Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaako porukka istumapaikat etukäteen lomalennoille?

Vierailija
10.06.2016 |

Menin tekemään online check-iniä 36h ennen lentoa ja ensimmäistä kertaa tuli vastaan tilanne, jossa vapaana tasan tarkkaan enää kaksi vierekkäistä paikkaa ja nekin exit-riviltä. Kokemuksia?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsen kanssa matkustetaan niin tietenkin varataan.

Mitä? Luuletko että sinut laitetaan eri riville istumaan kuin lapsesi? Lapsi jonnekkin Mönttösten väliin riville 5 ja sinä takimmaiselle riville Kankkusten lapsen viereen?

Oottete pöljiä...

Vierailija
42/65 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten paikat on koneessa "parempia" toisista koneen paikoista jos puhutaan kuitenkin economyluokasta. Ehkä se kaikkein tason rivi on erilainen, kun istuin ei liiku, mutta muuten...? Kaikki menee samaan paikkaan yhtä ahtaasti ja kellään ei ole seisomapaikkaa. Mikä tekee jostain paikasta paremman esim. Rivi 21 miten eroaa rivistö 32?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan näissä Aurinkomatkojen matkoissa jäädä ilman paikkaa koneeseen? Meinattiin varata vasta 36 tuntia ennen lähtöä. Meitä on 3 henkilöä,  joista 1 on lapsi. Jos lapsi joutuu erikseen, niin ei kovin kivaa kylläkään. Toivottavasti saadaan edes 2 vierekkäistä paikkaa.

Ei voi. Lomalentoja ei buukata yli.

Vierailija
44/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exit paikoilla ja ensimmäisellä rivillä on parhaat jalkatilat, laukut ei saa olla lattialla nousun ja laskun aikana (tai jos turvavyön merkkivalo palaa jostain muusta syystä), muulloin kyllä. Syöminen onnistuu oikein hyvin: ne pöydät löytyy niistä käsinojista. Ja lomalentoja ei ylibuukata. Itse varaan aina etukäteen exit tai eturivin paikat, kun oon sen verran pitkä että ei oikein mahdu normaalien penkkien väleihin.

Vierailija
45/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa sijoittaa minut ja lapseni erilleen, niin varmaan sitten varmistaa, että joku siellä auttaa lasta mm. syömisessä. Itse asiassa aika kiva idea, itse siemailisi kuohuvaa jossain 10 riviä erossa lapsesta :DDD

Vierailija
46/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös aina varmisteta, että lapsi istuu vanhemman vieressä? Jos näin ei ole, on kyseessä joku ihan erikoistapaus. Olenko ihan väärässä? Ja jos lapsi matkustaa yksin, ei hän voi istua miehen vieressä? Eikös tästä ollut joku juttukin, kun oli joku tuttu mies samalla lennolla yksin matkustavan lapsen kanssa, niin lapsi ei voinut istua sen miehen vieressä...

Vierailija
47/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten paikat on koneessa "parempia" toisista koneen paikoista jos puhutaan kuitenkin economyluokasta. Ehkä se kaikkein tason rivi on erilainen, kun istuin ei liiku, mutta muuten...? Kaikki menee samaan paikkaan yhtä ahtaasti ja kellään ei ole seisomapaikkaa. Mikä tekee jostain paikasta paremman esim. Rivi 21 miten eroaa rivistö 32?

Minä välttelen vessojen lähellä olevia paikkoja. Joku nojailee aina vessajonossa penkkiin ja se haju, mikä sieltä vessasta välillä lemahtaa. Takana istuessa voi olla se huono puoli, että jos on kaksi ateriavaihtoehtoa, se parempi ehtii loppua. Mutta nämä nyt on loppupeleissä aika pikku juttuja.

Vierailija
48/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takana on korkeampi melutaso. 

Vierailija
49/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ymmärtänyt väärin, eikö laukkunsa kuulu laittaa OMAN penkkinsä alle?

Vierailija
50/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha palvelu eli rahastusta. Mulle on ihan sama missä päin konetta istumme. Lomalennoilla ollaan aina saatu paikat 3 + 1 tms. Eli perhe on päässyt lähekkäin.

Kerran lensimme Norweiganilla reittilennon, jolle emme voineet tehdä lähtöselvitystä etukäteen netissä, koska hotellilla ei ollut nettiyhteyttä. Oli enää yksittäisiä paikkoja jäljellä ja melko pienet lapset. Oli kyllä vaikea saada suomalaisia kanssamatkustajia vaihtamaan paikkoja koneessa niin, että aikuinen olisi päässyt lapsen viereen.. Lopulta eräs perheenisä tympeänä suostui siirtymään koneen takaosaan (äiti + lapsensa jäivät istumaan kolmistaan) ja meidän lapset sai toisen omista vanhemmistaan lähelleen istumaan. Toinen vanhemmista istui ihan eri puolelle konetta (minä, kerrankin sai lukea ja syödä rauhassa :-)

Tästä viisastuneena aina lasten kanssa matkustaessamme teemme lähtöselvityksen heti, kun on mahdollista.

