Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo ekaluokkalaiset käyttävät WhatsAppia?! Tämä meno menee pahemmaksi koko ajan...

Vierailija
18.06.2016 |

Eli siis ekaluokkalainen tyttö on vinkunut jatkuvasti, että haluaa puhelimeensa käyttöön WhatsAppin, koska kuulema KAIKILLA muillakin hänen kavereillaan se on. En antanut lupaa. Siis haloo tyttö on 8 -vuotias! Eikö vanhemmilla ole enää mitään rajoja jälkikasvulleen vai ovatko vain tyhmiä, ja antavat luvan kaikkeen, mitä lapsi pyytää? Olisi helpompi itsellekin, jos tyttö ei olisi ainoa, jolla on edes joku raja näissä some asioissa. Muutenkin ärsyttää, kun tytölle tukee kavereita kylään, niin heillä onkin iphonet mukana ja niissä pelejä ym. ja sitten tuijotetaan niitä pelejä. Osaako lapset enää leikkiä? Itse sitten olen joutunut kieltämään pelaamisen meillä, jos meille tullaan, niin sitten leikitään, ainakin suurin osa ajasta. Pelata voi sitten vaikka kun on sadepäivä ja tylsää.

Kommentit (289)

Vierailija
41/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajoitus on pelkästään jenkkiyhtiön vastuun välttelyn varmistamista. Jenkkilässä kun palvelun järjestäjä on jossain määrin vastuussa käyttäjienkin perseilystä.

Ihan hyvin WhatsAppista voisi poistaa ikärajoituksen, ei se ole mitenkään lapsille vaarallinen. Ei sen vaarallisempi kuin mikään mukaan viestintäväline.

Jos ajatelaan jenkkiläisittäin, niin sanomalehtienkin pitäisi olla k18 kamaa. Sen verran paljon siellä on luettavissa väkivaltaa ja haitallisia mielipiteitä.

Vierailija
42/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten koulussa whatsApp-kiusaaminen meni niin raa'aksi että lapset ei enää liity mihinkään. Kolmannella ja viidennellä ovat. Ja kyllä myönnän että oma vikamme on. Tässä oppii vanhemmatkin uutta.

Tämä on valitettavan yleistä, kun vaan suurin osa vanhemmista sen tajuaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

WhatsApp on paras sovellus aikoihin, niin kätevä!

Vierailija
44/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idarit täällä kommentoi. Itse ymmärrän sinua ap oikein hyvin. Whats app on huono siinäkin mielessä, että on vaikeampi valvoa viestejä. Snap chat vielä pahempi. Steve Jobs oli samalla linjalla meidän kanssa ap. Mieheni tietää työnsä puolesta riskit ja meidän lapset ei käytä kuin vasta yläasteen viimeisellä luokalla. Lisäksi nuo ovat ajanhukkaa. Luuseri äidit haluaa päästä helpolla ja lapset on koneilla ja kännyllä koko päivän. Järkevä ja kehittävä tekeminen on vieras ilmiö.

Ei tarvi ihmetellä mistä lapset oppivat haukkumaan toisiaan. Kaikki lähtee kasvatuksesta.

Vierailija
45/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos nyt tutustuisit itse ensin WhatsAppiin? Ja sen perusteella muodostaisit itse mielipiteen asiasta?

Vierailija
46/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullossa ei voi kasvattaa lapsia eikä lasten puolesta elää elämää vaan jokaisen on ITSE tehtävä omat virheensä. Pyrin katsomaan mitä peliä lapsi pelaa tai mitä ohjelmaa käyttää ja katson itse mikä on ohjelman/pelin idea ja sitten sen mukaan ohjeistan lasta järkevässä käytössä. Ei tekniikan kehityksestä kannata tehdä mörköä itselle eikä lapselle, koska sitä ei voi estää sitten millään eikä täysi kielto johda mihinkään. Jos omalla lapsella ei ole jotain appista, niin jollain kaverilla varmasti on ja nurkan takana sitten tehdään vanhemmilta salaa.

Vierailija
47/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos nyt tutustuisit itse ensin WhatsAppiin? Ja sen perusteella muodostaisit itse mielipiteen asiasta?

Olen kyllä käyttänyt WhatsAppia. En käytä enää. Eikä käytä miehenikään, mm. tietoturvan puutosten, kaupallisuuden ym. takia.  Mieheni on ICT- alalla, joten tietää kyllä asiasta ns. tavallista pulliaista enemmän. Kukaan miehen kollegakaan ei käytä WhatsAppia, on myös muita viestintä mahdollisuuksia ja vastaavia appeja. Miksi luulet, etten ole tutustunut palveluun? Mitä jos itse lukisit WhatsAppin ehdot? 

Ap

Vierailija
48/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on täällä, halusitte tai ette.

Vierailija
49/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä käyttänyt WhatsAppia. En käytä enää. Eikä käytä miehenikään, mm. tietoturvan puutosten, kaupallisuuden ym. takia.  Mieheni on ICT- alalla, joten tietää kyllä asiasta ns. tavallista pulliaista enemmän. Kukaan miehen kollegakaan ei käytä WhatsAppia, on myös muita viestintä mahdollisuuksia ja vastaavia appeja. Miksi luulet, etten ole tutustunut palveluun? Mitä jos itse lukisit WhatsAppin ehdot? 

Ap

Röhöhöhöhööö!

Vierailija
50/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Röhöhöhöhööö!

Onko tuo ainoa keksimäsi kommentti? 

Vierailija
51/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksella oli jo alakoulussa luokalla oma wa-ryhmä. Itse en ole Whatsappin kautta saanut spammi viestejä, tekstarina kyllä esim. Coca-Colan nimissä Englannista.

Vierailija
52/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, herää tähän päivään! Kysymys on siitä, sallitko lapsesi pysyä kehityksessä mukana vai roikutko menneessä. Lapsille tuo Whatsapp on ihan arkea jo ekasta luokasta. Viimeistään kakkosella se on pakollinen, kun suurin osa sitä käyttää, siellä kysellään läksyt, kuulumiset, kaverijuttuja ("voiko joku olla mun kaa...") jne. Oma tyttäreni on nyt 11-vuotias ja heillä on whatsapp-ryhmät koko luokalle, luokan tytöille, parhaille kavereille, suoraa viestintää kavereiden kanssa, harrastuskavereille ja jopa uutena erillinen läksy-/kouluasiaryhmä, jossa oma ope on mukana. Olen vakoillut sitä käyttöä tytön nukkuessa ja mitään asiatonta ei ole koskaan tullut vastaan. Tarkoitan asiattomalla jotain aikuisten miesten lähestymisiä yms. Asiattominta on joidenkin luokkakaveripoikien paskat.

Maailma on muuttunut ja vanhempien pitää antaa lastensa mennä kehityksen mukana. Se vaatii, että itse tutustuu asioihin ja seuraa niitä. Tietysti, jos on patalaiska ja kyvytön itse oppimaan uutta, niin onhan se turvallisempaa kieltää kuin antaa lupa tuntemattomaan.

Vierailija
53/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on täällä, halusitte tai ette.

On on, mutta kyllä mielestäni lapsilta käyttöä pitäisi nykyistä enemmän rajoittaa ja valvoa.

Vierailija
54/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi luoja. Mäkin olen ICT-alalla ja siippakin, ihan ollaan diplomi-insinöörejä... ja lapset saa käyttää whatsappia. Itse ei käytetä, kun ollaan niin fossiileja, että meille on puhelut, tekstarit ja fb-viestit se tapa kommunikoida. Ja vaikka käytettäisiin, niin meidän kaveripiiri ei käytä.

Vierailija
55/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi WhatsAppissa olisi 16 vuoden ikäraja, jos sille ei olisi MITÄÄN järkevää perustetta? Jos jo eskarilainen käyttää K16 -palvelua, niin annatteko eskarilaisen katsoa esim. myös K-16 elokuvia? Miksi näitä some -ikärajoja ei voi noudattaa, edes sinnepäin?  Jos 13 -vuotias käyttää WhatsAppia, niin se on jo lähempänä suositusikää kuin 7 -vuotias. En keksi muuta syytä, kuin ihmisten tietämättömyys. Ei tarvitse olla hysteerinen ei, mutta kyllä internetin vaarat pitää tiedostaa. Ei ne ikärajat siellä huvikseen ole.

Järkevä peruste on esim. se että lapsi voi joutua helposti rikollisen uhriksi whatsuppin kautta. Mun lastani manipuloi m****lainen koulukaveri Whatsuppin kautta. Lapsi oli ottanut whatsuppin käyttöönsä puhelimeensa ilman mun lupaa alle 16-vuotiaana. Tapahtui paljon pahaa. Koko sotku selvisi vasta parin vuoden jälkeen.

Vierailija
56/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kyllä hyvä, ettei omassa lapsuudessani ollut älypuhelimia eikä edes tietsikoita. Tai jotain ihan alkeellisia tietokoneita oli kuten Commodore 64 mutta ei mitään nykyisenkaltaisia laitteita. Itse vietin koulun ulkopuolisen ajan pääosin ulkosalla liikkuen.

Terv. ICT-alan ammattilainen

Ota se "ammattilainen" pois jos kuvittelet että vain koulussa/töissä vietetty aika riittää pärjätääkseen IT-alalla.

Vierailija
57/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä niin salaista ekaluokkalaiset whats appissa kirjottavat? Lähinnä lähettävät hymiöitä tms. Kauheen salaista.

Meillä on lapsella ollut se koko ekaluokan ajan ja käyttää ehkä 3 kertaa viikossa, ei kiinnosta koko whats app. Puuhailee omiaan ja leikkii, ei todellakaan ole kännykässä kiinni.

Mutta nyt on valitettavasti vuosi 2016 ja ajat muuttuu, älkää kangistuko kaavoihin. Ja mikä on sitten sopiva ikä saada whats app? 16 vuotiaana? Säälin sun lapsia.

Vierailija
58/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet vanhempana halua niin sinähän sen päätät. Ikää kun tulee niin ne haluaa sitä ja tätä koska kaikilla on. Kaikilla ei kuitenkaan oo.

Vierailija
59/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lastani kiusattiin ja manipuloitiin Whatsuppin kautta. Lapsi oli salaa liittynyt whatsuppiin. 

Vierailija
60/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Selventäisitkö tässä nyt, mitkä on ne isot riskit ja pelottavat ehdot, mahdolliset kauhukuvat, joita Whatsappin käytöstä syntyy? Miehesi kuulostaa takavuosien it-nörtiltä, joka ei uskaltanut edes pankkikorttia hommata, kun "tiesi alansa puolesta" aukot turvallisuudessa... Näitä it-tyyppejä riittää, joilta on mopo karannut käsistä. Onneksi suurin osa on täysijärkisiä ja tajuavat, että maailma ei ole 100% turvallinen ja kehitys on lähtökohtaisesti positiivista. Sitä paitsi harva haluaa sulkea lastaan sosiaalisesti pois esim. luokkayhteisöstä. Valitettava fakta on, että tuolla asenteella pilaatte lastenne verkostot. On kauhean idealistista ajatella, että muut kanavat riittää ja voi tehdä muuta kehittävää jne. Voin kertoa, ettei vaan voi.  TAi ehkä joku poikkeuksellisen karismaattinen ja hyvä tyyppi, mutta suurin osa jää sivuun kaikesta, jos vanhemmat kieltää somen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi