Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoittaisitko tällaisesta kaltoinkohtelusta (päiväkodissa), minun tilanteessani?

Vierailija
16.06.2016 |

Oon työkokeilussa yksityisessä päiväkodissa. Oon tuolla nähnyt aika monia semmosia juttuja jotka on saanut mut kiittämään luojaa ettei mun lapsi oo kyseisessä pk:ssa. Toisaalta ne nyt ei oo sinänsä olleet laittomia juttuja, kyseenalaisia vain (esim kohtuutonta huutamista, muiden edessä alistamista jne) ja ehkä henkisen väkivallan puolelle menevää mutta sellaista mistä on kovin vaikea puhua kun siitä on mielipiteet vastakkain, mikä on kohtuutonta ja mikä tarpeellista. Mutta nyt ylittyi mun raja!!!
Eräs poika alkoi harjoitella vaipatta olemista ja tänään siis oli ensimmäistä kertaa ilman. Yllätys yllätys, vahinko kävi ja pissa tuli housuun. Mutta mitä tekee hoitaja? ANTAA POJAN OLLA PISSAISISSA HOUSUISSA N. 30 MIN. KOSKA "TÄYTYYHÄN SEN OPPIA ETTÄ SE TUNTUU INHOTTAVALTA KUN ON PISSAT HOUSUISSA". Ei voi heti vaihtaa kuivia housuja jalkaan kun ei se lämmin pissa tunnu yhtään pahalta, pitää antaa vähän viiletä että se tajuaa..
Katoin ihan kauhuissani sitä tilannetta ja kävinkin sitten hänelle sanomassa että tää ei nyt oo ihan ok. Poika kuitenkin ensimmäistä päivää harjoittelee ilman vaippaa oloa eikä muutenkaan missään nimessä näin. Vastaukseksi sain vain ton että "eihän se muuten opi". Vetosi myös pojan ikään (hän on siis aika vanha jo käyttämään päivisinkin vaippaa, mutta ei se mielestäni oikeuta tätä). Kaikki työkaverit ja jopa johtaja olivat sitä mieltä että toi on ok. Siellä hän istui pissasissa housuissa syömässä, penkille laitetun pyyhkeen päällä. Mä olin niin vihanen että teki mieli itkeä. Mulla nyt ei oo onneksi kuin pari viikkoa työkokeilua jäljellä ja tasantarkkaan teen tästä ilmoituksen viimeistään silloin.
Mun äiti (LTO kunnallisessa) tosin vaan sanoi sitä että vaikka ilmoitan niin todennäköisesti mikään tuolla ei muutu. Johtaja selittää homman parhain päin ja parhaassa tapauksessa haukkuu minut työntekijänä. Tarkoitus olis kuitenkin opiskella tälle alalle, niin vaikuttaako tää nyt sitten taas mun työllistymiseen? Kyseiseen firmaan en hae, se on varmaa.
Ai että kun mä kihisen raivosta edelleen!!! Ihan sama vaikka joku nyt täältä kyseisen lafkan tunnistais. Tiedättepähän nyt sitten että perästä kuuluu! Ja jos tekevät saman taas huomenna niin soitan ja teen ilmoituksen saman tien. Jos joku tekis mun lapselle noin niin repisin niiltä silmät päästä!!
Sanokaa nyt etten ylireagoi! Eikö toi nyt oo jo ihan helvetin väärin? Laitonta suorastaan? Mitäs olisitte mieltä jos kuulisitte että teidän lasta on pidetty kaikkien lasten edessä puoli tuntia pissat housuissa?

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuossa on päiväkodin yksityisyyden kanssa mitään tekemistä. Päiväkoteihin kertyy samantyyppisiä työntekijöitä ja itse olen huomannut, että erot päiväkotien välillä ovat valtavia (kokemusta vain kaupungin päiväkodeista). Toiset ovat ihania ja välittäviä paikkoja, toisiin en veisi omia lapsiani koskaan.

-LH

Vierailija
22/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kertoisin vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vanhemmille

Vierailija
24/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän se pissaisissa housuissa oleminen vaikuttaa siihen kuivaksi oppimiseen? Kun ei se lapsi tahallaan sitä pissaa tee, vaan ei osaa hallita rakkoaan vielä.

Lapsi on varmasti tuntenut häpeää ja epämielyttävää oloa ja ehkä jopa pelkoakin. Ja ei yhtään auta sitä oppimista pelko siitä, että tapaus toistuu seuraavanakin päivänä.

Itse vanhempana tekisin ilmoituksen ja ottaisin lapseni ko. hoitopaikasta pois. Varmaan kirjoittaisin myös fb:hen jonkun jaettavan jutun ja myös iltalehteen. Siitähän saisivat!

Vierailija
25/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivat vanhempien numeron tai osoitteen. Tai jos kumpikaan ei onnistu jäät vaan kylmänrauhallisesti vikanpäivän pidempään. Sanot et haluat nyt ottaa viel kaiken ilon irti kun on ollut ihanaa ja jäät kaipaamaan työtäsi tjs. Odotat vanhemman saapumiseen ja sanot suoraan. Toki voit jäädä ulos pikku välimatkan päähän odottamaan. Ja ihmeellinen väjijyminen pahoitellaan äipälle/isille heti ja kerrotaan asia, sanot viel vaikka pelkääväs uras puolesta joten hoidit asian tämän vuoksi kyseen alaisin keinoin. Parempi tietenkin nro tai marssia suoraa ovelle. Kuka vanhempi ei haluaisi kuunnella sun sanottavaas? Sit ehkäpä saat työkaverien vihat niskaas. Mut vaihdos saat kiitollisuutta tuntevan leijonaemon jolla on todennäköisesti puhelin some ja rutosti äippä kavereita. Nyt vaan punnitaan sun moraali niinkuin tuhansien tarha tätien ennen sua. Ensimmäinen joka tekee muutoksen laittaa liikkeelle energian joka moninkertaistuu.

Vierailija
26/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairasta porukkaa töissä sinun työpaikallasi. Sinulla on ilmoitusvelvollisuus, joten ei, kun vaan heti aamulla luuria käteen ja soittamaan päivähoitoa valvovalle taholle siellä.

Olen taas kerran häpeissäni siitä, kuinka sairasta väkeä tässä maassa saa päiväkodeissamme työskennellä.

Vierailija
27/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuisin pahasti oman lapsen kohdalla. Miksi pitää nöyryyttää tuolla tavalla :(

Vierailija
28/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.

Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan... 

"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?

-ap

Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.

Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.

Vierailija
29/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kuvittelette, että tapahtuu, jos asiasta ilmoittaa vanhemmille tai valvovalle viranomaiselle?

Vanhempien pitää löytää uusi hoitopaikka, mikä ei ole ihan helppoa. Valvova viranomainen taas joutuu miettimään, ovatko märät housut oikeasti asia, jonka vuoksi tulee antaa huomautus. Silloin kun joutuisi sulkemaan päiväkoteja, joissa pakkonukutetaan lapsia päiväunille tai potatetaan niin, että ovi eteiseen on auki.

Vierailija
30/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puheeksi palaverissa. Kerro että pidät asiaa epämiellyttävä. Kysy tietääkö vanhemmat käytännöstä ja käyttääkö kaikki talon työntekijät tuota?? Mitä vielä pidät huonona työpaikassa?? Kerro siellä rohkeasti kantasi.

Vierailija
31/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.

Onko tämä vanhempien mielestä hyväksyttävää?

Vierailija
32/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan... 

"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?

-ap

Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.

Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.

A) Mä olen ollut tuolla kohta 4kk

B) Eiköhän mulla ole ihan ihmisenä, aikuisena jonkinlainen kansalaisvelvollisuus ilmoittaa asiasta? Entä jos lasta lyötäisiin päiväkodissa? Enkö olisi tarpeeksi pätevä ilmoittamaan?

C) Vaihtoehtona on että Lasta pidetään sisällä, hereillä ollessa ilman vaippaa, käytetään potalla usein. Ja vahingon sattuessa, vaihdetaan kuivat vaatteet päälle ja unohdetaan koko asia. Onnistumisesta (pissasta potassa) taas kehutaan.

-ap

Vierailija
33/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota puheeksi palaverissa. Kerro että pidät asiaa epämiellyttävä. Kysy tietääkö vanhemmat käytännöstä ja käyttääkö kaikki talon työntekijät tuota?? Mitä vielä pidät huonona työpaikassa?? Kerro siellä rohkeasti kantasi.

Minä en osallistu palavereihin kun en ole töissätöissä. Olen kokeilemassa työtä. Palaverit ei kuulu mulle. Mutta ajattelin jutella asiasta huomenna johtajan kanssa.

-ap

Vierailija
34/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäkään päiväkodissa ei anneta lapsen levittää pissaa matoille, sohville, tuoleille.... ja vaatteet vaihdetaan heti ihan sen lapsen takia. Kaikkeen te uskottekin.

Vierailija
35/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset aloittaja jää päiväkodin ulkopuolelle työpäivän jälkeen odottamaan vanhempia? Itse olisin jäänyt jo, vanhempien tulee tietää jos lapset voi hoidossa pahoin ja saa tuollaista kohtelua! Lisäksi yhteys kunnan/kaupungin siihen yksikköön, joka päivähoidosta vastaa. Kaltoinkohtelu jatkuu jos sen annetaan jatkua.

Vierailija
36/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessäkään päiväkodissa ei anneta lapsen levittää pissaa matoille, sohville, tuoleille.... ja vaatteet vaihdetaan heti ihan sen lapsen takia. Kaikkeen te uskottekin.

Kyseessä oli siis tilanne kun oltiin ulkona, ja sisään tullessa huomattiin että oli märät housut (tiedä sitten kuinka kauan olleet, tuntui tosin lämpimältä, ainakin sillä hän perusteli tuon märissä pitämisen). Oli tarkoitus mennä suoraan käsien pesulle ja syömään. Hän siis söi pissaisissa housuissa. Pyyhe vain levitettiin penkille pojan alle. Nukkumaan mennessä pojalle vaihdettiin puhtaat jalkaan.

Valitettavasti tämä on ihan tosi tarina. Toivon että ei olisi.

-ap

Vierailija
37/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
38/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin viikon verran "työkokeilijana" vanhainkodissa muutama vuosi sitten. Työsuhde olisi ollut pidempäänkin mutta itse kestin siellä viikon. Sinä aikana näin vanhuksille huutamista, raivoamista, repimistä, vanhusten märissä housuissa oleilua ja toisaalta taas ei annettu juomista, jotta vaippoja ei tarvinnut vaihtaa. Itse valitin tästä, en tiedä johtiko se ikinä mihinkään mutta ainakin koin, että olin tehnyt jotain asioiden eteen. Eikö se nimenomaan osoita kyvykkyyttä alalle, kun epäkohtiin uskaltaa puuttua. Ehkä nämä kokeneet hoitajat sitten ovat jo niin kalkkeutuneita, että ei osata ajatella mikä ehkä sille lapselle on parhaaksi.

Vierailija
39/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset aloittaja jää päiväkodin ulkopuolelle työpäivän jälkeen odottamaan vanhempia? Itse olisin jäänyt jo, vanhempien tulee tietää jos lapset voi hoidossa pahoin ja saa tuollaista kohtelua! Lisäksi yhteys kunnan/kaupungin siihen yksikköön, joka päivähoidosta vastaa. Kaltoinkohtelu jatkuu jos sen annetaan jatkua.

Mitä luulet, miten vanhemmat, jotka eivät tunne ap:ta, suhtautuvat, kun joku heille vieras henkilö tulee päiväkodin ulkopuolella pysäyttämään ja kertomaan, että heidän lastaan on kohdeltu kaltoin päiväkodissa? Minä ainakin hämmentyisin, enkä välttämättä ottaisi edes todesta moisia väitteitä, ennen kuin olisi jutellut asiasta lapsen ja tutun henkilökunnan kanssa.

Vierailija
40/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Siis mitä v****a mä just luin? "Harva viitsii opettaa lapsensa kuivaksi". Älä puhu kakkaa. Jos trollata haluat niin valitse joku toinen aihe. Lasten kaltoinkohtelu ei kuulu niihin.