Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
181/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?

Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".

Juu minkä sille voi, että juhlakalut halusi kiduttaa vieraita. Olisi edes kertoneet etukäteen, että ruokatarjoilua ei ole. Olisivat ymmärtäneet mennä mäkkärille etukäteen.

Vierailija
182/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä kaikki vouhkaatte siitä, miten ootye julmastu joutuneet VÄKISIN vegaanisafkan uhreiksi: miten tämä on käytännössä tapahtunut? Hääpari piti aloillaan ja tunki kakkua suuhun?

Se että teidän ennakko-oletus on jo valmiiksi se,että ruoka on pahaa, niin onhan se varmaan. Ihan yhtälailla se liharuokakin on pahaa, jos ei sitä osaa tehdä.

Ja ihan varmasti teille uppoaa monet vegejutut silloin, kun ette sitä huomaa.

Ja miksi vegaani ei tarjoa eläinperäistä ruokaa viereiden mieliksi? Koska hän ei halua tukea sitä tehotuotantoa yms. Toki allergiat on otettava huomioon, mutta ette te siitä vegaaniruoasta saa mitään muuta, kuin mahdollusesti fyysisesti paremman olon. Ei ihmistä ole tarkoitettu sulattamaan nykyisiä määriä lihoja yms.

Harvoin törmää aatettaan tuputtaviin vegaaneihin, mutta aina ne jotkut sekaanit kokee asiakseen mölytä siitä, miten paskaa se on ja miten ei pärjää ilman porsaan persettä, lehmän tissimaitoa ja kanan menkkoja. Sitten kun vegaani koittaa oikaista väärinkäsityksiä ja kertoa oman kantansa asiaan, niin se muuttuukin tuputtamiseksi.

On myös olemassa lihaa, jota ei ole tehotuotettu. Eikä sitä ole edes nykypäivänä vaikea löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten huomioitte allergiset, ap? Ainakin pähkinä-manteli-soija allergikoille haastava menyy. Kai teillä oli jotain heille ja myös keliaakikoille?

Ehkä AP:n ja tämän puolison häissä ei ollut yhtäkään allergikkoa? Jännä aina tää oletus, että kaikkien kaikissa juhlissa on varmasti ollut allergikkoja eikä niitä varmastikaan ole millään tavalla huomioitu.

Vierailija
184/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on vegaani ja miehillä on peenis.

Vierailija
185/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten huomioitte allergiset, ap? Ainakin pähkinä-manteli-soija allergikoille haastava menyy. Kai teillä oli jotain heille ja myös keliaakikoille?

Mikä ihmeen oletus on se että jokainen tuntee moniallergisia ihmisiä ja varsinkin vegaanikeskusteluissa aletaan tivata että mitä tarjottavaa oli ihmisille jotka oli allergisia sillä, tälle ja tuolle? 

Eiköhän allergiat oteta ihan normaalisti huomioon jos niitä on, ehkä tuokin menu oli tehty niin että siinä otettiin ruokarajoitteet huomioon. 

Vierailija
186/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei voi aina miellyttää, häät oli teidän näköiset ja jokatapauksessa mennyttä ei voi enää muuttaa.

Ei mun mielestä kenenkään tarvi tehdä oman etiikan vastaisesti omissa juhlissaan tai muutenkaan.

Niin minkä sille voi, että pahoitti vieraiden mielen ja ei ollut vuosisadan häät ja häätarjoilut. Huono ruoka ja pahempi mieli.

Ihan yhtä hyvin ne vieraat ois voinut pahoittaa mielensä jos tarjolla olisi ollut sekaaniruokaa joka ei vaan olisi miellyttänyt :D Niinkuin luultavasti ei kaikkia olisikaan, koska ei kaikki ei pidä samoista ruuista.

Jos joku oikeasti kovinkin pahasti pahoittaa mielensä siitä ettei pariin tuntiin saa lempiruokaansa niin kannattaa varmaan jäädä ihan kotiin vaan.

Vierailija
187/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun sukulaiset ja tuttavat tiedä mille mä olen nykyisin allerginen. Ja luulenpa, että on muitakin joiden allergiatilanne vaihtelee eikä niitä aina huudella. 

On tyylitöntä tarjota semmosta ruokaa joka on monelle allergiselle kelvotonta. Nämä pähkinä, manteli, papu, soija-jutut on juuri niitä. 

Jos mä joutuisin juhliin, jossa ei olisi mitään syötävää ruokaa niin ottaisin lahjan mukaani ja sanoisin heipat. Se ei voi olla vaikeaa tarjota jotakin salaattia, perunaa tai riisiä muun lisäksi, että sentään jotakin saattaisi syödä sekin jolla on joku muu vakaumus tai allergia. Ei ole pakko olla lihaa mutta jos ei ole edes vihersalaattia eikä perunoita niin sitten on jo tosi huonot häätarjoilut.

