Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lastentarhanopettaja ja kesälomani alkaa juhannuksesta. Pahoitinko mieleni turhaan, kun minua pyydettiin lastenvahtihommiin häihin heinäkuussa?

Vierailija
22.06.2016 |

Mun mielestä pöyristyttävä jo ajatuksenakin, mutta ylireagoinko turhaan?

Minulla on lomaa juhannuksesta elokuuhun. Omat lapset ovat teini-ikäisiä, joten en ole pienten lasten kanssa tekemisissä lomallani ja se on ihan hyvä asia.

Minua pyydettiin kaverin kaverin (ei edes tuttu!) häihin keskellä kesää leikittämään pikkulapsia lapsiparkkiin. Olisin saanut siitä rahaakin 12€/h pimeänä.

Mä menin aivan hämilleni tuosta. Lapsiparkkiin voitaisiin palkata joku 15-vuotias, eikä koulutettua lastentarhanopettajaa. Kieltäydyin kohteliaasti, mutta mielessäni vedin pultit aivan totaalisesti. Kertoo ehkä ammattini ja etenkin koulutukseni arvostuksesta, jos lastentarhanopettajaa pyydetään valvomaan lapsiparkkia.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vastuuntoinen 15-vuotias ei todellakaan ole soveltuva hoitamaan kymmentä pikkulasta tai edes katsomasn heidän peräänsä. Kaikki eivät ole tottuneet lapsiin, jos omia sisaruksia ei ole, tai eivät ylipäätään ole sen tyyppisiä. Minulla on nuorempia sisaruksia ja nyt omiakin lapsia, mutta lapsiparkin pito olisi täysi kauhistus vielä nyt keski-ikäisenä aikuisenakin.

Minä olisin vastaavassa tilanteessa voinut hyvinkin tehdä yhtä tökerön (omasta mielestäni asiallisen) ehdotuksen jollekin lto:lle, koska olisin pitänyt häntä parhaana mahdollisena lapsiparkin pitäjänä häissä. En olisi voinut kuvitellakaan, että joku pitäisi sitä ammattitaitonsa aliarvioimisena. Tunnen myös useita lto:ia naapuruston leikkipaikalta ja olen vuosien kuluessa kuullut pienistä palkoista ja penninvenytykseetä, että olisin voinut kuvitella tekeväni hyvänkin työn tarjoamalla keikkaa äidille, joka yhdessä illassa tienaisi rahat vaikka koko perheen Linnanmäki-retkeen. Voi tyhmä minä.

Vierailija
22/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä otin herneen nenään ja syystäkin kun 3 tuntia tuttavan totaalisesti sössimää PC:tä korjattuani se löi kouraan 20 € setelin (=6,6 €/h). Sen jälkeen muutin sääntöjä.

JOS ylipäätään suostun sekaantumaan jonkun koneeseen haluan Alkosta haettuna pullon hyvää punkkua hintahaarukalla 10-20 €. Kukaan ei kuitenkaan suostu maksamaan oikeaa tuntipalkkaani, joten ainakin saavat nähdä vähän vaivaa asian eteen.

Sen kerran kun maalariystäväni auttoi sisäkaton kanssa hoisin juotavaa niin paljon kuin jaksoi kiskoa, herkkuruokaa grillistä ja lopuksi vielä konupullo kouraan. Maksoin myös illalla vielä taksin kotiin kun maalarimestari oli tarjoiluista sen verran onnenlinen ettei pensseli tai mikään muukaan pysynyt enää kädessä.

Kunnioittakaa nyt hyvät ihmiset toisianne edes vähän. Sitä apuakin saa helpommin kun auttajalle jää hyvä mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun brutto päiväpalkka on? Sen olisin laittanut hinnaksi. Varsinkin kun tuo on iltatyötä. Eli jos palkka on vaikka 2600e/kk, jaat sen 21 eli palkkio pimeänä olisi ollut 125e. Itseasiassa, niin nuo työn tarjoajat ovat sen varmaan laskeneet, sillä se on suht täsmälleen 10h palkka.

Kuka ihme nyt lomallaan lähtee minnekään 10 tunniksi ja varsinkaan perus päiväpalkalla? Ihan sama mitä on palkka, tuollaisesta keikasta joka katkaisee loman on enemmän järjestelyitä aikataulujen ja ihan kotiasioidenkin suhteen.

Normaali koulutettu aikuinen lomallaan voi hyvällä omallatunnolla odottaa 25 euron tarjousta alimmillaan oman alan töistä. Sellaiseen kehtaa esittää vastatarjouksen, mutta jos joku tarjoaa 12 euroa, on sama kuin pyytäisi ilmaiseksi. Kun kymmenestä tunnista puhutaan, kyllä se hinta liikkuisi minulla viidensadan päällä.

Turha vaivautua kysymään vierasta, jos ei halua maksaa. Jos jotain henkilökohtaisen avustajan palkkaa tarjoaa, kannattaa kysyä sellaiselta, joka ei ole saanut parempia töitä.

