Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaako porukka istumapaikat etukäteen lomalennoille?

Vierailija
10.06.2016 |

Menin tekemään online check-iniä 36h ennen lentoa ja ensimmäistä kertaa tuli vastaan tilanne, jossa vapaana tasan tarkkaan enää kaksi vierekkäistä paikkaa ja nekin exit-riviltä. Kokemuksia?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun liikumme isolla porukalla, niin kyllä. Omassa perheessä on kuusi henkeä, ja lapset on kiva saada lähelle. Ja joskus matkustamme 11 hengen voimin, ennakkovaraus on ainoa järkevä mahdollisuus.

Finnair lupaa kyllä lapselle paikan vanhemman viereen vaikka ei ennakkoon varaisi paikkoja. Silloin pitää vaan mennä tiskille lähtöselvittkseen.

On toiminut meillä joka kerta.

Vierailija
62/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla ikinä varattu paikkoja etukäteen ja aina on ollaan saatu vierekkäiset paikat. Lasten kanssa matkustaessa Finski käsittääkseni pre-seattaa lapsen ja aikuisen aina vierekkäin. Muillakin lentoyhtiöillä on aina onnistunut ilman maksullista etukäteisvarausta.

Tulin toukokuussa Tokiosta Finnairilla 13-v tyttäreni kanssa. Tein hotellissa check innin tasan 24 h ennen lähtöä ja sain paikat ihan eri puolilta konetta. Olin ihan että mitä helevettiä. Suomessa tietysti yö, ei voi soittaa asiakaspalveluun. Tajusin onneksi, että Facebookin kautta vastaavat 24 h ja kysyin syytä moiseen, sanoin että on kyllä epämiellyttävä ajatus että tytär istuu 11 h jonkun randomin tyypin vieressä etenkin kun olen ihan täysihintiasten lippujen ostaja. Tämä virkailija järjesti meille ystävällisesti ja nopeasti vierekkäiset paikat. Syynä oli Nagoyan lennon peruuntuminen, Tokion kone paukahtikin ihan tupaten täyteen.

Eli ei lapsia näköjään välttämättä pre-seatata vanhemman viereen.

Mutta tämä ei ollutkaan lomalento...

Aasian reittilennoilla vaihto onnistuu yleensa aina ja helposti. Matkustan paljon kolmen lapsen kanssa Aasian reiteillä ja välillä on sattunut näin. Viimeistään tiskillä on vaihdettu paikat. Eli siirtävät muita matkustajia (tietenkin heidän paikkojaan huonontamatta ja koskee niitä, jotka eivät ole ostaneet paikkoja ennakkoon. Viimeistään portilla kun menee tarpeeksi ajoissa kysymään. Eli se, joka tulee sille lapsiperheen "uudelle" paikalle on varattu uusi boarding pass jossain muualla koneessa. Edelleen, ei huonompaan paikkaan (tietenkin tämä on subjektiivista, joku voi aina haluta matkustaa rivillä 21, mutta toisalta silloin hän varmaan ostaisi sen paikan).

Lomalennoilla voi olla hankalampaa, koska palvelut on muutenkin karsittu ja koneet pääsääntöisesti aina loppuunmyyty.

Olen pari kertaa ollut tämä siirretty matkustaja ja joka kerta se siirto merkitsee sitä, että päätyisin keskirivin keskipaikalle, joka on typerin mahdollinen yksinmatkustavalle. Joka kerta olen selvittänyt virkailijalle, että leikatun selkäni ja kipeän jalkani vuoksi tarvitsen sen käytäväpaikan ja koska olen sen jo itselleni varannut, sen myös haluan tai sitten nostan kunnon älämölön.

Kerran se ei onnistunut. 9 tunnin lennon ensimmäisen 4 tunnin aikana nousin 12 kertaa jaloittelemaan käytävälle, jonka jälkeen sain paikan koneen etuosasta business-luokasta. Kanssamatkustajani olivat oikeasti vihaisia ja ihmettelivät minulle, miksi valitsin keskipaikan. Kerroin, että en valinnut, joten sorry, tästä tulee teille kurja lento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ymmärtänyt väärin, eikö laukkunsa kuulu laittaa OMAN penkkinsä alle?

Ai silleen että menee penkkinsä taakse ja pyytää takana istujaa väistämään. Ikkunapaikalla varsin hankalaa 😫

Helpommalla pääsee kun suosiolla laitta edessä olevan penkin alle.

Vierailija
64/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarkoituksella varaan paikat koneen takaosaan. Jos kone tipahtaa, on edes tilastollisesti paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä. Jos joku lapsiperhe sieltä pois siirtäisi, niin nostaisin mekkalan.

Lapset muutenkin lentokoneessa. Osa vanhemmista ei osaa kasvattaa jälkikasvuaan, vaan antavat mellastaa, miten sattuu. Edessä olevan penkkiä saa vapaasti potkia jne. Silloin älähdän ja lujaa.

Vierailija
65/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en todellakaan ole varannut ja olen olettanut, ettei niitä juuri kukaan varaa (maksa). Yksi kokematon matkailijakaveri varasi, kun luuli, että joutuisi 5-vuotiaansa kanssa kauas istumaan lennon ajaksi. Valistin, että aina saa lapsen vierestä paikan. Siitä ei ole pelkoa.

Meillä on 2+2 lähdössä reissuun aina ja paikat on olleet joko 3+1 eli yksi istuu käytävän toisella puolen tai joskus 2+2 peräkkäisillä riveillä. Teoriassa olisi mahdollista, että toinen aikuinen joutuisi kauas istumaan yksin, mutta jompi kumpi saa aina paikan lasten vierestä. Enkä ala jonkun 3-4 tunnin lennon takia maksamaan isoja rahoja siitä, että otan tuon pienen riskin. Sitten istuu kauempana yksin, jos nyt sattuu noin käymään.