Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerät säännöt työpaikoilla

Vierailija
15.06.2016 |

Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.

Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.

Kommentit (309)

Vierailija
121/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän luennoilla neulomisen mutta kokouksissa neulominen ei jotenkin mene jakeluun. Eikö ne kokousasiat kiinnosta teitä jos keskittymiskyky ei riitä? Ettekö itse ole äänessä kokouksessa tai tee muistiinpanoja? Mulle ainakaan ei riitä kokousmuistiot, aina niihin ei välttämättä kirjata minulle kiinnostavimpia asioita, joten omat muistiinpanot on tarpeen.

Olen ns. huonelihaa ja 80% kokouksista ei kosketa minua, olen paikalla siksi, että organisaatiostamme jonkun on oltava kuulolla. Yleensä on vain yksi minua ja ryhmääni koskettava asia kahden tunnin aikana, muuten joudan hyvin neuvolaan. Onneksi palaverit on skypellä, istun kotona ja neulon kaikessa rauhassa ja käytän puheenvuoron tai kaksi siinä vaiheessa, kun pitääkin.

Vierailija
122/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä työpaikalla työntekijöiden parkkipaikka oli talon takana ja sen lähellä oli ulko-ovi josta pääsi suoraan pukuhuoneisiin. Tästä ovesta sai tulla sisälle mutta lähtiessä tätä samaa ovea ei saanut käyttää, vaan koko rakennus tuli kiertää ulkokautta. Yllättäen monet käyttivätkin asiakaspaikkoja parkkeeraukseen, koska pääsi nopeammim lähtemään. Asiakaspaikkojen käyttäminen oli kielletty, mutta henkilökunnan parkkialuetta ei oltu mitenkään merkitty tai rajattu.

Hävikkiä ei saanut syödä. Eli mitä tahansa ruokaa tai elintarviketta ei saanut syödä, vaan ne piti heittää roskiin eikä missään nimessä saanut viedä mitään kotiin. Tämä on kai yleistä kauppa- ja ravintola-alalla, koska työntekijöiden pelätään tekevän tahallaan hävikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Destialla ( tielaitos ) ei saa tupakoimaton lukea kirjaa tupakoivien vieressä, tupakkatauolla.

Pitää tupakoida tai olla vaan.

Työkaverit pitivät aikoinaan vartin tupakkataukoja kerran tunnissa. Työpäivä lyheni tietenkin mukavasti.

Kysyin esimieheltä, voinko mennä porraskäytävään syömään vartiksi karkkia, mutta huvitukseni kiellettiin.

Miespuolinen työkaveri tuli joka aamu töihin tunnollisesti klo 8 ja joi ensimmäisen tunnin kahvia ja luki Hesaria. Miten reipasta!

Älä huoli, niin lyhenee heidän elämänsäkin...

Vierailija
124/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän luennoilla neulomisen mutta kokouksissa neulominen ei jotenkin mene jakeluun. Eikö ne kokousasiat kiinnosta teitä jos keskittymiskyky ei riitä? Ettekö itse ole äänessä kokouksessa tai tee muistiinpanoja? Mulle ainakaan ei riitä kokousmuistiot, aina niihin ei välttämättä kirjata minulle kiinnostavimpia asioita, joten omat muistiinpanot on tarpeen.

Olen ns. huonelihaa ja 80% kokouksista ei kosketa minua, olen paikalla siksi, että organisaatiostamme jonkun on oltava kuulolla. Yleensä on vain yksi minua ja ryhmääni koskettava asia kahden tunnin aikana, muuten joudan hyvin neuvolaan. Onneksi palaverit on skypellä, istun kotona ja neulon kaikessa rauhassa ja käytän puheenvuoron tai kaksi siinä vaiheessa, kun pitääkin.

ennakoiva tekstinsyöttö iski jälleen: joudan neulomaan, en neuvolaan

Vierailija
125/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että töissä ei saa olla edes väritöntä kynsilakkaa. Olen siis kahvilassa töissä ja elintarvikkeisiin kosketaan ainoastaan hanskat kädessä.

Joo tiedän että kynsilakka on epähygieenistä kun sinne mikroskooppisen pieniin uurteisiin v

Osta sellainen viila, millä voi kiillottaa sen kynnen pinnan samannäköiseksi kuin värittömällä lakalla.

Vierailija
126/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään tehtaan kokoonpanolinjalla käskettiin esimiesten toimesta koko ajan esittämään että tekee ahkerasti jotain. Sellaisina päivinä, jolloin osia lopputuotteeseen ei saatu tarpeeksi, oli superärsyttävää kävellä ympäri kokoonpanolinjaa ja siirrellä tavaraa paikasta toiseen, jotta ei näyttäisi laiskalta. En vieläkään ymmärrä, miksei vaan voinut istua paikoillaan ja kerätä voimia siihen, kun osat vihdoin tulevat.

Vierailija
127/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhessä paikassa pomo huomautti viheltämisestä (varasto). Tuotti kuulema epäonnea...

Vierailija
128/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään tehtaan kokoonpanolinjalla käskettiin esimiesten toimesta koko ajan esittämään että tekee ahkerasti jotain. Sellaisina päivinä, jolloin osia lopputuotteeseen ei saatu tarpeeksi, oli superärsyttävää kävellä ympäri kokoonpanolinjaa ja siirrellä tavaraa paikasta toiseen, jotta ei näyttäisi laiskalta. En vieläkään ymmärrä, miksei vaan voinut istua paikoillaan ja kerätä voimia siihen, kun osat vihdoin tulevat.

Varmaankin sen vuoksi, ettei ylempi taho ala leikkaamaan tunteja tai henkilöstöä tai tekemään jotain muita muutoksia töihin, jos he päättelevät valvonnasta, ettei työntekijöillä ole tarpeeksi työtä. Ja esimiehet varmaan halusivat pitää oman toimenkuvansa rentona, vaikka oli tiedossa, että töitä ei ole sen ajan, kun odotellaan niitä tarvittavia osia. 

Vierailija
129/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävikkiä ei saanut syödä. Eli mitä tahansa ruokaa tai elintarviketta ei saanut syödä, vaan ne piti heittää roskiin eikä missään nimessä saanut viedä mitään kotiin. Tämä on kai yleistä kauppa- ja ravintola-alalla, koska työntekijöiden pelätään tekevän tahallaan hävikkiä.

Ei hävikkiä ole saanut syödä missään ketjussa, jossa olen ollut töissä. Yleinen sääntö kaikkialla.

Mut jos saisi, sitä varmasti käyttäisi joku hyväkseen tavalla, joka ei olisi enää hyvä..

Vierailija
130/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei nyt liity työpaikan sääntöihin, mutta koulun sääntöihin. Olen aina ihmetellyt todella paljon, et miksi ihmeessä yläasteella ei saa pitää pipoa päässä tunnilla. Kenen oppimista se ihan oikeasti häiritsee yhtään millään tapaa? Ihan vaan periaate, että pipoa ei saa pitää, ja sit ei kukaan opettaja koskaan pystynyt sen tarkemmin perustelemaan että miksi. Aivan täysin turha sääntö, josta sitten tuli luokan kovispoikien ja opettajien keskuudessa elämääkin suurempi ongelma :D

Ei ole hyvän tavan mukaista pitää lakkia päässä sisällä.

Miksi? Ketä se loukkaa tai vahingoittaa?

Vierailija
131/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin sen vuoksi, ettei ylempi taho ala leikkaamaan tunteja tai henkilöstöä tai tekemään jotain muita muutoksia töihin, jos he päättelevät valvonnasta, ettei työntekijöillä ole tarpeeksi työtä. Ja esimiehet varmaan halusivat pitää oman toimenkuvansa rentona, vaikka oli tiedossa, että töitä ei ole sen ajan, kun odotellaan niitä tarvittavia osia. 

Kyse oli yleensä siitä, että aiemmasta linjastolla, josta osia piti tulla, oli laiterikko ja kesälomien aikana (olin siis tehtaalla kesätöissä) oli niin vähän korjaajia paikalla, että laitteen korjaamiseen saattoi mennä päivä tai pari. Siinä sitten kärräiltiin ruuveja edestakaisin ja siivottiin työpistettä kun ei muutakaan voinut.

Vierailija
132/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd, ja jos en voi näpertää jotain kokouksissa, kuten esim. piirtää tai katsoa kännykkää, niin vajoan omiin ajatuksiini enkä kuuntele mitä puhutaan. En voi sille mitään. Kun yritän keskittyä puheeseen, ajatus karkaa ja unohdun omiin ajatuksiini. Jos ei saa koskea kännykkään, mietin koko ajan, että koska saan taas koskea siihen.

Vierailija
133/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)

Niinpä. Meillä proffatkin neuloo kokouksissa. On helmpompi keskittyä kun on käsillä jotain monotonista tekemistä. Tietenkin se pitää tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä.

Onpas täällä ajastaan jäljessä olevaa porukkaa: Nykytiedon mukaan ihmiset oppivat hyvin ero tavoin. Vain pieni osa oppii sillä, että istuu hiljaa paikoillaan ja tuijottaa puhujaa. Suurimman osan keskittymistä parantaa se, että samanaikaisesti neuloo, piirtelee vihkon reunaan tai nyplää sormillaan jotain. Tietystikään nämä toiminnot eivät saa häiritä muita läsnäolijoita, mutta neulominen on osoitus siitä, että tiedän itse, mikä asia auttaa minua keskittymään asiaan.

Minä tanssin rivitanssia tai steppaan, vaikka monet eivät ymmärrä tapaani.

Vierailija
134/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei nyt liity työpaikan sääntöihin, mutta koulun sääntöihin. Olen aina ihmetellyt todella paljon, et miksi ihmeessä yläasteella ei saa pitää pipoa päässä tunnilla. Kenen oppimista se ihan oikeasti häiritsee yhtään millään tapaa? Ihan vaan periaate, että pipoa ei saa pitää, ja sit ei kukaan opettaja koskaan pystynyt sen tarkemmin perustelemaan että miksi. Aivan täysin turha sääntö, josta sitten tuli luokan kovispoikien ja opettajien keskuudessa elämääkin suurempi ongelma :D

Ei ole hyvän tavan mukaista pitää lakkia päässä sisällä.

Miksi? Ketä se loukkaa tai vahingoittaa?

Miksi pitäisi pitää lakkia päässä sisällä, mitä hyötyä siitä on?

Vierailija
135/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)

Niinpä. Meillä proffatkin neuloo kokouksissa. On helmpompi keskittyä kun on käsillä jotain monotonista tekemistä. Tietenkin se pitää tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä.

Onpas täällä ajastaan jäljessä olevaa porukkaa: Nykytiedon mukaan ihmiset oppivat hyvin ero tavoin. Vain pieni osa oppii sillä, että istuu hiljaa paikoillaan ja tuijottaa puhujaa. Suurimman osan keskittymistä parantaa se, että samanaikaisesti neuloo, piirtelee vihkon reunaan tai nyplää sormillaan jotain. Tietystikään nämä toiminnot eivät saa häiritä muita läsnäolijoita, mutta neulominen on osoitus siitä, että tiedän itse, mikä asia auttaa minua keskittymään asiaan.

Minä tanssin rivitanssia tai steppaan, vaikka monet eivät ymmärrä tapaani.

Voi kjeh kjeh kjeh.

Vierailija
136/309 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan heittäminen roskiin.

Olin töissä huoltoasemalla, jossa välillä päivän päätteeksi jäi mm.leivonnaisia, sämpylöitä ja joitain parasta ennen-elintarvikkeita joita ei saanut enää myydä. Olin ollut aikaisemmin töissä toisella huoltoasemalla, jossa työntekijät saivat viedä jämäruuat kotiinsa, mutta tuolla sääntönä oli että ruuat oli heitettävä roskiin. Ihan älytöntä heittää syömäkelpoista ruokaa pois!

Kerran huoltsikan myymäläpakastin hajosi, ja meidän piti heittää älyttömät määrät kalliita pakasteita roskiin. Vain koska kylmäketju oli hajonnut n.puoleksi tunniksi. Muistan lukeneeni joskus, kun kai Filmtownin tmv. pakastin oli hajonnut, joten liike oli päivittänyt facebookiin että jätskejä saa tulla hakemaan ilmaiseksi ennen kuin ne sulaa! Ruuat menisi muuten vain hävikkiin, mutta teko antoi varmasti Filmtownille positiivista huomiota.

Vierailija
137/309 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saako jossain muka neuloa palaveriaikana??

Järkyttävän röyhkeää käytöstä!

En puolustele neulomista, mutta mitä mieltä olette kännykän/läppärin näpräämisestä kesken kokouksen? Lienee aika yleistä? Minusta se on järkyttävän röyhkeää käytöstä.

Vierailija
138/309 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, mutta tuosta ruuan roskiin heittämisestä... Työssäni kaupan alan yrityksen hävikin valvojana olen oppinut kaikenlaista ihmisluonnosta. Jos henkilökunta saisi viedä vanhentuvat ja rikkinäiset kotiinsa, niin arvatkaa vain, miten paljon kaikenlaista vanhentunutta ja rikkinäistä yllättäen tulisi. Hmmm....Tänään tekee mieli jätskiä. Hups! Oho, nyt jäätelöpakkaus lipsahti käsistä ja kulmaan tuli reikä, ei sitä voi enää myydä!

Varastohommissa tahallinen rikkominen on suorastaan tapa, kun jotain tavaraa tarvitaan, ja jos hävikkiä ei valvota tarkasti. Kuinka monet koulutarvikkeet, kynät, vihot, viivottimet on hankittu syksyllä lapsille rikkomalla kolleja...ja yllättävän moni pitää tuota ihan oikeana toimintana ja talon tapana, vaikka se on varastamista ja vahingon tuottamista, ja sen pitäisi johtaa työsuhteen välittömään purkuun ja vahingonkorvauksiin.

Vierailija
139/309 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9-henkisessä tiimissä vain 1 kerrallaan sai mennä lounaalle, vaikka olisi ollut kuinka hiljaista.

Viimeisen työtunnin aikana ei saanut kukaan mennä tauolle vaikka viimeisellä tunnilla ei yleensä tullut yhtään puhelua.

Meillä ei saa kukaan mennä ekan tunnin aikana tauolle vaan pitää olla omalla paikalla. Yleensä tätä noudatetaankin mutta jokin aika sitten mulla on tosi runsaat menkat ja olin menossa vessaan, esimies näki mut käytävällä ja muistutti säännöstä. Työ siis puhelimessa tapahtuvaa asiakaspalvelua. Ymmärrän kyllä toisaaalta koska ekalla tunnilla tulee eniten puheluita mutta on se kumma jos ei saa vessassa käydä.

Olisit hakenut saikkua. Oliskohan sitten ollut hyvä?

No joo, ei kuulosta asialliselta että vessassakäynti kielletään ekan tunnin ajan, mutta olenpa nähnyt toisenkin ääripään. Kaveri tuli sunnuntaihommiin sunnuntaipalkalla kolmeksi tunniksi, painatti aivan ensimmäisenä vessaan ja istui paskalla 32 minuuttia. Tiedän, kun minun piti odotella, koska aloitetaan hommat. Kivahan se on paskata tuplapalkalla. Tämän jälkeen sitten puolen tunnin puheripuli yksityisasioista kahvinjuonnin lomassa, ja sitten vasta varsinaisiin hommiin.

Eli olen hallituksen kanssa samaa mieltä, että tehostamista työpaikoilla tarvitaan.

Vierailija
140/309 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saako jossain muka neuloa palaveriaikana??

Järkyttävän röyhkeää käytöstä!

En puolustele neulomista, mutta mitä mieltä olette kännykän/läppärin näpräämisestä kesken kokouksen? Lienee aika yleistä? Minusta se on järkyttävän röyhkeää käytöstä.

Silloin ihminen tekee edes töitä. Usein meillä sanotaankin peruskokousessa, että pakko hoitaa tämä asia, mutta kuuntelen silti. Asiakkaiden kanssa kokoustaessa kaikki tietenkin keskittyvät vain olennaiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä