RIITAA ELAREISTA&TAPAAMISSOPPARISTA
Hei.
Miten teillä on päästy sopuun elari ja tapaamisasioista? Meillä miehen ex vaatii KOKOAJAN lisää elareita, sopimus on vielä reilun vuoden voimassa, mutta taas ex vaatii tarkastusta. Tähän asti ei ole elaria korotettu, on katsottu ettei maksukykyä ole etällä enempään.
Samaan aikaan ex vaatii ottamaan lapsia enempi.
Tottakai kukin kantaa vastuunsa jälkeläisistään, mutta tässä mennään niin yli kohtuuksien.
Miten tälläinen kiusankappale saadaan kuriin? Maksamalla se, mitä pyytää ja tekemään niin kuin hän määrää vai mitä? Erosta on jo muutama vuosi.
Kommentit (46)
Ollaan syötetty ja sen mukaan mieheni maksaa enemmän kuin tarvisi. No, nyt kun äiti rupeaa tekemään lyhyempää pvää, niin hänen tulonsa tippuvat. Eli tarvitaan uudet luvut.
Hän on ilmoittanut paljonko syksyllä tulot tulee tippumaan, mutta on myös ilmoittanut tulevan koululaisen olevan syksyllä hoidossa yli 4h joka pv, sen mukaan hoitomaksu kuluina. Samoin hoitomaksu nuoremmasta pysyisi hänen laskelmissaan samana, vaikka hänen tulonsa siis tippuisivat. Eli äiskä alkaa tekemään 30h vkoa ja lapset olisivat enempi hoidossa kuin nyt hoh hoi...
Vierailija kirjoitti:
No, sitten taas nämä exän lapset, he eivät harrasta mitään. Ja heillä on käytettyjä vaatteita, tutuilta saadut pyörät jne. Äiti on sanonut liikuntavarusteista, jos ei isä osta eskariin suksia ja luistimia, niin sitten niitä ei ole lapsella ollenkaan. Ollaan tähän asti ostettu tälläisiä vapaa-ehtoisesti elarin lisäksi.
Kuulostaa tutulle. Meillä mies maksaa elarit tunnollisesti (600€/kk) ja lasten äiti on työssä, josta jää käteen n. 2500€/kk eli n. 500€/kk enemmän kuin isällä.
Tästä huolimatta exä on mm. laittanut pojan ilman takkia kouluun talvella "pyydä isältäsi talvitakki, minulla ei ole varaa ostaa". Samoin puhelimia eivät saisi (kaksi teiniä) ellei isä hommaisi ja maksaisi laskuja. Sama homma polkupyörissä. Tytär meni töihin, että sai ostettua itselleen edes alusvaatteita ja terveyssiteitä. Äiti ei suostunut ostamaan ja tyttö tiesi miten tiukilla isä on, joten ei kehdannut tältäkään pyytää. Onneksi tuli sentään ilmi. Tytölle ostettiin läppäri koulua varten, äiti omi sen itselleen ja hommasi uuden miesystävänsä kautta tilalle jonkun vanhan romun.
Sama meillä, kun ostettiin lapsille tabletit.
Ja aina kun ostan jotain ns. hienompaa vaatetta, ne jää äidille (yritetään jättää ne ns. meidän ostamat vaatteet tänne, mutta onhan se lapsille kurjaa... Ja ehkä alentavaakin, ei tälläinen suht terve aikuinen kehtaa sanoa, jätä nämä vaatteet meille, nää on meidän vaatteita. Joskus onnistuu sitten vaivihkaa tämä tehdä, mutta ei aina.
Lapsille opetettu pyytään meiltä, meillä on kuulemma enemmän rahaa...
Sama täällä. Kaikki uudet vaatteet hävisi äidin nurkkiin, ja lapset palautettiin vanhoissa rytkyissä. Kerta kerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain naisilla näyttää olevan tapana nyhtää kaikki, mikä irti lähtee... En pysty ymmärtämään. Lapsista ei todellisuudessa isoja kuluja aiheudu. Jos miettii, että minimissään elarit ovat 150€ ja hilut päälle, niin tämän kun tuplaa kahdella (jos laskee, että molemmat vanhemmat laittavat lapseen yhtä paljon) jää lapseen käytettäväksi yli 300€/kk. Kahden lapsen äitinä voisin vahvasti epäillä, ettei joka kuukausi lapseen näin paljon rahaa uppoa! Itselläni ei uppoa edes molempiin yhteensä. Jotkut naiset vain tuntuvat kokevan, että exän kuuluu maksaa kaikki lasten menot ja vielä hänenkin elämisensä kaupan päälle... Mielestäni kohtuutonta, varsinkin tilanteissa, joissa etä tapaa lapsiaan usein.
Jaa, riippuu lapsesta. Meidän 16 v poika muutti luokseni niin, ettei halua isäänsä edes nähdä. Isän mielestä 150 e olisi kohtuullinen elari.
Minä taas lasken pojan kk- menot: ruoka 300 e (juo 3 litraa/pv jo maitoa), harrastus 130 e, lukio 70 e, kuukausiraha 70 (?) e = liki 600 euroa kuussa ilman mitään vaatehankintoja, fillarin ostoa, passin uusimista, lintsillä käymistä...
Isä väittää, että minä olen kohtuuton...
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.
Meidän äiti tuumasi aikoinaan, että maito on liian kallista janojuomaksi, joten pojat ostakoot ja maksakoot itse muun maidon kuin lasillisen aterialla - oppivat juomaan vettä janoonsa.
Jos harrastus maksaa noin paljon, pitää kuukausirahan olla pienempi, se on koko tai, kaikkea ei voi saada: kun rahaa ei ole, sitä ei ole.
Ruokaankin näkyy menevän reippaasti, onko kovin fyysinen harrastus vai kallis maku?
Meneekö lukioon joka kuukausi noin paljon, vai jaoitko summan? Ainakin välipalat pitäisi tuoda kotoa.
En sano että teillä, mutta joillakin nuorilla on kovin epärealistinen käsitys elämästä ja siitä mitä kaikki maksaa, joten olisiko aika tutustuttaa nuoret perheen raha-asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain naisilla näyttää olevan tapana nyhtää kaikki, mikä irti lähtee... En pysty ymmärtämään. Lapsista ei todellisuudessa isoja kuluja aiheudu. Jos miettii, että minimissään elarit ovat 150€ ja hilut päälle, niin tämän kun tuplaa kahdella (jos laskee, että molemmat vanhemmat laittavat lapseen yhtä paljon) jää lapseen käytettäväksi yli 300€/kk. Kahden lapsen äitinä voisin vahvasti epäillä, ettei joka kuukausi lapseen näin paljon rahaa uppoa! Itselläni ei uppoa edes molempiin yhteensä. Jotkut naiset vain tuntuvat kokevan, että exän kuuluu maksaa kaikki lasten menot ja vielä hänenkin elämisensä kaupan päälle... Mielestäni kohtuutonta, varsinkin tilanteissa, joissa etä tapaa lapsiaan usein.
Jaa, riippuu lapsesta. Meidän 16 v poika muutti luokseni niin, ettei halua isäänsä edes nähdä. Isän mielestä 150 e olisi kohtuullinen elari.
Minä taas lasken pojan kk- menot: ruoka 300 e (juo 3 litraa/pv jo maitoa), harrastus 130 e, lukio 70 e, kuukausiraha 70 (?) e = liki 600 euroa kuussa ilman mitään vaatehankintoja, fillarin ostoa, passin uusimista, lintsillä käymistä...
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.
Ei sulla kyllä ihan ole taloudenpido hanskassa. Ruokakulut on ihan älyttömät kun ottaa huomioon että yhden lämpimän aterian poika syö koulussa. 3 litraa maitoa päivässä, onkohan enää terveellistä? Kuukausirahakaan ei ole ihan pieni jos sen lisäksi maksat vaatteet ja huvireissut. Lapsilisätkin saat ja ensi vuonna poika saa opintotukea.
Se toinen vanhempi kuitenkin hoitaa lapset ja niiden kulut enimmäkseen. Miksi pitää vikistä, kun joutuu maksamaan omista lapsista jonkin verran ja vielä ottamaan niitä yöksikin. Se on pientä kuitenkin lähivanhemman tekemään työhön nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin menee: lapsiperheellä, varsinkin jos on muitakin kuin yksi taapero, täytyy olla isompi asunto kuin pariskunnalla (ja lapsille kalusteet), sitten päivähoitokulut kuskauksineen, ruoka- ja päivittäistavarat, vaatteet ja muut tarvikkeet, kuten lääkkeet ja viikkorahat, luettelo on loputon, vaikka kuinka olisi kohtuulliset tarpeet, tämän ymmärtää tällainen lapseton vanhapiikakin. Etäkin joutunee pitämään suurempaa asuntoa ja monta asiaa tarvitaan kaksin kappalein, sitten vielä nuo matkakulut, niitä on hankala välttää jos työ on otettava muualta tai häirinnän takia ei voi asua toisen vanhemman lähellä. Kyllä lapset tulevat maksamaan ja neuvottelutaitoa tarvitaan.
Kuinka paljon tuon työaikaansa vähentävän vanhemman nettopalkka laskisi?
Asunto pitänee molemmilla olla semmoinen, että lapsi/lapset mahtuvat. Se on oma päätös, minkä kokoisessa asunnossa kokee mahtuvansa asumaan. Lasten kalusteiden hankinnassa pääsee myös halvalla, jos haluaa, eikä niitä todellakaan uusita edes joka vuosi. En tiedä montaakaan etää, jolla lapset nukkuisivat lattialla. Samoin vaatteet ja muut tavarat, halvallakin löytää hyvää. Tottakai joskus tulee yllättäviä ostoksia, jos vaikka talvikengät hajoavat kesken pahimpien pakkasten ja pitää ostaa uudet kovalla hinnalla. Mutta tuskinpa kukaan pakosta joutuu joka kuukausi laittamaan satasia lasten vaatteisiin. Suksetkin menevät hyvässä lykyssä ainakin pari vuotta kerrallaan. Harrastukset maksavat mitä maksavat, halpojakin löytyy. Päivähoitomaksut yleensä ovat suhteellisen pienet eronneilla, jos tulot eivät ole isot (tällöin ei kyllä sitten luulisi olevan niin pennin päälle muukaan). Päivähoitopaikka monasti on kodin lähettyvillä, joten kuskauksiin ei suurta summaa uppoa. Pienen lapsen, varsinkin jos on jo sisaruksia, uskoisin pääsevän mahdollisesti jopa halvemmalla, kuin esim. teinin. Ruokaan menee, no, jokaisessa perheessä omansa. Meillä ei kukaan syö 300€/kk, ei olisi varaa.
Olen sitä mieltä, että esim. asumiskustannuksia ei kuulu huomioida elatusmaksuissa. Jokainen päättää itse siitä, missä haluaa asua. Varsinkin, jos molemmat pitävät lapsia ja täten lapsilla on koti molemmissa paikoissa. On naurettavaa, että exä joutuu "maksamaan" toisen asumisesta. Meillä meni asumiskulut exän kanssa lähes tasoihin eron alkuaikoina. Nykyään exän asumiskulut ovat huomattavasti omiani pienemmät, mutta itsepä on asiansa niin järjestänyt. Hyvä hänelle. Mä maksan omasta asumisestani enemmän, koska näin olen halunnut.
Ja pitää muistaa, että elareiden lisäksi lähivanhempi saa myös lapsilisät itselleen. Jokaista lasta kohden on vähintään se lähes 450€ "käyttörahaa" kuukaudessa. Kyllä sillä on pakko pärjätä (jotain erityispoikkeuksia varmasti on, mutta normaalissa tilanteessa). Mopokortteja/lukiokirjoja varten kannattaa alkaa säästää vaikka se 20€/kk jo hyvissä ajoin, ettei tule kerralla järjetöntä lovea lompakkoon. En itsekkään voisi kerralla mopokortteja kustantaa, ei semmoisia rahoja näillä tuloilla mistään löydy hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.Meidän äiti tuumasi aikoinaan, että maito on liian kallista janojuomaksi, joten pojat ostakoot ja maksakoot itse muun maidon kuin lasillisen aterialla - oppivat juomaan vettä janoonsa.
Jos harrastus maksaa noin paljon, pitää kuukausirahan olla pienempi, se on koko tai, kaikkea ei voi saada: kun rahaa ei ole, sitä ei ole.
Ruokaankin näkyy menevän reippaasti, onko kovin fyysinen harrastus vai kallis maku?
Meneekö lukioon joka kuukausi noin paljon, vai jaoitko summan? Ainakin välipalat pitäisi tuoda kotoa.En sano että teillä, mutta joillakin nuorilla on kovin epärealistinen käsitys elämästä ja siitä mitä kaikki maksaa, joten olisiko aika tutustuttaa nuoret perheen raha-asioihin?
Tuota realismia voisi aidoilla laskelmilla opettaa myös niille vanhemmille, jotka luulevat 150e elarin riittävän teinistä (olettaen siis ettei mitään muuta osta/maksa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.Meidän äiti tuumasi aikoinaan, että maito on liian kallista janojuomaksi, joten pojat ostakoot ja maksakoot itse muun maidon kuin lasillisen aterialla - oppivat juomaan vettä janoonsa.
Meneekö lukioon joka kuukausi noin paljon, vai jaoitko summan? Ainakin välipalat pitäisi tuoda kotoa.En sano että teillä, mutta joillakin nuorilla on kovin epärealistinen käsitys elämästä ja siitä mitä kaikki maksaa, joten olisiko aika tutustuttaa nuoret perheen raha-asioihin?
Tuota realismia voisi aidoilla laskelmilla opettaa myös niille vanhemmille, jotka luulevat 150e elarin riittävän teinistä (olettaen siis ettei mitään muuta osta/maksa).
Mitäs lapsilisät nykyään on? N. 100€/kk + yh-korotus?
Eli etä 150€ + lähi 150€ + tuki 150€ on jo 450€/kk. Kyllä tolla rahalla pitäisi jo saada vaatteita ja ruokaa. Asunto pitää joka tapauksessa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teiniin menee rahaa kuukaudessa?
Ei olla vikisty siitä, että pitää maksaa omista lapsista tai siitä, kun pitää olla lasten kanssa. Se on myös meidän tahto.
Mites sitten minun lapset? Annetaanko kaikki rahat mitä palkasta jää, miehen exälle? Meillä miehellä jää elatusmaksujen jälkeen vähemmän rahaa yhteiseen talouteen kuin minulla.
Vaikea sanoa, kun ei tiedä tilanteesta kaikkia puolia. Mutta: jos elari on oikein laskettu, tai edes suht oikein (vanhempien tulojen suhde, luonapito ja vanhempien kohtuulliset asumiskustannukset ja suojaosuudet huomioitu), niin ex on varmaan näitä hankalia ihmisiä. Silloin kannattaa ignoorata vain nuo pyytelyt täysin. Ei hän voi miestä pakottaa, mutta ei näköjään myöskään tajua lopettaa. Joten älkää piitatko, suhtautukaa vähän kuin kiukuttelevaan lapseen. Jos taas elarit ovat suhteettoman pienet niin ymmärrän lasten äitiä, mutta ei hän silti voi pakottaa miestä nostamaan elareita, paitsi haastamalla oikeuteen (ja siellä hän ei voita, elleivät olosuhteet ole selkeästi muuttuneet sitten sopimuksen teon, esim. etävanhemman suuri palkankorotus, lähivanhemman työttömyys).
Luonapidosta: mielestäni kannattaisi noin isojen lasten kanssa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä vuoroviikkoon tai joka tapauksessa laajempaan luonapitoon. Tuo joka toinen vkl on vähän vanhan ajan malli. Äiti voi olla uupunut , kun on noin paljon yksin lasten kanssa. Vanhempien pitäisi aina pyrkiä tukemaan lastensa toisen vanhemman jaksamista ja ajatella asioita myös hänen kannaltaan, lasten takia (tämä ei tarkoita, että pitäisi maksaa ylisuuria elareita. vaan esim. tunnistaa onko toinen väsynyt ja voisiko tilannetta jotenkin parantaa).
Viestin aloittaja lisää..
Miehen lapset ovat 6 ja 4v. Asutaan eri paikkakunnilla, joten vuorovko systeemi ei onnistu. Aiemmin, kun vanhemmat asuivat samalla paikkakunnalla, lapset oli puoliksi vanhemmillaan, silti äiti sai 400€ elareita, koska 0 sopimusta ei tehdä, ja äitille ei käynyt pienempi maksu.
Lapset ovat meillä nykyään joka vko arkena vähintään yhden illan, sekä joka toisen vkonlopun ja lomilla enempi. Me kuskataan vierailut.
Itselläni on teini-ikäiset lapset, joitten etävanhempi ei maksa elareita, eikä ota lapsiaan. Ei auta pilata päiviään tällä, mitään kun ei mahda.
Mieheni ex hoidattaa lapsia yön yli isovanhemmillaan ja ovat lapset meilläkin, jos silti ei jaksa, niin sitten lasten tulisi asua meidän kanssa.
Exäni exä ei ole koskaan pyytänyt korotusta elatusapuihin, mutta isä joutui ostamaan kaikenlaista muuta mukavaa koko ajan. Maksoi harrastukset, aikoinaan tarhamaksut, vaatteet, pyörät, puhelimet... Mitä nyt sattui tarvitsemaan. Mielestäni kohtuutonta, varsinkin, koska exä käytti omiin menoihinsa kuukaudessa aivan tolkuttomasti turhaa rahaa. Välillä tuntui, että mies elätti myös exän ja tämän kaksi nuorempaa lasta. Tosin, olisihan tuo voinut osallistua lapsen hoitoon halutessaan huomattavasti enemmän. Kaipa hän siksi mukisematta maksoi kaiken, mitä exä pyysi. Toisaalta, en usko, että exä olisi pyytänyt yhtään vähempää, vaikka lapsi olisi ollut isällään 50/50. Muutoin exä oli mukava ja asiallinen. Oli vaan koko ajan pa, koska ei osannut hoitaa raha-asioitaan. Ei varmaan edes älynnyt, että kyse rahapulaan ei ollut elatusmaksun määrä.
Teini ikäiset kuluttaisi enemmän, kuin kukaan ehtii tienaamaan ;)
Mutta tässä ketjun aloittajan tapauksessa teinit kuluttavat sen verran minkä itse tienaavat (eli ei juuri mitään) ja pyrin kannustamaan harrastuksiin esim. kuntosalille tms kaivan rahat aina jostain.
Joku kirjoitti yh-korotuksesta, minä en sellaista saa, koska mieheni on muuttanut meille. Hänen tulonsa vaikuttaa siinä suhteessa, (eli en saa mitään korotuksia, asumistukia tms) mutta toisaalla, kun lasketaan elatusmaksujen summaa mieheni lapsille, häneltä huomioidaan vaan pieni summa asumismenoja, ikään kuin olisi yksinäinen ihminen ja hänelle riittäisi yksiö.
No, minulle on ok, ettei mieheni minua tai lapsiani elätä, kunhan ei käänny niin, että minä maksan pian hänen lapsiensa elareita.
Vinkkivitonen; joskus ydinperheen särkyminen tuo kasapäin uusia, erimuotoisia ongelmia, mutta näillä mennään.
MariaElina kirjoitti:
Hei.
Miten teillä on päästy sopuun elari ja tapaamisasioista? Meillä miehen ex vaatii KOKOAJAN lisää elareita, sopimus on vielä reilun vuoden voimassa, mutta taas ex vaatii tarkastusta. Tähän asti ei ole elaria korotettu, on katsottu ettei maksukykyä ole etällä enempään.
Samaan aikaan ex vaatii ottamaan lapsia enempi.
Tottakai kukin kantaa vastuunsa jälkeläisistään, mutta tässä mennään niin yli kohtuuksien.
Miten tälläinen kiusankappale saadaan kuriin? Maksamalla se, mitä pyytää ja tekemään niin kuin hän määrää vai mitä? Erosta on jo muutama vuosi.
Jos on sopimus voimassa, niin lasten isälläkin on oikeus edetä sopimuksen mukaisesti. Eli ex saa vaatia minkä lystää, mutta niin kauan kun ei lastenvalvoja ole asiaan sotkettuna, ei tarvii korvaansa lotkauttaa.
Mies voi exälleen sanoa että edetään niin kuin sopimuksessa lukee.
Mutta itse lähivanhempana, ja naisena, älä sinä puutu asiaan millään tavalla. Se ei tule koskaan auttamaan tilannetta mihinkään suuntaan, tai ehkä vain huonompaan. Voit tukea miestäsi, mutta et kommentoi miehesi exälle mitään.
Meillä oli pari vuotta sitten toisinpäin; exäni olisi halunnut maksaa koko ajan vain vähemmän ja vähemmän ja samaan aikaan olla ottamatta lapsia luokseen, lisäksi vaatimuslista oli naurettava. Hänellä ei ihan ollut hanskassa mitkä ovat hänen oikeutensa vs. lastemme oikeudet. Niin pitkälle ex ei mennyt että olisi lähtenyt haastamaan lapsiaan oikeuteen elareista, mutta liki oli.
En todellakaan edes uskaltaisi sanoa mieheni exälle mitään, sen verran ärhäkkä tapaus. Eli minä en ole hänelle heittänyt bensaa liekkeihin. Ollaan ehkä liiankin kilttejä oltu, ja lopputulos on tämä..
Tämä nainen on taas vienyt asian lastenvalvojalle.
Vuosi sitten vei asiaa oikeuteen, ja sieltä oltiin yhteydessä.. Kaatui siihen, että oli huijannut itse laskelmissaan kuluja, jonka jälkeen ei ollut edellytyksiä nostaa elaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.Ei sulla kyllä ihan ole taloudenpido hanskassa. Ruokakulut on ihan älyttömät kun ottaa huomioon että yhden lämpimän aterian poika syö koulussa. 3 litraa maitoa päivässä, onkohan enää terveellistä? Kuukausirahakaan ei ole ihan pieni jos sen lisäksi maksat vaatteet ja huvireissut. Lapsilisätkin saat ja ensi vuonna poika saa opintotukea.
Poika kasvaa 2-3 cm kuukaudessa, hän syö ihan kaiken, minkä näkee. Mikään määrä ei näytä riittävän. Ja kylkiluut paistavat.
Miten niin poika saa opintotukea? Ei minulla pienet tulot ole itsellänikään.
No voi herran jumala, oisko senkin jo aika vierottautua tissimaidosta.