Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lastentarhanopettaja ja kesälomani alkaa juhannuksesta. Pahoitinko mieleni turhaan, kun minua pyydettiin lastenvahtihommiin häihin heinäkuussa?

Vierailija
22.06.2016 |

Mun mielestä pöyristyttävä jo ajatuksenakin, mutta ylireagoinko turhaan?

Minulla on lomaa juhannuksesta elokuuhun. Omat lapset ovat teini-ikäisiä, joten en ole pienten lasten kanssa tekemisissä lomallani ja se on ihan hyvä asia.

Minua pyydettiin kaverin kaverin (ei edes tuttu!) häihin keskellä kesää leikittämään pikkulapsia lapsiparkkiin. Olisin saanut siitä rahaakin 12€/h pimeänä.

Mä menin aivan hämilleni tuosta. Lapsiparkkiin voitaisiin palkata joku 15-vuotias, eikä koulutettua lastentarhanopettajaa. Kieltäydyin kohteliaasti, mutta mielessäni vedin pultit aivan totaalisesti. Kertoo ehkä ammattini ja etenkin koulutukseni arvostuksesta, jos lastentarhanopettajaa pyydetään valvomaan lapsiparkkia.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan otit (mielessäsi) kilarit. Pyyntö oli tökerö, mutta kohtelias kieltäytyminen siihen oli tyylikästä.

Vierailija
2/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olisi mennyt. Mutta luulen, että pyysivät juuri sinua,

koska olet ammattitaitoinen ja hyvä lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut tällaisesta! Siis että nimenomaan jotain lastentarhanopettajaa pyydetään pyörittämään lapsiparkkia jonnekin vapaa-ajallaan.

Itse olen opettaja, eikä tulisi pieneen mieleenikään lähteä loma-ajallani pitämään mitään päiväleiriä, vaikka siitä maksettaisiin. 

Vierailija
4/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään olisi mennyt. Mutta luulen, että pyysivät juuri sinua,

koska olet ammattitaitoinen ja hyvä lasten kanssa.

Sitä se pyytäjäkin sanoi, että pyytävät siksi, että minulla on ammattitaitoa pitää hyppysissäni kymmentä pikkulasta ja keksiä niille järkevää tekemistä. 

Silti. Tuollaiseen pystyy kuka tahansa vastuuntuntoinen 15-vuotias, lapsiparkki on vähän eri asia kuin päiväkoti.

ap

Vierailija
5/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja kuin lastenhoitaja. Pienipalkkainen joka tapauksessa, luulisi, että raha kelpaa.

Vierailija
6/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus.

Varaa ap äkkiä lääkäriaika jotta lääkäri saa jollain kilometrihohtimilla kaivettua sen herneen sieraimestasi.

Ei se sinun koulutuksesi nyt NIIN mahtava tai ylimaallinen ole, ettei arvollesi sopisi pyörittää "lapsiparkkia" häissä vähän aikaa.

Kyllä te olette pellejä, ei ihme että ala ei vedä, maine kun on tuollainen eikä todellakaan turhaan.

Vierailija
7/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua pyydettiin koska olet heistä niin säälittävä että suostut. Et kelpaa vieraaksi vaan olet joku palvelija heille.

Vierailija
8/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun osasit kieltäytyä!

Vierailija
9/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IhMiset yleensä haluaa halvalla pimeesti tuttujen kautta palvelut oli se sitten rokote matkaa varten, reseptin uusinta , remontti, ruokatarjoilu juhliin, kampaus tai dokumentin kääntäminen toiselle kielelle.

Eli ihan normi setti. Itsekin inhoan tuollaista ajattelua, mutta se on niin yleistä ettei se nyt mikään henk. Koht. Loukkaus ole.

Vierailija
10/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ainakaan loukkaantuisi. Kyllähän se lastentarhanopettajan työ on pitkälle myös lasten hoitamista, vaikka päävastuu ryhmästä onkin. Luultavasti kysyjä tarkoitti vain hyvää, vaikka ehkä hieman ajattelematon olikin.

Vierailija
11/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ymmärtänyt ap:n reaktion, jos kyseessä olisi häät, joihin hän olisi menossa vieraana! Mutta muutaman tunnin työkeikka...minusta todellakin ylireagoit!

Vierailija
12/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä lastentarhan opettjan työssä eroaa lapsiparkin pidosta?

Jos lapset ovat huonokäytöksisiä viellä koulussa syytetään kotia kasvattamattomuudesta, kuitenkin suurin osa lapsista on korkeakoulutettujen lto:in koko päiväisesti kasvattamia. Eli päiväkodiksi kutsutussa lapsiparkissa kasvatettuja.

Vierailija
13/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä juhlien järjestäjiä, kun sitä apua tuohon lapsiparkkiinkin saa yhdellä puhelinsoitolla. Paikallinen 4H-yhdistys järjestää korvausta vastaan sinne lapsenvahdit ja hyvässä lykyssä tuovat vielä puuhatkin tullessaan. Ei tarvitse sukulaisen sukulaista tai tutuntutuntuttua vaivata. Kaikenlisäksi siitä saa vielä verotukseen kotitalousvähennyksenkin..eli siis lyö kaksi kärpästä kerralla. Ja koko homma puhelinsoiton päässä. Korvaus on varmasti aika pieni koko häiden pudjettiin nähden..