Minulla vähän eri kokemus vaihtoinnosta. Olin äskettäin Portugalissa kiertomatkalla ja lennot oli ryhmälipulla, paikat ennalta määrätyt. Lento oli TAP Portugalin, ja koneessa meidän ryhmän (vajaa 40 henkeä) lisäksi muitakin suomalaisia.

Kun olimme jo koneessa (paluumatka), sinne tuli ryhmä, jossa (muistaakseni) kolme aikuista (äiti + isä + isoäiti) ja kasa lapsia. Heidän paikkansa oli vähän siellä täällä, joten äiti tomerana huuteli, että kun meidän paikat on näin, niin olisiko mahdollista että pääsisivät niin että lapset eivät olisi yksin vieraiden vieressä, ja osoitteli sitten paikkoja että voisiko vaihtaa tämä ja tämä, että lapsi pääsisi isin viereen jne. Kaikki suostuivat, ja sillä kohdalla oli vain suomalaisia.

Vierailija
51/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ilmainen paikanvalinta, niin varaan aina paikat exit-riviltä tai sen vierestä.

T. Lentopelkoinen.

Vierailija
52/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti maksan paikan. San sellaiset kuin haluan, eikä tarviutse portilla vikistä. Ja tosiaan minulle on turha tulla pyytämään vaihtoa, jos perheet haluaa vierekkäin. Olen maksava asiakas ja vapaamatkustajat saavat ne jämäpaikat.

Vierailija
53/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin toukokuussa Tokiosta Finnairilla 13-v tyttäreni kanssa. Tein hotellissa check innin tasan 24 h ennen lähtöä ja sain paikat ihan eri puolilta konetta. Olin ihan että mitä helevettiä.

Meillä onnistui paikkojen varaus paluulennolle jo täältä Suomesta käsin. Varasin siis paikat sekä meno- että paluulennolle hyvissä ajoin (viikkoja ennen reissua) eikä siitä paikanvarauksesta edes veloitettu mitään. 

Vierailija
54/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ilmainen paikanvalinta, niin varaan aina paikat exit-riviltä tai sen vierestä.

T. Lentopelkoinen.

Exit paikalla ei saa lentopelkoiset istua. Se on tarkoitettu sellaisille jotka pystyvät toimimaan hätätilanteessa. Siinä on ikärajoitukset ja toimintakykyrajoitus. Miksi joku panikoiva itsekkäästi varaa siitä paikan? Siinä istuvien pitää auttaa muita, eikä rynniä itse ulos ekana.

Vierailija
55/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ymmärtänyt väärin, eikö laukkunsa kuulu laittaa OMAN penkkinsä alle?

Ehei, vaan sen edellisen penkin alle, sillä sinun iso laukkusi tulee siihen, mihin omat jalkasi laitat. Mitä isompi laukku sinulla on, sitä vähemmän sinun jaloillesi jää tilaa. Jos siis laukkusi ei mahdu ylälokeroihin.

Vierailija
56/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on varattu etukäteen. Omat suosikkipaikat, enemmän jalkatilaa jne.

Vierailija
57/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exit-paikoille ei ainakaan aiemmin ole edes päästetty istumaan aivan ketä tahansa, sillä tällä paikalla istuvalla on onnettomuustilanteessa omat velvollisuutensa evakuoinnin edesauttamiseksi. En tiedä kuinka tarkkoja nykyään asiasta ollaan, mutta ainakaan ennen noille paikoille ei istutettu koskaan esim. huomattavan ylipainoista ihmistä tai vanhaa mummoa juuri tästä syystä, vaikka olisivat paikasta eniten hyötyneet.

Vierailija
58/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lentopelkoinen.

Exit paikalla ei saa lentopelkoiset istua. Se on tarkoitettu sellaisille jotka pystyvät toimimaan hätätilanteessa. Siinä on ikärajoitukset ja toimintakykyrajoitus. Miksi joku panikoiva itsekkäästi varaa siitä paikan? Siinä istuvien pitää auttaa muita, eikä rynniä itse ulos ekana.

Saahan sitä sanoa. Yhtä lailla viinaa voi ryystää ja itse rynniä hätätilanteessa ensimmäisenä ulos. Mikään kunniasana ei velvoita, eikä nimiä paperiin ole kirjoitettuna.

Vierailija
59/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mies ei oikein mahdu jalkoineen tavalliseen penkkiin, vaan lisäjalkatila on oikeastaan vähän pakollinen juttu.

Vierailija
60/65 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin toukokuussa Tokiosta Finnairilla 13-v tyttäreni kanssa. Tein hotellissa check innin tasan 24 h ennen lähtöä ja sain paikat ihan eri puolilta konetta. Olin ihan että mitä helevettiä.

Meillä onnistui paikkojen varaus paluulennolle jo täältä Suomesta käsin. Varasin siis paikat sekä meno- että paluulennolle hyvissä ajoin (viikkoja ennen reissua) eikä siitä paikanvarauksesta edes veloitettu mitään. 

Outoa. Finnairin lennoille Hongkongiin joutuu ennakkovarauksesta maksamaan 40 e/paikka suuntaansa. Ja check in'in alkaessa suurin osa paikoista on jo varattu mystisesti, vaikka siellä 3 tuntia aikaisemmin olisi 80 vapaata paikkaa.