Kiusataanko vielä lukiossakin?
Jos kiusataan, niin millä tavalla? Millainen hierarkia oppilaiden välillä? Ja sitten vanhojentansseista sen verran, että voiko syrjitty tyttö jäädä ilman paria?
-Kiusattu 16v, menossa lukion ekalle-
Kommentit (56)
Vanha aloitus.
Olisi mielenkiintoista kuulla, miten ap:n lukio sujui.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukiossa myös kiusataan. Miksei kiusattaisi jos myös ammattikorkeakoulussa, yliopistossa, töissä kiusataan. Vaasan lyseon lukiossa minua solvattiin haukkumasanalla, jota käytetään seksuaalivähemmistöstä joka päivä 2000-luvulla. Tämä sana alkaa h-kirjaimella ja loppuu o-kirjaimeen. En voi kirjoittaa sitä tänne, koska sitten tätä viestiä ei ehkä julkaistaisi. Sekä tytöt että pojat nimitteli. Sitä tapahtui joka päivä. Voisi kuvitella, että nimeni oli tuo haukkumasana, koska sillä sanottiin minua niin usein.
Nauroin hermostuneesti tutulle luokassa, tämän vuoksi joku tyttö sanoi vierustoverilleen "miksi tuo (haukkumasana) nauraa". Tämä sana huudettiin päin naamaa minulle käytävällä. Eräs tyttö käveli ohi ja huusi "mitä tuokin (haukkumasana) tuossa katsoo". Olin kerran kirjoittamassa matematiikan vastausta liitutaululle, koska niin oli pyydetty, tällöin paikalla ollut tyttö sanoi koko luokan edessä "tuo (haukkumasana) ei tiedä itsekään mitä tekee". En ikinä ole ymmärtänyt miksi tytöt vihasivat poikia, jotka ei heidän mielestä vaikuttanut täysin heteroilta.
Toinen kiusaaja, joka oli poika tönäisi rajusti liikuntatunnilla selästä kun olin kuljettamassa koripalloa, hän myös huutaen solvasi tällä syrjivällä nimellä. Sama kiusaaja yritti kampittaa lukion oleskelutilassa kun kävelin ohi. Eräs toinen kiusaaja tönäisi pulpetilla luokassa. Opettaja oli samassa tilassa, mutta katsoi vain lattiaa kun huomasi tämän. Että kiusaaminen voi olla fyysistäkin edelleen lukiossa.
Toisella liikuntatunnilla, mikä oli uimahallissa, kiusaaja ohjasi muut eri saunaan sanoen "älkää menkö tuonne, se (haukkumasana) on siellä". Istuin yksin isossa saunassa ja muut keskenään toisessa saunassa. Sieltä toisesta saunasta kuului huuto "hommatkaa noille (haukkumasana) omat saunat". Tämä sama henkilö oli myös solvannut muutamaa viikkoa aikaisemmin samalla sanalla ja tehnyt hyökkäävän nopean kävelyn minua kohti, jolloin pelästyin ja jouduin kävelemään nopeammin pois hänestä.
Myös eräs opettaja kuiskasi tämän sanan minulle kauempaa käytävällä.
Lakkiaisissa eräs poika, joka kiusasi sanoi pilkaten ääntäni epäsuorasti minulle "nytkö me ollaan aikuisia." Lakkaisten ulkona samoilla kurseilla ollut tyttö seurasi minua ja vanhempiani, tuijotti vanhempiani ja sanoi kaverilleen "tuon (haukkumasana) vanhemmat on outoja."
Tässäkin täyttyy monen rikoksen tunnusmerkistö: kunnianloukkaus, pahoinpitely mm.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusata, epäsuosittujen annetaan olla rauhassa ja teeskennellään että niitä ei ole olemassa.
Miksi joku on epäsuosittu.
Poikani eii polttanut eikä ryypännyt eikä ollut öitä ulkona ja jätettiin porukan ulkopuolelle lukiossa.
Kertoi vasta nelikymppisenä tämän.
Vasta opiskelussa ammattiin ja töissä ei ole kiusattu.
En voi puhua muiden puolesta mutta tässä oma kokemukseni. Yläasteella kiusattiin rajusti mutta ajan kanssa se väheni ja lukiossa loppui kokonaan. Tai sitten se ei vain ollut yhtä näkyvää, tiedä häntä. En osallistunut tansseihin mutta käsittääkseni pojista oli huutava pula. Lukion opettajat kävivät houkuttelemassa yläasteen poikia tansseihin ja lupasivat hyvän arvosanan johonkin liikunnan kurssiin.
Päiväkodissa on kiusaamista. Alakoulussa on kiusaamista. Yläkoulussa on kiusaamista. Lukiossa on kiusaamista. Ammattikoulussa on kiusaamista. Ammattikorkeakoulussa on kiusaamista. Yliopistossa on kiusaamista. Työelämässä on kiusaamista. Vanhainkodissa on kiusaamista.
Kiusaaminen vain on erilaista eri ikävaiheissa.
Oma tyttäreni oli pahasti kiusattu 5 luokalta 9 päättymiseen asti. Lukioon pahin kiusaaja joka oli muita saanut hommaan mukaan ei onneksi tullut vaan meni ammattikouluun ja se helpotti tosi paljon. Mutta toki lukioon tuli paljon sellaisia henkilöitä, jotka oli kiusaamiseen lähtenyt mukaan. Mutta jotenkin lukiossa meni ystävyyssuhteet jokatapauksessa uusiksi, kun lukioon tuli paljon oppilaita muiltakin yläasteilta.
Tyttäreni on nyt lukion toisella vuosikurssilla ja saanut paljon uusia ystäviä ja onnistunut "eristäytymään" niistä henkilöistä, jotka pahiten toi muistuja vanhoista kiusaamisajoista. Sanon sinulle saman kuin tyttärelleni: Kerää kaikki rohkeutesi ja ota yhteyttä niihin ventovieraisiin heti lukion alussa. Moni muukin tulee lukioon sillä ajatuksella, että olisi kiva löytää uusia ystäviä.
Niin ja ne vanhat tyttäreni tanssi tyttöparina kuten moni muukin. Meidän n 50 000 asukkaan kaupungissa lukiossa on tyttöjä PALJON enemmän kuin poikia, joten poikia ei todellakaan riittänyt kaikille. Ei kukaan katsonut tyttöpareja mitenkään ihmeellisesti
Paltamon lukio yksi pahimmista paikoista kiusaamusen suhteen. En ymmärrä edelleenkään, miksi kiusaamista ei saada sieltä kitkettyä pois. Rehtori ja opettajat sulkevat silmänsä.
Jos luulet, että työelämässä on aikuisia ihmisiä jotka osaavat käyttäytyä ikänsä mukaisesti niin erehdyt. Tämä itseäkin nuorena miehenä järkytti kun tehdastöihin menin ja kauhea kiusaamis kulttuuri valloillaan.
Kiusataan valitettavasti sielläkin. Ainakin minua kiusattiin, vaikkei ollut mikään "jämälukio". Ja vanhojentanssit jäivät minulta välistä, kun edes opettaja ei halunnut pariksi. Poikia oli ehkä enemmänkin kuin tyttöjä, muttei kukaan halunnut ruman ja ujon kummajaisen (minun) pariksi.
Hyvässäkin lukiossa voidaan kiusata yksin jäävää oppilasta. Yksi tai kaksi kiusaajaa riittää ja kiusaaminen on hienostunutta, ei siis mitään kiroilua, huorittelua ja lyömistä. Sekin, eli ulossulkeminen, naureskelu ja kiusatun kuullen hänestä muille pahan puhuminen voi johtaa kiusatun henkiseen romahtamisen, jos hän on yksinäinen. Suosittelen, että menet heti johonkin porukkaan etkä jää yksin, niin hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukiossa myös kiusataan. Miksei kiusattaisi jos myös ammattikorkeakoulussa, yliopistossa, töissä kiusataan. Vaasan lyseon lukiossa minua solvattiin haukkumasanalla, jota käytetään seksuaalivähemmistöstä joka päivä 2000-luvulla. Tämä sana alkaa h-kirjaimella ja loppuu o-kirjaimeen. En voi kirjoittaa sitä tänne, koska sitten tätä viestiä ei ehkä julkaistaisi. Sekä tytöt että pojat nimitteli. Sitä tapahtui joka päivä. Voisi kuvitella, että nimeni oli tuo haukkumasana, koska sillä sanottiin minua niin usein.
Nauroin hermostuneesti tutulle luokassa, tämän vuoksi joku tyttö sanoi vierustoverilleen "miksi tuo (haukkumasana) nauraa". Tämä sana huudettiin päin naamaa minulle käytävällä. Eräs tyttö käveli ohi ja huusi "mitä tuokin (haukkumasana) tuossa katsoo". Olin kerran kirjoittamassa matematiikan vastausta liitutaululle, koska niin oli pyydetty, tällöin paikalla ollut tyttö sanoi koko luokan edessä "tuo (haukkumasana) ei tiedä itsekään mitä tekee". En ikinä ole ymmärtänyt miksi tytöt vihasivat poikia, jotka ei heidän mielestä vaikuttanut täysin heteroilta.
Toinen kiusaaja, joka oli poika tönäisi rajusti liikuntatunnilla selästä kun olin kuljettamassa koripalloa, hän myös huutaen solvasi tällä syrjivällä nimellä. Sama kiusaaja yritti kampittaa lukion oleskelutilassa kun kävelin ohi. Eräs toinen kiusaaja tönäisi pulpetilla luokassa. Opettaja oli samassa tilassa, mutta katsoi vain lattiaa kun huomasi tämän. Että kiusaaminen voi olla fyysistäkin edelleen lukiossa.
Toisella liikuntatunnilla, mikä oli uimahallissa, kiusaaja ohjasi muut eri saunaan sanoen "älkää menkö tuonne, se (haukkumasana) on siellä". Istuin yksin isossa saunassa ja muut keskenään toisessa saunassa. Sieltä toisesta saunasta kuului huuto "hommatkaa noille (haukkumasana) omat saunat". Tämä sama henkilö oli myös solvannut muutamaa viikkoa aikaisemmin samalla sanalla ja tehnyt hyökkäävän nopean kävelyn minua kohti, jolloin pelästyin ja jouduin kävelemään nopeammin pois hänestä.
Myös eräs opettaja kuiskasi tämän sanan minulle kauempaa käytävällä.
Lakkiaisissa eräs poika, joka kiusasi sanoi pilkaten ääntäni epäsuorasti minulle "nytkö me ollaan aikuisia." Lakkaisten ulkona samoilla kurseilla ollut tyttö seurasi minua ja vanhempiani, tuijotti vanhempiani ja sanoi kaverilleen "tuon (haukkumasana) vanhemmat on outoja."Tässäkin täyttyy monen rikoksen tunnusmerkistö: kunnianloukkaus, pahoinpitely mm.
Koulussa (lukiossakaan) rikos ei ole rikos. Se on koulukiusaamista. Ja jos puolustat itseäsi kiusaajaa vastaan, saat heti turpiin niiltä kiusaajan kavereilta - tai ne kiusaajan kaverit todistavat, kuinka tämä kiusattu on ollut niin väkivaltainen tyyppi, että syyttä suotta käynyt jonkun viattoman kimppuun. Ja kiusattu itse on nyt siten ongelmissa, koska tälle "hyökkäykselle" on niin monta todistajaakin. Ja mitä tekevätkään ne, jotka näkevät kaiken tämän? Eivät yhtään mitään. Kääntyvät pois ja ajattelevat, ettei ole heidän ongelmansa. Eikö meillä olekin mahtava koulu?
Kiusaamista ja kiusaajia on vielä vanhainkodissakin. Mikäs pahan tappaisi.