Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt liity työpaikan sääntöihin, mutta koulun sääntöihin. Olen aina ihmetellyt todella paljon, et miksi ihmeessä yläasteella ei saa pitää pipoa päässä tunnilla. Kenen oppimista se ihan oikeasti häiritsee yhtään millään tapaa? Ihan vaan periaate, että pipoa ei saa pitää, ja sit ei kukaan opettaja koskaan pystynyt sen tarkemmin perustelemaan että miksi. Aivan täysin turha sääntö, josta sitten tuli luokan kovispoikien ja opettajien keskuudessa elämääkin suurempi ongelma :D
Ei ole hyvän tavan mukaista pitää lakkia päässä sisällä.
Radion kuuntelu: oli edellis tiistaina lounaalla paikassa jossa oli myös lapsia ja vanhuksia. Paikan kokit soittivat lujaa radiota: klo 12 aikaan päivällä tuli toimittajakaksikon seksipohdintoja ja väliin seksilelumainoksia. Harmitti ja hävetti kuunnella. Ja kokit soitti kovaa, ikävä tilanne kun piti nauttia ruuasta.
Kuulokkeilla ei saa kuunnella musiikkia, koska ei vaan käy. Itselläni ainakin piristää kovasti, kun tekee sellaista todella puuduttavaa toimistotyötä, jossa ei edes koskaan puhuta työkavereille, koska ei vaan saa. Itsellä myös musiikki saa keskittymään paremmin, kun ei ole kokoaikaa sammumassa tylsyydestä... mutta kun ei vaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennä luennolle/kokoukseen jos neulominen kiinnostaa enemmän? Itse en pidä siitä että puikot kilisevät tai näpelletään puhelinta vieressä. Haluan keskittyä asiaan. Ja turha odottaa ihailevia kehuja meneillä olevalle neuleväkerrykselle.
Itse neuloin luennoilla siksi, että tahdoin kuulla ja oppia. Liike auttoi minua pysymään hereillä. Esim.muistiinpanoja kirjoittaessa nukahtelin niin, että viiva vain jäi paperiin. Tuohon aikaan ei esim.narkolepsiasta puhuttu mitään. Onneksi nukahtelutaipumus helpotti iän myötä, joten pärjään nykyisin palaverit ilman toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että on sääntöjä ei tarkoita sitä että järjenkäyttö on sallittua.
Kaikilla ihmisillä ei kupolissa leikkaa, ei sitten millään. Joku kuvittelee että toista voi kytkyttää kuin räsynukkea ja sitten pyöritellään silmiä.
En ole koskaan kuullut että tupakoiville annetaan varoituksia vaan ne saa mennä tupakalle kertomatta että minä kuulkaa menen nyt tupakalle. ja sen sijaan jos menet ostamaan evästä niin pitäisi kysyä lupa!
eiköhä tässä ole jokin pielessä että tupakkaan saa käytyää työaikaa mutta ei siihen että käy hankkimassa evästä jos huomaa että verensokeri laskee , jotta jaksaa loppupäivän.
Voisiko tuo liittyä jotenkin työturvallisuuteen ja työpaikan tapaturmavakuutukseen? Tupakoijat eivät poistu työpaikan alueelta, mutta kaupassa käyvä poistuu.
Meillä on avotoimisto, jonka yhteydessä on huonosti äänieristetty kokoustila. Jos tilassa pidetään kokousta, ei kokousvieraita, jotka tulevat ulkopuolelta, voi koskaan pyytää olemaan hiljempaa, vaan itse pitää käyttää korvatulppia, jos ei muuten voi keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radio kielto voie perustua myös siihen, että julkisella paikalla (siis työpaikallakin) pitää maksaa teostomaksu jos radio on päällä.
Teostomaksuja ei tarvi maksaa työpakalla, jos siellä ei ole asiakkaita.
Riittävän suurella työpaikalla omalle henkilökunnalle soitettava taustamusiikki (esim. radio) on lain mukaan korvausten piirissä
http://www.gramex.fi/fi/oikopolut/usein_kysyttya/mista_maksetaan__ja_mi…
Sitähän tuolla eivät tosin kerro, että mikä on se riittävän suuri työpaikka.
Tuossa linkissä ei missään väitetä että pelkästään työtekijöille kuuluvasra musiikista pitäisi maksaa mitään. Kaikki koskee asiakkaita, ylesöä tms
tilaa.
Jos vain olisit lukenut, niin linkin takaa löytyy seuraavanlaista:
Yritykseni järjestää suljetun myyntitapahtuman, jonne tulee 50 potentiaalista asiakastamme. Meneekö korvaus?
