Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Mä ymmärrän teoriassa ton hävikkihomman mut kyl mulla sydän itki verta kun piti eräässä paikassa heittää n. 40 pihviä roskiin koska niitä ei saa ottaa, pakastaa tms.
Eikä ollut ainoo kerta...
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin tuohon neulomisjuttuun, että ymmärrän säännön oikein hyvin, koska neulominen on vähän kuin autoilemista puhelin korvalla: luulee olevansa täysissä sielun voimissa, mutta oikeasti kaikenlaista jää kuulematta, näkemättä ja ajattelematta.
Radion kuuntelemisen kieltäminen lähtee usein siitä, että radiokanavat tuottavat niin uskomatonta roskapuhetta ja roskamusiikkia, että on parempi olla ilman. Minun pinnani kiristyy jo suuhygienistin käsittelyssä, kun huoneen nurkasta kaikuu kuvottava suomipoppi ja -räppi ja sitä pilkuttavat älyttömät mainokset. Radiollisessa lihapakkaamossa saattaisin joku päivä silpoa lihaveitselläni poppikoneen.
Typerin sääntö, jonka olen itse nähnyt, oli kielto pitää työpisteessä mitään henkilökohtaista, ei valokuvaa, ei stressilelua, ei vesipulloa. Kyseessä oli avokonttori, johon asiakkailla ei ollut pääsyä. Huonekasvikielto kävi järkeen, mutta muuten tuo tuntui vähän liioitellulta.
Hyvä tavaton, mikä määrä alapeukkuja! Eikä yhtään kommenttia?
Mikä tuossa nyt niin erimielisyyttä herättävää on?
a) mielipiteeni neulomisesta, joka vaikuttaa negatiivisesti havaintokykyyn
b) mielipiteeni suomipopista- ja räpistä, joka on kuvottavaa
c) se, että tiukka kielto pitää yhtään mitään henkilökohtaista työpisteessä, on mielestäni typerää
Kai nyt edes joku 288:sta miinustajasta viitsii kommentoida? Nyt nimittäin kiinnostaa. :)
Nro 1
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Kyllähän se onkin, jos osoitat ettei sinua sen vertaa kiinnosta, että viitsisit keskittyä siihen puhujaan villasukan sijaan. TOisekseen, ensimmäinen väitteesi on täyttä puppua ja stereotypiaa. Kolmanneksi, minua itseäni häiritsee jos kokouksessa viereinen ihminen häsää jatkuvasti jotain muuta. Eli vaikka sinua ei haittaa, saattaa se häiritä kaikkia muita kokouksessa olijoita. Millainen ameeba täytyy olla, jos ei voi yhtä kapista palaveria keskittyä siihen asiaan josta puhutaan, vaan pitää olla jatkuvaa viriketoimintaa ohessa?
Olen nainen joka harrastaa neulomista. Ei tulis mieleenkään raahata työpaikalle harrastuksia! Sama kun alkaisin palaverissa kasaamaan 1000 lomavalokuvasta kansiota, tuskin se ketään häiritsee, vai? Entä jos virittelisin ompelukoneen ja huruuttelisin palaverin lomassa uudet verhot keittiööni?
Ei voi verrata neulomista luennolla ja neulomista työpaikassa. Luennoilla käynti ei ole pakollista yleensä, opiskelija tekee tutkintoa itselleen ja voi hoitaa opiskelunsa ihan miten haluaa. Töissä kuitenki ollaan tuottamassa yritykselle jotakin lisäarvoa, eikä kaulahuivin kutominen palaverissa edistä tätä työntekinjän perustehtävää.
Neuloja ITSE pystyy keskittymään kun näprää jotain käsillään. Mutta ne 10 ihmistä ympärillä ei sitten pystykään keskittymään palaverin aiheeseen. Mitä jos jokainen heiluttelisi käsiään ja naksuttelisivat jollain esineellä. Koska kyllä HE pystyvät keskittymään kahteen asiaan samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
joopa joo. Havaintojeni mukaan nainen ei pysty edes samaan aikaan ajamaan autoa ja havannoimaan ympäristö. Risteyksistä ajetaan yli niin ettei edes vilkaista oikealle ja toivotaan että muut västää kun itse ei ehditä noudattaa säänötjä koska se autolla ajo itsessään vie jo koko kapasiteetin.
