Kiusataanko vielä lukiossakin?
Jos kiusataan, niin millä tavalla? Millainen hierarkia oppilaiden välillä? Ja sitten vanhojentansseista sen verran, että voiko syrjitty tyttö jäädä ilman paria?
-Kiusattu 16v, menossa lukion ekalle-
Kommentit (56)
Mikä ihme on eliittilukio tai jämälukio?? No anyways, ainakaan meidän urheilulukiossa ei ketään kiusattu ja kaikki kyllä löys oppitunneilla ryhmäytyessä parin/ryhmän. Oon kyllä ilonen että lukiossa ei opiskeltu oman ryhmän kanssa, sillä vaikka parhaimmat kaverini sainkin omasta ryhmästä, niin oli kiva että melkein joka kurssilla oli mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja tuttavapiiri pystyi laajenemaan. Yläasteella kun mun luokalla oli vain 4 tyttöä, ja pojat eikä tytöt halunnu kaveerata keskenään niin oli tosi aneemista viettää 3 vuotta vain kolmen ihmisen kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusata, epäsuosittujen annetaan olla rauhassa ja teeskennellään että niitä ei ole olemassa.
Eikös tuo ole juuri sitä kiusaamista? Ainakin päiväkodissa, ala-asteella ja aikuisten työpaikoilla tuollaista käyttäytymistä pidetään kiusaamisena.
No ei todellakaan ole kiusaamista jos antaa jonkun olla hiljaa ja rauhassa.
Ei kiusattu minun mielestani. Toivon, etta sinulla on kaikki hyvin ja kiusaaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lukiosta. Eliittilukioissa ei ainakaan, jämälukioissa voi olla. Kannattaa valita joku yli 9,0 keskiarvon lukio niin tuskin kiusataan :) vanhojentansseissa tuskin jäät ilman paria, jos oot ite aktiivinen ja kyselet
Kuinka monta kertaa sinä kävit lukion?
Meidän eliittilukiossa kyllä kiusattiin, lähinnä seksuaalivähemmistöjä. Minua lähinnä verbaalisesti ja eristämällä, mutta kaveriani esimerkiksi kourittiin poikaporukalla.
Mikä oli lukiosi keskiarvoraja ja kuinka mones lukiosi oli lukiovertailussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiusata, epäsuosittujen annetaan olla rauhassa ja teeskennellään että niitä ei ole olemassa.
Eikös tuo ole juuri sitä kiusaamista? Ainakin päiväkodissa, ala-asteella ja aikuisten työpaikoilla tuollaista käyttäytymistä pidetään kiusaamisena.
Miksi tällä palstalla sitten aina väitetään sen olevan kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se saattaa vähän ikävältä tuntua, jos kaikki vain esittävät ettei sinua ole olemassa, eikä sinua oteta mitenkään huomioon missään asioissa. Jätetään vain kaiken ulkopuolelle. Minä itse olen aika hiljainen, mutta en silti haluaisi että ihmiset teeskentelevät ettei minua ole edes olemassa.
Itselläni kokemus rajusta muutoksesta yläasteen ja lukion välillä. Yläaste jossa kävin oli paljon kiusaamista, lukio oli yhtäkkä tyystin toista maata. Ei ollut mikään eliittilukio vaan ihan tavallinen lukio kuitenkin. Olihan se vähän outoa kun yhtäkkiä oppitunneillakin oli melko rauhallista ja välitunneilla kaikki keskustelivat ystävällisesti toistensa kanssa, ihan älytön muutos. Kyseessä silloin n. 25000:n asukkaan kaupunki Pohjois-Suomessa.
En usko että lukioissa kiusaaminen on lähimainkaan niin yleistä kuin peruskoulussa. Toki jotain pientä naljailua voi aina olla mutta ei systemaattista kiusaamista varmaan kovin paljon.
"Riippuu lukiosta. Eliittilukioissa ei ainakaan, jämälukioissa voi olla. Kannattaa valita joku yli 9,0 keskiarvon lukio niin tuskin kiusataan :) vanhojentansseissa tuskin jäät ilman paria, jos oot ite aktiivinen ja kyselet"
- Voi herttinen. Olisipa noin yksinkertaista, että kiusaaminen vähenisi automaattisesti samassa suhteessa kuin opiskelukavereiden keskiarvot. - Pahimmillaan kiusaaminen voi olla jopa pahempaa, koska oikeasti elää käsitys, että eiväthän nyt "hyvät oppilaat" ketään kiusaa. Tai opettaja reppana ei osaa tai uskalla puuttua kiusaamistapauksiin, kun pelkää, että kiusaajan vanhemmat vaativat tilanteen selvittämistä "vähän" tavallista pomtevammin.
