Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako kertaa syöt päivän aikana?

Vierailija
10.06.2016 |

Ja mitä yleensä: siis aamupala, lounas, välipaloja ..?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 kertaa, ei välipaloja. Lounas klo 13, päivällinen (päivän tukevin ateria) klo 21.

Mäkin pyrin tähän. Olen sitä mieltä, että ihmisen ei tarvitse syödä kuin muutama kerta päivässä. Suomalaisille on jostain syystä saatu iskostettua pakkomielle välipaloista ja syömisestä muutaman tunnin välein.

Oma verensokerini ei kestäisi ikinä noin harvoja syömisiä. Syön aamupalan, lounaan, välipalan ja illallisen. BMI 21. Jos välit venyvät, alan täristä ja keskittyminen katoaa täysin. Eli se, mikä sopii sinulle, ei sovi välttämättä kaikille.

Verensokeri riippuu siitä mitä syö, ei miten usein.

Ei ole olennaista vaikutusta. Ihan sama kuinka rasvapitoista ja hiilareita välttelevää ja kasviksia sisältävää aamupalaa syön ja kuinka paljon, lounas on saatava samoihin aikoihin. Korostan, että olen vaatekokoa 36 eli mitään laihtumisen tarvetta ei ole. Älkää kuvitelko tietävänne muiden kehon toiminnasta, ihmiset ovat yksilöitä.

Vierailija
42/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran, illalla. Hyvin jakselen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöttepä harvoin! Miten jaksatte jollain kahdella aterialla?

Itse syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja yleensä vielä iltapalan... Tosin annoskoot melko pieniä, ja hiilareita syön joko lounaalla tai päivällisellä - en molemmilla. Välipala yleensä hedelmä tai maustamaton jogurtti marjoilla.

Hyvin jaksan. Useimpien elimistö on totutettavissa siihen, ettei energiaa tarvitse jatkuvasti saada ruoasta, vaan sitä otetaan varastoista aterioiden välillä. Huomasin tämän, kun asuin Italiassa, ja siellä useimmat söivät ilman ongelmia vain kahdesti päivässä. Aamulla pelkkä kahvi, sitten lounas ja päivällinen, ei välipaloja. Mulla oli lievä ylipaino-ongelma, joten päätin kokeilla että auttaisiko välipalojen pois jättäminen.

Ekat viikot oli aika helvettiä. Aterioiden välillä paitsi nälkä kurni, niin myös tuli päänsärkyä, ärtyisyyttä, palelua, huimausta. Keho ei ilmeisesti osannut säädellä verensokeria kovin tehokkaasti varastoissaan olevaa energiaa käyttämällä, koska se oli totutettu siihen että vatsaan tulee jatkuvasti sisään ruokaa jonka energialla pärjää. Mutta sitten vähitellen kaikki oireet katosivat, eikä mulla ole sen jälkeen ollut koskaan nälkä eikä mitenkään huono olo ateriaväleinä. Kroppani siirtyy ateriaväleillä paastotilaan, jossa on hyvä ja kevyt olo. Paino on laskenut 5 kertaa päivässä syömisaikojen 73 kilosta 56 kiloon ihan ilman laihdutusyritystä.

Ja on ihanaa kun niillä aterioilla saa syödä oikein kunnolla ja raskasta, kun kaloreita ei kulu turhanpäiväisiin välipaloihin. Oman seurantani mukaan syön keskimäärin noin 1800 kcal päivässä. Ja koska lounas on mulla aika kevyt, noin 500 kcal, niin päivällisellä saa vetää vaikka ison pizzan tai makeaa jälkkäriä ja viiniäkin, ilman että kaloreita tulee päivään liikaa.

Tää oli mielenkiintoinen kertomus! Jäi mietityttämään, että jos syöt usein esim pitsaa tms. ja makeaa päivällisellä, niin varmistatko, että saat ravinnosta vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet?

