Miksi pitää ajaa ylinopeutta?
Tätä aina mietin tien päällä. Mä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ajelen sillä. Jos joku ajelee edelläni pikkuisen hitaammin, voin hidastaa omaa vauhtiani. Vasta sitten, jos edellä ajava ajaa merkittävästi nopeusrajoitusta hitaammin, ohitan. Ohituksessa on aina riskinsä.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Ei se hidastelijoillakaan yleensä mistään järkisyystä ole kyse, vaan TUNTEESTA. Koska heidän mielestä on KIVAA ajella hissukseen ja TUNNELMOIDA matkaa. Koska heistä tuntuu KIVALTA, että letka joutuu sopeutumaan heidän elämänrytmiinsä. Koska heistä TUNTUU, että liikenne sujuisi paremmin juuri HEIDÄN ajotavallaan - ei sillä tavalla kuin mitä kymmenet tai sadat muut ovat mieltä. Heistä tuntuu, että HE ovat oikeassa eikä ne sadat muut, joille he aiheuttavat haittaa ja vaaratilanteita.
He myös rakastavat KUVATA ajomatkaansa jotta voisivat jälkikäteen JAKAA sekä yhdessä muiden kaltaistensa kanssa NAUTTIA tästä myös jälkikäteen.
Samaa oon ihmetellyt. Sain vasta pari viikkoa sitten ajokortin, ja kyllä opetellessa huomas kuinka lujaa jotku ajaa. Vaikka ajat tasan sitä nopeutta mikä on sallittu, niin silti joku ajaa kiinni perään ja ohittaa.
Se perässä ihan kiinni ajaminen.... Ainoa asia mikä ottaa päähän liikenteessä. >:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hidastelijoillakaan yleensä mistään järkisyystä ole kyse, vaan TUNTEESTA. Koska heidän mielestä on KIVAA ajella hissukseen ja TUNNELMOIDA matkaa. Koska heistä tuntuu KIVALTA, että letka joutuu sopeutumaan heidän elämänrytmiinsä. Koska heistä TUNTUU, että liikenne sujuisi paremmin juuri HEIDÄN ajotavallaan - ei sillä tavalla kuin mitä kymmenet tai sadat muut ovat mieltä. Heistä tuntuu, että HE ovat oikeassa eikä ne sadat muut, joille he aiheuttavat haittaa ja vaaratilanteita.
He myös rakastavat KUVATA ajomatkaansa jotta voisivat jälkikäteen JAKAA sekä yhdessä muiden kaltaistensa kanssa NAUTTIA tästä myös jälkikäteen.
Juuri NÄIN :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti heillä on kiire odottamaan liikennevaloihin. 20km työmatkani aikana näen lähes päivittäin näitä liikenteen kuumakalleja, jotka ohittelevat moottoritiellä porukkaa oikealta ja vasemmalta, takapuskuri toisten keulaa hipoen. Itse ajan nopeusrajoitusten mukaan ja siellä nämä kuumakallet ovat aina punaisissa valoissa, kun itse saavun sen minuutin-pari myöhemmin. Monesti vielä minun perääni ehtii se 80km/h körötellyt peräkärryn vetäjä, jonka minäkin ohitin.
Kyse ohittelussa ei ole siitä, että mikä se absoluuttinen ajansäästö on (vai onko mikään), vaan että sulla TUNNE siitä että matkanteko etenee. Ei jäädä köröttelmään muiden taakse vaan otetaan aloite omiin käsiin ja toimintaa peliin.
NImenomaan, kyse on tunteesta eikä järjestä. Joitakin ärsyttää se, että jotuu ajamaan hetken matkaa jonkun toisen määräämää nopeutta. Silloin on päästävä ohi, vaikka mikä olisi. Vaikka kyse on yleensä vain muutamasta kilometristä ja muutaman sekunnin menetyksestä kokonaismatka-ajassa, järki ei tässä määrää, vaan tunteella pitää toimia. Luonnonvalinta sitten toisinaan korjaa näitä pois geenipoolista. Tosin valitettavasti usein mukana menee sivullisiakin.
Lähimpään kauppaan on meiltä 2 kilometriä. Tulee käytyä jotakuinkin päivittäin. Eli vuositasolla ajan 1460 kilometriä tuohon läheiseen kauppaan. Jos mä joudun joka kerta ajamaan hidastelijan perseessä 30 km/h, enkä pääse ajamaan 40 km/h, niin menetän vuositasolla ylimääräiset 12 tuntia elinaikaani ratin takana.
Voithan sä selitellä, että "kyse on sekunneista", mutta kun laskutaitoisten aikuisten maailmassa tunnit eivät ole sekunteja. Tai no, onhan tuo 43 800 sekuntia, eli tavallaan oletkin oikeassa.
Jos olisin Keisari, niin rajoitus tuolla tiepätkällä olisi tuollaisenaan 50, eikä siinä avaralla tiellä sattuisi käytännössä yhtään enempää vakavia onnettomuuksia kuin nytkään. Naurettavaa miten siinä on aivan sama rajoitus kuin joillakin teillä, joissa on huonosti tilaa edes kahdelle kaistalle ja koko tien osuus täynnä pusikkoa ja kolmiottomia kujia.
Kyllä sinä säästäisit paljon enemmän aikaa, jos kävisit vaikka joka toinen päivä vaan kaupassa ja ajaisit rajoitusten mukaan. On se nyt käsittämätöntä perustella kaahailua tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta ajan mielummin esim. 66 km tunnissa, kuin 55 km tunnissa, jos on 60 rajoitus. Jos ajaa pikkuisen yli rajoitusten, ei takana olevalle tule niin suurta houkutusta lähteä ohittamaan ja vältytään monilta vaaratilanteilta. Jos koko letka ajaa pientä alinopeutta, en yleensä ohittele, paitsi moottoritiellä. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä - ainakaan ajallisesti. Monesti on kuitenkin mukavampi ajaa, kun ei tarvitse seurata edessä ajavan nopeuksia ja sitä turvaväliä. Eli reippaasti ohi ja sitten ajellaan omaan tahtiin. Ruuhkassa mennään toki muiden mukana, oltiin sitten moottoritiellä tai taajamassa.
Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin reilusti alinopeutta ajava kuski. Moottoritiellä se on oikeasti vaarallistakin. Jos taidot ei riitä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, silloin kannattaa siirtyä pienemmälle tielle.
Turvallista juhannusautoilua kaikille!
Ensinnäkin, moottoritiellä ajaa ajoneuvoryhmiä, joita koskee sielläkin 80 km/h rajoitus. Sitä on täysin sallittua ajaa moottoritiellä. Tiet ovat olemassa sitä varten, että niitä siirrytään paikasta toiseen, eikä todellakaan kaikki moottoritieosuudet ole ohitettavissa pienempiä teitä. Liikenteessä pitää olla valppaana ja ottaa huomioon se, että liikenteessä liikkuu erilaisia tienkäyttäjiä.
Ap
Voin sanoa, että aivan kaikki moottoritieosuudet on ohitettavissa pienemmillä teillä. Todellakin. Millä ajoneuvoryhmällä on 80km/h rajoitus? Joka ajaa siis moottoritiellä? Rekoilla, pakettiautoilla ym. on 100km/h.
Eipä ole rekkojen nopeusrajoitus moottoritiellä 100 km/h, vaan 80 km/h. Rekoissa on rajoitin, ne eivät edes pääse kulkemaan satasta (vaikka kyllähän tuotakin joskus näkee). Myös peräkärryn kanssa ajettaessa rajoitus on myös motarilla 80 km/h. Hieman pelottavaa, ettet tätä tiedä!
Ap
Hieman pelottavaa, että tulet moottoritielle ajamaan peräkärryn kanssa 80 km/h!! Huh huh.
Rekan voi olettaa ajavan hitaammin kuin muiden autojen. Rekan myös näkee jo kaukaa ja siihen voi varautua. Rekat eivät siis ole ongelma moottoritiellä. Ja ne yleensä ajavat lähemmäs 100 km/h.
Alinopeutta ajavat henkilöautot ovat. Onneksi näitä näkee tosi vähän. Toisaalta, se juuri tekee niistä niin vaarallisia. Jos muut autot ajavat 120 km/h niin mikä ihmi on, että pitää mennä sinne jalkoihin ajamaan 80 km/h. Ihan käsittämätöntä.
Johan tuli kukkua.
Peräkärryn kanssa nopeusrajoitus on 80 km/h. Niin moottoritiellä kuin muuallakin. Samoin on kuorma-autojen rajoitus 80 km/h, ja niissä on nopeusrajoitin. Busseilla rajoitus on 100 km/h, ja niissä on myös rajoitin. Pelottavaa, jos sinulla on ajokortti, etkä tätä tiedä.
Peräkärryn kanssa ajetaan 80 km/h jossain sivutiellä, eikä tulla ajamaan moottoritielle! Tai vaarannetaan kaikkien muidenkin tielläolijoiden turvallisuus.
Voi elämä näiden idioottien kanssa.
Missä kohti sanoin, etten tiedä mitä nopeutta rekkojen pitäisi ajaa?? Tosiasia on, että rekat ajavat lähes 100 km/h ja toinen tosiasia on se, että kaikki tielläolijat tietävät rekkojen ajavan hitaanpaa. Rekat on myös helppo havaita, toisin kuin köröttelevä henkilöauto, jotka on tuhat kertaa suurempi turvallisuusriski, kuin ylinopeutta ajavat.
Missään ei ole kielletty peräkärryn kanssa ajamasta moottoritiellä ja usein muuta järkevää reittiä ei olekaan. Kuorma-autoissa nopeudenrajoitin on asetettu enintään 89 km/h:iin, eli kovempaa ne ei eivät kulje kuin alamäessä, ellei rajoitinta ole peukaloitu. Moottoritiellä on aina kaksi kaistaa, joten hitaamman ohitus ei ole ongelma.
Ellet kykene havaitsemaan edelläsi 80 km/h kulkevaa henkilöautoa, on sinun syytä pysyä poissa liikenteestä.
Viime viikonlopulta sellainen havainto motarilta Helsinki - Heinola, että kokonaisnopeus oli Lahteen saakka reilusti alle 100 km/h. Vasen kaista oli koko ajan täynnä autoja ja sen vauhti vaihteli, kun väliin tunki koko ajan autoja, jotka halusivat ohi niiden muutamien peräkärryjen ja rekkojen ja bussien, jotka vaelsivat oikeanpuoleista kaistaa. Lisäksi sitten vielä tietyökohdat.
Niin, onhan se valitettavaa että Lahdentietä ei tyhjennetä edestäsi silloin kuin sinä haluat sitä lähteä ajamaan.
Viikonloppuna nyt sattuu Lahdentiellä olemaan sen verran paljon liikennettä, että tien välityskapasiteetti ei meinaa riittää, eli syntyy ruuhka. Pääsit ilmeisesti siitä huolimatta perille kuten ne muutkin? Olisiko sinun jostain syystä pitänyt päästä muita nopeammin?
Mä saatan ajaa vähän ylinopeutta, riippuu tiestä. Enemmän mua ärsyttää alinopeuttaa köröttelijät. Yritän pitää turvavälilä, mutta kun toinen ajaa vähän reilu kuuttakymppiä kaheksankympin alueella niin se perä tulee yllättäen vastaan. Ja sitten on just jossain huonossa kohdin ettei ohi pääse. Köröttelijät voisivat mennä tien sivuun, jos heillä ei kerran ole niin kiire.
