"Sulla on tuo tatuointi" työhaastattelussa
Työhaastattelussa sanoi haastattelija, että tatuointini kaulassa voi olla ongelma. Onko tällainen laillista? Voinko vaatia korvauksia?
N26
Kommentit (252)
Siis mikä tää juttu on että tatuointi aina yhdistetään rikollisuuteen tms?! :D aika yleistä nykyään tatuoinnit ihan tavallisilla ihmisillä ja kavereilllanikaan joilla näkyvillä paikoilla tatuointeja niin ei mitään ongelmaa ole ollut päästä asiakaspalvelutyöhön. Lopettakaa se valittaminen :D
Vierailija kirjoitti:
Monilla päihdeongelmaisten kanssa työskentelevillä on näkyvällä paikalla tatuointeja, siinä ammatissa ei näköjään ole este.
Kuinkahan moni heistä mahtaa itse olla ex-päihdeongelmsinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmistoalalla on toki sen verran boheemia porukkaa että tatuoinnit on ok, mutta muutama on pitänyt hankkia jo ihan sen takia että saa sen wt luokituksen. :D
Niin just. Oon yli 50v ämmä ja koskaan en ole tatskoja halunnut, ihaillut kyllä, kun aika monella nuoruudenystävällä sellainen on. Mut oon aina ajatellut, et se ei ole oikein mun juttu. Mut perkele, on se hankittava, kyllä mulla pitää olla wt-leima. Jollain sitä on erottauduttava tosta esbo-ghetto-jengistä ja niiden golfkärryistä. ;D
Kun pysyttelet lähipubissasi ja mahdollisimman kaukana golf klubeista niin olet varmasti turvassa.
Mä kävin yhdessä työhaastattelussa tatuoinnit esillä. Oli kesä ja ihan hullun kuuma.. Kaikki kuvat siis käsivarsissa. Haastattelija (todella uskovainen) piti niitä söpöinä.:D Eli vähän tuurissaan kiinni nämä jutut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölmöilystä (tässä tapauksessa WT-leimojen ottamisesta) on usein seurauksia.
Käsityksesi tatuoinneista on hieman vanhanaikainen, nykyään tatuointeja on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Ja muualla maailmassa ne ovat vielä paljon yleisempiä kuin Suomessa.
Ei muuten ole. Ylimmissä luokissa ei tatskoja näy, ja jos niitä on, ne on visusti piilossa.
Monellako kuninkaallisella olet nähnyt tatuoinnin?
Tuli muuten mieleen, että Prinssi Albert on tehnyt penislävistyksestään niin ison spektaakkelin, että kyseinen lävistys on sen vuoksi jopa nimetty Prinssi Albertiksi. Siinä sulle yhteiskuntaluokkaa.
Mutta minua naurattaa eniten nämä luokkakommentit, mitkä ovat nykyisin av:lla vallalla. Mistä kumpuaa tämä hirveä itsensä vakuuttelu siitä, että kun toimii tietyllä tavalla, niin kuuluu sinne "parempaan" yhteiskuntaluokkaan? Mitä väliä sillä on, mihin luokkaan kuvittelet kuuluvasi tai minne luokkaan kuvittelet jonkun toisen? Tällä luokka-ajattelulla pyritään nykyään nettifoorumeilla oikeuttamaan mielipiteitä. "Asia on näin, koska yhteiskuntaluokka". Kommenteissa käytetään niin halveksuvaa ja ylenkatseista kieltä, että on vaikea uskoa kommentoijien olevan mistään paremmista piireistä.
Miten tässä ollaan menossa näin kovasti takapakkia kohti yhä konservatiivisempaa Suomea? Ensin on hinguttu tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, ja sitten yhtäkkiä laman iskiessä jengi alkaa pelätä työttömyyttä ja leimautumista työhaastattelussa "alempaan luokkaan" kuuluvaksi? Olette kyllä surullisia ihmisiä, teette maailmastanne ehdoin tahdoin hyvin pienen ja kapean.
Jokuhan tästä tasavertaisten kansalaisten kääntymisestä toisiaan vastaan hyötyy. Mutta voin sanoa, että se on se oikea eliitti, ei mikään av-palstan uusliberaali superkonservatiivi. Se hevosenkuolainhuivi ei vielä tee sinusta eliittiä, jolle olet muuten pelkkää kadun tomua.
Vierailija kirjoitti:
Miten se ihminen työntekijänä ja ihmisenä muuttuu jos ottaa kuvan ihoonsa? Esimerkiksi mieheni on vuosia toiminut asiakaspalvelijana. Hän on asiakkaiden, työkavereiden ja pomojen mielestä vastuullinen, hyvä ja ahkera työntekijä. Muuttuuko hän yhtäkkiä paskaksi, vastuuttomaksi, wt hulttioksi ja huonoksi asiakaspalvelijaksi, kun ottaa tatuoinnin? En vaan ymmärrä MITEN se väriaine ihoon laitettuna poistaa hänen ammattitaitonsa?
Työnantaja päättää,kenet ja millaisen töihin ottaa ja pulinat pois. Jos omistan firman ja en halua töihin tarkoitus henkilöä,voin vapaasti olla sellaisen valitsematta.Ei siihen itkut auta.Jokainen voi miettiä mitä ja mihin ihoonsa laittaa ja elää sitten sen mukaan.
Höpön pöpön Prinssi Albertista puhujalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa vapaasti päättää.Miettikää hyvät ihmiset mihin niitä tatuointeja laitatatte.Suhtautuminen niihin on alkanut kiristymään,Keski-Euroopassa ei esimerkiksi todellakaan enää haluta palvelualalle tatutotua työntekijää.Tatuoidut ovat ahtaalla työmarkkinoilla kun kilpailu on kovaa.Alkaa menemään muutenkin tatskat ulos muodista.
Tottakai työnantaja saa vapaasti päättää, mutta onhan se vähän kyseenalaista, jos tatuointi painaa valinnassa enemmän kuin motivaatio, kokemus, taidot ja persoona. Eikä kaikkia todellakaan haittaa toisten tatuoinnit, oli ne sitten näkyvillä tai ei. Toki jos sinulla on jotain tieteellistä artikkelia tai tilastoa tatuoitujen työllistymisestä tai siitä miten heihin suhtaudutaan palvelualalla Keski-Euroopassa, niin tutustuisin siihen oikein mielelläni.
Firmalla on arvot,joita niiden työntekijöiden tulee edustaa.Tatuoinnit eivät niihin ehkä kuilu.
Meinaat,että joku tieteilijä olisi tehnyt oikein tieteellisen artikkelin asiasta,miksi tekisi :D. Artikkeleja asiasta ja asenteiden muuttumisesta löytyy ihan vaikka google-haulle,että ole hyvä vaan ja mene tutustumaan,ei saa olla laiska ja odottaa asioita eteen kannettaviksi,ei sellaisinaan töihin haluta.Tästäkin löytyy tietoa hakukonetta käyttämällä :D
Vierailija kirjoitti:
Älä sure Ap, voit löytää oman paikkasi maailmassa vaikkapa prätkäjengin tallityttönä.
Tai nyt kun rakentaminen vetää, voin palkata sinut rakennustyömaalle siivoustöihin. Täällä saat olla oma itsesi, mutta ahkera pitää olla. Ilmoita itsestäsi jos kiinnostaa. (maksan työturvakortin jos työsuhde kestää min. Yhden kuukauden)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ihminen työntekijänä ja ihmisenä muuttuu jos ottaa kuvan ihoonsa? Esimerkiksi mieheni on vuosia toiminut asiakaspalvelijana. Hän on asiakkaiden, työkavereiden ja pomojen mielestä vastuullinen, hyvä ja ahkera työntekijä. Muuttuuko hän yhtäkkiä paskaksi, vastuuttomaksi, wt hulttioksi ja huonoksi asiakaspalvelijaksi, kun ottaa tatuoinnin? En vaan ymmärrä MITEN se väriaine ihoon laitettuna poistaa hänen ammattitaitonsa?
Työnantaja päättää,kenet ja millaisen töihin ottaa ja pulinat pois. Jos omistan firman ja en halua töihin tarkoitus henkilöä,voin vapaasti olla sellaisen valitsematta.Ei siihen itkut auta.Jokainen voi miettiä mitä ja mihin ihoonsa laittaa ja elää sitten sen mukaan.
Olisit nyt vastannut edes yhteen lainaamasi viestin kysymykseen, tai jättänyt kokonaan lainaamatta. Jos sinulla on firma jossa on hyvä ja firmalle rahaa tuova työntekijä, niin muuttuuko hän huonoksi työntekijäksi, jos vaikkapa viiden vuoden menestyneen työnteon jälkeen ottaa tatuoinnin? Vai miksi jatkat tuota ennakkoluuloista länkytystäsi?
Mielenkiintoinen keskustelu heräsi melko kevyesti heitetyistä kysymyksistä.
Alkuperäiseen kysymykseen ei ole paljoa kommentoitavaa, työnantaja päättää kenet palkkaa.
Itse olen reilu nelikymppinen pk-yrityksen toimitusjohtaja ja minulla on tatuointi.
Tatuointia ottaessa kannattaa ottaa muu maailma huomioon vaikka kuvat ovatkin hyvin henkilökohtaisia ja eivät oikeastaan muille kuulu millään lailla.
On oikein elää omaa elämänsä kuten haluaa tältä osin, mutta kaikkeen mikä ei ole valtavirtaa, liittyy epäluuloja ja mielikuvia. Tatuointien luomat mielikuvat eivät aina ole positiivisia ja niillä on väistämättä vaikutuksia mm juuro työnhaussa. Eikä tämä varmasti ole yllätys kenellekään jolla on tatuointi, näin uskallan väittää.
Itse saan peittoon kuvani kun puen normaalit pitkät housut ja pitkähihaisen paidan. Kohtaan työssäni ihmisiä, jotka eivät välttämättä näkisi kuviani positiivisena asiana.
Keskustelu on aina hyvästä tässäkin asiassa, molemmat äärilaidat kun laittaisivat numeroa suuremmat pipot päähän niin keskustelusta voisi tulla hedelmällistäkin.
Hyvää kesää!