Typerät säännöt työpaikoilla
Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta, jossa ei saanut neuloa kokouksissa, koska ei vaan saa, että mihin typeriin sääntöihin sinä olet törmännyt työpaikoilla.
Itse olin opiskeluaikana töissä kaupassa lihatiskillä. Ko. kaupassa oli lihanpakkaushuone, jossa siis pakattiin lihaa myyntiin. Työ oli uskomattoman tylsää, mutta tilassa ei saanut kunnella radiota, koska se olisi härinnyt työtekoa. Kaupassa oli kyllä muutenkin sellainen mentalitetti, että töissä ei saa olla kivaa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)
Voi olla, että opettajasi olisi ollut toista mieltä, jos koko luentosalillinen opiskelijoita olisi seuraavan kerran tullut kutimen kanssa luennnolle.
Olen töissä kauppaketjussa, johon on tullut viimeisen vuoden aikana seuraavat säännöt:
Jos työntekijä löytää kaupan lattialta rahaa, hän ei saa pitää sitä itse, vaan se pitää erikseen tilittää firmalle. (Työntekijälle suoraan osoitetut rahat taas saa pitää entiseen tapaan.) Kyseessä on siis satunnaiset kolikot ja suurin summa, jonka olen itse löytänyt kaupasta, on ollut viisi euroa. Eli kyse ei ole mistään suurista summista vaan yleensä muutamista senteistä. (Eikä myöskään lompakon löytämisestä, lompakot otetaan aina talteen ja odotetaan, että niitä tullaan kyselemään.)
Pidän sääntöä ihan naurettavana jo senkin vuoksi, että noita kolikoita löytyy vielä suhteellisen harvoin ja summat ovat vähäarvoisia.
Toinen sääntö on, että myymälät eivät saa enää hyödyntää itse kauppaan tuotuja lidlin pulloja. Moni myymälä on järjestänyt työntekijöilleen pikkujoulut tai virkistyspäivän, kun lidlin pulloja on viety lidliin ja saatu niistä rahat. Tai joku työntekijä on voinut halutessaan ottaa niitä mukaansa.
Mielestäni se, että myymälät eivät saa enää lidlin pulloista pesämunaa järjestää virkistystä työntekijöille (kun sellaista ei muuten ketjun puolelta tarjota ollenkaan vaan se on täysin myymäläpäällikön aktiivisuuden varassa), on riistoa, koska ei pienipalkkaisille kaupan työntekijöille ole koskaan mitään kiitosta tarjolla. Jos siis myymäläpäällikkö on voinut järjestää virkistystä ja saada vähän rahoituspohjaa siihen, on ikävää, että firma vie tämän mahdollisuuden pois. Kuten tuo hr aiemmin tuolla sanoi, tähän sääntöön varmasti liittyy jotain riitelyä tms., miksi tämä on tullut voimaan. Mutta sääntö on ikävä, koska myymälöitä on satoja ja on siis ikävää, että "rangaistuksen" saavat sellaiset myymälät, jotka eivät ole millään tavalla toimineet väärin koko asiassa.
Meidän työpaikalla on mahdotonta siirtyä liukuvaan työaikaan, vaikka se olisi kaikille työntekijöille kätevintä. Tämä johtuu siitä, että hr ei osaa käyttää työajanseurantajärjestelmää sen vertaa, että ohjelmoisi siihen sen liukuvan työajan. Tämä on siis täysi totuus. Asiasta vastaava johtaja sanoi, että hän ei osaa käyttää systeemiä, joten joutuisi itse naputtamaan normaalista työajasta poikkeavat tulo- ja lähtöajat systeemiin. Tuollainen epäpätevyys todella rohkaisee ja valaa uskoa kyseisen lafkan muun esimiestyön laatuun.
Se että töissä ei saa olla edes väritöntä kynsilakkaa. Olen siis kahvilassa töissä ja elintarvikkeisiin kosketaan ainoastaan hanskat kädessä.
Joo tiedän että kynsilakka on epähygieenistä kun sinne mikroskooppisen pieniin uurteisiin voi pesiytyä bakteereita. Mun kynnet on niin uurteiset muutenkin, että lakka luultavasti vähentäisi bakteerien määrää. Senkin ymmärrän että värilliset ja hileiset lakat ei asiakaspalveluun sovi.
Ollaan sitten rumilla, liuskottuneilla kynsillä, kun se on niin hygieenistä ja siistiä! 😆
Vierailija kirjoitti:
Destialla ( tielaitos ) ei saa tupakoimaton lukea kirjaa tupakoivien vieressä, tupakkatauolla.
Pitää tupakoida tai olla vaan.
Ei voi olla totta! Onhan tää vitsi, onhan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saanut pitää sandaaleita, jotka "napsuu" kävellessä (eli semmoisia "flip flop" -sandaaleita). Kyseessä itsenäisesti tehtävä siivoustyö, jossa ei joutunut kohtaamaan asiakkaita tai ylipäätään ketään, joka sen "napsutuksen" olisi kuullut. :D
Luulisi, että tämä olisi työntekijälle parempi, koska tuollaiset on huonot ja epäterveelliset jalalle käytettynä 8 tuntia päivässä.
On siis samat haitat kuin mitä on kirjoitettu crocseista, eivät tue kantapäätä riittävästä, varpaat menevät kippuralle ja voi aiheuttaa jännetulehduksen tai muita haittoja.[/quote
Enpä tiedä nykykäytäntöä, mutta ennen saattoi jäädä ilman korvausta, jos työtapaturmaan vaikuttivat kengät, jotka eivät pysy jalassa, kuten kantahihnattomat. Kiellettyjä kenkiä käyttänyt sai lisäksi varoituksen!
Edellisessä työpaikassa ei saanut vaihtaa aamu- ja iltavuoroja päittäin työkaverin kanssa ellei suurin perustein anonut siihen lupaa herra isopomolta. Työvuorojen vaihto päittäin ei vaikuttanut töihin millään tavalla eikä bossi edes ollut ikinä itse paikalla. Oli vaan pakko pitää narut käsissään edes jollain tavalla.
Ei varsinaisesti ole sääntö, mutta meillä on ruokatauko 30 min ja taukotilaan siirtyminen vie vähintään 10 min (iso hallikokonaisuus). Kun otetaan siirtymät pois puolesta tunnista, niin ei sitä ruokailuaikaa paljon jää, ja ruokatauko on minuutilleen tarkka. Sekunninkin jos menee yli, niin valitusta saa niskaansa. Muita taukotiloja ei ole ja taukotila on siis meillä ainoa mahdollisuus päästä paikkaan, jossa ei ole asiakkaita.
On moneen kertaan ehdotettu toisen taukotilan kyhäämistä, mutta ei... Nyt jotkut työntekijät ratkaisevat ongelman niin, että eväät on mukana työpisteellä ja niitä mennään syömään lähimpään vessaan.
15 min kahvitauotkin meillä olisi, mutta ne on käytännössä vain jaloittelutaukoja asiakkaiden keskellä tai vessareissuja.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Lässyn lässyn. Yksinkertainen harrastus, yksinkertaiselle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä neulomista kahdesta syystä: eivät ymmärrä että naiset voivat tehdä kahta tai useampaa asiaa samaan aikaan ja toiseksi eivät tiedä, kuinka "yksinkertaista" työtä neulominen voi olla eikä se vaadi aina keskittymistä juuri siihen neuleeseen vaan kokousasiaan. Sama juttu kouluissa ja luennoille, opettaja piti neulomista henkilökohtaisena loukkauksena.
Se on se pirun kilinä ja kolina, mikä niistä puikoista lähtee, todella ärsyttävä jä häirisevä ääni.
Työnantajan puolelta annetuista säännöistä en muista kuin sen, että yhdellä työpaikalla ei saanut käydä päivä aikana ulkona ellei tupakoinut. Happihyppelyt oli siis kielletty ja ulkona oleilu ilman tupakointia pelkkää lorvimista. Rikoin tätä sääntöä jatkuvasti, ei tullut seurauksia.
Oma lukunsa on sitten työkavereiden omat oikut, joita piti kaikkien noudattaa. Yksi kielsi energiajuomat, kun ei sietänyt hajua, toinen valkosipulin. Ja sitten se jokakesäinen sota tuulettimista ja ilmastoinnista, aaargh.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan puolelta annetuista säännöistä en muista kuin sen, että yhdellä työpaikalla ei saanut käydä päivä aikana ulkona ellei tupakoinut. Happihyppelyt oli siis kielletty ja ulkona oleilu ilman tupakointia pelkkää lorvimista. Rikoin tätä sääntöä jatkuvasti, ei tullut seurauksia.
Oma lukunsa on sitten työkavereiden omat oikut, joita piti kaikkien noudattaa. Yksi kielsi energiajuomat, kun ei sietänyt hajua, toinen valkosipulin. Ja sitten se jokakesäinen sota tuulettimista ja ilmastoinnista, aaargh.
Minä sain varoituksen kun poikkesin lähikaupassa ostamassa evästä kun olin pyörty ja aikaa oli mennyt ehkä 5 min. tupakoijat sen sijaan saavat mennä tupakalle miten haluavat kesken päivän.
Että sellanen työpaikka.
Se että on sääntöjä ei tarkoita sitä että järjenkäyttö on sallittua.
Kaikilla ihmisillä ei kupolissa leikkaa, ei sitten millään. Joku kuvittelee että toista voi kytkyttää kuin räsynukkea ja sitten pyöritellään silmiä.
En ole koskaan kuullut että tupakoiville annetaan varoituksia vaan ne saa mennä tupakalle kertomatta että minä kuulkaa menen nyt tupakalle. ja sen sijaan jos menet ostamaan evästä niin pitäisi kysyä lupa!
eiköhä tässä ole jokin pielessä että tupakkaan saa käytyää työaikaa mutta ei siihen että käy hankkimassa evästä jos huomaa että verensokeri laskee , jotta jaksaa loppupäivän.
Yllättävän usein nämä kyseenalaiset työpaikan säännöt ovat vain onnettoman huonon johtamistyylin tulosta.
Muistuipa mieleen vuosien takaisin työpaikka eräässä pääkaupunkiseudulla vaikuttavassa asuntosäätiössä. Eväitä ei saanut syödä työtilan lähellä olevassa keittiössä, vaan lounas piti syödä ison talon toisessa päässä yläkerran saunan oleskelutilassa. Matka sinne ja takaisin lohkaisi kohtuuttoman osan ruokatauosta.
No leikkaussalissa ei saa polttaa tai juoda. Tylsää.
Pomo marisee, jos tulee duuniin napapaidassa ja sortseissa.
Tämmöst turhaa paskaa meidän sairaan hoito piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä neuloin joskus luennolla, niin opettaja alkoi selittää jostain tutkimuksesta, jonka mukaan neulominen tai vastaava käsillä tekeminen auttaa keskittymään. :)
Niinpä. Meillä proffatkin neuloo kokouksissa. On helmpompi keskittyä kun on käsillä jotain monotonista tekemistä. Tietenkin se pitää tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Meillä proffatkin neuloo kokouksissa. On helmpompi keskittyä kun on käsillä jotain monotonista tekemistä. Tietenkin se pitää tehdä hiljaa ja muita häiritsemättä.
Mä taas olen aina piirrellyt opetustunneilla ja luennoilla. Auttaa keskittymään kuuntelemaan. Neulominen on varmasti samanlaista, ellei siinä tule jotain sellaista, johon pitää tarkemmin keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Me kiellettiin töissä sormukset, korvikset yms. Korut
Tästä nousi kauhea haloo ja muutama mamma ei suostunut sormuksia pois ottamaan.
Jouduin sanomaan että sitten loppuu työt ja että sääntö ei ole minun keksimäni ja koska asiasta on tullut kaksi huomautusta niin siksi täyskielto.
Tämä ei ole turha. Telkkarin kokkiohjelmassa kerran eräs kokki teki ruokaa sormukset kädessä ja ilman hanskoja. Kädet siis täysin jossain taikinassa sormuksineen. Sormuksien alla vilisee bakteereita.
En saata ymmärtää tahi hyväksyä sääntöä, että vapaa-ajan somessa on pakko hyväksyä jokainen työtoveri kaveriksi/seuraajaksi/kontaktiksi. Ja kyllä, meille tuli pitkä viesti intraan, jossa kyseinen käytäntö on hyvänmaun mukaista toimintaa ja että kaikkien on oltava kaikkien kavereita. Mikäli ei hyväksy kaveripyyntöä, saattaa syyllistyä työpaikkakiusaamiseen.
Ymmärrän kyseisen säännön alakoulun pihaleikeissä, jotta kenellekään ei tule paha mieli. Mutta minähän en jumalauta hyväksy ainuttakaan kaveripyyntöä esimieheltäni, naapuriosaston pervolta Matilta tai HR:n kitisijä-Anjalta, joka haukkuu kaikki kollegansa joka tapauksessa kahvitauolla.
Sanomattakin selvää, että facea en tästä syystä käytä.
Luulisi, että tämä olisi työntekijälle parempi, koska tuollaiset on huonot ja epäterveelliset jalalle käytettynä 8 tuntia päivässä.
On siis samat haitat kuin mitä on kirjoitettu crocseista, eivät tue kantapäätä riittävästä, varpaat menevät kippuralle ja voi aiheuttaa jännetulehduksen tai muita haittoja.