Subilla 30 päivän ihmiskoe juuri nyt
Kommentit (49)
Eikö tonne julkisuuteen saatais millään jotain ihan oikeata asiantuntijaa, eikä niitä itsensä mainostajia.
Olihan siellä virallisterveellinen ravitsemuskuikelo selittämässä asian OIKEIN päin. Meinasi jopa kiihtyä välillä, mutta hillitsi sitten itsensä.
Suomi on takapajula. Täällä on vain yksi ainoa totuus sallittua.
Virallisterveellisillä leivänsyönneillä ja margariineilla on tosi helppoa saada kakkosdiabetes kaikkine lisäsairauksineen.
Kakkosdiabetes"epidemiaa" ei kansantalous kestä. Eikä kansanterveys...
Vaikutti, että ihmiskoe ei noudattanut ravitsemussuosituksia. Nämä puutteet mm. bongasin tv-kuvissa esille:
-vihannekset ja kasvikset loistivat poissaolollaan aamiaisissa (puuroa, leipää, maitoa) ja lounaassa (kalakeitto ilman vihanneksia, leipä+voi, maito).
-suosituslautasmalli sis. ½ kasviksia ja vihanneksia. Tomin lautaset tv:ssä eivät täyttäneet tätä suositusta.
Kasvikset, hedelmät ja vihannekset ovat ravintokolmion alin taso, ja niiden määrä (pinta-alana kolmiossakin) tarkoittaa, että ne ovat ravinnon pääperusta.
-margariinia syön max 20g /pvä, mikä on muun rasvansaannin kera THL.n suositus. Se tarkoittaa 1/2 pakettia per viikko. Tomi ei kertonut, mikä oma rasvamääränsä per vko oli (suositusten mukaan laskennuna vs kokeessa syömänsä).
-oma energiankulutus suositellaan laskettavaksi ja syötävän energian määrä pitäisi vastata omaa kulutusta mukaan. Kun tekee näin, ja seuraa syömänsä kokonaiskalorit, paino ei voi nousta 6kg/kk, kuten Tomille kävi.
Oli tympeää seurata sitä, että "ammattilainen" rinnasti omat ruokailutottumuksensa muka-paremmaksi, mutta tiedonpuutteet ravitsemussuosituksista näkyivät jokaiselle, joka tuntee ne. Tomi ohitti mainitsematta senkin itsestäänselvyyden, jonka jokainen tietää: väestön ylipaino ei johtu THL:sta vaan liiallisesta rasvan, sokerin ym herkkujen syömisestä ja liikkumattomuudesta.
Olen >50v tavallinen nainen, ja syön THL:n suositusten mukaan. Painan 60kg ja voin erittäin hyvin. Saan syödä ihan kaikkea, mitä mieleni tekee, ja syönkin, vain määriä seuraan, ja sitä, että kolmion joka alasta tulee syötyä sen verran kuin pitää. Minulle vaivatonta helppoa, ja pitänyt minun painoni kurissa. Olen tervekin. En silti sano, kuten Tomii, että minun (ja tuhansien muiden samalla tavalla syövien) oma terveyteni tarkoittaisi, että minun ruokavalintani ja neuvoni olisivat jokaiselle oikeat. Jokainen tietää itse, mikä itselle parhaiten sopim.
Orjallisen suositusten noudattamisen ja Kokon superfood-luomu-vhh -ruokavalion välistä löytyy aika monta muutakin ratkaisua. Mutta sellaisista ei ole mediaseksikästä puhua. Pitää aina tuoda esille vastakkainasettelu ja ääripäät, mistä taas ei kansanterveydellisesti ole mitään hyötyä. Ihmiset ovat vain entistä hämmentyneempiä, että mitä tässä nyt sitten saa syödä.
Mä en jaksanut sitä katsoa kuin osan.. näkyikö missään vaiheessa kuinka paljon se sitä puuroa ja mysliä esim aamulla veti? Itse kokeilin tasan yhden kerran tuota hiilihydraattivapaata ruokaa, vedin yksi aamu pelkästään proteiinia, lihaa ja hedelmiä / vihanneksia. Tämä oli ysin maissa, seuraavan kerran oli nälkä samana iltana ysin aikoihin. Eli mulla meni elimistö 12h ihan tilttiin, ei ihme että laihduttaa, mutta tuskin on kovin terveellistä... ja siis olen normipainoinen, bmi 23.
olisi nyt tomi antanut jonkun virallisterveellisen tyypin tehdä ruokansa kokeen ajan niin tulos olisi ollut paljon parempi
Kokonaiskolesteroli nousi joo mutta LDL ja HDL sen sijaan paremmissa arvoissa ja se on pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Orjallisen suositusten noudattamisen ja Kokon superfood-luomu-vhh -ruokavalion välistä löytyy aika monta muutakin ratkaisua. Mutta sellaisista ei ole mediaseksikästä puhua. Pitää aina tuoda esille vastakkainasettelu ja ääripäät, mistä taas ei kansanterveydellisesti ole mitään hyötyä. Ihmiset ovat vain entistä hämmentyneempiä, että mitä tässä nyt sitten saa syödä.
Kyllä ihmisten pitäisi ajatella välillä omillakin aivoilla eikä syödä jonkun muun määräämällä tavalla.
Itse aloin katsoa ohjelmaa mielenkiinnolla, mutta mainokseksihan se pian paljastui. Lääkärikin oli antioksidanttiklinikalta.