Myönnän, että itse lähden töihin ajelemaan joskus liian myöhään ja sitten on kiire. Mutta minä ainakin olen perillä 5-10 min. aikaisemmin, jos ajan kaheksankympin alueella 90-100 kuin jos ajaisin karvan verran alle 80 (kuten todella moni).
Ärsyttää myös risteyksissä eteenkääntyjät. Eli ajelet hyvää vauhtia ja joku kääntyy eteen eikä saa autoansa kiihtymään tarpeeksi vaan minun pitää jarruttaa. Silloin kyllä tööttäilen vaan eihän ne tunnu sitä älyävän.
Ei siellä liikenteessä tarvitse hurjastella, mutta reippaasti edetä eikä olla muiden tientukkona. Antaahan jotkut fiksut traktorilla ajajatkin tietä.
Haluaisin nähdä sellaisen huomaavaisen hidastelijakuskin, joka ottaisi muutkin liikenteessä huomioon kuin itsensä -> antaisi tilaa takanaan tuskailevalle letkalle tasaisin välein.
Heillähän ei ole mihinkään kiire, mikseivät sitten vedä syrjään välillä?
Tosin luulen, että suurin osa heidän matkanautinnosta on juuri se, että he saavat ärsyttää muita. Niin leppoisia, rentoja ja huomaavaisia ihmisiä he ovat.
"Minä laitan vakionopeudensäätimen alinopeudelle ja sitten köröttelen muutama sata kilsaa letkaa vetäen ja vaarallisia ohitustilanteita aiheuttaen"
Motarilla kirjoitti:
Voin sanoa, että aivan kaikki moottoritieosuudet on ohitettavissa pienemmillä teillä. Todellakin. Millä ajoneuvoryhmällä on 80km/h rajoitus? Joka ajaa siis moottoritiellä? Rekoilla, pakettiautoilla ym. on 100km/h.
Ensimmäisenä tulee mieleen peräkärryn kanssa ajavat, joita todellakin koskee 80 km/h rajoitus vaikka harva sitä noudattaakaan.
Puppua taas. Kaikilla kuorma-autoilla ja ajoneuvoyhdistelmillä (=perävaunua vetävät) sekä osalla paketti- ja matkailuajoneuvoista nopeusrajoitus on 80 km/h.
"Rekoilla" nopeusrajoitus ei todellakaan ole 100 km/h. Takaisin autokouluun.
"Aiheuttaa kohtuulista mielihyvää" kuten liikennepsykologi sanoi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti heillä on kiire odottamaan liikennevaloihin. 20km työmatkani aikana näen lähes päivittäin näitä liikenteen kuumakalleja, jotka ohittelevat moottoritiellä porukkaa oikealta ja vasemmalta, takapuskuri toisten keulaa hipoen. Itse ajan nopeusrajoitusten mukaan ja siellä nämä kuumakallet ovat aina punaisissa valoissa, kun itse saavun sen minuutin-pari myöhemmin. Monesti vielä minun perääni ehtii se 80km/h körötellyt peräkärryn vetäjä, jonka minäkin ohitin.
Kyse ohittelussa ei ole siitä, että mikä se absoluuttinen ajansäästö on (vai onko mikään), vaan että sulla TUNNE siitä että matkanteko etenee. Ei jäädä köröttelmään muiden taakse vaan otetaan aloite omiin käsiin ja toimintaa peliin.
NImenomaan, kyse on tunteesta eikä järjestä. Joitakin ärsyttää se, että jotuu ajamaan hetken matkaa jonkun toisen määräämää nopeutta. Silloin on päästävä ohi, vaikka mikä olisi. Vaikka kyse on yleensä vain muutamasta kilometristä ja muutaman sekunnin menetyksestä kokonaismatka-ajassa, järki ei tässä määrää, vaan tunteella pitää toimia. Luonnonvalinta sitten toisinaan korjaa näitä pois geenipoolista. Tosin valitettavasti usein mukana menee sivullisiakin.