Lueppa vaan niitä kolarotilastoja. Ihan suhteutettuna mies ja naisautoilijoiden lukumääräänkin tilastot todistaa ihan yksiselitteisesti että miehet ei osaa tehdä edes yhtä asiaa kerrallaan oikein eli ajaa autoa.
Olisiko kenenkään muun mielestä aika jättää nämä miehet vs. naiset-lapsellisuudet sinne ekalle luokalle, kun Maijan työtä ei saanut laittaa Matin työn viereen ettei tule poikapöpöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saako jossain muka neuloa palaveriaikana??
Järkyttävän röyhkeää käytöstä!En puolustele neulomista, mutta mitä mieltä olette kännykän/läppärin näpräämisestä kesken kokouksen? Lienee aika yleistä? Minusta se on järkyttävän röyhkeää käytöstä.
Riippuu siitä mitä niillä laitteilla tekee. Minulla on sekä puhelimessa että iPadissa muistiinpanosovellus, johon teen aina kokousmuistiot. Sovelluksesta on helppo siirtää tieto söhköposteihin tarvittaessa. Puhelimen kalenteri on ainoa kalenteri mitä minulla on. En koskaan tee mitään asiaankuulumatonta laitteilla kokouksessa. Silti yksi vanhempi työntekijä oli puhunut minusta toisille, että näprään puhelinta kokouksessa. Öö, hän näprää ihan yhtä lailla kalenterikirjaansa ja muistiinpanovihkoaan.
Vierailija kirjoitti:
Neuloja ITSE pystyy keskittymään kun näprää jotain käsillään. Mutta ne 10 ihmistä ympärillä ei sitten pystykään keskittymään palaverin aiheeseen. Mitä jos jokainen heiluttelisi käsiään ja naksuttelisivat jollain esineellä. Koska kyllä HE pystyvät keskittymään kahteen asiaan samaan aikaan.
Täysin samaa mieltä. Yliopistossa luennoilla oli joitakin kutojia ja menin istumaan mahdollisimman kaukasi näistä napsujista. Mielestäni tämä kutominen, joka ei ole äänetöntä... on ihan sama kuin puhuisi/supisisi luennolla kaverilleen. Tosin lähtee läppärin näppäimistäkin ääntä, mutta yleensä se on sitten muistiinpanojen tekoa varten.
Neulooko vielä joku nykypäivänä?!
Vierailija kirjoitti:
Taas pitää kiittää sallimusta, että mulla on ollut onni aina saada työskennellä ihan normaaleissa työpaikoissa, esimiehetkin olleet suhtkoht täyspäisiä, työkaverit kivoja.
Mutta eipä minullekaan koskaan edes mieleen juolahtanut, että olisin palavereissa kutonut. Pitää sitä sen verran tajuta, että minkälaista viestiä itsestään ulos antaa, vaikka asia olisi periaatteessa kuinka mitätön. Pukeutuminen ja muukin ulkoinen habitus kuuluu tähän kategoriaan myös.
Meillä tapasi olla yhteen aikaan 15-20min aamupalaveri kerran viikossa heti työpäivän alkuun. Pomo kerran harmittelu kun ihmiset istuivat sen pikkupalaverin takit päällä, tuntui kuulemma siltä ettei ketään kiinnostanut mitä sanottavaa hänellä oli vaan oli kiire vaihtamaan univormua päälle.
Aluksi tuntui vähän hassulta, mutta toisaalta ymmärrän kyllä pointin. Aloin itse siis riisumaan takin palaveriin ihan kohteliaisuudesta koska toinen pyysi. Ei ollut iso uhtaus mutta tästäkin muutama matami näki vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan puolelta annetuista säännöistä en muista kuin sen, että yhdellä työpaikalla ei saanut käydä päivä aikana ulkona ellei tupakoinut. Happihyppelyt oli siis kielletty ja ulkona oleilu ilman tupakointia pelkkää lorvimista. Rikoin tätä sääntöä jatkuvasti, ei tullut seurauksia.
Oma lukunsa on sitten työkavereiden omat oikut, joita piti kaikkien noudattaa. Yksi kielsi energiajuomat, kun ei sietänyt hajua, toinen valkosipulin. Ja sitten se jokakesäinen sota tuulettimista ja ilmastoinnista, aaargh.
Tämä on ihan ymmärrettävä sääntö. Voimakas valkosipulin haju on aika oksettavaa. Sama kuin jos läträisi hajusteiden kanssa oikein urakalla. Täytyy olla aika itsekeskeinen ihminen jos ei tätä ymmärrä. Sun ei ole pakko syödä valkosipulia, mutta hengittää täytyy.
Vierailija kirjoitti:
No leikkaussalissa ei saa polttaa tai juoda. Tylsää.
Pomo marisee, jos tulee duuniin napapaidassa ja sortseissa.
Tämmöst turhaa paskaa meidän sairaan hoito piirissä.
Olet paskasi ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa joo. Havaintojeni mukaan nainen ei pysty edes samaan aikaan ajamaan autoa ja havannoimaan ympäristö. Risteyksistä ajetaan yli niin ettei edes vilkaista oikealle ja toivotaan että muut västää kun itse ei ehditä noudattaa säänötjä koska se autolla ajo itsessään vie jo koko kapasiteetin.
Menee nyt vähän aiheesta ohi, mutta en malta olla huomauttamatta että juurihan oli uutinen jonka mukaan nuoret miehet aiheuttavat valtaosan liikenneonnettomuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkekaapissa ei saa olla särkylääkkeitä, ettei niitä väärinkäytetä. Laastareita vaan.
Voi jösses! En tiiä, onko yleinen sääntö valtiolla, mutta päänsäryn iskiessä, tämä sääntö vaan lisäsi särkyä!!
Olisi sitten parempi, kun ei olisi koko kaappia.
Meiltä apteekki kyseli että onhan särkylääkkeet lukon takana ja saa vain pyydettäessä kun haimme täydennystä lääkekaapiin. Että kukaan ei ota vahingossa övereitä Buranaa
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kauppaketjussa, johon on tullut viimeisen vuoden aikana seuraavat säännöt:
Jos työntekijä löytää kaupan lattialta rahaa, hän ei saa pitää sitä itse, vaan se pitää erikseen tilittää firmalle. (Työntekijälle suoraan osoitetut rahat taas saa pitää entiseen tapaan.) Kyseessä on siis satunnaiset kolikot ja suurin summa, jonka olen itse löytänyt kaupasta, on ollut viisi euroa. Eli kyse ei ole mistään suurista summista vaan yleensä muutamista senteistä. (Eikä myöskään lompakon löytämisestä, lompakot otetaan aina talteen ja odotetaan, että niitä tullaan kyselemään.)
Pidän sääntöä ihan naurettavana jo senkin vuoksi, että noita kolikoita löytyy vielä suhteellisen harvoin ja summat ovat vähäarvoisia.
Toinen sääntö on, että myymälät eivät saa enää hyödyntää itse kauppaan tuotuja lidlin pulloja. Moni myymälä on järjestänyt työntekijöilleen pikkujoulut tai virkistyspäivän, kun lidlin pulloja on viety lidliin ja saatu niistä rahat. Tai joku työntekijä on voinut halutessaan ottaa niitä mukaansa.
Mielestäni se, että myymälät eivät saa enää lidlin pulloista pesämunaa järjestää virkistystä työntekijöille (kun sellaista ei muuten ketjun puolelta tarjota ollenkaan vaan se on täysin myymäläpäällikön aktiivisuuden varassa), on riistoa, koska ei pienipalkkaisille kaupan työntekijöille ole koskaan mitään kiitosta tarjolla. Jos siis myymäläpäällikkö on voinut järjestää virkistystä ja saada vähän rahoituspohjaa siihen, on ikävää, että firma vie tämän mahdollisuuden pois. Kuten tuo hr aiemmin tuolla sanoi, tähän sääntöön varmasti liittyy jotain riitelyä tms., miksi tämä on tullut voimaan. Mutta sääntö on ikävä, koska myymälöitä on satoja ja on siis ikävää, että "rangaistuksen" saavat sellaiset myymälät, jotka eivät ole millään tavalla toimineet väärin koko asiassa.
Luultavasti myymäläpäällikkö on tuhrannut työaikaa tähän ja ei ole kutsunut kaikkia pikkujouluihin vaan nää on ollu pienen lähipiirin bileet
Meillä tupakoivat saavat käydä tupakkatauolla, mutta ei ole ok, jos ei-tupakoivat lähtevät seuraksi pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekaapissa ei saa olla särkylääkkeitä, ettei niitä väärinkäytetä. Laastareita vaan.
Voi jösses! En tiiä, onko yleinen sääntö valtiolla, mutta päänsäryn iskiessä, tämä sääntö vaan lisäsi särkyä!!
Olisi sitten parempi, kun ei olisi koko kaappia.Meiltä apteekki kyseli että onhan särkylääkkeet lukon takana ja saa vain pyydettäessä kun haimme täydennystä lääkekaapiin. Että kukaan ei ota vahingossa övereitä Buranaa
Ohi aiheen, mutta itseäni ärsyttää tuollaiset asiattomat kysymykset suunnattomasti. Apteekeissa on tosiaan otettu tuollainen ylihuolehtiva ote asioihin. Olin itse lääkeruiskua ostamassa, ja farmaseutti tai mikä ikinä olikaan, kyseli, että mihin tarkoitukseen. Siis kun pyysin näyttämään, mitä eri kokoja on. Lääkeruiskutkin on nykyään piilossa, koska hui, niilläkin voi vissiin rahanpesurikoksen tai terrori-iskun suorittaa. Sanoin vain, että valitsen sopivan, kun näytät mitä kokoja on.
No nuuskaruiskuksihan sen ostin, mutta se asia ei apteekin tädille kuulu millään tavalla. Toinen käyttötarkoitus, jota ei viitsi apteekissa huudella, on muumimukimenetelmään liittyvä, siinäkin on hyvä ruuttaa käyttää.
No sitten piti ostaa irtotupakkaa kaupasta dänkin sekaan. Eikös vain sekin ollut vaikeaa, kun olisi pitänyt itse tietää merkki. Mistä minä tiedän, minkä merkkisiä irtotupakoita kaupoissa myydään? Aloin sitten luettelemaan kaikenlaisia mieleen juolahtavia nimiä, kunnes satuin sanomaan taikasanan, ja tupakat irtosi.
Taidan siirtyä kokonaan laittomiin päihteisiin, kun laillisten hankkiminen on jo vaikeampaa kuin laittomien.
Töissä isossa kaupassa kassaosastolla:
Vessaan ei saa mennä ilmoittamatta neuvontaan, sillä heidän tulee kokoajan tietää missä kaikki ovat. Tämä vaikka vessa on aivan vieressä ja sanoisi vieruskaverille, että menee vessaan.
Kassalla ei saa juoda vettä koska se ei ole kivan näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin tuohon neulomisjuttuun, että ymmärrän säännön oikein hyvin, koska neulominen on vähän kuin autoilemista puhelin korvalla: luulee olevansa täysissä sielun voimissa, mutta oikeasti kaikenlaista jää kuulematta, näkemättä ja ajattelematta.
Radion kuuntelemisen kieltäminen lähtee usein siitä, että radiokanavat tuottavat niin uskomatonta roskapuhetta ja roskamusiikkia, että on parempi olla ilman. Minun pinnani kiristyy jo suuhygienistin käsittelyssä, kun huoneen nurkasta kaikuu kuvottava suomipoppi ja -räppi ja sitä pilkuttavat älyttömät mainokset. Radiollisessa lihapakkaamossa saattaisin joku päivä silpoa lihaveitselläni poppikoneen.
Typerin sääntö, jonka olen itse nähnyt, oli kielto pitää työpisteessä mitään henkilökohtaista, ei valokuvaa, ei stressilelua, ei vesipulloa. Kyseessä oli avokonttori, johon asiakkailla ei ollut pääsyä. Huonekasvikielto kävi järkeen, mutta muuten tuo tuntui vähän liioitellulta.
Hyvä tavaton, mikä määrä alapeukkuja! Eikä yhtään kommenttia?
Mikä tuossa nyt niin erimielisyyttä herättävää on?
a) mielipiteeni neulomisesta, joka vaikuttaa negatiivisesti havaintokykyyn
b) mielipiteeni suomipopista- ja räpistä, joka on kuvottavaa
c) se, että tiukka kielto pitää yhtään mitään henkilökohtaista työpisteessä, on mielestäni typerää
Kai nyt edes joku 288:sta miinustajasta viitsii kommentoida? Nyt nimittäin kiinnostaa. :)
Nro 1
Juu juu, tosi nokkelaa miinustella edelleen. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta, eikö?
Nro 1
Olisi sitten parempi, kun ei olisi koko kaappia.