Nuoria ei vaan kiinnosta ruotsin kieli
Kuinka pitkään yritetään taistella tuulimyllyjä vastaan jollain muka hyvillä ideoilla, kuten "hei aikaistetaan pakkoruotsi ala-asteelle, niin lapset oppivat ruotsia, kun ei ole vielä kehittynyt väärää asennetta!".
Miksi ei voitaisi katsoa totuutta silmiin? Ruotsi on useimmille turha ja tarpeeton kieli, joka nuoria evvk. Nuoret ovat tottuneet käyttämään keskenään englantia niin pohjoismaissa kuin muuallakin. Yliopistoissa ja työpaikoilla yhteistyö hoidetaan englanniksi.
Kommentit (34)
mielestäni lapsille tulisi opettaa sitä kieltä mitä haluavat oppia. tästä olisi suomelle paljon enemmän hyötyä kuin muumiruotsista. 80 -luvulla oli järkevää kun melkein kukaan ei matkustellut
Tiesittekö, että maahanmuuttajilla ei ole pakkoruotsia? Heidän pitää opiskella oman kielensä lisäksi jompi kumpi, suomi tai ruotsi, mutta ei molempia. Tämä koskee siis myös täällä syntyneitä lapsia. Samoin saamelaisilla, oman äidinkielen lisäksi vain toinen virallisista kielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ikää 44-v ja ikinä en ole ruotsia tarvinnut. Enkä kyllä sitä osaa sanaakaan.
Mulla ikää 47-v. ja aina työpaikkani saanut erinomaisen ruotsin kieleni ansiosta. Paitsi Ruotsissa, jolloin sain työpaikan suomen kielen taitojeni vuoksi.
Yritä keksiä oikea perustelu pakkoruotsille äläkä jakele näennäisperusteluja pakkoruotsille.
Nuoriso on älykkäämpää kuin vanhempi ikäpolvi koska se tajuaa vastustaa pakotettua kieltä.
Ruotsin kieli on niin pieni kieli että siitä ei hyödy kuin pieni osa ihmisistä. Se että sinä olet hyötynyt pakkoruotsista ei tarkoita että muut voivat hyötyä. Ihmiset eivät ole tyhmiä, he haluavat hyötyä opiskelemistaan kielistä. He haluavat hyötyä muista kielistä kuten sinä olet hyötynyt pakkoruotsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttomalle pakkoruotsin opettaminen ei ole kenenkään etu. Pakolla ei opi, eikä varmasti hakeudu sellaisiin töihin, missä pitää osata ruotsia.
Osalle ihmistä ihan kaikki on pakkopullaa.
Onko tuo sinun paras perustelu pakkoruotsille?
Ei mene hyvin pakkoruotsilla kun perustelut on noin huonoja.
Kiinnostaako nuoria ylipäätään kielet, kuin enkku korkeintaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako nuoria ylipäätään kielet, kuin enkku korkeintaan?
Kyllä. Meidän nuorta kiinnostaa ainakin Java ja Python. Harmi vain, että näitä ei opeteta koulussa. Olisi hieman hyödyllisempää kuin ruotsi
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään yritetään taistella tuulimyllyjä vastaan jollain muka hyvillä ideoilla, kuten "hei aikaistetaan pakkoruotsi ala-asteelle, niin lapset oppivat ruotsia, kun ei ole vielä kehittynyt väärää asennetta!".
Miksi ei voitaisi katsoa totuutta silmiin? Ruotsi on useimmille turha ja tarpeeton kieli, joka nuoria evvk. Nuoret ovat tottuneet käyttämään keskenään englantia niin pohjoismaissa kuin muuallakin. Yliopistoissa ja työpaikoilla yhteistyö hoidetaan englanniksi.
Olipa hyvä, että rkp ei päässyt muuttamaan hallitusohjelmaa:) Kyllä se pakkoruotsi vielä häviää. Sana isänmaa, kuulostaa kirosanalta rkp:n suusta sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ikää 44-v ja ikinä en ole ruotsia tarvinnut. Enkä kyllä sitä osaa sanaakaan.
Mulla ikää 47-v. ja aina työpaikkani saanut erinomaisen ruotsin kieleni ansiosta. Paitsi Ruotsissa, jolloin sain työpaikan suomen kielen taitojeni vuoksi.
Mutta kuvittele. On:
1. hyviä työntekijöitä, jotka osaa ruotsia hyvin
2. hyviä työntekijöitä, jotka eivät osaa ruotsia hyvin
3. huonoja työntekijöitä, jotka osaavat ruotsia hyvin
4. huonoja työntekijöitä, jotka eivät osaa ruotsia hyvinVain osa noista 1. ryhmän ihmisistä hakeutuu työhön ruotsinkieliselle rannikolle. Osa työskentelee täysin suomenkielisillä alueilla, jolloin ruotsinkielen taito menee tavallaan hukkaan. Monelle pätevälle kielikysymys on asia, joka ei houkuttele. Kielen oppiminen on monelle koulutetulle ihmiselle täysin mahdollista, mutta miksi muuttaa pienelle paikkakunnalle, jossa on kaikenlisäksi opiskeltava täydellinen ruotsin kieli. Lopulta kielikysymys aiheuttaa aivovuodon ruotsinkielisille alueille. Tätähän yritetään tietysti paikata pitämällä yllä ruotsinkielistä korkeakoulua ja kiintiöitä. Sekä opettamalla maahanmuuttajille ensisijaisesti ruotsin kieltä.
Monet ihmiset eivät koululaisina tiedä missä aikuisena asuvat ja mitä työtä tekevät.
Miksi meillä ei sitten ole pakkovenäjää, pakkosaksaa, pakkoespanjaa jne? Eihän koululaisena voi tietää, missä aikuisena asuu ja mitä työtä tekee.
Opiskelin koulussa ja lukiossa neljää kieltä. Olen kaikkia tarvinnut jonkin verran vapaa-ajalla, ja esimerkiksi matkustellessa minulle on ollut hyötyä kielten osaamisesta. Tykkään matkustella myös ihan Pohjoismaissa, ja ruotsi on auttanut minua joka puolella aluetta. Kielet ovat aina kiinnostaneet minua ja tuntuneet helpoilta. Aikuisiällä olen opiskellut omaksi huvikseni kansalaisopistossa vielä paria kieltä lisääkin. Minä en pienistä murehdi, jos satun taivuttamaan sanat väärin tai fraasit menevät vain vähän sinne päin. Hymyä huuleen vaan ja uskallusta, sillä lailla olen selvittänyt ties mitkä asiat maan kielellä niin Saksassa, Kanadassa kuin Ruotsissakin. Häkellyttävän moni ei Ruotsissa puhu kunnolla englantia - ihan niin kuin ei Suomessakaan - vaikka ikää olisi 15-45 vuotta ja voisi olettaa, että nuo nyt ainakin osaavat neuvoa minua. Lisäksi monet niistä, jotka teoreettisesti osaavat englantia, puhuvat sitä niin julmetun ruotsivoittoisesti, että en ymmärrä sanaakaan. Siinä rinnalla ei tarvitse suomalaisten yhtään hävetä omaa tankeroenglantiaan.
Sen sijaan en muista, että minulle olisi ollut erityisesti hyötyä erinäisistä maantiedon, puutyön, liikunnan tai matikan opetuksessa vastaan tulleista asioista. Minua kuitenkin kiinnosti vähän kaikki, ja olen aina pitänyt laajaa yleissivistystä tärkeänä. Sen takia minusta on mukava (vaikkakaan ei mitenkään välttämätöntä) tietää, miksi sää vaihtelee tai miten etsitään koordinaatteja tai mitä eri karttamerkit tarkoittavat tai millainen ihmisen elimistö on, vaikka niistä asioista ei ole minulle käytännössä ollut hyötyä. Islannissa oli mukavaa käydä mannerlaattojen rajalla ja nähdä geysirin toiminta, kun tiesi tieteellistä pohjaa näihin asioihin. Minusta on mukava kutoa lapselle sukkia ja lapasia, koska koulussa opin niitä tekemään (ja tuntuu, että talvella täytyy käsinepuolta joka tapauksessa olla vähintään 5 paria per päivä). Yläasteen kotitalouskirja on minulla edelleen käytössä ihan vain sen takia, että siinä on niin kauniita kuvia, vaikka en sieltä kyllä mitään ruokia valmista.
