pääsee ehkä johonkin veroja tuhlaamaan. Suomi ei pysy pystyssä, jos humanistien koulutusta ei supisteta rajusti, se on totuus. Olet oikeassa psikassa, jos sinulla on ulkonäköä ja käytöstapoja sen ison lohen pyydystämiseksi.

Teknillisen alan koulutusta pitää vähentää rajusti. Sisäänottomäärät valtavia ja keskeytysprosentti huikea. Ketä varten niitä paikkoja on niin paljon? Teknillisen alan miesopettajia vartenko? Valtava tuhlaus yhteiskunnalle.

Jossain luki juuri että suuri suomalainen kännykkäfirmakin voisi vielä olla pystyssä jos olisi osattu käyttää myös humanisteja.

Steve Jobs oli sanonut että menestys tulee siinä kohdassa jossa humanistiset tieteet ja kova tiede on samassa leikkauspisteessa. Askel erilleen poistaa menestyksen.

Sitä ihmettelen aina miten ne jotka korostaa sitä että on jotain muuta kuin humanisti ovat niin katkeria humanisteja kohtaan.

Keskeytysprosentti saattaa laskea uudistusten myötä. Mutta silti teknilliselle alalle koulutetaan aivan liikaa, samoin mm. kauppatieteisiin. Tutkinnon arvo laskee ja koulutuksen taso myös.

Vierailija
47/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä sinne onnitteluiden ja tykkäysten vuoksi ole menossa?

No en, olisin vaan toivonut toki että ihmiset olisivat iloinneet puolestani kymmenen rankan vuoden jälkeen. Niin ei, hyvin kylmää kyytiä. Yks pisti äsken viestiä et jaa, yliopistoonko meinasit. Jaha.

Kannustusta en ole saanut koskaan. Se on sellainen asia mitä tuskin osaa kaivata jos sitä saa.

Ymmärrän sinua. Minä lähdin peräkylistä Helsingin yliopistoon kauan sitten. Kotona jonkin verran tsempattiin, koska meillä koulutusta arvostettiin, mutta muuten en huomannut mitään ihmeempää kannustusta tai arvostusta. Päinvastoin. Sieltä täältä tuli vähättelevää kommentointia. Esim. eräs serkkuni epäili, jaksanko opiskella tutkinnon loppuun, tätini päivitteli, että eivät opintoni kovin järkeviltä kuulostaneet, kun luin johonkin perusopintojen filosofian tenttiin, joku totesi, että ai satuit pääsemään yliopistoon (vaikka olin kyllä ällän ylioppilas), jne. 

Ei tosiaankaan kannata rakentaa mitään sen varaan, mitä muut ajattelevat ja sanovat. Oma elämä on oma elämä. Muut ihmiset usein vain tokaisevat jotain yhtään miettimättä, mitä sanovat. He eivät myöskään ole sinä, he haluavat elämältään aivan eri asioita kuin sinä, eivätkä senkään takia ehkä arvosta sinun tekemisiäsi. Kaikki ihmiset eivät myöskään ole hyväntahtoisia, vaan heidän suhtautumistaan toiseen saattaa siivittää silkka pahansuopuus, kateus jne. Saattaa olla, että jos joku ei itse uskalla tai kykene tekemään jotain mitä toinen tekee, niin halu katkoa siivet vähättelemällä on kova. Ja jos siinä sitten kateuden kohde on kovin epävarma itsestään, hän saattaa ryhtyä epäröimään, epäilemään omia tekemisiään ja tavoitteitaan. 

Tsemppiä sinulle! Muista myös, että kun nyt sitten olet siellä yliopistossa, niin voit muokata omaa opinto-ohjelmaasi halujesi mukaan, tietty jokin järkevä tulevaisuudensuunnitelma myös mukana suunnittelussa. Helsingin yliopisto on tässä mielessä yliverto, koska oppiaineita on niin paljon, mutta varmaan muissakin yliopistoissa on valinnanvaraa. Itse en tiennyt mitään niin ihanaa kuin istua suureen luentosaliin ja kuunnella eri luennoitsijoita. Siinä oli jotain hurjaa vapauden ja oppimisen riemua. Minulle yliopisto oli juuri oikea paikka, vaikka sieltä kaukaa pikkukylästä junalla saavuinkin "suureen" Helsinkiin. 

Vierailija
48/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä sinne onnitteluiden ja tykkäysten vuoksi ole menossa?

No en, olisin vaan toivonut toki että ihmiset olisivat iloinneet puolestani kymmenen rankan vuoden jälkeen. Niin ei, hyvin kylmää kyytiä. Yks pisti äsken viestiä et jaa, yliopistoonko meinasit. Jaha.

Kannustusta en ole saanut koskaan. Se on sellainen asia mitä tuskin osaa kaivata jos sitä saa.

