Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitää ajaa ylinopeutta?

Vierailija
23.06.2016 |

Tätä aina mietin tien päällä. Mä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ajelen sillä. Jos joku ajelee edelläni pikkuisen hitaammin, voin hidastaa omaa vauhtiani. Vasta sitten, jos edellä ajava ajaa merkittävästi nopeusrajoitusta hitaammin, ohitan. Ohituksessa on aina riskinsä.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo niin seniili/ viinalla aivosolunsa tuhonnut/ toiminta- ja huomiokykyään menettänyt/ sairas/ pelokas tms, ettei uskalla ajaa satasta, vaan ajaa satasen alueella 75km/h ja vetää kilometrien letkaa perässään, kannattaisi ehkä jättää ajelu väliin tai välttää ainakin ruuhkaisimpia aikoja. Tai edes päästää välillä letka ohi, jos on ihan pakko päästä rattiin.

Vierailija
122/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeuden hehkuttajat ovat Sääntö-Suomen parhaimmistoa. Ei ajeta vain nopeusrajoitusten mukaan, vaan vieläpä 10-20km/h alinopeutta, niin tuleepa varmasti ajettua Sääntöjen mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina mietin tien päällä. Mä laitan vakionopeudensäätimen päälle ja ajelen sillä. Jos joku ajelee edelläni pikkuisen hitaammin, voin hidastaa omaa vauhtiani. Vasta sitten, jos edellä ajava ajaa merkittävästi nopeusrajoitusta hitaammin, ohitan. Ohituksessa on aina riskinsä.

Mä ajan harvoin vakionopeudensäätimen avulla. Ihan siistä syystä että tykkään sujuvasta ja joustavasta ajosta. Jos näen edelläni rekan ja tiedän että kohta pääsen hyvin ohi niin kiihdytän niin että pääsen rekan taakse juuri ennen ohitusta. Näin huolehdin että takanani oleva voi tehdä saman ja hänkin pääsee rekan ohi. Rekan takana ajaessa näkyvyys on huono. Kesäkelillä on ihan sama näyttääkö mittarini 100 vai 110 nopeudeksi. Hyvä ja suora tie niin ihan hyvin voin ajaa 110 jos se tuntuu sopivalta vauhdilta. Yksi miksi saatan ajaa ylinopeutta on perässäroikkujat. Niistä pääsee monesti eroon kun pikkasen painaa kaasua.

Ennakoiva ajo voi joskus vaatia sallitun nopeuden tilapäisen ylityksen. Mitä sitten?

Vierailija
124/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin.

Vierailija
125/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni tässä keskustelussa tuntuu yhdistävän rajoitusten mukaan ajamisen alinopeuteen?

Vierailija
126/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni tässä keskustelussa tuntuu yhdistävän rajoitusten mukaan ajamisen alinopeuteen?

Esim siksi kun monet rajoitusten mukaan ajavat oikeasti alinopeutta, vaikka luulevat ajavansa nopeusrajoituksen mukaan. He ajavat nopeusmittarinsa mukaan 78km/h kahdeksankympin alueella eli oikeasti 10km/h alinopeutta, koska heidän mittarinsa valehtelee sen verran.

Vierailija
127/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton nopeusmittari voi valehdella jopa 8km/h! Ei ihme, että moni "nopeusrajoitusten mukaan ajava" sääntö-suomalainen ihmettelee takanaan hermoilevaa jonoa ja sitten pahoittaa mielensä, kun muut singahtavat ohi heti tilaisuuden tullen.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000259067.html

Vierailija
128/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajan harvoin vakionopeudensäätimen avulla. Ihan siistä syystä että tykkään sujuvasta ja joustavasta ajosta. Jos näen edelläni rekan ja tiedän että kohta pääsen hyvin ohi niin kiihdytän niin että pääsen rekan taakse juuri ennen ohitusta. Näin huolehdin että takanani oleva voi tehdä saman ja hänkin pääsee rekan ohi. Rekan takana ajaessa näkyvyys on huono. Kesäkelillä on ihan sama näyttääkö mittarini 100 vai 110 nopeudeksi. Hyvä ja suora tie niin ihan hyvin voin ajaa 110 jos se tuntuu sopivalta vauhdilta. Yksi miksi saatan ajaa ylinopeutta on perässäroikkujat. Niistä pääsee monesti eroon kun pikkasen painaa kaasua.

Ennakoiva ajo voi joskus vaatia sallitun nopeuden tilapäisen ylityksen. Mitä sitten?

Vakionopeudensäädimesta huolimatta, ainakin minun autossani, voi nopeuttaa nostaa kaasulla vaikka vakkari olisi päälläkin, ei tartte ottaa pois päältä jos tilapäisesti ajaa kovempaa, esim. ohittaessa. Samoin sen tarvittaessa sekunnissa pois päältä. Itse kun ajan 800 km lähes joka viikonloppu, on se vaan oiva helpotus jaloille. Myös muulle liikenteelle tasaisen nopeuden kuvittelisin olevan hyvä. 

Vierailija
129/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun auton mittarivirhe on 2 km/h kesärenkailla ja 3 km/h talvirenkailla. Tutka-auto sattui kohdalle ja välähti, kun mittari näytti satasen alueella 108 ohituskaistalla. Olen nuo mitannut moneen kertaan kahdella eri navigaattorilla ja nopeusnäyttötauluilla. 

Vierailija
130/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten nää hidastelijat edessä jotka alkaa kiihdyttää vauhtia heti kun on itse alkamassa ohittaa.

Vierailija
131/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Tätä asiaa itsekin ihmettelen. Onko ylinopeusaddikteilla kyse  jonkinlaisesta kapinasta ylipäätään yhteiskuntaa ja muita kohtaan, vai herättääkö auto ihmisessä sen pienen pojan tai tytön, joka ei muuten saa kokea olevansa jotain, vai mikä on syynä? Joku psykologi kertoi, että ihmiset kokevat auton itselle kuuluvaksi tilaksi, jota muut eivät saisi määräillä, eivät siis edes sen kulkua.

Moni taitaa myös hankkia tällä tavoin elämäänsä jännitystä. Tapa vain on väärä ja rikollinen.

Mutta suurin syy lienee se, että ihmisillä on kiire kuolemaan!

Vierailija
132/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä sellaisen huomaavaisen hidastelijakuskin, joka ottaisi muutkin liikenteessä huomioon kuin itsensä -> antaisi tilaa takanaan tuskailevalle letkalle tasaisin välein.

Heillähän ei ole mihinkään kiire, mikseivät sitten vedä syrjään välillä?

Tosin luulen, että suurin osa heidän matkanautinnosta on juuri se, että he saavat ärsyttää muita. Niin leppoisia, rentoja ja huomaavaisia ihmisiä he ovat.

"Minä laitan vakionopeudensäätimen alinopeudelle ja sitten köröttelen muutama sata kilsaa letkaa vetäen ja vaarallisia ohitustilanteita aiheuttaen"

Nostan käden pystyyn tuon ensimäiseen kappaleen kohdalla. Kun ajan asuntovaunun kanssa pysähtelen tämän tästä päästämään taakse kerääntyvää jonoa ohitse, koska minua tympii ajaa itse maisemia ihastelevan turistin takana kymmeniä kilometriä. Turisti on lomalla. Kun olen lomalla ei minullakaan ole kiire muttei myöskään tarve ärsyttää toisia.

Kun en ole lomalla ei minulla silloinkaan ole välttämättä kiire, mutta kun välimatkaa on 700 km se tuntuu jo ajassa jos ajan satasta koko matkan 110 sijaan. Tottakai taajamissa ajan rajoitusten mukaan.

Olen keski-ikäinen akka pienellä  autolla liikenteessä. Ne joita ärsyttää minun kotteroni ajavat joka tapauksessa ohi.

Vierailija
133/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää valita, niin suuremmalla nopeudella ajaminen tuntuu paremmalta kuin hitaampi ajo. Ainoa syy, miksi ajan esim. satasen alueella vain 115 km/h mittarin mukaan on rangaistuksen pelko. Tuolla nopeudella ei ole pysäytetty, vaikka poliiseja on tullut vastaan. Ja jos pysäytettäisiin, niin selviäisi rikesakolla, koska todellinen nopeus on ehkä 112 ja poliisi tekisi siitä vielä 3 km/h vähennyksen.

Kiire ei ole koskaan mihinkään, joten sillä en nopeuttani perustele.

Jos tulee hitaampia eteen, ohitan. Tähän on perustelu se, että haluan ylläpitää itse valitsemaani nopeutta, enkä "alistua" hitaammin ajavan autoilijan valitsemaan nopeuteen. Tämä on mielestäni reiluakin: saan ohituksen jälkeen jatkaa omaa nopeuttani ja hitaampi autoilija saa jatkaa itse valitsemallaan nopeudella. Kumpikin saa siis haluamansa.

Jos ohitusmahdollisuutta ei ole, en hiillosta, vaan jättäydyn hyvän välin päähän. Tässä auttaa adaptiivinen vakkari, joka pitää automaattisesti sopivan etäisyyden edellä ajavaan nopeuden muutoksista riippumatta.

Vierailija
134/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim siksi kun monet rajoitusten mukaan ajavat oikeasti alinopeutta, vaikka luulevat ajavansa nopeusrajoituksen mukaan. He ajavat nopeusmittarinsa mukaan 78km/h kahdeksankympin alueella eli oikeasti 10km/h alinopeutta, koska heidän mittarinsa valehtelee sen verran.

10 km/h alle nopeusrajoituksen mukaan ajaminen ei ole alinopeutta, vaan nopeusrajoituksen noudattamista.

Vierailija
135/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin kiva vähän näyttää köyhille miten tehokas Audi kulkee. Ei huvita nysvätä luusereiden perässä, kun voima riittää ohittamiseenkin.

Vierailija
136/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 km/h alle nopeusrajoituksen mukaan ajaminen ei ole alinopeutta, vaan nopeusrajoituksen noudattamista.

Totta vitussa on. 89 km/h 80-alueella on nopeusrajoituksen noudattamista. Ei siinä kyltissä lue "60-80", vaan "80".

Vierailija
137/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niin kiva vähän näyttää köyhille miten tehokas Audi kulkee. Ei huvita nysvätä luusereiden perässä, kun voima riittää ohittamiseenkin.

Aika noloa joku kiillotettu Skoda. Kaksi sanaa: Efficient Dynamics.

Vierailija
138/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta vitussa on. 89 km/h 80-alueella on nopeusrajoituksen noudattamista. Ei siinä kyltissä lue "60-80", vaan "80".

Nukuitko autokoulussa? Se on suurin sallittu nopeus, ei nopeus, mitä pitää ajaa eikä edes suositusnopeus. 

Vierailija
139/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina mietin tien päällä.

Ehkä osa meistä osaa laskea.

Henkilöautoilla ajetaan keskimäärin 18 800 km vuodessa. Jos ajan tuon matkan 65 km/h sen sijaan, että ajaisin vain 60 km/h, säästän vuositasolla yli 24 tuntia ajoaikaa, eli kokonaisen vuorokauden, tai kolme työpäivää.

Jos sulla annettaisiin kolme ylimääräistä lomapäivää vuodessa, niin menisitkö sä istumaan autoosi ne vai tekisitkö jotain järkevämpää?

Vittu mikä laskelma. Pälli ajelee vaan maantiellä, mutta ei kaupungissa. Tai, jos sielläkin kuuttaviittä...

Vierailija
140/147 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on Teuvoja, maanteiden kingejä Anglioineen, vai mikä Sierain se nyt oli.