Vierailija
14/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä on provo tai muuten ap vaikuttaa olevan todella ikävä ihminen. Varmaan työpaikallaankin vain "kiireisenä" istuksii kahvipöydässä, kun lähäriharjoittelijat ja työkokeilijat pyörittävät lapsiryhmän arkea.

Loukkaavaa olisi, jos ap olisi kutsuttu vieraaksi häihin ja sitten oletettukin vahtivan lapsia (korvauksetta). Mutta työkeikallehan saa vapaasti pyytää ketä tahansa, ja sitten on kutsutun asia, ottaako homman vastaan vai kieltäytyykö.

Jos häihin on tulossa paljon lapsia (ja hääpari tietää joukossa olevan erityislapsia tai kasvattamattomia riiviöitä) niin tuskin kuka tahansa 15-vuotias hallitsee lapsilauman.

15/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kohteliaasti todennut, että mielelläni teen lomallakin töitä, kun hinta on kohdallaan. Alle parin sadan minua ei lomalla saa liikkeelle ja tuntihinnan saa kertoa kolmella tai neljällä ihan arjenkin töistä, viikonloppuna työ on kalliimpaa.

Vaikka he eivät halua ilmoittaa verottajalle, minä ilmoittaisin. Etenkin muutama hassu kymppi on todella naurettava syy joutua pahimmillaan verottajan tutkittavaksi.

En ole lastentarhanopettaja, mutta 12 euron tuntilaskutus millä tahansa alalla on naurettava. Sillä ei maksa kuin parhaimmillaan työn kulut. Voisin yliopistokoulutuksesta huolimatta tehdä alani harjoittelijoidenkin töitä lomalla, mutta en tuolla palkalla.

Vierailija
16/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämä on provo tai muuten ap vaikuttaa olevan todella ikävä ihminen. Varmaan työpaikallaankin vain "kiireisenä" istuksii kahvipöydässä, kun lähäriharjoittelijat ja työkokeilijat pyörittävät lapsiryhmän arkea.

Loukkaavaa olisi, jos ap olisi kutsuttu vieraaksi häihin ja sitten oletettukin vahtivan lapsia (korvauksetta). Mutta työkeikallehan saa vapaasti pyytää ketä tahansa, ja sitten on kutsutun asia, ottaako homman vastaan vai kieltäytyykö.

Jos häihin on tulossa paljon lapsia (ja hääpari tietää joukossa olevan erityislapsia tai kasvattamattomia riiviöitä) niin tuskin kuka tahansa 15-vuotias hallitsee lapsilauman.

Onko sinun mielestäsi ok pyytää yliopistokoulutettua lastentarhanopettajaa mihin tahansa lastenvahtityöhön, koska on "alalla"? Samoin lääkärin voi hakea naapurista kaivamaan korvavaikkua lapsen korvasta, koska on "alalla". Kokkia voi pyytää lämmittämään hampurilaisia mikrossa, koska on ammattilainen? Oopperalaulajan voi pyytää laulamaan vauvalle iltalaulua? Kyllähän näistä toki maksetaan, juu, miksi ihmeessä pitäisi loukkaantua? Tokihan ammattilainen nyt silloin tällöin voi keikkaa heittää.

Vierailija
17/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalla olo leikkitätinä: Matkat + safkat hääpöydästä + 150 €-200 € pimeenä. 300 € kortilla.

Vierailija
18/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus.

Varaa ap äkkiä lääkäriaika jotta lääkäri saa jollain kilometrihohtimilla kaivettua sen herneen sieraimestasi.

Ei se sinun koulutuksesi nyt NIIN mahtava tai ylimaallinen ole, ettei arvollesi sopisi pyörittää "lapsiparkkia" häissä vähän aikaa.

Kyllä te olette pellejä, ei ihme että ala ei vedä, maine kun on tuollainen eikä todellakaan turhaan.

12 €/tunti kesälomalla töiden tekemisestä.. Tuutko sä meille kesälomalla tekemään töitä 12 €/h? Tosin luulen, että se olisi sun peruspäivärahaan mukava lisäbonari. Mene itse lääkäriin...

Vierailija
19/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lukenut monen vuoden yliopistotutkinnon ja tarjotaan lähärin työtä peruskoululaisen kesätyöntekijän palkalla, on se minusta melkoinen arvonalennus ja loukkaus.

Jos haluat huippu tekijän, et varmasti houkuttele häntä tarjoamalla yli viisinkertaista alihintaa. Jos talostanne tarjottaisiin viidesosa, kieltäytyisitkö kohteliaasti niinkuin tarjous olisi vakavasti otettava? Minulla saattaisi olla vaikea pidättää naurua.

Vierailija
20/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun brutto päiväpalkka on? Sen olisin laittanut hinnaksi. Varsinkin kun tuo on iltatyötä. Eli jos palkka on vaikka 2600e/kk, jaat sen 21 eli palkkio pimeänä olisi ollut 125e. Itseasiassa, niin nuo työn tarjoajat ovat sen varmaan laskeneet, sillä se on suht täsmälleen 10h palkka.