Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo ekaluokkalaiset käyttävät WhatsAppia?! Tämä meno menee pahemmaksi koko ajan...

Vierailija
18.06.2016 |

Eli siis ekaluokkalainen tyttö on vinkunut jatkuvasti, että haluaa puhelimeensa käyttöön WhatsAppin, koska kuulema KAIKILLA muillakin hänen kavereillaan se on. En antanut lupaa. Siis haloo tyttö on 8 -vuotias! Eikö vanhemmilla ole enää mitään rajoja jälkikasvulleen vai ovatko vain tyhmiä, ja antavat luvan kaikkeen, mitä lapsi pyytää? Olisi helpompi itsellekin, jos tyttö ei olisi ainoa, jolla on edes joku raja näissä some asioissa. Muutenkin ärsyttää, kun tytölle tukee kavereita kylään, niin heillä onkin iphonet mukana ja niissä pelejä ym. ja sitten tuijotetaan niitä pelejä. Osaako lapset enää leikkiä? Itse sitten olen joutunut kieltämään pelaamisen meillä, jos meille tullaan, niin sitten leikitään, ainakin suurin osa ajasta. Pelata voi sitten vaikka kun on sadepäivä ja tylsää.

Kommentit (289)

Vierailija
61/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, herää tähän päivään! Kysymys on siitä, sallitko lapsesi pysyä kehityksessä mukana vai roikutko menneessä. Lapsille tuo Whatsapp on ihan arkea jo ekasta luokasta. Viimeistään kakkosella se on pakollinen, kun suurin osa sitä käyttää, siellä kysellään läksyt, kuulumiset, kaverijuttuja ("voiko joku olla mun kaa...") jne. Oma tyttäreni on nyt 11-vuotias ja heillä on whatsapp-ryhmät koko luokalle, luokan tytöille, parhaille kavereille, suoraa viestintää kavereiden kanssa, harrastuskavereille ja jopa uutena erillinen läksy-/kouluasiaryhmä, jossa oma ope on mukana. Olen vakoillut sitä käyttöä tytön nukkuessa ja mitään asiatonta ei ole koskaan tullut vastaan. Tarkoitan asiattomalla jotain aikuisten miesten lähestymisiä yms. Asiattominta on joidenkin luokkakaveripoikien paskat.

Maailma on muuttunut ja vanhempien pitää antaa lastensa mennä kehityksen mukana. Se vaatii, että itse tutustuu asioihin ja seuraa niitä. Tietysti, jos on patalaiska ja kyvytön itse oppimaan uutta, niin onhan se turvallisempaa kieltää kuin antaa lupa tuntemattomaan.

Voi voi, olen kyllä herännyt tähän päivään ja tiedän tasan tarkkaan kaikki tinderit, Whatsappit ja snap chatit. En ole 40 -kymppinen mamma, joka ei tiedä mistään mitään, jos näin luulet. Ne teidän lapsenne käyttää palveluita, koska vanhemmat ovat sen sallineet. Edelleenkin kysyn, miksi alunperin vanhemmat sallivat jo niinkin nuorilta, kuin ekaluokkalaisilta, pääsyn appeihin joihin on 13 tai 16 vuoden ikäraja? Miksi kukaan ei vastaa tähän kysymykseen? Ihan asiallisesti kysyn. Jos alunperin näitä appeja ei olisi annettu lasten käyttöön, niin ei olisi mitään onglemaa, ei kiusaamista WhatsApp ryhmien kautta, tai pakkoa olla jossain ryhmässä tai muuten jää ulkopuoliseksi. 

Vierailija
62/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos nyt tutustuisit itse ensin WhatsAppiin? Ja sen perusteella muodostaisit itse mielipiteen asiasta?

Olen kyllä käyttänyt WhatsAppia. En käytä enää. Eikä käytä miehenikään, mm. tietoturvan puutosten, kaupallisuuden ym. takia.  Mieheni on ICT- alalla, joten tietää kyllä asiasta ns. tavallista pulliaista enemmän. Kukaan miehen kollegakaan ei käytä WhatsAppia, on myös muita viestintä mahdollisuuksia ja vastaavia appeja. Miksi luulet, etten ole tutustunut palveluun? Mitä jos itse lukisit WhatsAppin ehdot? 

Ap

Eipä tunnu tietävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whatsuppiin liittymisen pitäisi olla mahdotonta alle 16-vuotiaalle. Siinä insinööreille hommaa, että teette sellaiset sovellukset etteivät lapset voi niitä sääntöjä kiertää.

Vierailija
64/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikollisille ja pedofiileille mahtava työväline.

Vierailija
65/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä edes voi lähettää viestejä kuin samoille ihmisille, joille voisi lähettää tesktareitakin. Vai onko nekin lapsilta kielletty?

Vierailija
66/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos nyt tutustuisit itse ensin WhatsAppiin? Ja sen perusteella muodostaisit itse mielipiteen asiasta?