Meilläkin nuori tykkää kaikesta mistä oma äiti ei tykkää. Ruotsikin sille ok. on myös tajunnut muutaman tukholma reissun myötä että ruotsissa on coolia. luulen kuitenkin et nämä nuoret joille ruotsi tuottaa ongelmia ja on pakkopullaa eivät menestyisi muissakaan kielissä jos tilalla olisi joku muu kieli.
mulla olisi ollut tilanteita missä ruotsia olisin tarvinnut mut onnekkaasti onnistuin aina livistämään tilanteista. harmittaa jälkeen päin et miksi sitä en opiskellut aktiivisemmin. sairaanhoitajana olisi avannut uusia ovia lähellä suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä, että rkp ei päässyt muuttamaan hallitusohjelmaa:) Kyllä se pakkoruotsi vielä häviää. Sana isänmaa, kuulostaa kirosanalta rkp:n suusta sanottuna.
Ei kirosanalta, mutta heille isänmaa ei ole Suomi vaan Ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuvittele. On:
1. hyviä työntekijöitä, jotka osaa ruotsia hyvin
2. hyviä työntekijöitä, jotka eivät osaa ruotsia hyvin
3. huonoja työntekijöitä, jotka osaavat ruotsia hyvin
4. huonoja työntekijöitä, jotka eivät osaa ruotsia hyvinVain osa noista 1. ryhmän ihmisistä hakeutuu työhön ruotsinkieliselle rannikolle. Osa työskentelee täysin suomenkielisillä alueilla, jolloin ruotsinkielen taito menee tavallaan hukkaan. Monelle pätevälle kielikysymys on asia, joka ei houkuttele. Kielen oppiminen on monelle koulutetulle ihmiselle täysin mahdollista, mutta miksi muuttaa pienelle paikkakunnalle, jossa on kaikenlisäksi opiskeltava täydellinen ruotsin kieli. Lopulta kielikysymys aiheuttaa aivovuodon ruotsinkielisille alueille. Tätähän yritetään tietysti paikata pitämällä yllä ruotsinkielistä korkeakoulua ja kiintiöitä. Sekä opettamalla maahanmuuttajille ensisijaisesti ruotsin kieltä.
Monet ihmiset eivät koululaisina tiedä missä aikuisena asuvat ja mitä työtä tekevät.
Miksi meillä ei sitten ole pakkovenäjää, pakkosaksaa, pakkoespanjaa jne? Eihän koululaisena voi tietää, missä aikuisena asuu ja mitä työtä tekee.
Siksi koska RKP tietää parhaiten mitä kieltä suomalaiset tarvitsee. Se on heidän äidinkielelensä ruotsi.
Kieli joka pitää pakottaa meille koska se ei kuulu meidän identiteettiin osoittaa että se on myös tarpeeton kieli.
User1303 kirjoitti:
Tässä asiassa Suomi on jakautunut kahtia. Niillä kenellä äidinkieli on ruotsi, ei ole juurikaan kiinnostusta suomenkieleen.
Aijaa, minun tuntemani "ruotsinkieliset" ovat kyllä käytännössä täysin kaksikielisiä, heidän puheestaan ei juuri huomaa, ettei suomi ole heidän äidinkielensä.
Joo, mutta jotkut pullat on tärkeitä, joillain pullilla on merkitystä, ei ole mitään syytä tunkea kaikkien suuhun ruotsalaista pullaa vain koska sinä haluat juuri sitä.