En varmistele tuollaisia. En usko ollenkaan tähän nykyajan juttuun, että ihmisen ravitsemus olisi jotain rakettitiedettä. Monenlaisella ravinnolla on kautta historian selvitty, ilman mitään tietoa hivenaineista tai optimaalisista makroravintoaineiden suhteesta. 

Käytännössä olen kala-kasvissyöjä ja Välimeren ruokavalion harrastaja. Välimeren ruokavalio on monessa tutkimuksessa todettu varsin terveelliseksi huolimatta siitä, että rasvaa tai valkoisia viljoja ei pelätä vaan käytetään päivittäin. Olen itse ainakin voinut paremmin kuin koskaan näin syöden, ja olen kymmenisen vuotta syönyt näin. 

Vierailija
44/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja yleensä vielä iltapalan... Tosin annoskoot melko pieniä, ja hiilareita syön joko lounaalla tai päivällisellä - en molemmilla. Välipala yleensä hedelmä tai maustamaton jogurtti marjoilla.

Hyvin jaksan. Useimpien elimistö on totutettavissa siihen, ettei energiaa tarvitse jatkuvasti saada ruoasta, vaan sitä otetaan varastoista aterioiden välillä. Huomasin tämän, kun asuin Italiassa, ja siellä useimmat söivät ilman ongelmia vain kahdesti päivässä. Aamulla pelkkä kahvi, sitten lounas ja päivällinen, ei välipaloja. Mulla oli lievä ylipaino-ongelma, joten päätin kokeilla että auttaisiko välipalojen pois jättäminen.

Ekat viikot oli aika helvettiä. Aterioiden välillä paitsi nälkä kurni, niin myös tuli päänsärkyä, ärtyisyyttä, palelua, huimausta. Keho ei ilmeisesti osannut säädellä verensokeria kovin tehokkaasti varastoissaan olevaa energiaa käyttämällä, koska se oli totutettu siihen että vatsaan tulee jatkuvasti sisään ruokaa jonka energialla pärjää. Mutta sitten vähitellen kaikki oireet katosivat, eikä mulla ole sen jälkeen ollut koskaan nälkä eikä mitenkään huono olo ateriaväleinä. Kroppani siirtyy ateriaväleillä paastotilaan, jossa on hyvä ja kevyt olo. Paino on laskenut 5 kertaa päivässä syömisaikojen 73 kilosta 56 kiloon ihan ilman laihdutusyritystä.

Ja on ihanaa kun niillä aterioilla saa syödä oikein kunnolla ja raskasta, kun kaloreita ei kulu turhanpäiväisiin välipaloihin. Oman seurantani mukaan syön keskimäärin noin 1800 kcal päivässä. Ja koska lounas on mulla aika kevyt, noin 500 kcal, niin päivällisellä saa vetää vaikka ison pizzan tai makeaa jälkkäriä ja viiniäkin, ilman että kaloreita tulee päivään liikaa.

Tää oli mielenkiintoinen kertomus! Jäi mietityttämään, että jos syöt usein esim pitsaa tms. ja makeaa päivällisellä, niin varmistatko, että saat ravinnosta vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet?

En varmistele tuollaisia. En usko ollenkaan tähän nykyajan juttuun, että ihmisen ravitsemus olisi jotain rakettitiedettä. Monenlaisella ravinnolla on kautta historian selvitty, ilman mitään tietoa hivenaineista tai optimaalisista makroravintoaineiden suhteesta. 

Käytännössä olen kala-kasvissyöjä ja Välimeren ruokavalion harrastaja. Välimeren ruokavalio on monessa tutkimuksessa todettu varsin terveelliseksi huolimatta siitä, että rasvaa tai valkoisia viljoja ei pelätä vaan käytetään päivittäin. Olen itse ainakin voinut paremmin kuin koskaan näin syöden, ja olen kymmenisen vuotta syönyt näin. 

Tämä tarkensi jonkin verran, alkuperäisestä viestistäsi sai kuvan että vetelet pitsoja iltaisin. Vai ovatko ne osa Välimeren ruokavaliota :)

Vierailija
45/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4-5kertaa, urheilen päivittäin joten energiantarpeeni on melko kova enkä voisi kuvitellakaan tuollaista 2 kertaa päivässä syömistä. Ei vissiin ole kauheen terveellistä vetää hirveet mätöt naamaan klo 21, tunnen 2 ihmistä joilla on tälläinen rytmi ja ovat molemmat ylipainoisia.

Miksi ihmeessä kuvittelet harvoin syövien mättävän naamaan hirveitä annoksia??

Jos syö vain kaksi kertaa päivässä ja niillä pitäis päivän tarvittavan kalorimäärän täyttyä niin joo luultavasti annokset on tosi isoja tai sitten melkosen kaloripitoisia. Ei hyvä. Toki jokainen saa syödä silleen kun haluaa

Miksi ei hyvä? Ihmisen metsästäjä-keräilijätaustan takia voisi kuvitella että luonnollisinta olisi, että kun saalista saadaan tai ruokaa löydetään, sitä vedetään vatsa täyteen, koska voi olla että seuraavan aterian saamiseen kuluu aikaa.

Vierailija
46/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarkensi jonkin verran, alkuperäisestä viestistäsi sai kuvan että vetelet pitsoja iltaisin. Vai ovatko ne osa Välimeren ruokavaliota :)

Onhan nekin, samoin kuin pastatkin. Eikä mistään täysjyväjauhoista pahvin makuisina, vaan ihan valkoisesta jauhosta. Pizzoja tulee syötyä kyllä suht harvoin, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa, koska olen pahanlaatuinen pizzahifisti, enkä suostu syömään valmispizzoja tai turkkilaisten kebabpaikkojen pizzoja. Joten syön niitä lähinnä jos menen kunnolliseen pizzaravintolaan tai sitten teen itse, ja ei ole mitään arjen pikaruokaa kyllä kunnolla tehty pizza, koska minusta sen pohjakin täytyy kylmäkohottaa pari vuorokautta jääkaapissa ;)

Vierailija
47/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, täällä alapeukutetaan niitä, jotka syövät säännöllisesti ja terveellisesti.

Läskit kateellisena?

Vierailija
48/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6 kertaa pieniä annoksia. Ravitsemusterapeutti on suositellut.

Vierailija
49/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4-5kertaa, urheilen päivittäin joten energiantarpeeni on melko kova enkä voisi kuvitellakaan tuollaista 2 kertaa päivässä syömistä. Ei vissiin ole kauheen terveellistä vetää hirveet mätöt naamaan klo 21, tunnen 2 ihmistä joilla on tälläinen rytmi ja ovat molemmat ylipainoisia.

Jos syö vain kaksi kertaa päivässä ja niillä pitäis päivän tarvittavan kalorimäärän täyttyä niin joo luultavasti annokset on tosi isoja tai sitten melkosen kaloripitoisia. Ei hyvä. Toki jokainen saa syödä silleen kun haluaa

Miksi mielestäsi ei hyvä?

Kaloripitoinen ruoka on epäterveellistä (ylläri), hiilihydraattien ja suurten annosten mättäminen nälkäisenä illalla johtaa helposti ylipainoon vaikka poikkeuksiakin voi olla kuten ylempänä joku kertoi. Hänkään tuskin kovin liikunnallinen ilmeisesti. Yksi kaverini syö kevyen lounaan ja illalla kun tekee ruoan vetää useamman ihmisen edestä, on lihonut entisestään tuolla meiningillä.

Vierailija
50/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas, päivällinen, iltapala. Eli kolme kertaa kaiketi sitten.

Salipäivinä syön lisäksi jonkun verran proteiinia ja hiilareita sekä ennen että jälkeen treenin.

Vierailija
51/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aamiainen

aamupäivän välipala

lounas

iltapäivän välipala

illallinen

eli 5 kertaa, turjia välipaloja yritän vältellä

Eihän tohon mahdu enää välipaloja :D:D

Yritätkö olla hauska?

Kyllä siihen mahtuisi, aamiaisen syön jo klo 5 ja illallisen välillä 17–19, terveellistä monipuolista ruokaa.

Vierailija
52/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloripitoinen ruoka on epäterveellistä (ylläri), hiilihydraattien ja suurten annosten mättäminen nälkäisenä illalla johtaa helposti ylipainoon vaikka poikkeuksiakin voi olla kuten ylempänä joku kertoi. Hänkään tuskin kovin liikunnallinen ilmeisesti. Yksi kaverini syö kevyen lounaan ja illalla kun tekee ruoan vetää useamman ihmisen edestä, on lihonut entisestään tuolla meiningillä.

Kaloripitoinen ei todellakaan ole automaattisesti epäterveellistä vaan se muuttuu, niin kuin vähäkalorinenkin ruoka, epäterveelliseksi siinä vaiheessa kun sitä syödään liikaa.

Vierailija
53/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista, täällä alapeukutetaan niitä, jotka syövät säännöllisesti ja terveellisesti.

Läskit kateellisena?

Säännöllisyydellä tarkoitat usein??

Vierailija
54/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tv:stä tuttu ravitsemusterapeutti sanoi, että terveellä aikuisella 3-5 syömiskertaa on yleensä sopiva määrä. 3:kin tosiaan oli hänen mielestään ihan ok, mutta toisaalta viiteen kertaan asti ei myös tule vielä haittoja syömiskertojen määrästä. Yli viidestä alkaa sitten jo esim. hampaille tulla haittoja. 

Vierailija
55/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat aivot narikassa???

Vierailija
56/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä muuten myös ihmettelen tätä suomalaisten kuvitelmaa, että joku tavallinen kuntoliikunta olisi niin kovaa urheilua, että tarvii säätää syömisten ja palautusruokien kanssa. Huippu-urheilusuorituksissa varmasti täytyykin, mutta joku taviksen kuntosalitreeni tai hölkkälenkit ei moista tarvitse. 

Jopa paastolla ketoosissa voi hyvinkin urheilla, jos on kroppa tottunut varastoravinnon käyttäjä. Ja tosiaan normaalina pitkinä ateriaväleinä oikein hyvin. Tuo 16:8 paastohan jossa siis syödään vain 8 tunnin aikana vuorokaudessa, tunnetaan myös nimellä Leangains ja ko.versio siitä on kehitetty nimenomaan erityisesti lihasmassan lisäystä tavoittelevien saliharrastajien tarpeisiin. Hyvin onnistuvat treenaamaan ihan kunnolla salilla ilman jatkuvaa syömistä. 

Vierailija
57/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloripitoinen ei todellakaan ole automaattisesti epäterveellistä vaan se muuttuu, niin kuin vähäkalorinenkin ruoka, epäterveelliseksi siinä vaiheessa kun sitä syödään liikaa.

No kyllä pitsat ja hampparit on epäterveellisä vähän syötyinäkin. Tässä en nyt tarkoittanut lohta enkä avocadoa vaan lähinnä pikaruokia.

Vierailija
58/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä pitsat ja hampparit on epäterveellisä vähän syötyinäkin. Tässä en nyt tarkoittanut lohta enkä avocadoa vaan lähinnä pikaruokia.

Ei mikään, mikä ei suorastaan myrkyllistä ole, ole epäterveellistä kohtuudella syötynä. Ei pizza ja hampurilaisetkaan. Mutta toki niitä ei kannata useimpina viikon päivinä syödä, koska ovat aika ravinneköyhiä verrattuna terveellisempiin ruokiin. Kaloreitakin niissä toki on paljon, mutta tämä haitta on helposti eliminoitavissa sillä että syö sitten muuta vähemmän niin ettei kalorien kokonaissaanti ylitä kulutusta.

