Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lastentarhanopettaja ja kesälomani alkaa juhannuksesta. Pahoitinko mieleni turhaan, kun minua pyydettiin lastenvahtihommiin häihin heinäkuussa?

Vierailija
22.06.2016 |

Mun mielestä pöyristyttävä jo ajatuksenakin, mutta ylireagoinko turhaan?

Minulla on lomaa juhannuksesta elokuuhun. Omat lapset ovat teini-ikäisiä, joten en ole pienten lasten kanssa tekemisissä lomallani ja se on ihan hyvä asia.

Minua pyydettiin kaverin kaverin (ei edes tuttu!) häihin keskellä kesää leikittämään pikkulapsia lapsiparkkiin. Olisin saanut siitä rahaakin 12€/h pimeänä.

Mä menin aivan hämilleni tuosta. Lapsiparkkiin voitaisiin palkata joku 15-vuotias, eikä koulutettua lastentarhanopettajaa. Kieltäydyin kohteliaasti, mutta mielessäni vedin pultit aivan totaalisesti. Kertoo ehkä ammattini ja etenkin koulutukseni arvostuksesta, jos lastentarhanopettajaa pyydetään valvomaan lapsiparkkia.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka vaikutti aika pieneltä, etenkin ammatti-ihmiselle. Joku teini-ikäinen olisi varmaan saanut mieluista taskurahaa, mutta aikuiselle lomalaiselle typerän pieni hinta. Olisivat laittaneet kunnon kertakorvauksen, esim. 200-300 euroa plus matkakulut ja ruoat päälle.  Sinänsä pyytämisessä ei mielestäni mitään pahaa, mutta tökeröä hinnoitella akateemisen ihmisen tuntityö on arvottomaksi.

Minä luulen, että lapsiparkin pitäjältä ei odoteta hommassaan akateemista otetta, vaan ihan peruskaitseminen riittää, ja lastentarhanopettaja on varmasti sitäkin työelämässä tehnyt.

Mitä itse asiaan tulee, siinä ei mielestäni ole mitään loukkaantumisen sijaa. Ihmisiltä pyydetään monenlaisia palveluksia, ja niistä voi kieltäytyä, jos hinta tai tehtävänkuva ei miellytä. Sen sijaan ei kannata vetää kovin syvällisiä johtopäätöksiä oman alansa arvostuksesta.

Vähän sama juttu, kuin jos joku pyytäisi tutun diplomi-insinöörin asentamaan koneelleen uuden käyttöjärjestelmän viinapullopalkalla, ja tämä kimahtaisi: "Etkö tolvana nyt ymmärrä, että minä suunnittelen työkseni ohjelmia, en asenna niitä." Kuulostaisi vähän herkkähipiäiseltä.

Vierailija
62/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lasteni päiväkodissa on hyviä, ammattitaitoisia opettajia ja hoitajia. Arvostan heitä suuresti. He ovat opettaneet lapset käyttäytymään ryhmässä upeasti. Sisällä ei huudeta, ei juosta eikä keskeytetä toisia. Viskarituokioissa tehdään jo keskittymistä vaativia tehtäviä. Se on hienoa katseltavaa.

No nyt kesäkuussa heidän ryhmänsä on yhdistetty toiseen ryhmään. Siellä on nyt juhannukseen saakka sekalainen seurakunta eri tavoille tottuneita lapsia, eikä järjestyksen hiventäkään. Lastentarhanopettajat sanovat suoraan, että mahdollisuutta järkevään toimintaan ei juuri nyt ole. Eli käytännössä se on lapsiparkki.

Aloittaja taisi juuri keksiä ratkaisun lasteni päiväkodin tilanteeseen. Sinne pitäisi hankkia kuka tahansa 15-vuotias hanskaamaan tilanne, kun lastentarhanopettajilta se ei onnistu.

No niinpä.

Ihme asenne ap:lla. Aliarvioi niin täysin omaa ammattitaitoaan, kun kuvittelee, että kuka tahansahan sitä hoitelee kymmenen ventovierasta lasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No häh.

Mikä tuossa nyt oli? Ymmärtäisin loukkaantumisen, jos joku olettaisi saavansa ap:n ilmaiseksi uhraamaan sukulaisen/ystävän juhlat pitämällä lapsiparkkia.

Mutta kyse oli siis tutun tutusta ja maksullisesta hommasta.

Jos korvaus ei mielestäsi ole riittävä, niin sen kun sanot. Että "kiitos kysymästä, mutta en viitsi tuolla hinnalla tärvätä työnteolla kesäistä lauantaita..."

Kommenttisi siitä, että kuka tahansa teini voisi hoitaa kymmenkunta vierasta lasta tuollaisissa puutteellisissa oloissa oli ala-arvoinen. Ja halventaa omaa ammattiasi.