- Kyllä, ansiotoiminnan piiriin luettavat suljetutkin tilat ja tilaisuudet ovat lain erityissäännöksen mukaan korvausten piirissä, jos niissä on riittävästi väkeä. Myös riittävän suurella työpaikalla omalle henkilökunnalle soitettava taustamusiikki (esim. radio) on lain mukaan korvausten piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulominen kokouksissa jne on kiellettyä siksi että se on loukkaavaa sitä kohtaa joka juuri sillä hetkellä puhuu kun hänelle ei anneta täyttä huomiota. Lisäksi toki on se että saattaa missata jotain tärkeää jos vaikka silmukka karkaa ja sitten keskittyy siihen.
Tämä on sikäli huvittavaa, että kokouksissa voi kuitenkin notkua vaikka AV:llä. Terveisiä tosi tylsästä kokouksesta :D
Sun, ja muiden samanlaisten tulisi ottaa asia puheeksi siellä kokouksessa tai esimiehelle suoraan. Ehkei teitä tarvita siellä kokouksessa jatkossa. Turhat palaverit on ajan haaskausta. Meillä on ainakin aina sellaiset paltsut joissa ihan oikeesti käydään asioita läpi, turhia ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennä luennolle/kokoukseen jos neulominen kiinnostaa enemmän? Itse en pidä siitä että puikot kilisevät tai näpelletään puhelinta vieressä. Haluan keskittyä asiaan. Ja turha odottaa ihailevia kehuja meneillä olevalle neuleväkerrykselle.
Jaksaa keskittyä paremmin kuuntelemiseen kun näpertelee käsillä.
Itse otan kokouksissa/luennoilla muistiinpanoja. Olenko ainut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut luennoilla tapana tehdä muistiinpanoja asioista, jotka olivat kirjoissa jo valmiina, mutta jos ei ole, niin sitten. Kokouksissa riippuu kokouksesta. jos tarvisee, teen, mutta aika harvoin tarvitsee. Monesti ne paperit jää tyhjiksi, jos olen valmistautunut. Kun kannaltani ei mitään merkittävää päätetä ja pöytäkirja tai muistio tulee kuitenkin myöhemmin sihteeriltä.
Kokoushuoneet lukittiin perjantaisin jotta ihmiset keskittyisivät duuneihin. Keskiviikkoisin ei saanut lähettää kolleegoille sähkäreitä vaan heille piti joko soittaa (jos toimisto eri kaupungissa) tai käydä sanomassa asiansa (jos olivat samassa talossa). Tämä kuulemma lisäsi verkostoitumista.
Ymmärrän, että tavoitteet olivat positiivisia, mutta tuntui silti tosi lapselliselta. En arvosta paikkoja joissa johdetaan kepillä eikä porkkanalla.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa ei saanut vaihtaa aamu- ja iltavuoroja päittäin työkaverin kanssa ellei suurin perustein anonut siihen lupaa herra isopomolta. Työvuorojen vaihto päittäin ei vaikuttanut töihin millään tavalla eikä bossi edes ollut ikinä itse paikalla. Oli vaan pakko pitää narut käsissään edes jollain tavalla.
Ja kun iltavuorossa sattuu työtapaturma, niin se isopomo on vastuussa siitä, että tapaturmassa vammautuu henkilö, joka työvuorolistan mukaan ei edes ollut töissä. Paha poliisijuttu, isot sakot. Mahdollisesti menettäisi työpaikkansa. Siksi vuoroja ei vaihdella ilman lupaa.
Tää ei oo sääntö, mutta olen alalla, jossa hyvät ja suorituskykyiset tietokoneet ja ajantasalla olevat ohjelmistot ovat aika kriittisen tärkeitä ja niitä joutuu uusimaan suhteellisen säännöllisesti.
Muistan kun oli just ollut taas joku isompi pumpsi, jossa uusittiin iso osa koneista tai hankittiin ohjelmistoja (siis iso satsaus TYÖvälineisiin).
Meille kuuluu työsopimuksessa liikuntasetelit, mutta aina niiden antaminen on "unohtunut", ellei muisteta kysellä perään. No, joku sitten just tämän satsauksen jälkeen taas kerran kyseli liikuntaseteleitä. Pomon kommentti oli, että JUSTHAN te saitte uudet koneet. Voisko joskus olla tyytyväinen???
Eipä ollut ainoa aivopieru tuolta pomolta...Onneksi ei ole enää puikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokouksista tulee muistio ja luennot on netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää omia etukortteja työmatkoilla ostaessaan omaan autoonsa bensaa tai yöpyessä hotellissa, ettei tule veroseuraamuksia. Vittuakos se työnantajaa kiinnostaa jos jollekkin tulee veroseuraamuksia?!? Tuolla perustellahan voisi kietää palkankorotuksetkin koska siitä menee lisää veroa. En noudata, asia ei yksinkertaisesti kuulu työnantajalle, niin pitkään kun se ei vaikuta hänen toimintaansa mitenkään.
Kyllä ne seuraamukset alkavat työnantajan puolelta jos tulee verotarkastus. Työnantaja ei ole huolehtinut ennakon perinnästä eikä eläke- ja sosiaaliturvamaksuista kortilla ansaittujen senttien osalta. Nillitä verottajalle, älä työnantajalle.
Höpö höpö. Työnantaja ei ole missään vastuussa kolmannen osapuolen maksamista eduists kuten s-boonuksista. Tynantajalle niistä ei voi koskaan olla mitään harmia. Ainoa voidi olla se että valitaan kalliimpi hotelli siksi että siitä saa paremman boonuksrn tms. mutta se on eri asia.
Verottaja on sitä mieltä, että ko.eduista on maksettava vero. Työnantajaa ei kuitenkaan velvoiteta asiaa hoitamaan vaan se jää työntekijälle itselleen. Firman verotarkastuksesta asian penkominen yleensä alkaa ja päättyy siihen, että työntekijä maksaa mätkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää omia etukortteja työmatkoilla ostaessaan omaan autoonsa bensaa tai yöpyessä hotellissa, ettei tule veroseuraamuksia. Vittuakos se työnantajaa kiinnostaa jos jollekkin tulee veroseuraamuksia?!? Tuolla perustellahan voisi kietää palkankorotuksetkin koska siitä menee lisää veroa. En noudata, asia ei yksinkertaisesti kuulu työnantajalle, niin pitkään kun se ei vaikuta hänen toimintaansa mitenkään.
Kyllä ne seuraamukset alkavat työnantajan puolelta jos tulee verotarkastus. Työnantaja ei ole huolehtinut ennakon perinnästä eikä eläke- ja sosiaaliturvamaksuista kortilla ansaittujen senttien osalta. Nillitä verottajalle, älä työnantajalle.
Höpö höpö. Työnantaja ei ole missään vastuussa kolmannen osapuolen maksamista eduists kuten s-boonuksista. Tynantajalle niistä ei voi koskaan olla mitään harmia. Ainoa voidi olla se että valitaan kalliimpi hotelli siksi että siitä saa paremman boonuksrn tms. mutta se on eri asia.
Verottaja on sitä mieltä, että ko.eduista on maksettava vero. Työnantajaa ei kuitenkaan velvoiteta asiaa hoitamaan vaan se jää työntekijälle itselleen. Firman verotarkastuksesta asian penkominen yleensä alkaa ja päättyy siihen, että työntekijä maksaa mätkyjä.
Firmahan ei tiedä että työntekijä niitä etuja saa.
Ymmärrän luennoilla neulomisen mutta kokouksissa neulominen ei jotenkin mene jakeluun. Eikö ne kokousasiat kiinnosta teitä jos keskittymiskyky ei riitä? Ettekö itse ole äänessä kokouksessa tai tee muistiinpanoja? Mulle ainakaan ei riitä kokousmuistiot, aina niihin ei välttämättä kirjata minulle kiinnostavimpia asioita, joten omat muistiinpanot on tarpeen.
Olin Vantaan kaupungin eräässä palvelutalossa töissä helteisenä kesänä. Työvaatteemme olivat paksusta, hengittämättömästä materiaalista. Paksut housut, T-paita paksua puuvillaa sekä liivi. Ravasimme 6.kerroksista taloa edestakaisin, sekä B-rappuun, aina hälytinpuhelun mukana . Hiki valui näissä asusteissa niin, että hiukset olivat litimärkiä ja hiki valui koko ajan. Vuoron loputta, työvaatteita riisuessani, t-paitani oli valkoinen hiestä. Osaston pomo (lihava) , istui ohuissa vaatteissaan, toimistossaan, tuuletin pöydällään. Pomon suosikki sai käyttää omia vaatteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Firmahan ei tiedä että työntekijä niitä etuja saa.
Esimerkiksi Finnairilla näkyvät kuiteissa ja siten tulevat työnantajan tietoon. Silti edelleen ilmoitusvelvollisuus on työntekijällä eli edunsaajalla.
Riippuu ihan yksilöstä. Itse piirtelen aina tunneilla, mutta osaan vastata aina esitettyihin kysymyksiin. Sen sijaan ystäväni, joka ei tee tunneilla ns. mitään, on aina pihalla, koska hän ei malta vain istua hiljaa, vaan hänen ajatuksensa harhailevat sitten ties missä. Eri ihmiset toimii eri tavoin.