Vierailija
59/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että suomalaiset on ylipainosia kun syövät ihan pieleen.liian harvoin,liikaa. Aineenvaihdunta pysyy vauhdissa kun syötte oikein ja usein.

T.174cm ja 59kg

Totta.

Jos syö harvakseltaan ja isoja hiilihydraattipitoisia aterioita, se ei tee haimalle hyvää. Insuliinia pitää tuottaa suurempia määriä sen sijaan, että sitä tulisi tasaisesti pitkin päivää. Vhh on asia erikseen...

Vähemmän se haima siitä rasittuu, että pari kertaa päivässä tuottaa insuliinia kunnolla, kuin että sitä täytyy tuotella 5-6 kertaa päivässä pienten aterioiden takia. 

Tutkimusten mukaan nisäkkäiden, myös ihmisen, elimistölle pitkät paastojaksot aterioiden välillä ovat monella tapaa hyödyllisiä. 16:8  pätkäpaasto jossa syödään vuorokaudessa vain 8 tunnin syömisikkunan aikana ja muuten ollaan paastotilassa esimerkiksi perustuu tutkimusdataan sekä eläin- että ihmiskokeista, ja tämä tutkimustieto osoittaa  ainakin seuraavia hyötyjä

- vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä

- vähentää syöpäriskiä

- alentaa diabetesriskiä (tästä toistaiseksi lähinnä eläinkoetuloksia)

- parantaa kognitiivisia toimintoja

- voi suojella Alzheimerin ja Parkinsonin taudeilta

- Paastojaksot edistävät myös kehoon kertyvien kuolleiden ja vaurioituneiden solujen siivoamista kehosta, ns. autofagiaa. Monet tiedemiehet uskovat, että tämän prosessin toimimattomuus on yksi pääsyistä joka johtaa ikääntymisen myötä yleistyviin kroonisiin sairauksiin. 

- Ajoittainen paastoaminen näyttää myös lisäävän tiettyjen solutyyppien, erityisesti hermosolujen, aktiivisuutta ja kasvua. Evoluution näkökulmasta tässä on järkeä: kun ruoka on niukkaa, luonnonvalinta suosii niitä joiden muisti (mistä löysimme ruokaa aiemmin?) ja kognitiiviset toiminnot (kuinka löydämme ruokaa nyt?) terävöityvät nälän hetkellä.

Pohjaan mielipiteeni omaan kokemukseeni. Söin tuolla tavalla paastoamalla ja junttaamalla iltaisin pizzaa, riisiä ja pastaa koko aikuisiän kunnes rutiinitarkastuksessa sokeritasapainossa todettiin häiriö. Ja ihan normaalipainon alarajoilla olen ollut aina, enkä syö juuri ollenkaan roskaruokaa enkä makeisia. Diabetes ei puhkea kaikille jotka noin syö, mutta onko järkeä edes testailla. Suomessakin aika moni sairastaa tietämättään mm. siksi koska luulee hoikkuuden olevan hyvä merkki. Heikotukset aterioiden välillä kannattaa ottaa tosissaan ja säätää syömistä sen mukaan. Jollekin se on vhh ja jollekin joku muu tapa syödä.

Vierailija
60/99 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kuuden kieppeissä aamukahvit ja pari juustovoileipää. Aamupäivällä esim jugurttia tai hedelmiä. Puolilta päivin lounas normaalia kotiruokaa, kasvispainotteista. Tänään esim. varhaiskaalista, perunoista, porkkanoista ja herneistä maitoon tehty keitto. Päiväkahvit joskus kahden maissa, pikkupulla tai pari keksiä. Välipalana taas hedelmiä. Iltapala kuuden maissa, samanlainen kuin aamiainen. Sen jälkeen ei enää mitään muuta kuin vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan