Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
1421/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tällaisiin pitkiin tilaisuuksiin varaudun tekemään evääksi kotitekoista pizzaa ja mukaan myös jotain pientä naposteltavaa. Tarjottavista juon teetä tai kahvia ja ruuista luovin, jos edes jotain sopivaa on. Olen allerginen soijalle ja kerran elämässä varauduin vegaanin häihin tullessa omin eväin, vaikka lupasi tehdä soijatonta. Onneksi edes pari soijatonta vaihtoehtoa oli kuten linssilasagne ja kasvissosekeitto kookoskermasta. Kakutkin oli tehty kookostuotteita käyttäen. Hyvää oli ainakin se mustikkakookoskakku. Kaikki tarjottava oli gluteenitonta, koska morsiamella on keliakia, ja helpottihan se myös kahden keliakiaa sairastavan syömistä. Pari ei millään voinut ottaa riskiä tarjoamalla tavallisia tuotteita, vaikka toinen osapuolista kykenee syömään viljoja ongelmitta.

Vierailija
1422/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli keväällä ylioppilasjuhlat, ja siellä sain huomata miten pyhä asia liha joillekin on. Kaksi voileipäkakkua tilattiin, toinen lihaton ja toisessa kinkkua. Itse ehdotin että tilattaisiin vain lihattomat, mutta kuulemma pitää olla myös lihavaihtoehto. Minusta hieman älytöntä, kun kuitenkin minun juhlani kyseessä ja perhe tietää että välttelen lihaa.

Jos olisit ehdottanut vegaanista vaihtoehtoa lihaa sisältävän kakun rinnalle, niin sinähän olisit saanut itkupotkuraivarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se on ristiriitaista, kun yleensä vegaanit vaativat heille erikoisruokavalion jos ovat vieraana juhlissa mutta sitten, kun on heidän juhlat niin silloin ei sitten pysty joustamaan yhtään ja pyytää pitopalvelua tekemään sen yhden liharuoan niille ketkä ei pysty sietämään vegaani ruokaa.

Vierailija
1424/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Olen sekasyöjä ja syön mielelläni satunnaisesti hyvin tehtyä vegeruokaa. Ei ongelmaa, kun tosiaan on tehty hyvin ja valikoima monipuolinen sekä makuhermoja hyväilevä.

Oheinen menu ei todellakaan vaikuta lupaavalta, en menisi jos pitäisi tulla edes pienen matkan päästä.

Vegeruoka on kuitenkin aika paljon muutakin, en ihmettele valittajia.

Vierailija
1425/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tällaisiin pitkiin tilaisuuksiin varaudun tekemään evääksi kotitekoista pizzaa ja mukaan myös jotain pientä naposteltavaa. Tarjottavista juon teetä tai kahvia ja ruuista luovin, jos edes jotain sopivaa on. Olen allerginen soijalle ja kerran elämässä varauduin vegaanin häihin tullessa omin eväin, vaikka lupasi tehdä soijatonta. Onneksi edes pari soijatonta vaihtoehtoa oli kuten linssilasagne ja kasvissosekeitto kookoskermasta. Kakutkin oli tehty kookostuotteita käyttäen. Hyvää oli ainakin se mustikkakookoskakku. Kaikki tarjottava oli gluteenitonta, koska morsiamella on keliakia, ja helpottihan se myös kahden keliakiaa sairastavan syömistä. Pari ei millään voinut ottaa riskiä tarjoamalla tavallisia tuotteita, vaikka toinen osapuolista kykenee syömään viljoja ongelmitta.

Uh, kookosta siellä ja kookosta täällä... pahimman laadun rasvaa.

Vierailija
1426/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista tässäkin on se että jos ns lihansyöjä pitää juhlat niin hän kyllä pyrkii huomioimaan tarjoiluissa ruokarajoitteet, niin allergiat kuin aatteelliset. Niin että kaikkilla olisi syötävää.

Toisin päin ei näköjään ole mitään velvoitetta.

No hipit on itsekkäitä

Eiköhän tämä 5 vuotta sitten naimisiin mennyt pari ottanut huomioon vieraidensa allergiat ja muut rajoitteet.