10 rankan vuoden?

Mistä edes aloittaisin. Tuossa ajassa jouduin raiskauksen uhriksi (asialla sukulainen) joka määritteli elämääni ihan liian kauan. Tuosta seurasi mt-ongelmia ja tuhoisaa käytöstä. Ja paljon paljon muuta. Se on kuitenkin jo elettyäelämää, onneksi tulevaisuus näyttää valoisammalta.

Ja kyllä, on heikko itsetunto.

Ap

Vierailija
49/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielten, historian, kirjallisuuden, uskonto on joissain humanistisessa, ja moni muukin aine, riippuen yliopistosta.

Vierailija
50/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis soitit sukulaiset läpi kerjätäksesi onnitteluja yliopistoon pääsystä?? Tän on pakko olla provo...

Vierailija
51/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskouluissa ja lukioissa humanistisesta valmistuneita opettajia ovat äidinkielen ja kirjallisuuden, suomen kielen, A2-kielen, kaikki vieraiden kielten, historian, yhteiskuntaopin, filosofian, uskonnon, elämänkatsomustiedon opettajat. Eli ei kovin monta enää jää jäljelle.

Muuten puheterapeutit valmistuvat humanistisesta.

Vierailija
52/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut annetaan sitten kun valmistut ei ennen sitä! Kouluun pääsy ei oikeesti ole kovinkaan kummonen uutinen

Naurahdin tuossa kohtaa, kun soitettiin sukulaiset läpi. Wtf?

90-v isoäiti, 87-v isoäiti, äiti ja isä. Olisko pitänyt jättää kertomatta? Kukaan ei ole facessa

Ap

Vierailija
53/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian opettaja opettaa myös yhteiskuntaoppia, yleensä hissan opet ovat lukeneet pääaineenaan historiaa ja sivuaineena sitten sen yhteiskuntaopin opettajan opinnot, jotka sisältävät mm. oikeus- ja kansantaloustiedettä, sosiologiaa, valtio-oppia ym. 60 op verran.

Vierailija
54/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä. Et sä sillä naistutkimuksen gradulla mitään töitä saisi, ilmeisesti sukulaiset tajuaa tämän paremmin kuin sinä. Älä heitä viittä vuotta hukkaan.

Nimim. Kokemusta on!

Missä ap sanoi aikovansa opiskella naistutkimusta? Ja naistutkimus on yleensä ihan muun kuin humanistisen aine, paitsi muistaakseni Helsingissä, ja sinnehän ap ei päässyt omien sanojensa mukaan.

Miksi ihmiset eivät lue, mitä on kirjoitettu?

Vierailija
55/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea pääsyn johdosta!

Olen pahoillani, että sinulle on tehty jotain noin pahaa.

Vierailija
56/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille onnittelijoille! Ei sais antaa muiden vaikuttaa itseensä näin voimakkaasti.

Vierailija
57/101 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Hienoa, että olet selvinnyt huonoista kokemuksista ja päässyt tuohon pisteeseen. Eivät isovanhempasi ymmärrä yliopisto-opiskelusta tuon taivaallista. Harmi vaan, etteivät myöskään ymmärtäneet miten suuresta asiasta on kyse sinun elämässäsi. No mutta, myhäilet itseksesi ja kiskot keskenäsi skumppaa ja jakelet onnitteluja hyvästä suorituksesta. Onnea opintoihin!

Vierailija
58/101 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monilla on kokemusta jos ei omaa niin toisten kertomaa. Joku on kirjoittanut ällärivin niin varsinkin vanhempi polvi kysyy että lääkäriksi vai tuomariksi.

Vierailija
59/101 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mäpä onnittelen: Hieno homma! Nauti uudesta opiskelupaikasta. Yliopistossa on hauskaa, oppii uutta, tutustuu uusiin ihmisiin, paikkoihin jne. Nauti !!

Vierailija
60/101 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen suvun ensimmäinen yliopistoon päässyt ja ei minun sukulaisistani kukaan tajua yhtään mistä on kyse. Vanhempani ovat käyneet AMK:in, mutta sekin on ollut silloin kymmeniä vuosia sitten niin erilainen ja  eihän nykyäänkään se ole kovin samanalinen kuin yliopisto. Valmistuin viime vuonna kandidaatiksi ja olin siitä tosi iloinen, mutta ei kukaan suvustani ymmärtänyt siitä yhtään mitään. Ilmeisen hankalaa oli tajuta miten voi valmistua joksikin mutta sitten ei kuitenkaan oikeasti valmistu ja mene töihin. Vanhempani vähän yrittävät olla perillä asioista, mutta kyllä sen huomaa että homma menee ihan yli hilseen. Mutta ei asia minua sen kummemmin haittaa, koska kukaan ei tahallaan vähättele, vaan ymmärrys asiasta puuttuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi