Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sanontaa et tajua?

Vierailija
22.06.2016 |

Otsikossa kysymys.

Kommentit (658)

Vierailija
601/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinat pullasta? Kai nyt jokainen syö mielummin sen pullan kun ne rusinat.

Vierailija
602/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavan ihminen

ei kahta sanaa

tavan ihmisen ymmärrän, että tarkoitetaan "tavallista ihmistä", mutta en ymmärrä sitä miksi varsinainen ilmaus on pitänyt muuttaa tuollaiseen muotoon: ei mene aikaa juurikaan enempää, jos ihan vain sanoo, että "tavallinen ihminen".

"ei kahta sanaa" -sanonnan merkityksen ymmärrän, mutta en tajua silti miksi sitä käytetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei anna kenellekkään raskaampaa taakkaa kuin minkä tämä jaksa kantaa.

Jumala ei ole tainnut vilkaista itsemurha tilastoja.

Vierailija
604/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mennä vihkoon"

"suitsia"

mennä vihkoon - olen kuullut, että sillä tarkoitetaan, kun asiat menee täydellisesti ja sitten olen kuullut, etät asiat meni pieleen

suitsia - olen kuullut, että käytetään silloin, kun halutaan lisää samanlaista, ja olen kuullut, kun on tarkoitettu, että halutaan rajoittaa tai hidastaa

Vierailija
605/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toin perrään .

Vierailija
606/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mennä vihkoon"

"suitsia"

mennä vihkoon - olen kuullut, että sillä tarkoitetaan, kun asiat menee täydellisesti ja sitten olen kuullut, etät asiat meni pieleen

suitsia - olen kuullut, että käytetään silloin, kun halutaan lisää samanlaista, ja olen kuullut, kun on tarkoitettu, että halutaan rajoittaa tai hidastaa

Suitsia on nimenomaan hillitä, hidastaa. Suitsilla hillitään hevosta.

Vierailija
607/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mita sina sanoa kirjoitti:

Hädässä ystävä tutaan. Niin siis ystävystytään vai ystävä tunnetaan? Suomeksi kiitos!

Hätätilanteessa nähdään onko ystävä todella ystävä ja auttaa.

Ystävyys siis tutaan/ punnitaan.

Ei punnita mitään. Tuta = tuntea.

Vierailija
608/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tavan ihminen

ei kahta sanaa

tavan ihmisen ymmärrän, että tarkoitetaan "tavallista ihmistä", mutta en ymmärrä sitä miksi varsinainen ilmaus on pitänyt muuttaa tuollaiseen muotoon: ei mene aikaa juurikaan enempää, jos ihan vain sanoo, että "tavallinen ihminen".

"ei kahta sanaa" -sanonnan merkityksen ymmärrän, mutta en tajua silti miksi sitä käytetään.

"Tavan" on genetiivi sanasta "tapa". Myös "tavallinen" on johdettu sanasta "tapa".

Vierailija
609/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin sitä paremmissa piireissäkin tapahtuu " no ei ole niin parempaa piiriä ettei virheitä ja inhimillisyyksiä tapahtuisi. Ärsyttävä.

Vierailija
610/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin tämä sanonta tulee jostain etelästä, missä viinirypäleet kasvavat, sillä esim. Aisopokselta tunnetaan tarina, jossa koira haukkuu viinirypäleitä pahan makuisiksi, koska ei ylety niihin.

Alkuperäinen on ymmärrettävämpi, sillä eiväthän pihlajanmarjat mitään herkkua ole. Eivät ainakaan sellaisinaan.

Vierailija
611/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kello siirretään aina kesää kohden."

Eikö kesä ole edessä ja takana, ellei maailmanloppu ole tiedossa?

Tarkoittaa sitä, että kelloa siirretään taaksepäin, jos viime kesään (joka on siis takana) on lyhyempi aika kuin ensi kesään (joka on edessä) ja päinvastoin. Eli keväällä kelloja siirretään tunti eteenpäin ja syksyllä tunti taaksepäin

Typerä sanonta. Kesähän on aina edessä, eli keväällä siirretään tunti eteenpäin ja jos syksyllä laitetaan kohti kesää niin sekin olisi tunti eteenpäin, sillä mennyt on mennyttä ja kuka sitä haikailee tai muistelee.

Yksiselitteisesti ja loogisesti ilmaistuna sanonta menisi  "Kello siirretään aina kohti saman kalenterivuoden kesää".

Niinhän se voisi olla.

Alunperin sanottiin kelloja siirrettävän lähintä kesää kohti.

Vierailija
612/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva se päivä = usein.

Vähän omituinen ilmaisu.

Vierailija
613/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levisi kuin Jokisen eväät. (En ihan kaikkia keskustelun sivuja kahlannut oliko tätä jo täällä pohdittu, pahoittelut). Takavuosina tätä sanontaa pohdittiin Radio Novassa. 

Oliko joskus jossain joku Jokinen, jonka eväät levisivät pitkin poikin vain mistähän tämä juontuu?

Vierailija
614/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saara kirjoitti:

Alunperin tämä sanonta tulee jostain etelästä, missä viinirypäleet kasvavat, sillä esim. Aisopokselta tunnetaan tarina, jossa koira haukkuu viinirypäleitä pahan makuisiksi, koska ei ylety niihin.

Alkuperäinen on ymmärrettävämpi, sillä eiväthän pihlajanmarjat mitään herkkua ole. Eivät ainakaan sellaisinaan.

Tuosta on monta versiota.

Kettu ei ylettynyt rypäleisiin ja poistuessaan totesi "ne olivatkin raakoja".

Vierailija
615/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poikkeus vahvistaa säännön."

En ymmärrä, miksi ihmeessä.

Ei voi olla poikkeusta, ellei ensin ole sääntöä, josta se poikkeaa

Mutta poikkeus rikkoo säännön, eli sääntö ei ole silloin voimassa, kun siitä poiketaan. Ainakin se heikentää sääntöä, ja mitä enemmän poikkeuksia ilmenee, sitä vähemmän sääntö toimii säännön tavoin.

Vierailija
616/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmanaikuinen? Anyone?

Turhanpäiväinen

Vierailija
617/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun olen naisen kaa punkassa, niin hokee että älä tuu, älä tuu vielä, ei jummarra!

Lerppamulkku väärässä ketjussa?

Vierailija
618/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Poikkeus vahvistaa säännön."

En ymmärrä, miksi ihmeessä.

Ei voi olla poikkeusta, ellei ensin ole sääntöä, josta se poikkeaa

Tästä hyvä esimerkki on se, että jos lotossa ruukaa olla aina kaksi oikein ja sitten tuleekin se arvonta, jossa on kolme oikein, niin sen jälkeen on kaksi oikein joka kierroksella entistä varmemmin.😀

Kun onnea jaettiin, niin se oli just loppu kun tuli mun vuoro.😅

Vierailija
619/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin sitä paremmissa piireissäkin tapahtuu " no ei ole niin parempaa piiriä ettei virheitä ja inhimillisyyksiä tapahtuisi. Ärsyttävä.

Itse miellän tuon siten, että paskaa tapahtuu myös siellä, missä sitä harvemmin tapahtuu. Aina ei voi voittaa.

Vierailija
620/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sopii kuin nyrkki silmään."

Kukaan ei kuitenkaan halua nyrkkiä silmään, ei ole kovin sopivaa.