Se ihmetytti, kun arvojen sanottiin "huonontuneen merkittävästi" ja ero oli jotain 0,1 tai 0,2. Yritäpä itse laskea jotain arvoa ja saa tuollainen tulos aikaiseksi. Lääkäri sanoo aivan varmasti, että "ei merkittävää muutosta".
Jatkoiko se mies normaalia treeniä, kun painoa tuli niin paljon lisää? Tosin ennen-kuvassa lihaksia pullistettiin ja jälkeen-kuvassa hän oli hartiat lysyssä, niin kuin laihdutuspillerimainoksissa päinvastoin.
innoissani aloin tätä katsomaan mutta se Kokko oli kyllä jotenkin limanen äijä että se innokkuus karisi hyvin pian. Tuli myös heti sellanen fiilis että se oli jo etukäteen päättänyt että hän voi huonosti heti kun aloittaa ihmiskokeensa. Joo mä ymmärrän ja tiedän itsekin, että ruokavaliolla on melko suurikin merkitys, mutta hän vaikutti lähinnä joltain miesflunssaiselta potilaalta about toisena päivänä.
Pisti silmään, että ruisleipä oli ruispaloja (really?), joiden päällä oli aika reilusti rasvaa päällä.
Odotin suurella mielenkiinnolla dokkaria, mutta kyllä ammattitaidoton vouhkaaminen vei uskottavuutta. Vaihdoin kanavaa lopullisesti Fågelholmin haastattelun kohdalla, kun tyyppi alkoi kertomaan omia ehdotuksiaan ravitsemussuositusten muuttamiseksi. Ei niitä suosituksia mutuilemalla tehdä! En pystynyt enää myötähäpeältä katsomaan ohjelmaa. Vaikutti muutenkin sellaiselta ihmiseltä, jolta en koskaan pyytäisi ravintoon liittyviä ohjeita.
Älä ny hyvänen aika me sanoon tollasta ku joku menee vileä ja syö sudenmarjoja. Kato ny eka vaikka edes wikistä ennen ku alat hortonomiksi.
Ainakin pari lääkäriä on epäsuorasti kertonut some-kanavillaan, että tämän herra Kokon asiakkaita on tullut runsaasti vastaanotolle, koska elimistö on seonnut mm. hiilareiden puutteen takia. Liikkuva ihminen tarvitsee hiilaria. Varsinkin naisilla hormonitoiminta voi tiltata pahasti, jos yhdistetään kova treeni vähähiilarisuuteen.
Ohjelmassa ärsytti liiallinen painotus Kokon tuntemuksiin. Faktatietoa, ja tarkkempaa tietoa ruokavaliosta ennen kokeilua ja kokeilun aikana olisi voinut olla enemmän. Myös lihan roolia "terveellisessä" ruokavaliossa korostettiin ohjelmassa liikaa. Kokko taisi sanoa, että vähentää lihan määrän 500 grammaan viikossa. Kuinka paljon siis aikaisemmin on oikein syönyt? Proteiinia saa myös kasvikunnan tuotteista... Liiallisella proteiinin tankkaamisella ei saavuteta mitään hyötyä, toisin kuin fitness-ihmiset luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pari lääkäriä on epäsuorasti kertonut some-kanavillaan, että tämän herra Kokon asiakkaita on tullut runsaasti vastaanotolle, koska elimistö on seonnut mm. hiilareiden puutteen takia. Liikkuva ihminen tarvitsee hiilaria. Varsinkin naisilla hormonitoiminta voi tiltata pahasti, jos yhdistetään kova treeni vähähiilarisuuteen.
Se taas johtuu rasvan puutteesta. Moni vhh-aloittaja ei syö rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ny hyvänen aika me sanoon tollasta ku joku menee vileä ja syö sudenmarjoja. Kato ny eka vaikka edes wikistä ennen ku alat hortonomiksi.
Sori, SUSIMARJA. EI sudenmarja.
Nää tyypit aikoinaan kirjoitti blogeissaan kuin "ulkonäöstä voi jo päätellä" että keneen kannattaa uskoa. Esim. eräs naispuolinen virallista ruokasuositusta ohjeistava ammattilainen oli "turpea, ylipainoinen tyttö" eli epäuskottava verrattuna amerikkalaiseen "seksikkääseen ja tuuheatukkaiseen mieheen"...
Vuosina 2009–2010 suurin osa Tullilaboratoriossa tutkituista susimarjaeristä ylitti silloin sallitut torjunta-ainepitoisuudet, ja ne hylättiin. Vuonna 2010 EU-lakia kuitenkin muutettiin niin, että susimarja luokiteltiin tomaatiksi, jolle sallitaan suuremmat raja-arvot. Luokitusmuutoksen jälkeen Suomeen tuodut susimarjaerät ovat olleet uusien raja-arvojen puitteissa.
Kuinkahan paljon noita superfoodeja ja kookosrasvoja on tutkittu? Rasvaa kahviin, oikeasti?
Itse en juo maitoa, mutta käytän kyllä muita maitotuotteita. Suosin oliiviöljyä enkä pelkää käyttää voita. Kasvikset kuuluu jokapäiväiväiseen ruokavalioon. En syö punaista lihaa ollenkaan. Kanaa, kananmunia ja kalaa usein. Suosin täysjyväviljaa. Vihreää teetä juon päivittäin. Kahvia 1-3 kupillista.
Marjoja pitäisi syödä useammin ja sokerin (herkkujen) syöntiä vähentää. Muuten olen ruokavaliooni tyytyväinen.