Miten selvitä siitä pettymyksestä ettei pääse yliopistoon?
Tulokset ei ole edes tulleet, ja tiedän sen jo etukäteen. Älli ei vaan riitä, taidot on vajaat ja jatkossa tulee olemaan kaiken maailman haastatteluja ja motivaatiokirjeitä jotka ei kiinnosta pätkääkään ja joissa en pärjää.
Miten tästä pettymyksestä selviää?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut avoimessa opiskelua, mutta ei se ole sama asia. Ja mitä jos ei saakaan tutkinto-oikeutta?
Hain ammattikorkeaan, mutta siellä tyssäsi juuri noihin haastatteluihin ja ryhmähömppään. Olen todella introvertti, eikä elämä ole mennyt todellakaan suunnitelman mukaan. Minulla on mt-ongelmia, jotka sulkevat paljon ovia. Olisin kiinnostunut yhteiskuntapolitiikasta ja yhteiskunnan tutkimisesta.Ihan hyvä vaan, että et pääse lukemaan tuollaista höpöhöpöä. Valmistumisen jälkeen olisit täällä itkemässä kun ei ole töitä vaikka luvattiin. Jos nuo aiheet kiinnostavat, niin opiskele itsenäisesti ja hommaa joku oikea ammatti.
Vinkkejä oikeaan ammattiin?
Jos tekniikka ja rakennukset kiinnostavat, niin korjausrakentamisen suunnittelija. LVI ja sähkö liittyen saneeraukseen käy kans. Varmasti muitakin on, mutta tuo on pomminvarma ala etelä-suomessa.
😃😃
Rehellisesti, luetaanko me samoja tekstejä? Kaikista ei ole yliopistoon, mut ei kaikista myöskään duunareiksi ole! Ja apsta ei kyllä miksikään sähköasentajaksi ole mitenkään päin, ei tuollainen ihminen pärjää missään raksalla! Ja ihan oikeesti: missä kohtaa ap ilmaisee minkäänlaista mielenkiintoa tekniikkaa kohtaan?
Ihan hyvä ammatti noin muuten, mutta ei ole mitään sellaista yleispätevää ammattia joka kaikille sopisi.
Vitustako minä tiedän kuka tuon kysymyksen asetti. Sinä oletit, että ap mutta mistä ihmeestä sä sen keksit? Omasta perseestäsi tietenkin, niinkuin kaikki "faktat" tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut avoimessa opiskelua, mutta ei se ole sama asia. Ja mitä jos ei saakaan tutkinto-oikeutta?
Hain ammattikorkeaan, mutta siellä tyssäsi juuri noihin haastatteluihin ja ryhmähömppään. Olen todella introvertti, eikä elämä ole mennyt todellakaan suunnitelman mukaan. Minulla on mt-ongelmia, jotka sulkevat paljon ovia. Olisin kiinnostunut yhteiskuntapolitiikasta ja yhteiskunnan tutkimisesta.Ihan hyvä vaan, että et pääse lukemaan tuollaista höpöhöpöä. Valmistumisen jälkeen olisit täällä itkemässä kun ei ole töitä vaikka luvattiin. Jos nuo aiheet kiinnostavat, niin opiskele itsenäisesti ja hommaa joku oikea ammatti.
Amispölö bongattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amispölö bongattu.
Yliopistossa voi lukea muutakin kuin diipadaapaa. Ei tartte olla amispölö. Mietippä omilla aivoillasi... kuinka paljon tässä yhteiskunnassa nykyään riittää rahaa sellaisille ihmisille maksettavaksi jotka "tutkivat yhteiskuntaa"? Ja ennenkuin jotkut tulevat kertomaan, että yksityisellä sektorilla riittää, niin joo ehkä riittää mutta siihen otetaan joku sen firman ammattialan ihminen eikä mitään yhteiskuntatieteiden maisteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amispölö bongattu.
Amispölö se vaikuttaiai tuo apkin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amispölö bongattu.
Yliopistossa voi lukea muutakin kuin diipadaapaa. Ei tartte olla amispölö. Mietippä omilla aivoillasi... kuinka paljon tässä yhteiskunnassa nykyään riittää rahaa sellaisille ihmisille maksettavaksi jotka "tutkivat yhteiskuntaa"? Ja ennenkuin jotkut tulevat kertomaan, että yksityisellä sektorilla riittää, niin joo ehkä riittää mutta siihen otetaan joku sen firman ammattialan ihminen eikä mitään yhteiskuntatieteiden maisteria.
Ilman yhteiskuntatieteitä sinäkin olisivat vain numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amispölö bongattu.
Ilman yhteiskuntatieteitä sinäkin olisivat vain numero.
Ei se siitä mitään järkevää ammattia silti tee. Mutta paskaako tämä mulle kuuluu. Opiskelkoon jokainen mitä haluaa. Hyvää viihdettähän se on lukea ylikoulutetun sihteerin, pätkätyökierteessä tai hamppareita paistavien ytmien ulinoita. Näitä muuten pk-seudulla riittää.
Jos ei kiinnosta pätkääkään, niin miksi pettynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amispölö bongattu.
Myös ap on amispölö, mitä se kertoo siis amiksista?
Harva suoraltaan myöntää tai tietää olevansa pöllö niinkuin AP. Hae vuosia yliopistoon, suorita se ja jää työttömäksi kun työn"antajat" eivät vilkaisekkaan. Koita sitten päästä jotenkin eteenpäin syrjäytyneenä.
Siis miten ap on teistä pöllö tai typerä? Mä en ymmärrä.
Mä kait luen ihmisestä, joka on kokenut paljon eikä mitään hyviä asioita. Ihmisestä, joka haluaisi intohimoisesti oppia asioita, mutta ei luota itseensä.
Ei yhteiskuntatieteilijät tienaa, sen tietävät kaikki. Ei jai ap mistään miljoonista edes haaveile, vaan siitä että hän voisi olla hyödyksi tälle yhteiskunnalle. Minusta se on äärimmäisen isänmaallinen tavoite, ja sellainen mihin ap aivan varmasti kykenee.
Jos ei tänään, huomenna tai edes tänä vuonna, niin jossain vaiheessa tätä elämää.
Tsemppiä!!
Jos et pääse nyt, voit exelleen päästä ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille.
Olen viimeisen viiden vuoden aikana huomannut, että tämä on yhä enemmissä määrin ekstroverttien maailma. Minuun on istutettu jo aika nuoresta lähtien ajatusta, että olen vääränlainen ihminen. En pärjää haastatteluissa, ihmiset eivät yleisesti pidä minusta. Olen perheeni ensimmäinen, joka edes haaveilee yliopisto-opinnoista, minuun on hyvin istutettu ajatus siitäkin että vanhempien asema määrää myös minun asemani.
Vaan kun minusta ei ole myyjäksi, ei hoitajaksi, ei kampaajaksi, ei taksikuskiksi. Heräsin opiskeluun vasta nyt, 25-vuotiaana. Uskaltauduin hakemaan, vaikka kaikki olivat sitä vastaan. Opin jo paljon uutta pääsykokeisiin lukiessani.
Vaan en ole käynyt lukiota ja tulevat uudistukset pelottavat.En osaa myöskään kertoa, miksi haluaisin aihetta opiskella. En osaa pukea ajatuksiani sanoiksi.
Voisin lukea aiheesta loputtomiin. Haluan tietää siitä lisää. Kadotan täysin ajantajuni lukiessani alan kirjallisuutta. Luin pääsykoekirjaakin vielä pääsykokeiden jälkeen. Haluan tietää miten asiat toimivat, haluan tietää niistä lisää. Kun kiinnostaa niin kiinnostaa, en mahda sille mitään. Toivoisin myös, että voisin joskus olla mukana kehittämässä tieteenalaa, tuoda siihen jotain uutta. Että pystyisin tieteenalan kautta tekemään jotain tämän maailman hyväksi. Mikä siinä on ihanaa? Se, että huomaan että joku ajattelee asioista samoin kuin minä. Se, että voin lukea muiden ajatuksista, jotka eroavat omistani, ja sen pohjalta voin kehittää omaa ajatteluani. Se, että opin jatkuvasti uutta asioista joita olen pohtinut läpi elämäni. En ole edes tiennyt että joku pohtii näitä asioita, korkeakoulut ovat olleet minulle täysin tuntematon maailma.
Koko tieteenala on minun maailma, jossa pohditaan minulle tärkeitä, minua kiinnostavia asioita. Itse "huonoista" lähtökohdista tulevana tiedostan, miten yhteiskunnan rakenteet vaikuttavat yksilöön. Ehkä juuri taustani takia koen asian itselleni tärkeäksi. en voi erottaa itseäni minua rajoittavista tekijöistä, mutta koen että niiden avulla minulla voisi olla jotain annettavaa käytävään keskusteluun. Näin varmasti jokainen tieteilijän urasta haaveileva ajattelee. Olen ehkä hieman naiivi asian suhteen, mutta koen ensimmäistä kertaa elämässä paloa jotain asiaa kohtaan. Muuten se on ollut vain selviämistä päivästä toiseen.
Tämähän on jo melkein motivaatiokirje itsessään! :) Toivottavasti pääset toivomallesi alalle tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna, jos nyt ei tärppäisi. Tsemppiä! :)
Ihan hyvä vaan, että et pääse lukemaan tuollaista höpöhöpöä. Valmistumisen jälkeen olisit täällä itkemässä kun ei ole töitä vaikka luvattiin. Jos nuo aiheet kiinnostavat, niin opiskele itsenäisesti ja hommaa joku oikea ammatti.
Höpöhöpöä täällä näköjään riittää. AP:n alalla työttömyysprosentti on kuuden kieppeillä, mikä on paljon keskitasoa pienempi. Itselläni työttömyys ei johdu kyvyttömyydestä, vaan poliittisista syistä. AP:lla taas ei juttujensa perusteella ole samanlaista rajoitetta, kuin minulla. Aloittajalle suosittelisin Jukka Hankamäen teoksia Suomalaisen nykyfilosofian historia - Mustelmani taisteluista tieteen ja filosofian kentillä ja Työttömän kuolema. Harvoissa teoksissa tuodaan niin eksplisiisttisesti esille yliopistomaailman kähinöitä ja arkea. Tuo filosofi voi olla melko kahjo tyyppi, eikä hänestä kannata ottaa juuri mallia (pikemminkin päinvastoin), mutta samanlaisten (en niiden seksuaali-) ongelmien kanssa itse painineena vahvistan hänen näkökulmansa.
Se työtön tohtori
Aina voi hakea uudestaan. Elä anna itsesi olla itsesi esteenä. Jossain vaiheessa varmasti onnistut. Mene vaikka avoimeen yliopistoon. Ne opinnot voi saada hyväksiluettua myöhemmin, eivät siis mene ollenkaan hukkaan.
Ette ikinä arvaa. Tänään tuli tieto, pääsin sisään.
Kiitos kaikille vastaajille. Itken onnesta.
Superkovat onnittelut! Kannattaa juhlistaa jotenkin asiaa!
ap katsoitko tiedon opintopolusta vai saitko ihan kirjeen/sähköpostitiedotteen paikasta?
Vierailija kirjoitti:
ap katsoitko tiedon opintopolusta vai saitko ihan kirjeen/sähköpostitiedotteen paikasta?
Katsoin opintopolusta, ja sain sähköpostin paikan vastaanottamisesta.
Kiitos onnitteluista!
Ööh yhteiskuntatieteen on yksi yliopiston työllistävimmis tiedekunnista. Esim. Psykologit ja sosiaalityöntekijät ovat yhteiskuntatieteellisestä. Filosofian maistereilla, humanisteille ja filologeilla vähän huonompi työllisyystilanne. Mut ei yhteiskuntatieteiden maistereilla. Onnea ap!
Ylppärit voi uusia kerran. Montako kertaa pääsykokeen?