Vierailija
188/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä kaikki vouhkaatte siitä, miten ootye julmastu joutuneet VÄKISIN vegaanisafkan uhreiksi: miten tämä on käytännössä tapahtunut? Hääpari piti aloillaan ja tunki kakkua suuhun?

Se että teidän ennakko-oletus on jo valmiiksi se,että ruoka on pahaa, niin onhan se varmaan. Ihan yhtälailla se liharuokakin on pahaa, jos ei sitä osaa tehdä.

Ja ihan varmasti teille uppoaa monet vegejutut silloin, kun ette sitä huomaa.

Ja miksi vegaani ei tarjoa eläinperäistä ruokaa viereiden mieliksi? Koska hän ei halua tukea sitä tehotuotantoa yms. Toki allergiat on otettava huomioon, mutta ette te siitä vegaaniruoasta saa mitään muuta, kuin mahdollusesti fyysisesti paremman olon. Ei ihmistä ole tarkoitettu sulattamaan nykyisiä määriä lihoja yms.

Harvoin törmää aatettaan tuputtaviin vegaaneihin, mutta aina ne jotkut sekaanit kokee asiakseen mölytä siitä, miten paskaa se on ja miten ei pärjää ilman porsaan persettä, lehmän tissimaitoa ja kanan menkkoja. Sitten kun vegaani koittaa oikaista väärinkäsityksiä ja kertoa oman kantansa asiaan, niin se muuttuukin tuputtamiseksi.

Tämän ylimielisen asenteen takia olen jättänyt vegaanihäät väliin, enkä kutsu vegaaneja koskaan kotiini.

Ja se loputon, ylimielinen, muita vähättelevä julistaminen ja itsensä jalustalle nostaminen jota tässäkin kirjoituksessa harrastetaan, saa näkemään punaista. Jankkaat jokaiselle vastaantulijallekin olevasi vegaani ja ajattelevasi tuotantoeläimiä?

Vierailija
189/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun sukulaiset ja tuttavat tiedä mille mä olen nykyisin allerginen. Ja luulenpa, että on muitakin joiden allergiatilanne vaihtelee eikä niitä aina huudella. 

On tyylitöntä tarjota semmosta ruokaa joka on monelle allergiselle kelvotonta. Nämä pähkinä, manteli, papu, soija-jutut on juuri niitä. 

Jos mä joutuisin juhliin, jossa ei olisi mitään syötävää ruokaa niin ottaisin lahjan mukaani ja sanoisin heipat. Se ei voi olla vaikeaa tarjota jotakin salaattia, perunaa tai riisiä muun lisäksi, että sentään jotakin saattaisi syödä sekin jolla on joku muu vakaumus tai allergia. Ei ole pakko olla lihaa mutta jos ei ole edes vihersalaattia eikä perunoita niin sitten on jo tosi huonot häätarjoilut.

No onko niin vaikeaa kertoa niistä jos kutsussa kysytään ruoka-aineallergioista? Jos ei niistä itse kerro niin se on ihan oma häpeä jos ei ole syötävää.

Vierailija
190/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua lihattomuus häiritsisi, mutta pahanmakuinen ruoka kyllä.

Ja kahvissa pitää olla maitoa.

Vierailija
191/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No munkin mielestä nuo tarjoilut ois voinut olla paljon paremmat ja monipuolisemmat, koska yleensä häissä on erilaisia ruokia tarjolla. Vegaanisiinkin juhliin pystyy tekemään vaikka minkälaisia ruokia.

Mutta en siltikään ymmärrä miksi aletaan vaatimaan jotain listausta siitä mitä tarjolla voisi olla allergisille, koska ei kuitenkaan tiedetä mikä AP:n tilanne on. En minä ainakaan nyt osaisi alkaa päästä keksimään moniallergisille ruokia kun en koskaan ole sellaista joutunut miettimään.

Mun mielestä on ihan normaali käytäntö kysyä vieraiden allergiat, tai sitten itse ilmoittaa etukäteen juhlien järjestäjälle jos on paljon tai pahoja allergioita. Eikä tämä päde vaan vegaanisiin juhliin vaan muutenkin, luulen että moniallergiset on hyvinkin tottuneita siihen ettei itselle sopivaa ruokaa aina ole jos ruokarajoitteista ei tiedetä etukäteen.

Vierailija
192/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei voi aina miellyttää, häät oli teidän näköiset ja jokatapauksessa mennyttä ei voi enää muuttaa.

Ei mun mielestä kenenkään tarvi tehdä oman etiikan vastaisesti omissa juhlissaan tai muutenkaan.

Niin minkä sille voi, että pahoitti vieraiden mielen ja ei ollut vuosisadan häät ja häätarjoilut. Huono ruoka ja pahempi mieli.

Ihan yhtä hyvin ne vieraat ois voinut pahoittaa mielensä jos tarjolla olisi ollut sekaaniruokaa joka ei vaan olisi miellyttänyt :D Niinkuin luultavasti ei kaikkia olisikaan, koska ei kaikki ei pidä samoista ruuista.

Jos joku oikeasti kovinkin pahasti pahoittaa mielensä siitä ettei pariin tuntiin saa lempiruokaansa niin kannattaa varmaan jäädä ihan kotiin vaan.

Kyse ei nyt ole mistään "pariin tuntiin lempiruokaa" -jutusta, vaan ihan sen faktan huomioimisesta että kaikille löytyisi sopivaa syötävää vaikka makuja onkin monia. Eiköhän tässä tosiaan ole mieli pahoitettu siitä, että valinnanvaraa ei ole juurikaan ollut ja nuo vähäisetkin tarjottavat ovat olleet aika harvalle maistuvia (sienistä ja tofusta ei moni tykkää).

Vierailija
193/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko niin vaikeaa kertoa niistä jos kutsussa kysytään ruoka-aineallergioista? Jos ei niistä itse kerro niin se on ihan oma häpeä jos ei ole syötävää.

Jos kysytään. Yleensä ei ole kysytty. Saapumista on kysytty muttei itseasiassa koskaan ruokavaliosta. Mutta olenkin onneksi vieraillut sekasyöjien häissä ja aina siellä on jotakin napaansa saanut.

Vierailija
194/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kauhea, jos ei saa lihaa joka päivä, tai joutuu kerran elämässään syömään kasvisruokaa.

Vierailija
195/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihteleeko se allergiatilanne niinnkin usein, että kun pari viikkoa aikaisemmin ilmoittaudut häihin ja kerrot erikoisruokavaliosi niin häiden koittaessa allergiatilanne onkin jo aivan joku toinen? Tässä tapauksessa kyseessä taitaa olla vaan muotiallergia, jota nyt ei muutenkaan tarvitse huomioida.

Vierailija
196/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kutsujien pitää lähtökohtaisesti yrittää tarjota ruokaa, joka sopii mahdollisimman monelle. Varata aina jotakin sellaista, joka yleisesti sopii kaikille. 

Vierailija
197/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihteleeko se allergiatilanne niinnkin usein, että kun pari viikkoa aikaisemmin ilmoittaudut häihin ja kerrot erikoisruokavaliosi niin häiden koittaessa allergiatilanne onkin jo aivan joku toinen? Tässä tapauksessa kyseessä taitaa olla vaan muotiallergia, jota nyt ei muutenkaan tarvitse huomioida.

Juuri nyt olen poissulku vaiheessa, joten juuri nyt  vaihtelee. Mutta onneksi, onneksi en tunne ainuttakaan tiukkapipoista vekaania vaan kaikki tuttavani ovat sekasyöjiä!

Vierailija
198/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysytään. Yleensä ei ole kysytty. Saapumista on kysytty muttei itseasiassa koskaan ruokavaliosta. Mutta olenkin onneksi vieraillut sekasyöjien häissä ja aina siellä on jotakin napaansa saanut.

Ei koskaan? Itse en ole koskaan saanut ainuttakaan kutsua, jossa tätä ei olisi kysytty. Mutta vaikka ei kysyttäisikään niin ymmärtäisin kyllä itse kertoa, jos on jotain rajoituksia.

Vierailija
199/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kutsujien pitää lähtökohtaisesti yrittää tarjota ruokaa, joka sopii mahdollisimman monelle. Varata aina jotakin sellaista, joka yleisesti sopii kaikille. 

Mitähän se nykyisin olisi?

Vierailija
200/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kehtaa valittaa häiden tarjoilusta, se kertoo vain siitä, että henkilö on tullut häihin vain ilmaisen ruuan ja juoman perässä.

Toki nuo sinun tarjoilut kuulostaa tosi hippihörhöilyltä. Itsekin syön hyvin vegaanipainotteisesti, vaikka en täys vegaani olekaan. En silti kehtaisi tuollasta menuuta tarjota häissäni tai missään juhlissa. Olisin tehnyt kompromissin ja tarjonnut kasvisruokavalioon painottuvaa. Eli sisällyttänyt maitotuotteita ja mananmunaa. Kasvisruuat voivat olla todella hyviä eikä kukaan olisi edes välttämättä tajunnu liha ja kalan puuttumista listalta. Valitettavasti parhaimmat leivonnaiset ja lisukkeet sisältävät aina maitotuotteita (kerma, rahka, juusto, voi...)