Lähimpään kauppaan on meiltä 2 kilometriä. Tulee käytyä jotakuinkin päivittäin. Eli vuositasolla ajan 1460 kilometriä tuohon läheiseen kauppaan. Jos mä joudun joka kerta ajamaan hidastelijan perseessä 30 km/h, enkä pääse ajamaan 40 km/h, niin menetän vuositasolla ylimääräiset 12 tuntia elinaikaani ratin takana.
Voithan sä selitellä, että "kyse on sekunneista", mutta kun laskutaitoisten aikuisten maailmassa tunnit eivät ole sekunteja. Tai no, onhan tuo 43 800 sekuntia, eli tavallaan oletkin oikeassa.
Jos olisin Keisari, niin rajoitus tuolla tiepätkällä olisi tuollaisenaan 50, eikä siinä avaralla tiellä sattuisi käytännössä yhtään enempää vakavia onnettomuuksia kuin nytkään. Naurettavaa miten siinä on aivan sama rajoitus kuin joillakin teillä, joissa on huonosti tilaa edes kahdelle kaistalle ja koko tien osuus täynnä pusikkoa ja kolmiottomia kujia.
Kyllä sinä säästäisit paljon enemmän aikaa, jos kävisit vaikka joka toinen päivä vaan kaupassa ja ajaisit rajoitusten mukaan. On se nyt käsittämätöntä perustella kaahailua tuolla tavalla.
Kaahailu on nopeus joka merkittävästi vaarantaa muiden tielläliikkujien turvallisuutta. Kaahaaminen ei esimerkiksi ole 140-150km/h nopeus tyhjällä Tuusulan moottoritiellä kesäyönä. Kaahaaminen voi esimerkiksi olla 40km/h ajaminen 40km/h nopeusrajoitusalueella jossa lapsilauma on "karannut" päivähoitotätien käsistä.
Kaahailu sanana on virheellisest otettu jeesustelijoiden ja "kuvaajien" toimesta käyttöön synonyyminä lakitekniselle ylinopeus-käsitteelle. Sana on kokenut inflaatiota aivan kuten "järkyttävä" ja "raivo" on iltapäivälehtien otsikoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan ajaa vähän ylinopeutta, riippuu tiestä. Enemmän mua ärsyttää alinopeuttaa köröttelijät. Yritän pitää turvavälilä, mutta kun toinen ajaa vähän reilu kuuttakymppiä kaheksankympin alueella niin se perä tulee yllättäen vastaan. Ja sitten on just jossain huonossa kohdin ettei ohi pääse. Köröttelijät voisivat mennä tien sivuun, jos heillä ei kerran ole niin kiire.
Myönnän, että itse lähden töihin ajelemaan joskus liian myöhään ja sitten on kiire. Mutta minä ainakin olen perillä 5-10 min. aikaisemmin, jos ajan kaheksankympin alueella 90-100 kuin jos ajaisin karvan verran alle 80 (kuten todella moni).
Ärsyttää myös risteyksissä eteenkääntyjät. Eli ajelet hyvää vauhtia ja joku kääntyy eteen eikä saa autoansa kiihtymään tarpeeksi vaan minun pitää jarruttaa. Silloin kyllä tööttäilen vaan eihän ne tunnu sitä älyävän.
Ei siellä liikenteessä tarvitse hurjastella, mutta reippaasti edetä eikä olla muiden tientukkona. Antaahan jotkut fiksut traktorilla ajajatkin tietä.
SInulla on ilmeisen pitkä työmatka, jos saat säästettyä 10 minuuttia ajamalla 80-alueella 90 km/h. Laskepa huviksesi millainen matka siihen tarvitaan.
Juu, sinulla pitää olla 67 km tuota 80 km/h aluetta, jotta 10 minuutta säästyy 90 nopeudella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on turvaväli? Voiko sitä syödä?
Ei, se syötävä on jalkoväli.
Ylinopeutta ajavat eivät juurikaan häiritse ellei sitten joku aiheuta vaaratilannetta sillä, että menee 160. Ajan itsekin joskus hieman ylinopeutta.
Enemmän ihmetyttää ja huolettaa yleinen hermoheikkous liikenteessä kun on niin kiire ja kärsimätön, tehdään vaarallisia ohituksia ajetaan kiinni puskurissa. Kyllä kaikkia ärsyttää jos joku rekka tai armeijan autoletkat ovat tien tukkona, mutta ei kaikki halua alkaa riskeerata ja ohitella tyhmän rohkeasti mutkaisella vilkkaalla tiellä.
Ja mitä tähän alinoputeen tulee niin ajan varmasti alinopeutta jos vettä tulee niin paljon, että tiet lainehtii tai talvella pyryttää on jäistä tai lumista.
Tuo on korkeinta matematiikkaa, mihin hidastelijat pystyvät, kun he laskevat matka-aikoja eri nopeuksilla. Siksi on niin palkitsevaa hidastella ja kritisoida sujuvammin ajavia.
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ajavat eivät juurikaan häiritse ellei sitten joku aiheuta vaaratilannetta sillä, että menee 160. Ajan itsekin joskus hieman ylinopeutta.
Enemmän ihmetyttää ja huolettaa yleinen hermoheikkous liikenteessä kun on niin kiire ja kärsimätön, tehdään vaarallisia ohituksia ajetaan kiinni puskurissa. Kyllä kaikkia ärsyttää jos joku rekka tai armeijan autoletkat ovat tien tukkona, mutta ei kaikki halua alkaa riskeerata ja ohitella tyhmän rohkeasti mutkaisella vilkkaalla tiellä.
Ja mitä tähän alinoputeen tulee niin ajan varmasti alinopeutta jos vettä tulee niin paljon, että tiet lainehtii tai talvella pyryttää on jäistä tai lumista.
Minustakin roima ylinopeus ja vaaralliset ohitukset ovat järjettömiä.
Olen samaa mieltä myös siitä, että kun keli tai näkyvyys on huono, on järkevää laskea nopeutta alle nopeusrajoituksen. Niin tekevät silloin myös ihan valtaosa kuskeista, jotka kylläkin tuskailevat sitten hidastelijan perässä kun keli on mitä mainioin.
Mutta silti esim. juhannusliikenteessä alinopeutta ajavat, kilometrin letkaa perässään vetävät, ovat mitä suurimmaksi vaaraksi liikenteelle. Ilman heitä (tai että päästävät letkaa välillä ohi) liikenne olisi sujuvampaa ja turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Alinopeus ja oikea tilannenopeus ei ole synonyymejä nekään. Nyt puhut oikeasta tilannenopeudesta, et alinopeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä enemmän säästäisi, jos ajaisi joka toinen päivä vaan kaupassa ja sen lisäksi ajaisi ylinopeutta, eikö niin? Miksi olisi käsittämätöntä perustella "kaahailua" ajansäästöllä?
Parempi ajaa eteen, paremalla autolla. Siksihän se on ostettu. Tai oikeastaan saatu työsuhteessa. OLLAAN parempia ihmisiä, se pitää näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Motarilla kirjoitti:
Ensimmäisenä tulee mieleen peräkärryn kanssa ajavat, joita todellakin koskee 80 km/h rajoitus vaikka harva sitä noudattaakaan.
Puppua taas. Kaikilla kuorma-autoilla ja ajoneuvoyhdistelmillä (=perävaunua vetävät) sekä osalla paketti- ja matkailuajoneuvoista nopeusrajoitus on 80 km/h.
"Rekoilla" nopeusrajoitus ei todellakaan ole 100 km/h. Takaisin autokouluun.
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/nopeusrajoitukset
nii, ku se rekka kulkee myötäleessä 90 todelista, niin sen pikkuauton mittari näyttää 100.
Kymmenessä minuutissa hakee jo esimerkiksi klapit, vie ne saunaan ja pistää saunan lämpiamaan.