Olen kyllä käyttänyt WhatsAppia. En käytä enää. Eikä käytä miehenikään, mm. tietoturvan puutosten, kaupallisuuden ym. takia.  Mieheni on ICT- alalla, joten tietää kyllä asiasta ns. tavallista pulliaista enemmän. Kukaan miehen kollegakaan ei käytä WhatsAppia, on myös muita viestintä mahdollisuuksia ja vastaavia appeja. Miksi luulet, etten ole tutustunut palveluun? Mitä jos itse lukisit WhatsAppin ehdot? 

Ap

Mitä niin salaista ekaluokkalaiset whats appissa kirjottavat? Lähinnä lähettävät hymiöitä tms. Kauheen salaista.

Meillä on lapsella ollut se koko ekaluokan ajan ja käyttää ehkä 3 kertaa viikossa, ei kiinnosta koko whats app. Puuhailee omiaan ja leikkii, ei todellakaan ole kännykässä kiinni.

Mutta nyt on valitettavasti vuosi 2016 ja ajat muuttuu, älkää kangistuko kaavoihin. Ja mikä on sitten sopiva ikä saada whats app? 16 vuotiaana? Säälin sun lapsia.

Noh, lue vaikka ketjua niin täällä on monia esimerkkejä, mitä WhatsAppin kautta on tapahtunut. Ei tarvitse sääliä mun lapsia, ihan hyvin niillä on asiat ja kavereitakin löytyy. Mun kokemuksen on taas, että ne ekaluokkalaiset nimenomaan ovat niissä kännyköissä kiinni, suurin osa. Jos sinun lapsesi ei ole, niin se on poikkeus.

Ap

Vierailija
67/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole whatsappia ei snapchattia ei facea ei instaa. Puhelin saattaa olla päiväkausia äänettömällä tai akku tyhjänä. Joka päivälle on kavereita ja tekemistä löytynyt.

Vierailija
68/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi WhatsAppissa olisi 16 vuoden ikäraja, jos sille ei olisi MITÄÄN järkevää perustetta? Jos jo eskarilainen käyttää K16 -palvelua, niin annatteko eskarilaisen katsoa esim. myös K-16 elokuvia? Miksi näitä some -ikärajoja ei voi noudattaa, edes sinnepäin?  Jos 13 -vuotias käyttää WhatsAppia, niin se on jo lähempänä suositusikää kuin 7 -vuotias. En keksi muuta syytä, kuin ihmisten tietämättömyys. Ei tarvitse olla hysteerinen ei, mutta kyllä internetin vaarat pitää tiedostaa. Ei ne ikärajat siellä huvikseen ole.

Järkevä peruste on esim. se että lapsi voi joutua helposti rikollisen uhriksi whatsuppin kautta. Mun lastani manipuloi m****lainen koulukaveri Whatsuppin kautta. Lapsi oli ottanut whatsuppin käyttöönsä puhelimeensa ilman mun lupaa alle 16-vuotiaana. Tapahtui paljon pahaa. Koko sotku selvisi vasta parin vuoden jälkeen.

No meillä lapset sai sen wa.n koska sillä voi ilmaiseksi lähettää viestejä, kuvia ja soittaa. On luokkaryhmät ja harrasteryhmät ja tietty ihan yksittäisille kavereillekkin soittavat.

Lapset on 9 ja 12v ja pienemmän rymissä on enemmän sellaista turhaa viestien lähettelyä ja ryhmien perustelua. Isommalla käyttö on selkeästi järkevämpää.

Minulla on lupa milloin tahansa lukea lasten viestit. Se oli ehto että puhelimeen ylipäätään saa netin.

Minusta on todella kummallista, että moni antaa vaan sen älypuhelimen lapselleen ilman mitään valvontaa.

Koskaan ei ole kenellekkään tullut mitään keneltäkään tuntemattomalta.

Vierailija
69/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Selventäisitkö tässä nyt, mitkä on ne isot riskit ja pelottavat ehdot, mahdolliset kauhukuvat, joita Whatsappin käytöstä syntyy? Miehesi kuulostaa takavuosien it-nörtiltä, joka ei uskaltanut edes pankkikorttia hommata, kun "tiesi alansa puolesta" aukot turvallisuudessa... Näitä it-tyyppejä riittää, joilta on mopo karannut käsistä. Onneksi suurin osa on täysijärkisiä ja tajuavat, että maailma ei ole 100% turvallinen ja kehitys on lähtökohtaisesti positiivista. Sitä paitsi harva haluaa sulkea lastaan sosiaalisesti pois esim. luokkayhteisöstä. Valitettava fakta on, että tuolla asenteella pilaatte lastenne verkostot. On kauhean idealistista ajatella, että muut kanavat riittää ja voi tehdä muuta kehittävää jne. Voin kertoa, ettei vaan voi.  TAi ehkä joku poikkeuksellisen karismaattinen ja hyvä tyyppi, mutta suurin osa jää sivuun kaikesta, jos vanhemmat kieltää somen.

Mieheni ei kyllä ole mikään takavuosien it-nörtti :D Hän tietää tasan tarkkaan kaikki uusimmat appit ja palvelut ja joutuu niitä työn puolesta käyttämään. Juuri siksi hän tietää myös, ettei ekaluokkalaiselle kannata ladata WhatsAppia. En itsekään halua sulkea lastani pois luokkayhteisöstä, siksi olisikin kiva, jos muutkin vanhemmat vähän rajoittaisivat lastensa puhelimen käyttöä.

Vierailija
70/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette varmaankaan anna lastenne käyttää tekstiviestejä? Kirjaimellisesti täysin sama asia. Omassa nuoruudessa käytimme tekstiviestejä ja irkkiä. Miten se eroaa whatsapista? Missä tahansa voidaan kiusata, ja sitä voidaan ehkäistä vain olemalla tietoinen lapsen käyttämistä sovelluksista. Kieltäminen ei auta mitään, lapsi vain piiloittaa whatsappin käytön. Suurin osa nykynuorten kommunikoinnista tapahtuu erilaisten chattisovelluksien kautta. Muutama vuosi sitten se oli kik-messenger. Nyt se on whatsapp. Turhanpäiväisellä kieltämisellä aiheutatte vain ongelmia lapsillenne.

Vierailija
71/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WhatsAppin ikäraja on 16 vuotta.

Käyttöehdoissa sanotaan, että tätä nuoremmat lapset voivat käyttää WhatsAppia vanhempiensa valvonnassa. Meillä ekaluokkalaisella on WA ja tarkistelen silloin tällöin, että viestitys on asiallista.

Vierailija
72/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-hessu kirjoitti:

Ette varmaankaan anna lastenne käyttää tekstiviestejä? Kirjaimellisesti täysin sama asia. Omassa nuoruudessa käytimme tekstiviestejä ja irkkiä. Miten se eroaa whatsapista? Missä tahansa voidaan kiusata, ja sitä voidaan ehkäistä vain olemalla tietoinen lapsen käyttämistä sovelluksista. Kieltäminen ei auta mitään, lapsi vain piiloittaa whatsappin käytön. Suurin osa nykynuorten kommunikoinnista tapahtuu erilaisten chattisovelluksien kautta. Muutama vuosi sitten se oli kik-messenger. Nyt se on whatsapp. Turhanpäiväisellä kieltämisellä aiheutatte vain ongelmia lapsillenne.

IRCissä ei varmaan ollut ekaluokkalaiset?

Vierailija
73/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen tuossa helpompaa. :|

Vierailija
74/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä WhatsApp on jopa turvallisempi kuin tekstiviestit. Estäminen on helpompaa kuin kokonaisen numeron estäminen.

Vierailija
75/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai aikanaan kännykän (ei nettiä) kun oli vitosella ja nyt on 19 v. hyvin on pärjännyt ja opiskelee yliopistossa ja pääsi sinne minne halusi viime vuonna. 

Vierailija
76/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5- ja 8- vuotiailla WA.

Lapset ovat meillä vuoroviikoin ja tuota kautta on helppo lasten pitää yhteyttä äitiinsä meillä ollessa ja viestitellä meille äidin luota. Varsinkin 5 vuotiaan on helppo lähettää ääniviestiä kun ei osaa lukea eikä kirjoittaa. Vanhempi lapsi pitää sitä kautta yhteyttä myös kavereihin ja luokkalaisiinsa. Käyttö on valvottua, aika ajoin tarkastellaan mitä on siellä kirjoiteltu.

Vierailija
77/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Röhöhöhöhööö!

Onko tuo ainoa keksimäsi kommentti? 

Naurultani en nyt muuhun kykene.

Vierailija
78/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-hessu kirjoitti:

IRCissä ei varmaan ollut ekaluokkalaiset?

Eskarissa opin lukemaan, joten siitä asti ircissä tuli oltua.

Vierailija
79/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WhatsApphan on samanlainen kuin tekstarit, mutta vaan ilmainen.

No ei todellakaan ole!

Ei meidän lapsillemme ainakaan ikinä tekstariaikana tullut 600 viestiä/yö, mutta whatsappissa tuo on ihan vakio joissakin ryhmissä. Tytön luokkakaverit näyttävät viestittelevän säännöllisesti koulupäivinäkin vielä klo 12 yöllä, ja sitten ihmetellään ja palaveerataan, kun koulussa on vaikeaa. Mitään eivät aikuiset kuitenkaan tee asialle, vaikka syy on aivan selkeä.

Lisäksi whatappissa on vaikka minkälaisia ryhmiä, joihin lapsia liitetään ja suljetaan ulos aina sen mukaan, ketä milloinkin kiusataan.

Vierailija
80/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni sai aikanaan kännykän (ei nettiä) kun oli vitosella ja nyt on 19 v. hyvin on pärjännyt ja opiskelee yliopistossa ja pääsi sinne minne halusi viime vuonna. 

Niin? Lapsesi on siis nyt 19? Minä ostin ekan kännykkäni vasta 16 vuotta sitten. Nykyajan 19-vuotias ei ole sama kuin nyt 7-vuotias. Jos ajatellaan, että tää 19-vuotias oli vuonna 2004 sama kuin 7-vuotias nyt. Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei nää jutut ole siitä menny mitenkään eteenpäin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi