Puolisolla ei ole käytöstapoja, miksi ihmeessä?
Olen jo pitemmän aikaa ihmetellyt (yksikseni) erään kaveripariskunnan miehen tapoja? Tai niiden puutetta.
Hän ei näytä omaavan käytöstapoja. Tämä on tosiaan niin silmiinpistävää, ettei kyse ole siitä että etsisin vikoja. Tilanteet aiheuttaa myötähäpeää.
Mies saattaa puhua törkeästi, vaikka olisi muita paikalla, nolaa puolisonsa. Kuten "sulla on jäänyt lääkkeet nyt ottamatta", muka huumorilla heitti!
Olimme joskus porukalla iltaa istumassa, mies ei kertaakaan kysynyt puolisoltaan "mitä tilaan sulle", haki vain itselleen tai peräti kaverilleen juomaa!
Ei auttanut takkia päälle/pois. Ei pitänyt ovea auki tai päästänyt rouvaa ensin. Ei etsinyt istumapaikkaa.
Mies todellakin on kuin rouvaa ei olisikaan? Miksi ihmeessä? Rouva on iloinen ja mukava ihminen, ehkä hiukan ujo. Huomaan hänestä kuitenkin surun, jonka puolison käytös aiheuttaa.
Kerran taas mies käyttäytyi moukkamaisesti (muutkin seurueessa huomasivat), rouva hieman nolostuneena sanoi jotain että "Ei se aina ajattele" tms kuin miestä puolustellen.
Itsestä jopa tuntuu pahalle tuo. Miten kuluttavaa on elää suhteessa, jossa puoliso nolaa eikä ota huomioon? Ei minullakaan ole täydellinen suhde, mutta olen onnekas että mies ottaa minut ihmisenä, puolisona, huomioon.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mun mies on kyllä kiltti ja huomaavainen, sellaisella passaavalla tyylillä, mutta sosiaaliset taidot ihan surkeat. Ei välttämättä tervehdi, ei osaa vaihtaa kuulumisia tai ylipäätään keskustella, antaa itsestään töykeän ja välinpitämättömän kuvan. Jos jotain sanoo, niin se on jotain outoa ja tilanteeseen sopimatonta.
Oikeasti hän on tosi epävarma, inhoaa itseään ja kuvittelee muidenkin inhoavan. Taitaa johtua karmeasta lapsuudesta, ei kukaan ole häntä rakastanut tai kasvattanut.
Eli olet suhteessa hänen kanssaan vain mammonan takia, kun et rakastakaan?!
Mitä käytöstavoilla tekee?
Ainoat ihmiset jotka käytöstavoista hyötyvät ovat herkkänahkaiset ja huonon itsetunnon omaavat ihmiset jotka luulevat että he ansaitsevat sen että heitä kohdellaan pumpulikäsinein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen rakastaa tasa-arvoa niin miksi mies ei kohtelisi tasa-arvoisesti. Voihan nainenkin avata suunsa ja pyytää tuomaan olutta ja aikuinen osaa riisua vaatteensa jne.
Arvasinkin jo, että joku vastaa näin. Ei tässä nyt siitä ollut kyse, OSAAKO AIKUINEN ITSE PUKEA VAI EI.
Vaan jos puoliso ei millääntapaa osaa huomioida?
ap.
Ja miten se nainen noissa tilanteissa huomioi miestään? Vai onko se niin, että se on vain miehen tehtävä?
Itse olen lopettanut oven avaamiset ja takin auttamiset jo aikaa sitten, kun suurin osa ei osaa niihin eleisiin vastata. Takkia jos tarjoaa, niin valitettavan iso osa naisista ottaa takin käteensä ja pukee itse tai seisoo kuin patsas osaamatta edes kääntyä ja käsiä pujottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen rakastaa tasa-arvoa niin miksi mies ei kohtelisi tasa-arvoisesti. Voihan nainenkin avata suunsa ja pyytää tuomaan olutta ja aikuinen osaa riisua vaatteensa jne.
Tuo ei nyt ollut homman clue. Sääli, että et ymmärrä, vaan haluat ehkä useinkin tulkita muiden puheita täysin omasta vinkkelistäsi.
Kyse oli ylipäätään huomaavaisuudesta. Jos vaimo hakee juomaa, hän tuo miehelle samalla. Se on selvää ja normaalia toimintaa ainakin meillä, vaikka ollaan oltu naimisissa jo 25 vuotta.
Takin auttaminen päälle ja oven avaaminen ovat miehille käytöstapojen mukaan kuuluvia juttuja, mutta niiden osalta toki voi jo tinkiäkin. Tosin minä pidän aina kaikille takana tuleville ovea auki, ovat he kumpaa sukupuolta tahansa.
Eniten minua ap:n kuvauksessa kammotti tapa nolata oman puolison puheita julkisesti. Sellainen ei vaan käy, on kyse sitten miehestä tai naisesta! Nolaaja nolaa lähinnä itsensä. Minä en katselisi sellaista hetkeäkään, enkä moista mulkvistiä ottaisi puolisoksi. Mutta voi olla, että tuokin "valioyksilö" on muuttunut tuollaiseksi ajan kanssa.
Kuulostaa yhdeltä naisenhakkaajalta. Tuntemattomille tai ensitapaamisella voi vaikuttaa vain hauskalta kaverilta, jolla on hyvät puheenlahjat. Paremmin kun tuntee, paljastuu hirviö. Nainen puolustelee: tilanteestaan valittamisen jälkeen "nooh, se on vaan sen luontonen" tai joskus viimeisimpinä kuulumisinaan "ei se mua oo nyt hakannut". Jos tuon jälkimmäisen joutuu erikseen sanomaan...
Toivottavasti ei noilla kyse kuitenkaan tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasinkin jo, että joku vastaa näin. Ei tässä nyt siitä ollut kyse, OSAAKO AIKUINEN ITSE PUKEA VAI EI.
Vaan jos puoliso ei millääntapaa osaa huomioida?
ap.
Ja miten se nainen noissa tilanteissa huomioi miestään? Vai onko se niin, että se on vain miehen tehtävä?
Itse olen lopettanut oven avaamiset ja takin auttamiset jo aikaa sitten, kun suurin osa ei osaa niihin eleisiin vastata. Takkia jos tarjoaa, niin valitettavan iso osa naisista ottaa takin käteensä ja pukee itse tai seisoo kuin patsas osaamatta edes kääntyä ja käsiä pujottaa.
Siten että kaitsee lapsia ja tekee itse kaiken, kun mies ei ole rouvaa huomaavinaan! (eikä kyllä lapsiakaan)
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä käytöstavoilla tekee?
Oletko aloittajan mies vai anoppi?
Käytöstavoilla tekee toisille hyvän mielen. Haittaako se sinua jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei nyt ollut homman clue. Sääli, että et ymmärrä, vaan haluat ehkä useinkin tulkita muiden puheita täysin omasta vinkkelistäsi.
Kyse oli ylipäätään huomaavaisuudesta. Jos vaimo hakee juomaa, hän tuo miehelle samalla. Se on selvää ja normaalia toimintaa ainakin meillä, vaikka ollaan oltu naimisissa jo 25 vuotta.
Takin auttaminen päälle ja oven avaaminen ovat miehille käytöstapojen mukaan kuuluvia juttuja, mutta niiden osalta toki voi jo tinkiäkin. Tosin minä pidän aina kaikille takana tuleville ovea auki, ovat he kumpaa sukupuolta tahansa.
Eniten minua ap:n kuvauksessa kammotti tapa nolata oman puolison puheita julkisesti. Sellainen ei vaan käy, on kyse sitten miehestä tai naisesta! Nolaaja nolaa lähinnä itsensä. Minä en katselisi sellaista hetkeäkään, enkä moista mulkvistiä ottaisi puolisoksi. Mutta voi olla, että tuokin "valioyksilö" on muuttunut tuollaiseksi ajan kanssa.
Hyvä että teillä on normaalia molemmin puolinen huomiointi. Varsin monilla se ei ole. Naisten kohdalla siihen ei vain niin helposti kiinnitetä huomiota, koska miehen joidenkin mielestä mies koetaan heikoksi ja huonoksi, jos hän tarvitsee naisen "apua". Toiset taas vetoavat siihen, ettei käytöstavat vaadi naista tarjoamaan, avaamaan ovea yms.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan nähneet naista, joka kulkee tavallisesti monta askelta miehensä edellä? Kuninkaallisia en ole tavannut ...
Mutta kuinka monta kertaa esimerkiksi presidentin itsenäisyyspäiväkutsuilla pariskunnasta toinen jatkaa matkaa yksinään ja toinen köpöttää perässä? Onko se edellä menevä ollut koskaan nainen?
Ei ole pienenä opetettu.
Teininä ja hiukan vanhempana lapseni kapinoivat kaikenlaista käytös- ja tapakoulutusta vastaan ("mihin niitä tarvii, oota vaan niin 10 vuoden päästä ei kukaan välitä mistään käytöstavoista" jne. No nyt aikuisina ovat oma-aloitteisesti myöntäneet, että oli hyvä, kun pienenä opetettiin. Näyttää siltä, että heitäkin vaivaa, jos jonkun käytös sotii yleisesti hyväksyttyjä käytösnormeja vastaan.
Onko niin, että hyvää käytöstä pidetään nykyään nysveröiden hommana, pokkurointina ja teeskentelynä? Äkkiä kansanliike tätäkin asiaa ajamaan: "Hyvä käytös kunniaan, Suomi nousuun". On niitä turhempiakin aiheita.
Kuten huomaatte, en ota kantaa tasa-arvokysymyksiin, koska kaikkien pitää osata käyttäytyä, naisten, miesten ja sukupuolineutraalien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mun mies on kyllä kiltti ja huomaavainen, sellaisella passaavalla tyylillä, mutta sosiaaliset taidot ihan surkeat. Ei välttämättä tervehdi, ei osaa vaihtaa kuulumisia tai ylipäätään keskustella, antaa itsestään töykeän ja välinpitämättömän kuvan. Jos jotain sanoo, niin se on jotain outoa ja tilanteeseen sopimatonta.
Oikeasti hän on tosi epävarma, inhoaa itseään ja kuvittelee muidenkin inhoavan. Taitaa johtua karmeasta lapsuudesta, ei kukaan ole häntä rakastanut tai kasvattanut.Eli olet suhteessa hänen kanssaan vain mammonan takia, kun et rakastakaan?!
Häh? Nyt vähän luetunymmärtämistä, puhuin lapsuudesta. Mammonan, hah, työtön opiskelija hän on. Ja minä rakastan häntä hirmuisen paljon, kaikkine vikoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tuo mulle kahvin pöytään tai sohvalle, kysyy ravintolassa tarvinko lisää juomista kun hakee itselleen. Antaa mun päättää mihin mennään syömään, kantaa kauppakassit, pakkaa auton ja lastenrattaat yms, asentaa turvaistuimet, kysyy mikä vaivaa jos en huomaa puhua... Mutta on siinä myös noita moukan piirteitä. Sanoo, ettei välitä akkojen hommia tehdä ym mukavaa 😁
Noh, itse en ole vieläkään jaksanut opetella miten ne rattaat kasataan autoon, enkä vaihda renkaita tai pese autoa, en tankkaa, pumppaa pyörän renkaita tai huolla mitään rikkimennyttä. Ihmisiä vaan ollaan.
Kuulostaa ihanalta :) Olkaa onnellisia :)
En yleensä koe kateutta, mutta nyt on myönnettävä että olen TODELLA KATEELLINEN, saisinpa itsekin joskus kokea tuollaista........
En tiedä oliko tämä sarkasmia 😁 Mutta jos ei, noin toivon todella, että saisit kokea vähintäänkin tätä. Itse pidän noita jo itsestäänselvyyksinä.
Hyvä välillä muistuttaa ettei kaikilla ole näin "ruusuista" 😄
Vierailija kirjoitti:
Miksi te mahdollistatte keneltäkään tuollaisen käytöksen? Jos huomaatte, että mies kohtelee vaimoaan huonosti tai jopa pilkkaa tätä, kyllä siitä pitää sanoa. Jos koko porukka vaan myötäilee hiljaa, mies voi luulla, että hänen juttunsa ovat hauskoja.
Ja nainen luulla, että hän muidenkin mielestä on niin arvoton, että ansaitsee tuollaisen alentavan käytöksen.
Vai että oikein huomasit rouvassa surun.
Ja koko ajan vahtaat toisen puolison käytöstä. Muistatkohan vahtaamiseltasi itse noudattaa niitä käytöstapoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka monta kertaa esimerkiksi presidentin itsenäisyyspäiväkutsuilla pariskunnasta toinen jatkaa matkaa yksinään ja toinen köpöttää perässä? Onko se edellä menevä ollut koskaan nainen?
Kirsi Piha on jäänyt mieleen, kun jätti miehensä lähes 10 metriä jälkeen Ero sitten tulikin melko pian.
Minun mieheni on ystävällinen muille ihmisille, mutta minulle töykeä. Olen kärsinyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Taidat tuntea mun ukon!
Tämä kertoo eniten sinusta.
Käytös kompensoi omaa epävarmuutta sosiaalisissa tilanteissa. Yritetään ollaan ikäänkuin kova, viilee, "en tarvitse vaimoa", "saa olla tyytyväinen, että on minut" asennetta osoittaa tämä.
Ei ole välttämättä kotona opittu rakastavan parisuhteen taitoja, mutta myös nykyisessä suhteessa nainen ei ole antanut kriittistä palautetta tarpeeksi, jotta oppisi tavoille. Ilman kritiikkiä kukaan ei kehity.
Itse en katsoisi päivääkään tuommoista käytöstä ja jos ei ole halua muuttua, niin lusikat menisivät jakoon. Varsinkin tuo toisen kustannuksella "vitsailu" eli v***lu on semmoinen punainen vaate, joka ei kuulu terveeseen parisuhteeseen ikinä, koskaan, missään tilanteessa. Varsinkin kun toisen ihmisen älykkyyttä ja mielenterveyttä kyseenalaistetaan pitää puuttua heti, myös ihan sivullisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pienenä opetettu.
Teininä ja hiukan vanhempana lapseni kapinoivat kaikenlaista käytös- ja tapakoulutusta vastaan ("mihin niitä tarvii, oota vaan niin 10 vuoden päästä ei kukaan välitä mistään käytöstavoista" jne. No nyt aikuisina ovat oma-aloitteisesti myöntäneet, että oli hyvä, kun pienenä opetettiin. Näyttää siltä, että heitäkin vaivaa, jos jonkun käytös sotii yleisesti hyväksyttyjä käytösnormeja vastaan.
Onko niin, että hyvää käytöstä pidetään nykyään nysveröiden hommana, pokkurointina ja teeskentelynä? Äkkiä kansanliike tätäkin asiaa ajamaan: "Hyvä käytös kunniaan, Suomi nousuun". On niitä turhempiakin aiheita.
Kuten huomaatte, en ota kantaa tasa-arvokysymyksiin, koska kaikkien pitää osata käyttäytyä, naisten, miesten ja sukupuolineutraalien.
Tämä on loistava idea! Juuri näin on.
Suomessa ihmiset on noukkia. Edes käsipäivää ei tervehditä, vaikka sen ojentaa. Missä tynnyrin alla ihmiset on kasvaneet? Olen monesti miettinyt miten suomalaiset lähtevät todella kaukaa takamatkalta kilpailemaan työpaikoista ulkomaille, kun ihan peruskäytöstavat uupuvat.
Näytti vaan heikolla itsetunnollaan ettei ole puolison tossun alla, eli nyhverö lassukkaressu kuten moni muukin vastaava pelle hermanni!