Vierailija
24/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta itse tehtävän (10 lapsen lapsiparkista huolehtiminen) ei pitäisi olla mitenkään alentavaa lto:n koulutuksen saaneelle. Tavallinen 15-vuotias koululainen ei todellakaan hanskaa 10 lapsen ryhmää niin, että homma toimii kunnolla. Sen sijaan tarjottu tuntipalkka oli ammattilaiselle älyttömän pieni.

Vierailija
25/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lastentarhanopettaja ja todellakin loukkaantuisin tuonlaisesta pyynnöstä. Pitäisin (toki asiallisen rauhallisesti) pienimuotoisen luennon varhaiskasvatuksen ja lapsiparkin eroista ja kieltäytyisin kohteliaasti, jos joku kysyisi minua moiseen.

Sama asia kuin laittaa lääkäri laastaroimaan jonnekin lasten urheilukisoihin 10e tuntipalkalla. Kivana talkootyönä esim. omien lasten urheiluseurassa ok, puolitutun lääkärin pyytäminen TÖIHIN tuonlaiseen ei ole asiallista.

Vierailija
26/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan kuvittelee, että opettaja tai lastenhoitajakaan haluaisi LOMALLAAN olla jossain lapsiparkissa naurettavalla tuntipalkalla???? Onko nää kyselijät ihan urpoja :D

Vierailija
27/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on lomalla, hän on lomalla. Miksei pyydetty jotain työtöntä?

Vierailija
28/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ymmärrettävää, että ap ei halua hoitaa lapsia lomallaan ja vieläpä pienehköllä tuntikorvauksella.

Mutta tätä lto:iden loukkaantumista en nyt ymmärrä? Eikös lastentarhan henkilokunnan työ ole juuri tuota: valvotaan ettei lapsilauma tee tyhmyyksiä, isketään piirustuspaperia nenän eteen ja ohjataan jotain laulu/leikkituokioita?

Vierailija
29/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ihan 12 euroa... Jos pimeänä kerran maksaa, niin onhan tuo ihan naurettava summa.

Jos ammattilaisen haluaa, niin silloin maksetaan sen mukaan. Joku teinityttö voisikin ilahtua tuosta kahdestatoista eurosta,

Vierailija
30/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni suutuit turhaan. 12e/h oli tietenkin naurettava tarjous, mutta kaikki eivät vaan tajua käytännön asioita.

Mä siis arvostan suuresti LTO:ia ja heille pitäisi mielestäni maksaa reilusti isompaa palkkaa, mutta en pidä tuota tarjousta loukkauksena vaan yleisenä tietämättömyytenä.

Kieltäytyisin kohteliaasti sanoen yksinkertaisesti, ettei sovi.

Vierailija
31/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IhMiset yleensä haluaa halvalla pimeesti tuttujen kautta palvelut oli se sitten rokote matkaa varten, reseptin uusinta , remontti, ruokatarjoilu juhliin, kampaus tai dokumentin kääntäminen toiselle kielelle.

Eli ihan normi setti. Itsekin inhoan tuollaista ajattelua, mutta se on niin yleistä ettei se nyt mikään henk. Koht. Loukkaus ole.

no voisitko tulla siivoomaan mun läävää? oot niin sopiva siihen hommaan, maksan marjoina. Saat ilmatteeksi poimia takametsämme puskista palkaksesi marjoja.

Vierailija
32/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin pyydettiin kerran vastaavaan hommaan. En ole edes lastentarhanopettaja, mutta tuttavapiirissämme ainoa jolla ei ole vielä lapsia.

En olisi saanut edes palkkaa. Ilmaisen ruokailun (lasten kanssa) vain. Sitten illan lopuksi olisin saanut ottaa sidukan. Jee.

En lähtenyt.

Vierailija
33/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään olisi mennyt. Mutta luulen, että pyysivät juuri sinua,

koska olet ammattitaitoinen ja hyvä lasten kanssa.

Sitä se pyytäjäkin sanoi, että pyytävät siksi, että minulla on ammattitaitoa pitää hyppysissäni kymmentä pikkulasta ja keksiä niille järkevää tekemistä. 

Silti. Tuollaiseen pystyy kuka tahansa vastuuntuntoinen 15-vuotias, lapsiparkki on vähän eri asia kuin päiväkoti.

ap

Eh, nyt on pakko tarkistaa, MITÄ MÄ JUST LUINKAAN....

Siis sanoitko sinä, että kuka tahansa 15-vuotias kykenee pitämään kymmentö outoa eri ikäistä lasta helposti hyppysissään puutteellisissa ja ei-lapsiturvallisissa olosuhteissa?

Ihan tosi?

Kun teitä lastentarhanopettajiakin pitää olla tutussa ympäristössä - päiväkodissa - joka on lapsiturvallinen yksi per kahdeksan lasta. Ja lapsetkin ja heidän reagointitapansa ovat siellä sentään tuttuja ja lapset tuntevat teidät...

Mulla tipahti just aimo annos kunnioitusta lastentarhanopettajia kohtaan pois. Hommaanhan voisi kuulemma heidän mielestään palkata kenet tahansa vastuuntuntoisen teinin....

Vierailija
34/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin päiväkodissa töissä, voisin ymmärtää että juuri minua pyydetään alani ja työni takia tuollaiseen juttuun, mutta en minäkään varmaan lomallani menisi. En kyllä kilahtaisi tai loukkaantuisi mitenkään.

Mutta. Minkä takia häissä pitää olla lapsiparkki? En ole ikinä kuullutkaan. Jos ei jaksa omia lapsia ottaa hääjuhlaan mukaan, voihan ne järjestää jonnekin hoitoon siksi aikaa.

Siis lapsiparkki häissä, onpa omituista :)

Vierailija
35/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuminen on ylimitoitettua. Ovatko pyytäjät pienipalkkaisia ja pitivät tarjousta anteliaana? Eivätkö he tiedä alan oikeaa palkkausta? Eikö häihin voida pyytää hommiin ihan talkoilla ja ruokapalkalla?

Vierailija
36/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se pyytäjäkin sanoi, että pyytävät siksi, että minulla on ammattitaitoa pitää hyppysissäni kymmentä pikkulasta ja keksiä niille järkevää tekemistä. 

Silti. Tuollaiseen pystyy kuka tahansa vastuuntuntoinen 15-vuotias, lapsiparkki on vähän eri asia kuin päiväkoti.

ap

Eh, nyt on pakko tarkistaa, MITÄ MÄ JUST LUINKAAN....

Siis sanoitko sinä, että kuka tahansa 15-vuotias kykenee pitämään kymmentö outoa eri ikäistä lasta helposti hyppysissään puutteellisissa ja ei-lapsiturvallisissa olosuhteissa?

Ihan tosi?

Kun teitä lastentarhanopettajiakin pitää olla tutussa ympäristössä - päiväkodissa - joka on lapsiturvallinen yksi per kahdeksan lasta. Ja lapsetkin ja heidän reagointitapansa ovat siellä sentään tuttuja ja lapset tuntevat teidät...

Mulla tipahti just aimo annos kunnioitusta lastentarhanopettajia kohtaan pois. Hommaanhan voisi kuulemma heidän mielestään palkata kenet tahansa vastuuntuntoisen teinin....

Sorry siis yksi per neljää alle kolmevuotiasta tai yksi per seitsemän yli kolmevuotiasta...

Vierailija
37/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole. Kummassakin on lauma vieraita lapsia joiden henkgestä olet vastuussa.

Vierailija
38/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nyt kihahtanut vähän ''koulutus'' hattuun? Lapsenlikka on lapsenlikka eikä lukemalla muuksi muutu.

Vierailija
39/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin ymmärrettävää, että ap ei halua hoitaa lapsia lomallaan ja vieläpä pienehköllä tuntikorvauksella.

Mutta tätä lto:iden loukkaantumista en nyt ymmärrä? Eikös lastentarhan henkilokunnan työ ole juuri tuota: valvotaan ettei lapsilauma tee tyhmyyksiä, isketään piirustuspaperia nenän eteen ja ohjataan jotain laulu/leikkituokioita?

Lapsilauman valvominen on lapsiparkkia, toki ryhmäkokojen kasvaessa ja ammattitaitoisen henkilökunnan puuttuessa monissa päiväkodeissa on tuonlaista.

Varhaiskasvatus sen sijaan on tavoitteellista toimintaa, jossa yhdistyy kasvatus, opetus ja hoito. Lapsia kasvatetaan ja opetetaan heidän ikäkauteensa sopivilla keinoilla, perushoitoa unohtamatta. Esimerkiksi sosiaaliset taidot, itsesäätely ja omatoimisuus ovat asioita, joita päiväkodeissa harjoitellaan. Näistä esim. hyvät itsesäätelytaidot ennustavat hyvää pärjäämistä koulussa jne. Varhaiskasvatuksessa siis rakennetaan pohjaa elinikäiselle oppimiselle ja mahdollistetaan jokaiselle lapselle oppimisen kokemuksia. Ja nämä kaikki ehkäisevät syrjäytymistä, valtion rahaa säästyy kivasti jos haluaa nähdä tämän investointina.

Näin meillä kahden open ja yhden hoitajan ryhmässä. Toivottavasti muuallakin.

Vierailija
40/63 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää OPETTAJIEN vähättelyä täällä taas.

Miksette väheksy eskarin/alakoulun opettajia samalla tavalla? Kuka tahansahan nyt pystyy vahtimaan pariakymmentä isompaa lasta ja lukemaan valmiista opettajan oppaista, mitä lapsosille pitää tänään opettaa.

Ai niin, ettehän te ymmärrä sitä, ettei opettaminen ole vain tiedon kaatamista lasten niskaan... Kuten varhaiskasvatus ei ole vain lasten elossa pitämistä sen aikaa, että vanhemmat voivat käydä töissä.