RIITAA ELAREISTA&TAPAAMISSOPPARISTA
Hei.
Miten teillä on päästy sopuun elari ja tapaamisasioista? Meillä miehen ex vaatii KOKOAJAN lisää elareita, sopimus on vielä reilun vuoden voimassa, mutta taas ex vaatii tarkastusta. Tähän asti ei ole elaria korotettu, on katsottu ettei maksukykyä ole etällä enempään.
Samaan aikaan ex vaatii ottamaan lapsia enempi.
Tottakai kukin kantaa vastuunsa jälkeläisistään, mutta tässä mennään niin yli kohtuuksien.
Miten tälläinen kiusankappale saadaan kuriin? Maksamalla se, mitä pyytää ja tekemään niin kuin hän määrää vai mitä? Erosta on jo muutama vuosi.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain naisilla näyttää olevan tapana nyhtää kaikki, mikä irti lähtee... En pysty ymmärtämään. Lapsista ei todellisuudessa isoja kuluja aiheudu. Jos miettii, että minimissään elarit ovat 150€ ja hilut päälle, niin tämän kun tuplaa kahdella (jos laskee, että molemmat vanhemmat laittavat lapseen yhtä paljon) jää lapseen käytettäväksi yli 300€/kk. Kahden lapsen äitinä voisin vahvasti epäillä, ettei joka kuukausi lapseen näin paljon rahaa uppoa! Itselläni ei uppoa edes molempiin yhteensä. Jotkut naiset vain tuntuvat kokevan, että exän kuuluu maksaa kaikki lasten menot ja vielä hänenkin elämisensä kaupan päälle... Mielestäni kohtuutonta, varsinkin tilanteissa, joissa etä tapaa lapsiaan usein.
Jaa, riippuu lapsesta. Meidän 16 v poika muutti luokseni niin, ettei halua isäänsä edes nähdä. Isän mielestä 150 e olisi kohtuullinen elari.
Minä taas lasken pojan kk- menot: ruoka 300 e (juo 3 litraa/pv jo maitoa), harrastus 130 e, lukio 70 e, kuukausiraha 70 (?) e = liki 600 euroa kuussa ilman mitään vaatehankintoja, fillarin ostoa, passin uusimista, lintsillä käymistä...
Isä väittää, että minä olen kohtuuton...
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.Meidän äiti tuumasi aikoinaan, että maito on liian kallista janojuomaksi, joten pojat ostakoot ja maksakoot itse muun maidon kuin lasillisen aterialla - oppivat juomaan vettä janoonsa.
Jos harrastus maksaa noin paljon, pitää kuukausirahan olla pienempi, se on koko tai, kaikkea ei voi saada: kun rahaa ei ole, sitä ei ole.
Ruokaankin näkyy menevän reippaasti, onko kovin fyysinen harrastus vai kallis maku?
Meneekö lukioon joka kuukausi noin paljon, vai jaoitko summan? Ainakin välipalat pitäisi tuoda kotoa.En sano että teillä, mutta joillakin nuorilla on kovin epärealistinen käsitys elämästä ja siitä mitä kaikki maksaa, joten olisiko aika tutustuttaa nuoret perheen raha-asioihin?
Tuota realismia voisi aidoilla laskelmilla opettaa myös niille vanhemmille, jotka luulevat 150e elarin riittävän teinistä (olettaen siis ettei mitään muuta osta/maksa).
Mitäs lapsilisät nykyään on? N. 100€/kk + yh-korotus?
Eli etä 150€ + lähi 150€ + tuki 150€ on jo 450€/kk. Kyllä tolla rahalla pitäisi jo saada vaatteita ja ruokaa. Asunto pitää joka tapauksessa maksaa.
Saan tästä teinistä (joka juo maitoa litrottain) lapsilisää 95 euroa kuussa. Isän kanssa ei siis ole päästy vielä sopimukseen.
En ole yh, enkä saa mitään tukia. 95 euroa kattaa vasta pojat maidot...
Varmasti äitiä vituttaa kun ei voi viikko-viikko systeemiä tehdä. Ottakaa te lapset niin sillähän siitä selviää.
Alkuperäinen kirjoittaja vielä lisää...
Mieheni nettotulot ovat 1600€ kuussa. Siitä pois nykyinen elatusmaksu, jää 1200€. Tuo summa pitää riittää asumiseen ja muuhun. Asumismenojen laskennallinen osuus on noin 500€ kuussa, se mikä otetaan hänellä "yksin asujana "huomioon. Eli jää 700€. Miehelläni on työn puolesta pakko olla auto, josta on lainaa ja kuluja, ei niitä oteta huomioon. Ja kaikki ylimääräiset kulut siis syö sitä osuutta, mitä hän voi asumisesta maksaa=minulle jää kaikkein pienituloisimpana maksettavaksi enempi asumiskuluja, ja siinä vaiheessa tämä alkaa jo ärsyttää itseäni. Pysyn taustalla, kunhan päästelen pahimpia höyryjä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain naisilla näyttää olevan tapana nyhtää kaikki, mikä irti lähtee... En pysty ymmärtämään. Lapsista ei todellisuudessa isoja kuluja aiheudu. Jos miettii, että minimissään elarit ovat 150€ ja hilut päälle, niin tämän kun tuplaa kahdella (jos laskee, että molemmat vanhemmat laittavat lapseen yhtä paljon) jää lapseen käytettäväksi yli 300€/kk. Kahden lapsen äitinä voisin vahvasti epäillä, ettei joka kuukausi lapseen näin paljon rahaa uppoa! Itselläni ei uppoa edes molempiin yhteensä. Jotkut naiset vain tuntuvat kokevan, että exän kuuluu maksaa kaikki lasten menot ja vielä hänenkin elämisensä kaupan päälle... Mielestäni kohtuutonta, varsinkin tilanteissa, joissa etä tapaa lapsiaan usein.
Jaa, riippuu lapsesta. Meidän 16 v poika muutti luokseni niin, ettei halua isäänsä edes nähdä. Isän mielestä 150 e olisi kohtuullinen elari.
Minä taas lasken pojan kk- menot: ruoka 300 e (juo 3 litraa/pv jo maitoa), harrastus 130 e, lukio 70 e, kuukausiraha 70 (?) e = liki 600 euroa kuussa ilman mitään vaatehankintoja, fillarin ostoa, passin uusimista, lintsillä käymistä...
Isä väittää, että minä olen kohtuuton...
Niin, ja isän nettotulot ovat melkein tonnin enemmän kuin minulla. Hänellä on myös yksi taapero lisää.Meidän äiti tuumasi aikoinaan, että maito on liian kallista janojuomaksi, joten pojat ostakoot ja maksakoot itse muun maidon kuin lasillisen aterialla - oppivat juomaan vettä janoonsa.
Jos harrastus maksaa noin paljon, pitää kuukausirahan olla pienempi, se on koko tai, kaikkea ei voi saada: kun rahaa ei ole, sitä ei ole.
Ruokaankin näkyy menevän reippaasti, onko kovin fyysinen harrastus vai kallis maku?
Meneekö lukioon joka kuukausi noin paljon, vai jaoitko summan? Ainakin välipalat pitäisi tuoda kotoa.En sano että teillä, mutta joillakin nuorilla on kovin epärealistinen käsitys elämästä ja siitä mitä kaikki maksaa, joten olisiko aika tutustuttaa nuoret perheen raha-asioihin?
Jahas, tuolla oli vielä yksi viesti minulle.
Kun nuori kasvaa tuota vauhtia (koko ajan) pitää kalsiumin saanti turvata. En tiedä tulisiko pillerit halvemmiksi.
En ole kk- rahaa vielä päättänyt, mutta 70 e tunnu isolta. Yläasteella kk-raha oli 40 e, kai sitä pitää nyt nostaa. Poika ostaa rahoistaan välipalat, jos ei koulun ruoka maistu.
ruoan 300 e on arvio. Jos maitoon menee jo satanen, eihän se ole kuin 50 e viikossa. Syömme paljon ihan pastaakin, välillä parempaa.
Hesrissa on laskettu, että lukio maksaa 2400 e, eli summa jaettu kolmella vuodella.
Pojalle käy ihan h&m vaatteet yms. Ei hän snobi ole.
Ja alkuperäinen vielä lisää sen, että TOTTAKAI on ymmärrettävää, maksaa enemmän elareita silloin, kun lapset ovat isompia.
Laissa on muutamia porsaanreikiä, eli paljon riippuu myös siitä, millaisen lastenvalvojan "saa". Ihan kuin täälläkin, olemme eri mieltä, myös valvojat ovat ihmisiä ja kyllä osa valitsee puolensa hyvinkin heppoisin perustein.
Jos lastenvalvoja kerta toisensa jälkeen menee samaan lankaan, niin on senkin päässä jo jotain vikaa... Mutta antakaa akan natkuttaa, jos kehtaa jälleen kerran viedä oikeuteen, niin menette sitten sinne yhdessä. Luulisi tyhmemmänkin jossain vaiheessa ymmärtävän että on väärässä, jos, ja näköjään kun, kerta on väärässä.
Oma exäni halusi kerta toisensa jälkeen vaan vähentää maksuja ja tapaamisia. Uhkaili ties millä, lastenvalvojakin soitteli ja kysyi olenko halukas vähentämään minulle maksettavien elareitten määrää. Ei kai kukaan niin saatanan hullu ole että tuollaiseen vastaisi "joo", en minä ainakaan. Varsinkin kun lapset olivat käytännössä 365 päivää vuodesta mulla. Pyysin lastenvalvojaa välittämään tiedon että ei onnistu, ja jos haluaa lapsensa oikeuteen vetää, niin siellä sitten nähdään.
Ei tarvinnut koskaan mennä.