Minakin kavin ns. eliittilukion, mita se nyt ikina sitten tarkoittaakaan. Suurin osa muista oppilaista tuli varakkaammista perheista ja mulla oli kieltamatta aika orpo olo siina seurassa. Olin muuttanut pois kotoa (kotona oli paljon ongelmia) ja elin siis tukien varassa. Nakyihan se rahanpuute mm. vaatetuksessa, maksullisten harrastusten puutteena yms. Aktiivista kiusaamista ei juurikaan ollut, mutta lahinna eristamista. Loysin onneksi kavereita niista muistakin "omituisista" (esim. seksuaalivahemmistoon kuulunut goottityyppi oli hyva ystavani).
Mutta sanoisin, etta keskity vaan siihen opiskeluun. Kavereita voi loytaa muualtakin (esim. etsi joku harrastus tms.). Kiusaajilla on aina ongelmia oman itsensa kanssa.
"No ei todellakaan ole kiusaamista jos antaa jonkun olla hiljaa ja rauhassa." - Totta silloin jos sinulla on mahdollisuus ottaa osaa ja osallistua yhteiseen tekemiseen ja kokea ja tuntea halutessasi olevasi osa ryhmää, kuten ystäväpiiriä, tai laajemmin vaikka luokkaa. - Sitä että saat äänesi kuuluviin ja sinua paitsi kuullaan, mutta myös kuunnellaan. Sinut sekä nähdään että kohdataan.
Sen sijaan, jos jonkun annetaan aina olla "hiljaaa" kuin tyhjää tai melkein kuin olsit muille patsas, jota ei huomattaisi, vaikka siirrettäsiin varastoon pölyttymästä, tai joka nostettaisiin esille vain juhlapujeissa. Saisi olla tokirauhassa, mutta aika moni meistä kaipaa ja haluaa välillä vuorovaikutsuta ja kanssakäymistä tasaveroisena muiden kanssa. Harva haluaa olla se näkyvä tai näkymätön patsas ja katsella muita vain sivusta tai eristäytyä kokonaan eri tilaan ja paikkaan eroon muista, ettei tulisi lainkaan nähdyksi saati kohdatuksi, muiden elävien kesken.
Hmm, kiusataan mutta eritavalla kuin peruskoulussa. Peruskoulu oli minulle helvettiä koska se kiusaaminen oli sellasta "vasten kasvoja". Herjattiin, tuhottiin omaisuutta, syljettiin päälle, heitettiin kivillä, ruualla yms. Siihen verrattuna lukion kiusaaminen oli kuin taivas; syrjimistä, selän takana puhumista, valheiden levittelyä. Sellaista kiusaamista oli suhteellisen helppo olla välittämättä. Yksinhän mä olin lukiossa, mutta yksin olemiseen tottuu.
Jos yhden neuvon osaan antaa nuorelle niin hanki rohkeasti kavereita, lähesty ihmisiä ja juttele kaikille. Jos näet et porukassa on niitä syrjässä olevia niin koita hankkia heistä kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojentanssit eivät ole pakolliset, niistä ei kannata välittää. Muutenkin turha rituaali.
Ihmettelen, miksi tämä kommentti on saanut niin paljon yläpeukkuja. Oletan ap:n haluavan vanhojentansseihin, koska kysyi asiasta. Miten häntä auttaa se, että sanotte tanssien olevan turha rituaali?
Ajatelkaa omalle kohdallenne jokin asia, josta te olette kiinnostuneita. Ihan mikä tahansa, vaikka työpaikka, tai parisuhde tai mahdollisuus osallistua kahden kuukauden maalauskurssille. Kysytte neuvoa ja teille vastataan "ei se ole mikään pakko. Opettele olemaan ilman". Silläkö asia kuittaantuu? Sittenkö te yhtäkkiä tajuattekin, että "vau, en enää haluakaan sitä. Anonyymi av-mamma kertoi, ettei maalauskurssi ole pakollinen, joten eiköhän tämä ollut tässä"?
Kyllä lukiossa myös kiusataan. Miksei kiusattaisi jos myös ammattikorkeakoulussa, yliopistossa, töissä kiusataan. Vaasan lyseon lukiossa minua solvattiin haukkumasanalla, jota käytetään seksuaalivähemmistöstä joka päivä 2000-luvulla. Tämä sana alkaa h-kirjaimella ja loppuu o-kirjaimeen. En voi kirjoittaa sitä tänne, koska sitten tätä viestiä ei ehkä julkaistaisi. Sekä tytöt että pojat nimitteli. Sitä tapahtui joka päivä. Voisi kuvitella, että nimeni oli tuo haukkumasana, koska sillä sanottiin minua niin usein.
Nauroin hermostuneesti tutulle luokassa, tämän vuoksi joku tyttö sanoi vierustoverilleen "miksi tuo (haukkumasana) nauraa". Tämä sana huudettiin päin naamaa minulle käytävällä. Eräs tyttö käveli ohi ja huusi "mitä tuokin (haukkumasana) tuossa katsoo". Olin kerran kirjoittamassa matematiikan vastausta liitutaululle, koska niin oli pyydetty, tällöin paikalla ollut tyttö sanoi koko luokan edessä "tuo (haukkumasana) ei tiedä itsekään mitä tekee". En ikinä ole ymmärtänyt miksi tytöt vihasivat poikia, jotka ei heidän mielestä vaikuttanut täysin heteroilta.
Toinen kiusaaja, joka oli poika tönäisi rajusti liikuntatunnilla selästä kun olin kuljettamassa koripalloa, hän myös huutaen solvasi tällä syrjivällä nimellä. Sama kiusaaja yritti kampittaa lukion oleskelutilassa kun kävelin ohi. Eräs toinen kiusaaja tönäisi pulpetilla luokassa. Opettaja oli samassa tilassa, mutta katsoi vain lattiaa kun huomasi tämän. Että kiusaaminen voi olla fyysistäkin edelleen lukiossa.
Toisella liikuntatunnilla, mikä oli uimahallissa, kiusaaja ohjasi muut eri saunaan sanoen "älkää menkö tuonne, se (haukkumasana) on siellä". Istuin yksin isossa saunassa ja muut keskenään toisessa saunassa. Sieltä toisesta saunasta kuului huuto "hommatkaa noille (haukkumasana) omat saunat". Tämä sama henkilö oli myös solvannut muutamaa viikkoa aikaisemmin samalla sanalla ja tehnyt hyökkäävän nopean kävelyn minua kohti, jolloin pelästyin ja jouduin kävelemään nopeammin pois hänestä.
Myös eräs opettaja kuiskasi tämän sanan minulle kauempaa käytävällä.
Lakkiaisissa eräs poika, joka kiusasi sanoi pilkaten ääntäni epäsuorasti minulle "nytkö me ollaan aikuisia." Lakkaisten ulkona samoilla kurseilla ollut tyttö seurasi minua ja vanhempiani, tuijotti vanhempiani ja sanoi kaverilleen "tuon (haukkumasana) vanhemmat on outoja."
Herkkiä ja tosikoita kiusataan vielä vanhankodissakin.
Ihminen on siinä määrin peto, että se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se saattaa vähän ikävältä tuntua, jos kaikki vain esittävät ettei sinua ole olemassa, eikä sinua oteta mitenkään huomioon missään asioissa. Jätetään vain kaiken ulkopuolelle. Minä itse olen aika hiljainen, mutta en silti haluaisi että ihmiset teeskentelevät ettei minua ole edes olemassa.
Silloin on syytä tarkkailla niitä omia vuorovaikutustaitoja, jos tuntuu ettei ole olemassa.
Kysytkö tosissasi?Täälläkin kiusataan surutta ihmisiä joiden mielipiteet ärsyttävät. Esim. Kultamekkoiina ja seksinmyyjä Myy.
Ne kiusaajat on keskenkasvuisia vielä lukiossakin. Eli riippuu ihan sattumasta kiusataanko lukiossa vai ei.
On se mahdollista. Yleensä kiusaaminen on tuossa iässä sitä yksin jättämistä. Voi olla selän takana puhumistakin.
Kkzkdkz