Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
En saata ymmärtää tahi hyväksyä sääntöä, että vapaa-ajan somessa on pakko hyväksyä jokainen työtoveri kaveriksi/seuraajaksi/kontaktiksi. Ja kyllä, meille tuli pitkä viesti intraan, jossa kyseinen käytäntö on hyvänmaun mukaista toimintaa ja että kaikkien on oltava kaikkien kavereita. Mikäli ei hyväksy kaveripyyntöä, saattaa syyllistyä työpaikkakiusaamiseen.
Ymmärrän kyseisen säännön alakoulun pihaleikeissä, jotta kenellekään ei tule paha mieli. Mutta minähän en jumalauta hyväksy ainuttakaan kaveripyyntöä esimieheltäni, naapuriosaston pervolta Matilta tai HR:n kitisijä-Anjalta, joka haukkuu kaikki kollegansa joka tapauksessa kahvitauolla.
Sanomattakin selvää, että facea en tästä syystä käytä.
Näissä tapauksissa tehdään työprofiili eli on erikseen se face niitä työkontakteja varten. Joo joo, facen säännöt sanovat ettei saisi olla, mutta ei siitä jää kiinni.
Kaupassa ei ollut muovipussille pikakoodia ja oli kiellettyä ottaa ja taitella kassalle yksi muovipussi josta sen viivakoodin voi tarvittaessa lukea. Toisin sanoen aina ja varsin usein kun asiakas ilmoittaa ottavasa x määrän muovipusseja ja menee pakkaamaan, niin "Sori, tarviin siitä sen koodin!"
Vierailija kirjoitti:
Ei saanut pitää sandaaleita, jotka "napsuu" kävellessä (eli semmoisia "flip flop" -sandaaleita). Kyseessä itsenäisesti tehtävä siivoustyö, jossa ei joutunut kohtaamaan asiakkaita tai ylipäätään ketään, joka sen "napsutuksen" olisi kuullut. :D
Työturvallisuus asia siivousalalla. Siivousalalla muutenkin tulisi käyttää lähes joka aineen kanssa käsineitä, vähän sama asia.
Tää ei nyt liity työpaikan sääntöihin, mutta koulun sääntöihin. Olen aina ihmetellyt todella paljon, et miksi ihmeessä yläasteella ei saa pitää pipoa päässä tunnilla. Kenen oppimista se ihan oikeasti häiritsee yhtään millään tapaa? Ihan vaan periaate, että pipoa ei saa pitää, ja sit ei kukaan opettaja koskaan pystynyt sen tarkemmin perustelemaan että miksi. Aivan täysin turha sääntö, josta sitten tuli luokan kovispoikien ja opettajien keskuudessa elämääkin suurempi ongelma :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radio kielto voie perustua myös siihen, että julkisella paikalla (siis työpaikallakin) pitää maksaa teostomaksu jos radio on päällä.
Teostomaksuja ei tarvi maksaa työpakalla, jos siellä ei ole asiakkaita.
Riittävän suurella työpaikalla omalle henkilökunnalle soitettava taustamusiikki (esim. radio) on lain mukaan korvausten piirissä
http://www.gramex.fi/fi/oikopolut/usein_kysyttya/mista_maksetaan__ja_mi…
Sitähän tuolla eivät tosin kerro, että mikä on se riittävän suuri työpaikka.
Neulomisessa ei tartte ajatella mitään, jos tekee sellaista, mihin on rutiinia. Itse neuloin tunneilla opiskeluaikana ja juuri niistä aineista sain parhaat arvosanat, minkä aineiden tunneilla neuloin - jotkut opettajat eivät tykänneet (amk). Kyllä se helpottaa keskittymistä. Jos en tee mitään, ajatukset ovat ihan muissa maailmoissa. Eikä bambupuikot kilise, tai edes tipu. Mutta en minä töihin kehtaa silti viedä, tai mihinkään konsertteihin yms.
Meillä on työaika aina 8-16. Työn luonne ei vaadi tiukkaa työaikaa. Ehdotin pomolle, että voisinko tulla aamulla aikaisemmin, kun herään kuitenkin, niin vastaus oli, ettei hän jaksa herätä niin aikaisin. Ei ole mitään syytä, että kaikki olisivat samaan aikaan kun asiakaspaveluakin on tosi vähän ja päivällä ollaan kuitenkin pitkiä aikoja tai kokonaisia päiviä ilman esimiestä, kun on työreissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Neulomisessa ei tartte ajatella mitään, jos tekee sellaista, mihin on rutiinia. Itse neuloin tunneilla opiskeluaikana ja juuri niistä aineista sain parhaat arvosanat, minkä aineiden tunneilla neuloin - jotkut opettajat eivät tykänneet (amk). Kyllä se helpottaa keskittymistä. Jos en tee mitään, ajatukset ovat ihan muissa maailmoissa. Eikä bambupuikot kilise, tai edes tipu. Mutta en minä töihin kehtaa silti viedä, tai mihinkään konsertteihin yms.
Meillä on työaika aina 8-16. Työn luonne ei vaadi tiukkaa työaikaa. Ehdotin pomolle, että voisinko tulla aamulla aikaisemmin, kun herään kuitenkin, niin vastaus oli, ettei hän jaksa herätä niin aikaisin. Ei ole mitään syytä, että kaikki olisivat samaan aikaan kun asiakaspaveluakin on tosi vähän ja päivällä ollaan kuitenkin pitkiä aikoja tai kokonaisia päiviä ilman esimiestä, kun on työreissuilla.
Niin ja mulla on siis avaimet ja teen suht. itsenäistä työtä, missä tulos on näkyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
joopa joo. Havaintojeni mukaan nainen ei pysty edes samaan aikaan ajamaan autoa ja havannoimaan ympäristö. Risteyksistä ajetaan yli niin ettei edes vilkaista oikealle ja toivotaan että muut västää kun itse ei ehditä noudattaa säänötjä koska se autolla ajo itsessään vie jo koko kapasiteetin.
Lueppa vaan niitä kolarotilastoja. Ihan suhteutettuna mies ja naisautoilijoiden lukumääräänkin tilastot todistaa ihan yksiselitteisesti että miehet ei osaa tehdä edes yhtä asiaa kerrallaan oikein eli ajaa autoa.
Miehet kaahaa ja ajaa kurvista katolleen, suuri osa vielä kännissä.
Naiset kolaroivat parkkipaikoilla koska eivät hahmota tai havannoi ympäristöä.
Tehtaassa, henkilökunnan karkinmyyntipisteessä ei saa olla purkkaa myynnissä, koska työntekijät liimaavat niitä syötyjä purukumeja työkoneisiin.
Itse tuomiaan saa kyllä syödä ja 20 vuoden aikana en ole yhtään purukumia koneissa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää omia etukortteja työmatkoilla ostaessaan omaan autoonsa bensaa tai yöpyessä hotellissa, ettei tule veroseuraamuksia. Vittuakos se työnantajaa kiinnostaa jos jollekkin tulee veroseuraamuksia?!? Tuolla perustellahan voisi kietää palkankorotuksetkin koska siitä menee lisää veroa. En noudata, asia ei yksinkertaisesti kuulu työnantajalle, niin pitkään kun se ei vaikuta hänen toimintaansa mitenkään.
Kyllä ne seuraamukset alkavat työnantajan puolelta jos tulee verotarkastus. Työnantaja ei ole huolehtinut ennakon perinnästä eikä eläke- ja sosiaaliturvamaksuista kortilla ansaittujen senttien osalta. Nillitä verottajalle, älä työnantajalle.
Höpö höpö. Työnantaja ei ole missään vastuussa kolmannen osapuolen maksamista eduists kuten s-boonuksista. Tynantajalle niistä ei voi koskaan olla mitään harmia. Ainoa voidi olla se että valitaan kalliimpi hotelli siksi että siitä saa paremman boonuksrn tms. mutta se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt liity työpaikan sääntöihin, mutta koulun sääntöihin. Olen aina ihmetellyt todella paljon, et miksi ihmeessä yläasteella ei saa pitää pipoa päässä tunnilla. Kenen oppimista se ihan oikeasti häiritsee yhtään millään tapaa? Ihan vaan periaate, että pipoa ei saa pitää, ja sit ei kukaan opettaja koskaan pystynyt sen tarkemmin perustelemaan että miksi. Aivan täysin turha sääntö, josta sitten tuli luokan kovispoikien ja opettajien keskuudessa elämääkin suurempi ongelma :D
Liittyy vanhaan tapakulttuuriin, että miespuoliset ottavat päähineen pois sisällä. On kohteliaisuusjuttu.
Ja arvokkaammassa tilaisuudessa se olisi minusta selvästi epäkunnioittavaa jättää päähine päähän (häät, hautajaiset, juhlat). Mutta kun nykyään on paljon epämuodollisia tilanteita, joissa en itsekään ajattele, että päähineen pitäminen sisällä olisi jotenkin moukkamaista, on tuo opetustunti varmasti tilanne, jossa ollaan siinä rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin pomolle, että voisinko tulla aamulla aikaisemmin, kun herään kuitenkin, niin vastaus oli, ettei hän jaksa herätä niin aikaisin. Ei ole mitään syytä, että kaikki olisivat samaan aikaan kun asiakaspaveluakin on tosi vähän ja päivällä ollaan kuitenkin pitkiä aikoja tai kokonaisia päiviä ilman esimiestä, kun on työreissuilla.
Oi, on vähän samanlainen kokemus. Pomollamme ei ollut kompetenssia meidän suorittaman työn suhteen eikä hän oikeastaan edes ymmärtänyt mitä ja miten työpäivämme vietimme. Käytännössä pyöritimme toimistoa ilman häntäkin ja niin tapahtui hänen ollessaan poissa lomalla tai työmatkalla. Siitä huolimatta hänellä oli kamala tarve kontrolloida meidän työaikojamme, koska eihän sitä koskaan tiedä mitä saattaisimme keksiä jos hän ei olekaan kyttäämässä koko ajan. Esimerkiksi lomien jako ja suunnittelu oli aina karsea farssi. Olimme työryhmän kesken sopineet erittäin sopuisasti tulevan kesän lomat ja osasimme vuosien kokemuksella pitää huolen, että töissä on juuri sopiva miehitys koko kesän ajan. Eihän se tietenkään tälle tahvolle kelvannut, vaan jokaisen piti keskustella loma-aikeistaan hänen kanssaan. Lopputulos oli toki sama minkä kuukautta aiemmin ehdotimme eli se periaate. Amatöörit esimiehet on niin säälittäviä :)
Työaikajoustot puuttuvat sellaisilta työpaikoilta, missä on jotain vialla. Olen oppinut välttelemään niitä ja jos olen kyseisen työpaikan siitä huolimatta halunnut, niin olen opetellut esittämään tyhmempää kuin olenkaan. Toimii, mutta se syö voimia.
Mulla oli tapana koulussa piirrellä vihkoon tunnilla. Se auttoi keskittymään. Jos istuin pelkästään paikallaan ja tuijotin opettajaa/luennoitsijaa, aloin tarkkailla hänen ilmeitään, vaatteitaan, käsialaa, nenään leijailee kahvin tuoksu, alan miettimään kahvia, mietin että pitäis muistaa ostaa kahvia kotimatkalla, sitten mietin mitä muuta pitäis ostaa, sit tulee mieleen et haluis kokeilla jotain uutta ruokaa, olis varmaa hyvä kavereiden kanssa kokata ku nähää viikonloppuna, moneltakohan meidän piti nähdä jne.
Sama pätee siis varmaan neulomiseen. Harva ihminen enää nykypäivänä pystyy keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, niin täytyy käsillä tehdä jotain, että ajatukset pysyy kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)
Niinpä. Meillä proffatkin neuloo kokouksissa. On helmpompi keskittyä kun on käsillä jotain monotonista tekemistä. Tietenkin se pitää tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä.
Onpas täällä ajastaan jäljessä olevaa porukkaa: Nykytiedon mukaan ihmiset oppivat hyvin ero tavoin. Vain pieni osa oppii sillä, että istuu hiljaa paikoillaan ja tuijottaa puhujaa. Suurimman osan keskittymistä parantaa se, että samanaikaisesti neuloo, piirtelee vihkon reunaan tai nyplää sormillaan jotain. Tietystikään nämä toiminnot eivät saa häiritä muita läsnäolijoita, mutta neulominen on osoitus siitä, että tiedän itse, mikä asia auttaa minua keskittymään asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radio kielto voie perustua myös siihen, että julkisella paikalla (siis työpaikallakin) pitää maksaa teostomaksu jos radio on päällä.
Teostomaksuja ei tarvi maksaa työpakalla, jos siellä ei ole asiakkaita.
Riittävän suurella työpaikalla omalle henkilökunnalle soitettava taustamusiikki (esim. radio) on lain mukaan korvausten piirissä
http://www.gramex.fi/fi/oikopolut/usein_kysyttya/mista_maksetaan__ja_mi…
Sitähän tuolla eivät tosin kerro, että mikä on se riittävän suuri työpaikka.
Tuossa linkissä ei missään väitetä että pelkästään työtekijöille kuuluvasra musiikista pitäisi maksaa mitään. Kaikki koskee asiakkaita, ylesöä tms
tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)
Niinpä. Meillä proffatkin neuloo kokouksissa. On helmpompi keskittyä kun on käsillä jotain monotonista tekemistä. Tietenkin se pitää tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä.
Onpas täällä ajastaan jäljessä olevaa porukkaa: Nykytiedon mukaan ihmiset oppivat hyvin ero tavoin. Vain pieni osa oppii sillä, että istuu hiljaa paikoillaan ja tuijottaa puhujaa. Suurimman osan keskittymistä parantaa se, että samanaikaisesti neuloo, piirtelee vihkon reunaan tai nyplää sormillaan jotain. Tietystikään nämä toiminnot eivät saa häiritä muita läsnäolijoita, mutta neulominen on osoitus siitä, että tiedän itse, mikä asia auttaa minua keskittymään asiaan.
Joo joo :) Klassinen luentotilanne. Luennoitsia sanoo kesken luennon että keskitytään hetkeksi seuraamaan neljännen rivin piirtelijän työskentelyä. 10 sekunnin päästä piirtelijä havahtuu siihen että on hiljaista ja kaikki tuijottaa häntä eikä hänellä ole mitään käryä että mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Itse asiassa joidenkin on helpompi keskittyä kuuntelemaan kun saa samalla näprätä käsillään. Oliko se nyt kinesteettiset ihmiset. Olen yllättynyt miten moni ei sitä näköjään vielä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen mieluummin Radio Novaa kuin Radio Kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä neulon aina luentojen aikana. Tai piirtelen paperin reunoihin. Jos vain istun ja kuuntelen, ajatus karkaa alta aikayksikön ja havahdun yhtäkkiä siihen, että viimeiset 20 minuuttia puheesta on mennyt minulta täysin ohitse. Neulominen ja piirtely nimenomaan auttavat pitämään mielen kiinni siinä tilanteessa ja ympäröivässä maailmassa.
Ei taida työnantaja tuntea lakipuolta. Tuon pitäisi lukea jossain työehtosopimuksessa, jotta se velvoittaisi. Sinuna ottaisin yhteyttä liiton lakimieheen ja kysyt mihin tuo perustuu. Siinähän tulee jo kaikki työntekijän tietosuoja kysymyksetkin kyseeseen. Some on kuitenkin tietojen luovuttamista facebookille .
Eri asia jos sinulle luodasn työnantajan toimesta työprofiili, mutta ainakaan omaa ei tarvitse käyttää.
Kaikkea ei kannata uskoa, mitä sanotaan.