Mitä sanontaa et tajua?
Kommentit (658)
Sitä vanhaa tikkua muistaa silmällä
Joka lastaan lyö se vitsaa käyttää
Sopii kuin suutarin k***ä sian v*****n
Vierailija kirjoitti:
Oliko sellainen jo käyty läpi kuin: päästä pälkähästä.
Merkityksen tajuan, mutta mikä tämä pälkähä tmv on?
"Pälkähä" on päläs, joka tarkoittaa vanhanmallista suksen sidettä. Ei välttämättä ole helppo aukaista. Jostain syystä tuossa sanonnassa on muotona päläs -> pälkähästä (eikä päläästä tai päläksestä). Eli tuo on tullut yleiseen käyttöön jostain pohjalaismurteesta.
"Se mikä ei tapa se vahvistaa"
En ymmärrä tätä.
Olen kärsinyt kovasti eri sairauksista.
Olen osittain myös liikuntarajoitteinen kun olin kolarissa.
Korona meinasi vielä hengen viedä.
Pystyn ja jaksan käymään päivisin vessassa ja syömään ja kävelen pakosta ettei tule näitä veritulppia. Olen vuorokaudessa tunnin "virkeä" sitten muu aika on yhtä taistelua kipuja ja masennusta vastaan.
Kovasti olen heikentynyt vastoinkäymisien johdosta.
"Herra mun vereni."
Minna KIvelä sanoi useampaan kertaan Pippa Laukan ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
"Se mikä ei tapa se vahvistaa"
En ymmärrä tätä.
Olen kärsinyt kovasti eri sairauksista.
Olen osittain myös liikuntarajoitteinen kun olin kolarissa.
Korona meinasi vielä hengen viedä.
Pystyn ja jaksan käymään päivisin vessassa ja syömään ja kävelen pakosta ettei tule näitä veritulppia. Olen vuorokaudessa tunnin "virkeä" sitten muu aika on yhtä taistelua kipuja ja masennusta vastaan.
Kovasti olen heikentynyt vastoinkäymisien johdosta.
Olen muuntanut sen muotoon
"Se, mikä ei tapa, sattuu niin s___anasti:"
Joka liikaa kyylää, sitä tikulla silmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskooko paavi metsään?
Tähän on vain variaatio "paskooko karhu metsään" -sanonnasta, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "totta vitussa".
Ja yhdistelmä sanontaan ”onko paavi katolinen” ts. toiseen itsestäänselvyyteen kuten tuo karhukin
Varmaa jo ollut mut: Vinkistä vaari..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Haluaa saada jotain, eikä saa, niin sit haukkuu sen oikeasti haluamansa.
Mut eihän ketut tykkää pihlajanmarjoista.
Alkuperäisessä eläintarinassa marjat olivat viinirypäleitä. Pihlajanmarjat ovat ihan varmasti happamia, joten sanonta on sinänsä ihan päätön.
Vierailija kirjoitti:
Elämä kantaa.
kaunaa!
Ja mies vielä väittää, että vauvapalstalla roikkuminen tyhmentää. Höpsis, taas opin tällaisiakin hienouksia! Kiitos selittäjälle!
Historia pulkassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeus ymmärtää vanhoja sanontoja johtuu usein siitä, että koska ne ovat vanhoja, niissä on käytetty sanoja ja ilmaisuja joita ei enää käytetä. Ne usein liittyvät myös vanhoihin elintapoihin ja käytäntöhin, jotka eivät enää ole tuttuja monillekaan.
Niinkuin nyt esimerkiksi se kaikille tuttu' päivä pulkassa'. Se ei todellakaan tarkoittanut mitään mäenlasku tai vetopulkkaa lapsille vaan pelkästään pulkan,eli puikean muotoista pientä puulevyä,johon merkittiin kartanon alustalaisten,eli torpparien suorittamat 'taksvärkit' (='dagens verk'-päivätyöt,työpäiväsuoritteet) Kansan suussa se sitten muuttui 'taksvärkiksi'.
Noita pulkkia piti kartanon pehtoori jossain niitä varten varatussa tilassa,esim aitan eteisessä ja aina kun joku 'Matti Juhonpoika ja vaimonsa Miina'olivat saaneet heille kartanon alustalaisina kuuluneet työt hyväksytysti hoidettua sen päivän osalta,vuoli pehtoori,eli kartanon tilanhoitaja siihen avainnipun tapaan orressa metallirenkaan varassa roikkuvaan 'pulkkaan ' loven, tai hahlon merkiksi siitä että työt oli tehty ja velvollisuus hoidettu.
v1905 torpparit sitten nousivat kapinaan näitä jo vuosisataisia velvollisuuksiaan vastaan ja sittemminhän koko torpparilaitos Suomesta lakkautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivänä muutamana.
(Muutamahan tarkoittaa useaa)Itse olen käsittänyt sen niin, että se tarkoittaa useampaa yksittäistä päivää, eri ajankohtina. Jos sanoisi että muutamana päivänä, niin se tarkottaisi muutaman päivän pätkää, pelkästään yhdessä ajankohdassa.
Ei kun se tarkoittaa eräänä päivänä.
Se on siinä eikä missään miniän pers__ssä
????
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Kyllä mun oli paljon helpompi elää, säästää ja nauttia elämästä kun palkka oli 6000€/kk kuin nyt työttömänä.
Ja jos oikeasti kaikki olisi kiinni siitä kuinka paljon pystyy kiristelemään, säästämään ja köyhäilemään niin Suomi olisi täynnä onnellisen varakkaita ihmisiä.
Ja kyllä tottakai ymmärrän pointin. Suuripalkkainen voi tuhla kaiken ja pienituloinen voi elää hyvää elämää säästämällä oikeista paikoista. Mutta silti, kyllä ne suuret tulot auttaa vaakakupissa enemmän kuin pienet menot.
Suutarin veljen tyttärellä ei ole hametta