Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitää ajaa ylinopeutta?

Vierailija
23.06.2016 |

Tätä aina mietin tien päällä. Mä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ajelen sillä. Jos joku ajelee edelläni pikkuisen hitaammin, voin hidastaa omaa vauhtiani. Vasta sitten, jos edellä ajava ajaa merkittävästi nopeusrajoitusta hitaammin, ohitan. Ohituksessa on aina riskinsä.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks on moottoripyörä.

Vierailija
102/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan liikenteen sujuvuuden kannalta ajan mielummin esim. 66 km tunnissa, kuin 55 km tunnissa, jos on 60 rajoitus. Jos ajaa pikkuisen yli rajoitusten, ei takana olevalle tule niin suurta houkutusta lähteä ohittamaan ja vältytään monilta vaaratilanteilta. Jos koko letka ajaa pientä alinopeutta, en yleensä ohittele, paitsi moottoritiellä. Siitä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä - ainakaan ajallisesti. Monesti on kuitenkin mukavampi ajaa, kun ei tarvitse seurata edessä ajavan nopeuksia ja sitä turvaväliä. Eli reippaasti ohi ja sitten ajellaan omaan tahtiin. Ruuhkassa mennään toki muiden mukana, oltiin sitten moottoritiellä tai taajamassa.

Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kuin reilusti alinopeutta ajava kuski. Moottoritiellä se on oikeasti vaarallistakin. Jos taidot ei riitä ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, silloin kannattaa siirtyä pienemmälle tielle.

Turvallista juhannusautoilua kaikille!

Ensinnäkin, moottoritiellä ajaa ajoneuvoryhmiä, joita koskee sielläkin 80 km/h rajoitus. Sitä on täysin sallittua ajaa moottoritiellä. Tiet ovat olemassa sitä varten, että niitä siirrytään paikasta toiseen, eikä todellakaan kaikki moottoritieosuudet ole ohitettavissa pienempiä teitä. Liikenteessä pitää olla valppaana ja ottaa huomioon se, että liikenteessä liikkuu erilaisia tienkäyttäjiä.

Ap

Voin sanoa, että aivan kaikki moottoritieosuudet on ohitettavissa pienemmillä teillä. Todellakin.  Millä ajoneuvoryhmällä on 80km/h rajoitus? Joka ajaa siis moottoritiellä? Rekoilla, pakettiautoilla ym. on 100km/h.

Eipä ole rekkojen nopeusrajoitus moottoritiellä 100 km/h, vaan 80 km/h. Rekoissa on rajoitin, ne eivät edes pääse kulkemaan satasta (vaikka kyllähän tuotakin joskus näkee). Myös peräkärryn kanssa ajettaessa rajoitus on myös motarilla 80 km/h. Hieman pelottavaa, ettet tätä tiedä!

Ap

Hieman pelottavaa, että tulet moottoritielle ajamaan peräkärryn kanssa 80 km/h!! Huh huh.

Rekan voi olettaa ajavan hitaammin kuin muiden autojen. Rekan myös näkee jo kaukaa ja siihen voi varautua. Rekat eivät siis ole ongelma moottoritiellä. Ja ne yleensä ajavat lähemmäs 100 km/h.

Alinopeutta ajavat henkilöautot ovat. Onneksi näitä näkee tosi vähän. Toisaalta, se juuri tekee niistä niin vaarallisia. Jos muut autot ajavat 120 km/h niin mikä ihmi on, että pitää mennä sinne jalkoihin ajamaan 80 km/h. Ihan käsittämätöntä.

Sinusta on siis "hieman pelottavaa", jos noudattaa moottoritielläkin liikennesääntöjä? Ihan oikeasti? Oletko huomannut, että siellä moottoritiellä on kaksi kaistaa vierekkäin? Miten mulla ei ole ikinä ollut ongelmia siinä, että moottoritiellä joku ajaa hitaammin? Johtuiskohan vaikka siitä, että pidän silmät auki, enkä kuvittele, että kaikki paahtavat sataakolmeakymppiä?

Ap

Onpa tosi reilua, kun on motarintäysi autoja menossa, ja tasaisin välein on joku uuvelo, joka katsoo oikeudekseen körötellä kahdeksaakymppiä. Näitä oman elämänsä markkuja ohittaessa tärvääntyy satojen, jopa tuhansien aikaa ja matkanteon sujuvuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista oli huomata kuinka ihmisten tarve ohittaa kasvaa sen mukaan millaisella autolla ajan. Viime viikolla oli lainassa vanhempi keskikokoinen auto ja kyllähän se takaa tulijoiden ohitustarve tuntui olevan suurempi kuin omalla ajaessa. Ohi oli päästävä vaikka todellinen nopeus oli hieman yli rajoituksen.

Joku otti esille sen eteen ajamisen ja hidastelun, siitä olen itsekin ihmetellyt että mihin se kiire loppuu kun se auto on saatu käännettyä kolmion takaa eteen? Peräänajaja maksaa ?

Perässä roikkuminen on kyllä asia mitä en jaksa ymmärtää , varsinkin jos tullaan reilua ylinopeutta perään ja jäädään siihen vaikka mahdollisuus ohitukseen olisi. Jos ohittaminen ei kiinnosta niin luulisi olevan mukavampi jättää kunnon turvaväli ja ajella rauhassa.

Melko usein tulee vedettyä isoa peräkärryä ja silloin sovitan vauhtini raskaan kaluston vauhtiin jotten aiheuttaisi ylimääräistä odottelua ko. ajoneuvoryhmälle. Henkilöautoista olen huomannut että tuollaisen noin kymmenmetrisen ha-peräkärry yhdistelmän ohittaminen on melko vaikeaa. Voin kyllä väistää levikkeelle jos ajan alle rajoituksen ja vastaantuleva liikenne estää ohittamisen mutta jos ohittamisen edellytykset ovat olemassa niin vastuu jää kyllä ohittajalle. Yleensä jonoa kertyy koska takanaolija ei uskalla ohittaa mutta ei myöskään jätä turvaväliä joten seuraava joutuukin ohittamaan molemmat edellä ajavat.

Myönnän kyllä itse ohittavani melko herkästi mutta nopeuden ja jäljellä olevan matkan lisäksi katselen myös edellä ajavan ajotapaa. Jos jokainen mutka ja vastaantuleva auto aiheuttaa jalan noston kaasulta niin menen herkästi ohi. Tiedän kyllä että ajansäästöllä ohittamista ei voi lyhyillä matkoilla perustella mutta on vain mukavampi edetä tasaista vauhtia kuin seurailla edessä ajavaa jonka vauhti soutaa miten sattuu, ( huom. puhelimeen puhujat).

Vierailija
104/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeutta ei laissa tunneta. Lisäksi siihen voi olla pätevä syy. Olen ajanut 250 km vararengas yhdessä  pyörässä ja silloin ei edes saa ajaa kuin 80 km/h. 

Jos ap ajaa rajoitusten mukaan, niin minkä takia hänen persettään pitäisi kutittaa, jos joku on minuutin myöhemmin jossain kuin mitä hän on? 

Viime viikonloppuna nähty tämäkin: Itse ajan aina vakkari päällä ja ehkä lievää ylinopeutta, mutta alle rangaistavuuden rajan. Mun edellä auto ajoi jotain 75 km/h 80 alueella ja satasen alueella myös alle satasa. No sopivan tilaisuuden tullen ohitin. Tämäpä sitten samatien nosti nopeutensa samaan kuin mulla ja ajoi kymmeniä kilometriä perässä. Sitten tuli vastaan tai siis eteen jono, jossa oli joku hidas edessä, enkä päässyt vastaantulijoiden vuoksi ohi. Ohituskaistan tullen laiton vilkun päälle ja olin lähdössä ohittamaan, niin tämä, jonka aiemmin olin ohittanut, ampaisi ohitseni takaa niin että koukkasi jo keltaisten viivojen kautta, vaikka mulla oli selkeästi vilkku päällä ensin eikä hän kyllä tainnut laittaa ollenkaan. Ei taida joillain kantti kestää, että keski-ikäinen nainen ajaa norminopeuksia ja menee ohi. 

Toinen huvittava ohitustilanne Vaasan Kauppapuistikolta, mikä on nelikaistainen ja siitä suoraan jatkuu moottoritielle. Nuori tyttö oli takanani. Hän koukkasikin valoissa pysähdyksissä ollessa viereiselle kaistalle, en siihen sen enempää kiinnittänyt enää huomioita. Mutta kun lähdim valoista eteen, tämä tyttö otti vauhtia ja ajoi takaisin samalle kaistalle eteeni ja siinä sitten köröteltiin peräkkäin moottoritielle. Siinä vaiheessa tuli ajatus, että mitä hittoa. Mutta tämä tyttöhän jatkoi moottoritielle. Siinä moottoritiellä hetken odotin, että kaipa se kiihdyttää ja ehkä hän vain aikoo ajaa niin kovaa, että olisin este. Mutta mitä vielä, tytön vauhti oli vielä 120 km/h alueella 90. Ilmeisesti ajatteli, ettei vanha akka moottoritiellä on tiellä ja ajaa jotain kuuttakymppiä. En jaksanut, menin ohi. Tuntuu kyllä pöljältä ohitella tyyppejä, jotka on vasta itse ohittanut.

Oma - ärsyttävä - lukunsa ne, joiden autossa on vain yksi nopeus. 80 km/h alueella mennään ohi jotain 95 km/h ja sitten satasen alueella saan nämä kiinni, kun nopeus on edelleen sama. Epäilen, että ovat löytäneet vakkarinsa, mutta eivät osaa sitä ottaa pois päältä. 

Vierailija
105/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kuin 105. Ei mulle ole ongelma, jos olen jossain samaan aikaan kuin joku, jonka olen ohittanut. Vakkari päällä on vaan mukava ajaa pitkää matkaa ja jos toisen nopeus edessä seilaa, on helpompi mennä ohi kuin seilata itse. Kun ei se turvavälikään aina auta, koska vaihteluväli on niin iso. 

Vierailija
106/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylinopeutta ajavat on nynnyjä luusereita. Kaikki ylinopeutta puolustelevat syyt on tekosyitä.  Vain hälytysajoneuvoilla (silloinkin vain vilkut päällä) on oikeus poiketa nopeusrajoituksesta. En keksi mitään syytä miksi pitää ohittaa jos edellä ajava ajaa 100km/h alueella juuri sitä 100. Olen nähnyt todella monta vaaratilannetta tällaisten turhien ohitusten takia. Ja suurin osa näistä kaahareista on ollut miehiä. On se kumma kun ei osata katsoa nopeusmittaria. 

Vierailija
107/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vain kykyihini nähden sopivaa nopeutta, ylinopeus on minulle arbitraarinen suure.

Vierailija
108/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa tuollaiset hidastelijat. Saatana mulla on kiire ja sä ajat kuin mummo. No onneksi on vanha amerikanmuskeli.

Vierailija
109/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitää nukkua, miksi mun pitää ryypätä, miksi mun pitää suihkata, miksi mun pitää ajaa liukkaasti, siinäpä se, kun vaan pitää tehdä!

Vierailija
110/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon havainnut sen hyödyttömäksi. Omaksi iloksi kai sitä voi ajaa ylinopeutta, mutta en juuri koskaan ole perillä sen nopeammin.

Tottakai on perillä aiemmin jos ajaa nopeampaa.

Vierailija
111/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin voi olla aidosti kiire, mutta osaltaan kyse voi olla monien kohdalla myös ihan silkasta vauhdin hurmasta. Itse myönnän nuorempana syyllistyneeni tällaiseen touhuun, kun oli tuore kortti taskussa ja melko tehokas auto tuolloin alla. Kyllä myönnän kaasutelleeni silloin liiankin kanssa ja kokeilleeni mitä autosta lähtee. Joskus aamuyöstä kerran päästelin välin Helsinki-Turku alle tuntiin. Kortti olisi lähtenyt heti kuivumaan, jos joku olisi minut kiinni siitä saanut. Näin vanhemmiten on kokeilunhalu vähentynyt ja käyttäytyminen muutenkin rauhoittunut ja aika harvoin tulee ajettua yli 10 kilometriä rajoituksen yli. Nyt tuntuu jo 140 km/h moottoritiellä aikamoiselta vauhdilta.

Vierailija
112/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylinopeutta ajavat on nynnyjä luusereita. Kaikki ylinopeutta puolustelevat syyt on tekosyitä.  Vain hälytysajoneuvoilla (silloinkin vain vilkut päällä) on oikeus poiketa nopeusrajoituksesta. En keksi mitään syytä miksi pitää ohittaa jos edellä ajava ajaa 100km/h alueella juuri sitä 100. Olen nähnyt todella monta vaaratilannetta tällaisten turhien ohitusten takia. Ja suurin osa näistä kaahareista on ollut miehiä. On se kumma kun ei osata katsoa nopeusmittaria. 

Ole varovainen ja tarkkaile itseäsi ettet saa rattiraivo kohtausta. Omaat siihen taipumusta.

Vierailija
113/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä sellaisen huomaavaisen hidastelijakuskin, joka ottaisi muutkin liikenteessä huomioon kuin itsensä -> antaisi tilaa takanaan tuskailevalle letkalle tasaisin välein.

Heillähän ei ole mihinkään kiire, mikseivät sitten vedä syrjään välillä?

Tosin luulen, että suurin osa heidän matkanautinnosta on juuri se, että he saavat ärsyttää muita. Niin leppoisia, rentoja ja huomaavaisia ihmisiä he ovat.

"Minä laitan vakionopeudensäätimen alinopeudelle ja sitten köröttelen muutama sata kilsaa letkaa vetäen ja vaarallisia ohitustilanteita aiheuttaen"

Rajoitusten mukaan ajaminen ei ole alinopeutta. Kun ajan rajoitusten mukaan, mulla ei ole mitään syytä pysähdellä. Kiire on 90 %:sti hallitsematonta ajankäyttöä. 

Vierailija
114/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videossa vastaus kysymykseesi. It has to be done!

Vierailija
115/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole varovainen ja tarkkaile itseäsi ettet saa rattiraivo kohtausta. Omaat siihen taipumusta.

En omaa. Minulla ei ole syytä vaarantaa itseni tai muiden turvallisuutta liikenteessä. Sinulla ilmeisesti on. :) 

Vierailija
116/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina mietin tien päällä. Mä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ajelen sillä. Jos joku ajelee edelläni pikkuisen hitaammin, voin hidastaa omaa vauhtiani. Vasta sitten, jos edellä ajava ajaa merkittävästi nopeusrajoitusta hitaammin, ohitan. Ohituksessa on aina riskinsä.

Kovempi vauhti on yksinkertaisesti kiehtovan tuntuista. Jos on hiljainen liikenne, niin huoletta ajelen 20-30 kmh ylinopeudella satasen alueella. Joskus täysin tyhjällä tiellä kun on vaikka kilometrin suora, ajelen 150:n nopeudellakin. Tutkiin varauduin siten, että latasin kännykkään TomTom:in sovelluksen, joka hälyttää kaikista tutkista. Ainakin eräällä käyttämälläni valtatiereitillä ilmoitti ne kaikki. Sen jälkeen hankin kännyyn tuon sovelluksen, kun suivaannuin viime kesänä ohitustilanteessa saamastani sakosta. En ollut saanut sakkoa vuosiin. Peltikamera kuvasi. Kaupungissa sitten taas en aja ylinopeutta, koska se on liian vaarallista siellä kun on jalankulkijoitakin yms.

Vierailija
117/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen metrin päähän hiillostamaan ja painostamaan edellä ajava tekemään virhe, siitä nopea peippaus ja nilkka suorana ohi.

If you cant smell the chuff, you are not close enough!

Vierailija
118/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se hidastelijoillakaan yleensä mistään järkisyystä ole kyse, vaan TUNTEESTA. Koska heidän mielestä on KIVAA ajella hissukseen ja TUNNELMOIDA matkaa. Koska heistä tuntuu KIVALTA, että letka joutuu sopeutumaan heidän elämänrytmiinsä. Koska heistä TUNTUU, että liikenne sujuisi paremmin juuri HEIDÄN ajotavallaan - ei sillä tavalla kuin mitä kymmenet tai sadat muut ovat mieltä. Heistä tuntuu, että HE ovat oikeassa eikä ne sadat muut, joille he aiheuttavat haittaa ja vaaratilanteita.

Koska liikenne sujuu parhaiten niin kaikkien kannalta, että ihmiset ajavat nopeusrajoitusten ja yleisten liikennesääntöjen mukaan. Sinun mielestäsi ne varmaan on ihan tahallaan tehty kiusaamaan juuri sinua/sinunkaltaisiasi. Yleensä ylinopeutta ajavilla ihmisillä on elämänhallintaongelmia, jotka pitäisi hoitaa pois alta ennen liikenteeseen lähtöä.

Vierailija
119/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ajaa alinopeutta?

Huono sää.

Vierailija
120/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se hidastelijoillakaan yleensä mistään järkisyystä ole kyse, vaan TUNTEESTA. Koska heidän mielestä on KIVAA ajella hissukseen ja TUNNELMOIDA matkaa. Koska heistä tuntuu KIVALTA, että letka joutuu sopeutumaan heidän elämänrytmiinsä. Koska heistä TUNTUU, että liikenne sujuisi paremmin juuri HEIDÄN ajotavallaan - ei sillä tavalla kuin mitä kymmenet tai sadat muut ovat mieltä. Heistä tuntuu, että HE ovat oikeassa eikä ne sadat muut, joille he aiheuttavat haittaa ja vaaratilanteita.

Koska liikenne sujuu parhaiten niin kaikkien kannalta, että ihmiset ajavat nopeusrajoitusten ja yleisten liikennesääntöjen mukaan. Sinun mielestäsi ne varmaan on ihan tahallaan tehty kiusaamaan juuri sinua/sinunkaltaisiasi. Yleensä ylinopeutta ajavilla ihmisillä on elämänhallintaongelmia, jotka pitäisi hoitaa pois alta ennen liikenteeseen lähtöä.

Juuri niin. Nopeusrajoitusten mukaan. Ei huomattavaa alinopeutta.

Elämänhallintani on täysin kunnossa, kiitos vain. Samoin useimmilla niistä sadoista ihmisistä, jotka joutuvat tuskailemaan tien tukkojen kanssa, jotka aiheuttavat haittaa liikenteen sujuvuudelle.