Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1401/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän häät, teidän valinta. Kukaan ei pakota syömään. Muut jättäköön syömättä jossei kelpaa.

Jos ei halua huolehtia häissä vieraiden viihtyvyydestä, niin sitten pitää jättää vieraat kutsumatta.

Vierailija
1402/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraiden vikahan tuo on, olisihan se nyt pitänyt tajuta jättää menemättä viherhippien häihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli keväällä ylioppilasjuhlat, ja siellä sain huomata miten pyhä asia liha joillekin on. Kaksi voileipäkakkua tilattiin, toinen lihaton ja toisessa kinkkua. Itse ehdotin että tilattaisiin vain lihattomat, mutta kuulemma pitää olla myös lihavaihtoehto. Minusta hieman älytöntä, kun kuitenkin minun juhlani kyseessä ja perhe tietää että välttelen lihaa.

Vierailija
1404/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keväällä ylioppilasjuhlat, ja siellä sain huomata miten pyhä asia liha joillekin on. Kaksi voileipäkakkua tilattiin, toinen lihaton ja toisessa kinkkua. Itse ehdotin että tilattaisiin vain lihattomat, mutta kuulemma pitää olla myös lihavaihtoehto. Minusta hieman älytöntä, kun kuitenkin minun juhlani kyseessä ja perhe tietää että välttelen lihaa.

Minä minä minä ………

Vierailija
1405/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän häät, teidän valinta. Kukaan ei pakota syömään. Muut jättäköön syömättä jossei kelpaa.

Jos ei halua huolehtia häissä vieraiden viihtyvyydestä, niin sitten pitää jättää vieraat kutsumatta.

Mutta näiltä kerjäläisiltä jää lahjarahat saamatta jos ei vieraita kutsuta, alin rahasummakin varmaa laitettu kutsuun mikä vähintäin pitää tilille laittaa.

Vierailija
1406/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin vaikea sietää, että jokin asia on jollekkin muulle tärkeä mitä sinä välttelet? Todella moni sisustaa ja remontoi asuntoaan ja kuormittaa näin paljon ilmastoa, osa katsoo netflixiä tajuamatta kuinka paljon se kuormittaa. Osa ajaa autolla, eikä ymmärrä kuinka paljon eläimiä kuolee siitä johtuen. Osa ei syö lihaa eettisistä syistä, vaikka esim riista on eettistä ja kestävää lihaa. Moni kasvissyöjä ei syö lihaa, mutta omistavat lemmikin joka syö. Kun juhlia järjestetään, niin osan syy on täysin itsekäs, paskat vieraista kunhan minulla on mukavaa. Kannattaa tarkastella sitä omaa käytöstä rehellisesti, vaikka se voi johtaa toteamukseen omasta itsekkyydestä ja kaksinaismoralismista.

Vierailija
1407/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hetkeksi unohdetaan se vegaaniruoka, niin onko toisaalta kohtuullista, että AIKUISET vieraat alkavat jälkeenpäin marmattamaan että sen yhden päivän/illan ajan joutuivat syömäään jotain mitä eivät tavallisesti söisi? Oliko se todella niin pahaa? Jos vertaa jopa koulujen viikottaisiin kasvisruokapäivään, niin tämä oli vain se yksi päivä.

Ap:n antaman listan perusteella: kyllä, se todellakin oli pahaa.

Ja jos joku vieras ei sattumalta pidä sienistä ja on allerginen pavuille ja soijalle, niin ei siellä mitään syötävää ollutkaan. 

Ja jos ei sattumalta pidä lihasta ja on allerginen munalle ja maidolle, niin aika vähän on syötävää tavallisissakaan juhlissa. Mitäs muuta vielä jossiteltaisiin?

Normaalit ihmiset tarjoavat allergisille muita vaihtoehtoja.

Vegaanit eivät tähän pysty, koska se saattaa loukata heidän ideologiaansa.

Kuka väittää, ettei vegaaneilla olisi tarjolla allergiavaihtoehtoja? Siksihän ne ruokarajoitteet kysytään, että tiedetään varata heillekin syötävää.

Ja jos joku tosiaan kuolee siihen, ettei saa lihaa joka aterialla, niin silloin on varmaan parasta jäädä pois vegehäistä. Saattaa olla hankalaa myös työpaikkaruokalan kasvisruokapäivinä se elossa pysyminen, omalla pihvillä varustettuna töihin silloin?

Tässä ei ole kyseessä "joka päivä" tai "työpaikkaruokalan kasvispäivä" vaan suuret juhlat.

Vierailija
1408/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus.

Asennevammainen olet kyllä itse, jos ihan periaatteesta et halua tarjota vieraillesi muuta kuin vegaanista ruokaa. Vähän avarampaa ajattelua, pliis!

Vierailija
1409/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei täällä ymmärretä vegaaneja, niin itse en kyllä ymmärrä lihansyöjiäkään. Jos tarjolla on hyvät vegaaniset ruoat, niitä ei lihansyöjä voi syödä, koska ne on niin pahoja, vatsa tulee kipeäksi, proteiinin puutos iskee välittömästi ja allergioitakin on lähes kaikkeen. Jos ladataan juhliin tismalleen samat vegaaniruoat tarjolle ja siihen viereen samanmoinen satsi lihapitoisia juhlaruokia, niin nälkäiseksi jää kasvissyöjäraukat ja vegaanit, kun lihansyöjät vetelevät hyvällä ruokahalulla kaikki ne vegaaniruoat ihan ensimmäiseksi kupuunsa. Olen monesti ollut tätä todistamassa.

Vierailija
1410/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihattomana ne olisi pitänyt tilata, jos olisit ollut niiden ainoa syöjä.

Se muiden huomioon ottaminen on toisille näköjään ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Vierailija
1411/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lopettanut kokonaan tekemästä meidän perheen ja suvun juhliin kinkkuvoileipäkakkua, koska kaikki haluavat aina syödä sitä kasvisvoileipäkakkua ja sen menekki on paljon suurempi.

Vierailija
1412/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo olleet mitään ruokaa! Välipaloja/kahvin kanssa tarjottavia ne olivat.

Nälkäraivo iskee tuollaisen pipellyksen jälkeen.

Tyhmiä olitte. Isäsi tiesi paremmin.

Vierailija
1413/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko häiden tärkein juttu ruoka?

...snip...

En ymmärrä, jos aikuiset ihmiset ei kestä puolta päivää ilman lihaa. Tosin toi ap:n tarjoilu oli vaan kahvitus, ei ruokailu.

Ei, häiden tärkein juttu ei ole ruoka, mutta kautta ihmiskunnan historian isommissa juhlissa ruokailu on oleellinen osa juhla-kokonaisuutta. Tämä olisi järjestävän osapuolen hyvä sisäistää heti kättelyssä, kun alkaa suunnitella kokkareita. Ja vaikka miten tekisi mieli olla lumihiutale ja järjestää ne "omannäköiset" häät, niin se on hyvä tiedostaa, että mutinaa tulee mikäli lumihiutale meinaa poiketa siitä, mitä enemmistö kokee "perinteiseksi".

Vierailija
1414/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä vegaanijuhlissa ollut (lakkiaiset) ja aivan järkyttävän makuiset tarjoilut! no perus vihersalaattia eivät onnistuneet pilaamaan. Siinäpä se sitten olikin, juhlista suoraan ravintolaan syömään!

Jos haluat että vieraat ei viivy kauan ja juhlat tulee halvaksi niin tarjoo vegepaskaa!

Kaikki vegejuhlat jää minulta jatkossa väliin! niin itsekästä sakkia että ei voi edes vieraille tehdä jotain ideologiastaan poikkevaa.

Vierailija
1415/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakut tilattiin tiemmä vieraille syötäväksi eikä vain sinulle. Olisittehan voineet sitä paitsi tilata lihattoman kakun vierelle kalakakun. Niitäkin on tosi monenlaisia savukalasta loheen.

Vierailija
1416/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap esitti myös vaatimuksen, että vieraiden vaatetuksessa ei saa olla mitään eläinperäistä ja paikalle pitää tulla joko polkupyörällä tai sähköautolla? Itse asiassa kun nyt ajattelee, niin ihminenhän on eläin myös. Olisi voinut jättää vieraatkin kutsumatta.

Vierailija
1417/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei täällä ymmärretä vegaaneja, niin itse en kyllä ymmärrä lihansyöjiäkään. Jos tarjolla on hyvät vegaaniset ruoat, niitä ei lihansyöjä voi syödä, koska ne on niin pahoja, vatsa tulee kipeäksi, proteiinin puutos iskee välittömästi ja allergioitakin on lähes kaikkeen. Jos ladataan juhliin tismalleen samat vegaaniruoat tarjolle ja siihen viereen samanmoinen satsi lihapitoisia juhlaruokia, niin nälkäiseksi jää kasvissyöjäraukat ja vegaanit, kun lihansyöjät vetelevät hyvällä ruokahalulla kaikki ne vegaaniruoat ihan ensimmäiseksi kupuunsa. Olen monesti ollut tätä todistamassa.

Höpöhöpö. Valtaosa vegaaniruoista on huonompia kuin liharuoat ja tämä on valtaosan mielipide, johon sinun vakuuttelusi ei vaikuta. Syö sinä mistä sinä pidät, mutta älä tuputa sitä muille!

Vierailija
1418/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lopettanut kokonaan tekemästä meidän perheen ja suvun juhliin kinkkuvoileipäkakkua, koska kaikki haluavat aina syödä sitä kasvisvoileipäkakkua ja sen menekki on paljon suurempi.

Meidän juhlissa suosituin voileipäkakku on kala. Kasvista en edes tee, kun kukaan ei sitä syö.

Vierailija
1419/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se sopii mulle, että annat vaan porkkanan lautaselle, kunhan sen viereen annat 2 magnumpulloa shamppanjaa jääsankoineen.

Vierailija
1420/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista tässäkin on se että jos ns lihansyöjä pitää juhlat niin hän kyllä pyrkii huomioimaan tarjoiluissa ruokarajoitteet, niin allergiat kuin aatteelliset. Niin että kaikkilla olisi syötävää.

Toisin päin ei näköjään ole mitään velvoitetta.

No hipit on itsekkäitä