Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lastentarhanopettaja ja kesälomani alkaa juhannuksesta. Pahoitinko mieleni turhaan, kun minua pyydettiin lastenvahtihommiin häihin heinäkuussa?

Vierailija
22.06.2016 |

Mun mielestä pöyristyttävä jo ajatuksenakin, mutta ylireagoinko turhaan?

Minulla on lomaa juhannuksesta elokuuhun. Omat lapset ovat teini-ikäisiä, joten en ole pienten lasten kanssa tekemisissä lomallani ja se on ihan hyvä asia.

Minua pyydettiin kaverin kaverin (ei edes tuttu!) häihin keskellä kesää leikittämään pikkulapsia lapsiparkkiin. Olisin saanut siitä rahaakin 12€/h pimeänä.

Mä menin aivan hämilleni tuosta. Lapsiparkkiin voitaisiin palkata joku 15-vuotias, eikä koulutettua lastentarhanopettajaa. Kieltäydyin kohteliaasti, mutta mielessäni vedin pultit aivan totaalisesti. Kertoo ehkä ammattini ja etenkin koulutukseni arvostuksesta, jos lastentarhanopettajaa pyydetään valvomaan lapsiparkkia.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lastentarhan henkilokunnan työ ole juuri tuota: valvotaan ettei lapsilauma tee tyhmyyksiä, isketään piirustuspaperia nenän eteen ja ohjataan jotain laulu/leikkituokioita?

Tämän asenteen takia minutkin pyydettiin vahtimaan lapsia, vaikka pelkkään vahtimiseen ei todellakaan vaadita yhtään mitään. Vanhemmat olisivat joka tapauksessa olleet vieressä, eikä olisi pitänyt ketään lohdutella tai vaihtaa vaippaa. Kunhan olisi vahtinut, ettei kynillä piirretä seiniin, eikä kukaan pure toista tai syö kukkia. 

Lastentarhanopettajan työ ei ole lapsenvahtimista. Se, ettei tätä ymmärretä, on uskomatonta. 

Vierailija
42/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää OPETTAJIEN vähättelyä täällä taas.

Miksette väheksy eskarin/alakoulun opettajia samalla tavalla? Kuka tahansahan nyt pystyy vahtimaan pariakymmentä isompaa lasta ja lukemaan valmiista opettajan oppaista, mitä lapsosille pitää tänään opettaa.

Ai niin, ettehän te ymmärrä sitä, ettei opettaminen ole vain tiedon kaatamista lasten niskaan... Kuten varhaiskasvatus ei ole vain lasten elossa pitämistä sen aikaa, että vanhemmat voivat käydä töissä.

Eihän ap ollut pyydetty varhaiskasvattajaksi, vaan vahtimaan lapsia. Siinä ei ole pedagogisia tavoitteita, eikä silloin tarvitse lton palkkaakaan maksaa. Itse en olisi pyytänyt lomalaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette väheksy eskarin/alakoulun opettajia samalla tavalla? Kuka tahansahan nyt pystyy vahtimaan pariakymmentä isompaa lasta ja lukemaan valmiista opettajan oppaista, mitä lapsosille pitää tänään opettaa.

Ai niin, ettehän te ymmärrä sitä, ettei opettaminen ole vain tiedon kaatamista lasten niskaan... Kuten varhaiskasvatus ei ole vain lasten elossa pitämistä sen aikaa, että vanhemmat voivat käydä töissä.

Ap tuossa itse on sitä mieltä, että kymmentä eri-ikäistä ventovierasta lasta hoitaa ei-lapsiturvallisessa paikassa kuka tahansa vastuuntuntoinen 15-vuotias. Minusta HÄN aliarvioi nyt omaa työtään.

Vierailija
44/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantuminen on ylimitoitettua. Ovatko pyytäjät pienipalkkaisia ja pitivät tarjousta anteliaana? Eivätkö he tiedä alan oikeaa palkkausta? Eikö häihin voida pyytää hommiin ihan talkoilla ja ruokapalkalla?

No itse ainakin tiedän, että kaverini on ollut ilmaiseksi tuttavien juhlissa tarjoilemassa.

Vierailija
45/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaantuminen on ylimitoitettua. Ovatko pyytäjät pienipalkkaisia ja pitivät tarjousta anteliaana? Eivätkö he tiedä alan oikeaa palkkausta? Eikö häihin voida pyytää hommiin ihan talkoilla ja ruokapalkalla?

Ihan perus hiustenleikkuukin maksaa paljon enemmän kuin tuo tarjous. Eiköhän pienempikin palkkainen ole tietoinen edes yleisestä hintatasosta, vaikka kynisi päänsä itse. Nykyään terveyskeskuskäyntikin maksaa kolminkertaisesti tuon, vaikka sillä ei kustanneta lähellekään lääkärin palkkaa.

Luulisin jopa, että pienipalkkainen on hyvinkin tietoinen hinnoista, eikä yritä sellaista mihin ei ole varaa. Ylipäätään tuo lapsiparkin olemassaolo kertoo enemmän siitä, että joku veloilla elelevä yrittää venyttää penneillään häihin kaikkea mahdollista, johon ei ole varaa.

Vierailija
46/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä häissä pääsee lapsestaan eroon noin kivasti?

Vierailija
47/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vedit herneen neään turhasta. Aina voi esittää työtarjouksia ja niistä voi aina kieltäytyä, ei siitä sen enempää. Eiköhän joka alan osaajille tule pyyntöjä tehdä oman alan hommia tai niitä sivuavia hommia myös vapaa-ajalla, välillä korvausta vastaan välillä talkoohommina, välillä "hyväntekeväisyytenä".

Vierailija
48/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttusi sopii hyvin "Härskejä.." -ketjuun. Hyvä jos sanoit EI.

Vierailija
49/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita verottajalle.

Vierailija
50/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään olisi mennyt. Mutta luulen, että pyysivät juuri sinua,

koska olet ammattitaitoinen ja hyvä lasten kanssa.

Sitä se pyytäjäkin sanoi, että pyytävät siksi, että minulla on ammattitaitoa pitää hyppysissäni kymmentä pikkulasta ja keksiä niille järkevää tekemistä. 

Silti. Tuollaiseen pystyy kuka tahansa vastuuntuntoinen 15-vuotias, lapsiparkki on vähän eri asia kuin päiväkoti.

ap

Ei välttämättä. Ja älähän nyt nosta itseäsi liian korkealle jalustalle.

Vierailija
51/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en todellakaan laittaisi häiden lapsiparkkia vahtimaan ihan ketä tahansa 15-vuotiasta. Tai ehkä heillä ei ollut ketään lasten kanssa toimeentulevaa? Sinänsä en olisi varmaan itsekään mennyt, mutta jos minä esim. vahtisin lapsiparkkia siitä ei tulisi yhtään mitään ja olen sentään itsekin äiti.

Vierailija
52/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tuossa itse on sitä mieltä, että kymmentä eri-ikäistä ventovierasta lasta hoitaa ei-lapsiturvallisessa paikassa kuka tahansa vastuuntuntoinen 15-vuotias. Minusta HÄN aliarvioi nyt omaa työtään.

Kyllähän kymmentä tai vaikka kahtakymmentä lasta nyt VAHTII hetkellisesti kuka tahansa vastuuntuntoinen ihminen, eli pitää nämä hengissä. Viihdykkeenä vaikka kotoa tuotu tabletti tai lempilelut. Ei lapsiparkki sen kummempaa ole.

Päiväkodissa varhaiskasvatuksessa on vähän eri tavoitteet kuin pitää lapset vain hengissä ja viihdytettynä.

Vierailija
53/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väheksytkö lastenhoitajia, ovatko he mielestäsi jotenkin huonommassa ammatissa kuin sinä?

Vierailija
54/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotias ei ole aikuinen, eikä voi ottaa vastuuta monesta vieraasta lapsesta yhtäaikaa. Varsinkaan tuntemattomien lapsista.

Vierailija
55/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kuullut tällaisesta! Siis että nimenomaan jotain lastentarhanopettajaa pyydetään pyörittämään lapsiparkkia jonnekin vapaa-ajallaan.

Itse olen opettaja, eikä tulisi pieneen mieleenikään lähteä loma-ajallani pitämään mitään päiväleiriä, vaikka siitä maksettaisiin. 

Minäkin olen opettaja, yläkoulussa aineopettajana enkä ole koskaan opettanut alle 12-vuotiaita. Kun on isot juhlat, joissa on paljon lapsia niin minun on oletettu tosta vain järjestävän tekemistä lapsille, jotka ovat alkaneet villeillä, kun olenhan opettaja.

Kun olen lomalla niin olen lomalla enkä rakasta ammattini vuoksi kaikkia lapsia ja nuoria ja jos jotain niin tarvitsen rauhaa jotta jaksan taas elokuussa.

Mutta aloittaja: ihan aiheesta pahoitit mielesi.

Vierailija
56/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väheksytkö lastenhoitajia, ovatko he mielestäsi jotenkin huonommassa ammatissa kuin sinä?

En ole ap, enkä tiedä kenelle kysymys on kohdistettu. Vastaan silti.

Lastenhoitajan (jos siis on koulutus siihen) työpaikka ei todellakaan ole lapsiparkissa, sen verran pitäisi kunnioitusta omaa ammattiaan kohtaan löytyä. Lastenhoitaja-nimikkeellä on kuitenkin monenlaisia töitä 15-vuotiaiden lastenhoitokeikoista sairaalan vastasyntyneiden hoitoon ja esiopetukseen asti.

Lastentarhanopettaja on peruskoulutukseltaan opettaja (tai sosionomi), lastenhoitaja on nykyään koulutukseltaan lähihoitaja. Koulutukset painottavat erilaisia asioita, eikä sen faktan toteaminen ja näkyminen työnkuvassa ole lastenhoitajien vähättelyä. Lastenhoitaja ei ole opettaja, eikä opettaja ole hoitaja.

Vierailija
57/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nyt kihahtanut vähän ''koulutus'' hattuun? Lapsenlikka on lapsenlikka eikä lukemalla muuksi muutu.

No miksi sitten viet lapsesi päiväkotiin hoitoon kun voisit hoidattaa ne vaikka naapurin mummolla?

Vierailija
58/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni päiväkodissa on hyviä, ammattitaitoisia opettajia ja hoitajia. Arvostan heitä suuresti. He ovat opettaneet lapset käyttäytymään ryhmässä upeasti. Sisällä ei huudeta, ei juosta eikä keskeytetä toisia. Viskarituokioissa tehdään jo keskittymistä vaativia tehtäviä. Se on hienoa katseltavaa.

No nyt kesäkuussa heidän ryhmänsä on yhdistetty toiseen ryhmään. Siellä on nyt juhannukseen saakka sekalainen seurakunta eri tavoille tottuneita lapsia, eikä järjestyksen hiventäkään. Lastentarhanopettajat sanovat suoraan, että mahdollisuutta järkevään toimintaan ei juuri nyt ole. Eli käytännössä se on lapsiparkki.

Aloittaja taisi juuri keksiä ratkaisun lasteni päiväkodin tilanteeseen. Sinne pitäisi hankkia kuka tahansa 15-vuotias hanskaamaan tilanne, kun lastentarhanopettajilta se ei onnistu.

Vierailija
59/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka vaikutti aika pieneltä, etenkin ammatti-ihmiselle. Joku teini-ikäinen olisi varmaan saanut mieluista taskurahaa, mutta aikuiselle lomalaiselle typerän pieni hinta. Olisivat laittaneet kunnon kertakorvauksen, esim. 200-300 euroa plus matkakulut ja ruoat päälle.  Sinänsä pyytämisessä ei mielestäni mitään pahaa, mutta tökeröä hinnoitella akateemisen ihmisen tuntityö on arvottomaksi.

Vierailija
60/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kymmentä tai vaikka kahtakymmentä lasta nyt VAHTII hetkellisesti kuka tahansa vastuuntuntoinen ihminen, eli pitää nämä hengissä. Viihdykkeenä vaikka kotoa tuotu tabletti tai lempilelut. Ei lapsiparkki sen kummempaa ole.

Päiväkodissa varhaiskasvatuksessa on vähän eri tavoitteet kuin pitää lapset vain hengissä ja viihdytettynä.

Kyllä se on pelkkää vahtimista myös päiväkodissa valtaosa päivästä. Aamulla on aamupalan ja ulkoilun välissä yksi tunnin toimintahetki, jossa on varhaiskasvatusta. Muuten se on vahtimista, mutta silti lapsia saa olla per aikuinen korkeintaan seitsemän. Tutuissa tiloissa, tutut lapset.

Mutta sitten löytyy kaltaisiasi einsteineja, joiden mielestä on ihan ok, että 15-vuotias pantaisiin vastaamaan kymmenestä ventovieraasta, eri-ikäisestä lapsesta jonkun ravintolan sivukabinetissa yhden kotoa tuodun tabletin kanssa. Ei ne perheet itse paikalle leluja rehaa, kun kerran kutsussa mainostetaan lapsiparkkia.

Olen itse viisikymppinen neljän lapsen äiti, enkä itsekään selviäisi tuollaisesta poppoosta yksin. Lapset vielä kunnon sokerihumalassa ja juhlatunnelman riehaannuttamina pyrkivät juoksentelemaan kuka minnekin - mutta lapsiparkin pitäjä olisi vastuussa.

Oletko sä selvin päin?