Minunkin ruokavaliooni kuuluu päivittäin yksi jäätelö, mutta en silti suuttuisi, jos sitä ei minulle juhlissa tarjottaisi. Ihan samalla tavalla lihakaan ei ole mikään välttämättömyys, eikä yhtien juhlien ajan lihatta oleminen aiheuta kellekään allergiaa tai muita oireita.

Jos ruoka on juhlissa pahaa, niin se on sitten asia erikseen. Se on ikävää, mutta ei loukkaa ketään. Tuskin kukaan tahallaan tekee juhliin pahaa ruokaa.

Itse olen saanut juhlissa mm. sitkeää, rasvaklönttistä karjalanpaistia. Olen sekasyöjä, mutta mieluummin olisin syönyt siinä kohtaa pelkkää vihersalaattia kuin sitä jänne-läskisoppaa...

Vierailija
1427/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, koska itse olen absolutisti ja saan aina kuulla nälvintää juomattomuudestani, voin siinä mielessä samaistua, koska en koskaan tarjoa missään kenellekään alkoholia. Mun kotini on alkoholiton vyöhyke ja piste ja jos se on jollekin vieraalle ongelma, niin sitten on. Joten sovellettuna, ei ole teidän vikanne, jos jollain  teidän vieraistanne on asenneongelma vegeä kohtaan. Eri asia olisi, jos olisitte tarkoituksella tarjonneet manteliallergigolle sitä mantelijuomaa, mutta niin tuskin teitte.

No kun ihmisiltä puuttuu täydellisesti kyky asettua toisen henkilön asemaan. He eivät pysty ollenkaan samaistumaan, eikä ajattelemaan mitään toisen näkökulmasta. Siksi esim. absolutisteja ja vegaaneja ei ymmärretä.

Itsekin olen absolutisti. Mä taas olen saanut elää rauhassa ja ilman nälvintää absolutistina. Mutta jos asuisin entisessä kotikaupungissa, niin siellä olisin saanut kuulla koko ajan juomattomuudestani. Siksi juomisen lopettamisen jälkeen ympäristön muuttaminen teki hyvää. En voisi asua siellä entisessä kotikaupungissa. Se on jännä, kuinka sellaiset ihmiset pilkkaavat absolutisteja ja vaativat heiltä jotain alkoholin kohtuukäyttöä, jotka itse juovat kuin siat. Aivan alkoholistista örvellystä on heidän juominen, ja sitten puhuvat, että kai sitä voi välillä vähän ottaa. Juovat kuin sieni ja kuvittelevat olevansa fiksuja alkoholin kohtuukäyttäjiä.

Sitten siitä juomisesta puhutaan, että ei ole mitään järkeä juoda yksin himassa. On monia, joiden olisi kaikista viisainta juoda just siellä himassa yksin, koska siellä kapakoissa pyöriessä se juominen menee nyrkkitappeluksi, ihme touhuamiseksi ja itsensä nolaamiseksi. Sitten kun on lähdetty johonkin kolmen kilsan päässä kotoa sijaitsevaan baariin, niin sinne on menty omalla autolla ja sieltä myös lähdetään omalla autolla poiskin. Humalassa ajetaan, koska kymmenen kaljan plus muiden juomien jälkeen kuvitellaan olevan hyvässä ajokunnossa. Sellaisten olisi kaikista järkevin lopettaa alkoholinkäyttö kokonaan.

Lue ensimmäinen lauseesi ja mieti koskeeko se itseäsi.

Kyllä minä pystyn samaistumaan, asettumaan toisen asemaan, ajattelemaan toisen näkökulmasta. Mutta monet muut eivät pysty. Voi kuule. Niin paljon olen nähnyt ja kokenut elämässä, että on hyvin silmiä avannut ja oppinut ajattelemaan toisin kuin vaikkapa 15 vuotta sitten.

Se ei vaikuta siltä, etkä tuo sitä muuten ilmi, kuin tuolla "kyllä minä..." Täällä sinä nytkin soimaat muita ja tiedät paremmin kuin he, mikä heille olisi parempi. Olet varmaankin heitä ylempänä 🙄

Sä meet nyt siis niin mettään noissa sun olettamissasi. Niin, kun sinusta ei vaikuta. Herran perkele, kun et edes tunne minua. Taisi vain kommenttini kolahtaa kovaa ja korkealta. Minä en ole itseäni asettanut kenenkään yläpuolelle. Sinähän sitä tässä tunnut tekevän.

Vierailija
1428/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP näin viiden vuoden jälkeen yhä vegaani?

Vierailija
1429/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Missä se ruoka on?

Vierailija
1430/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä se ruoka on?

Tuskin tässä vegaanius oli ongelma, vaan tarjottavien niukka määrä. Hääjuhliin saa varata usein 12 tuntia aikaa, ellei satu asumaan juhlapaikan vieressä. Useimmat ihmiset on myös kasvatettu niin, ettei tarjoiluja saa rohmuta. Yksi pieni pala savutofupiirakkaa, riisipiirakkaa, viipale maissileipää hummuksella, kirsikkatomaatti, keksi ja pieni pala kakkua tuskin pitää nälkää kovinkaan monta tuntia.

Vierailija
1431/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista tässäkin on se että jos ns lihansyöjä pitää juhlat niin hän kyllä pyrkii huomioimaan tarjoiluissa ruokarajoitteet, niin allergiat kuin aatteelliset. Niin että kaikkilla olisi syötävää.

Toisin päin ei näköjään ole mitään velvoitetta.

No hipit on itsekkäitä

Eiköhän tämä 5 vuotta sitten naimisiin mennyt pari ottanut huomioon vieraidensa allergiat ja muut rajoitteet.

Minunkin ruokavaliooni kuuluu päivittäin yksi jäätelö, mutta en silti suuttuisi, jos sitä ei minulle juhlissa tarjottaisi. Ihan samalla tavalla lihakaan ei ole mikään välttämättömyys, eikä yhtien juhlien ajan lihatta oleminen aiheuta kellekään allergiaa tai muita oireita.

Jos ruoka on juhlissa pahaa, niin se on sitten asia erikseen. Se on ikävää, mutta ei loukkaa ketään. Tuskin kukaan tahallaan tekee juhliin pahaa ruokaa.

Itse olen saanut juhlissa mm. sitkeää, rasvaklönttistä karjalanpaistia. Olen sekasyöjä, mutta mieluummin olisin syönyt siinä kohtaa pelkkää vihersalaattia kuin sitä jänne-läskisoppaa...

Voi jessus teitä pässejä. Vegaanien ruokavaliosta puuttuu lihan lisäksi kaikki maitotuotteet, kananmunat ja kalat. Silti jotkut typerykset jankkaavat, että onko se nyt niin vaikeaa olla yksi kerta syömättä sitä lihaa öhööhööhö.

Vierailija
1432/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei täällä ymmärretä vegaaneja, niin itse en kyllä ymmärrä lihansyöjiäkään. Jos tarjolla on hyvät vegaaniset ruoat, niitä ei lihansyöjä voi syödä, koska ne on niin pahoja, vatsa tulee kipeäksi, proteiinin puutos iskee välittömästi ja allergioitakin on lähes kaikkeen. Jos ladataan juhliin tismalleen samat vegaaniruoat tarjolle ja siihen viereen samanmoinen satsi lihapitoisia juhlaruokia, niin nälkäiseksi jää kasvissyöjäraukat ja vegaanit, kun lihansyöjät vetelevät hyvällä ruokahalulla kaikki ne vegaaniruoat ihan ensimmäiseksi kupuunsa. Olen monesti ollut tätä todistamassa.

No juuri tämä. Olen monesti jäänyt ilman ruokaa, jos viimeisten joukossa pääsee ottamaan. 

Vierailija
1433/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei täällä ymmärretä vegaaneja, niin itse en kyllä ymmärrä lihansyöjiäkään. Jos tarjolla on hyvät vegaaniset ruoat, niitä ei lihansyöjä voi syödä, koska ne on niin pahoja, vatsa tulee kipeäksi, proteiinin puutos iskee välittömästi ja allergioitakin on lähes kaikkeen. Jos ladataan juhliin tismalleen samat vegaaniruoat tarjolle ja siihen viereen samanmoinen satsi lihapitoisia juhlaruokia, niin nälkäiseksi jää kasvissyöjäraukat ja vegaanit, kun lihansyöjät vetelevät hyvällä ruokahalulla kaikki ne vegaaniruoat ihan ensimmäiseksi kupuunsa. Olen monesti ollut tätä todistamassa.

No juuri tämä. Olen monesti jäänyt ilman ruokaa, jos viimeisten joukossa pääsee ottamaan. 

Älä jaksa valehdella ääliö. Kukaan ei noita juttuja usko, koska kaikki ovat jo maistaneet vegemussujanne ja pahoiksi ne todenneet.

Vierailija
1434/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka välttämättä haluatte mennä naimisiin ja pitää ne hääjuhlat, niin pitäkää ne perkele nyyttäriperiaatteella, eli jokainen tuo omat eväänsä. Eipähän tartte piru vie kiistellä loputtomiin siitä, että mikä on sopivaa ja miten kullekin syömisten kanssa on. Käykö vegelinja vai täytyykö lihapatojen porista vai sopiiko että on vähän molempia, sekä että.

Pirun typerää nillittää häätarjoiluista, kuinka siellä ei ollut sitä ja tätä njännjänjää.

Yhessä toisessa ketjussa väännettiin päät märkinä alkoholittomista häistä. Ehoteltiin, että jos on alkoholittomat häät, niin juopot häävieraat voisivat viedä omat juomat ja juoda niitä siinä omassa piirissään sivummalla ja raittiit vieraat juo limua omassa leirissään. Sama juttu tässä ruokapuolessa, että aita väliin ja toisella puolella syödään lihoja ja toisella puolella vegeillää. Siinä on kaikille jotakin, eikä tartte jälestäpäin kitistä jostain vegeistä, kuinka hääpari ei tarjonnu liharuokia.

Ja eikö tämmöisistä asioista voi tiedottaa etukäteen, että liharuokia ei tarjoilla, ei alkoholia tarjolla. Jos ei kelpaa, niin ei tartte tulla häihimme, eikä tartte jatkossakaan tartte olla missään tekemisissä!

Hävettää teidän puolesta. Niin naurettavaa luettavaa ollut tämä ketju, että ihan on vitsikirjasta mennyt. Kiitos hyvistä nauruista ja kiitos ketuttavista kommenteista. Murotunarit.

Vierailija
1435/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei vegaaniruoka ole kynnyskysymys, mutta moniallergisena soija ja moni muu vegaaniruokaan usein tuupattu aines on. Ja soija-allergikkoja on yllättävän paljon, eli soijattomat vaihtoehdot olisivat aina paikallaan.

Toinen asia on sitten maku ja ruuan riittävyys. Olen ollut vegaanihäissä, joissa tarjottiin vegaanista paellaa. Tähän päivään mennessä en ole voinut käsittää, miten se saattoikin olla yhtä aikaa sekä mautonta että pahaa. Plussapuolena se, että sitä oli vähän, tosin lähes kaikkien vieraiden lautasille jäi syömätöntä mössöä. 

Eli jos ruoka on hyvistä raaka-aineista valmistettu ja hyvin tehtyä, ei lihattomuus useinkaan haittaa. Joku kikherne-kukkakaalicurry esim. uppoaa usein sekaaneille kuin väärä raha. 

Ja joo, teidän häät, mutta maitoa olisi voinut olla kahviin. Laiha sopu on parempi kuin lihava riita. 

Vierailija
1436/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollaista tarjoilujen yksipuolisuutta voisi verrata suosittuun bandiin joka myy lippuja konserttiinsa (= lahjat) ja sitten koko illan soittavat jotain Ukko Nooaa.

Vierailija
1437/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun chilin suuret ystävät järkkäävät häät, ja tarjolla on vain äärimmäisen tulista chilievästä. Eivät välitä yhtään, että 9/10 häävieraista ei pysty tarjoiluista syömään mitään, kun silmät vuotavat jo ruoan tuoksusta. Onko tämäkin ok, kun on niin oman näköiset häät?

Vierailija
1438/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä aloitus on vanha, niin olin joskus myös ketosyöjänä vegaanihäissä. Ei paljoa salaattia kummempaa voinut tarjoiluista syödä, joten tilasin parin muun häävieraan kanssa pihvit lähibaarista juhlapaikalle ja syötiin ne salaatin kanssa. Kutsussa pyydettiin ilmoittamaan rajoitteet ja laitoin juurekset, koska ketoiluni ei saisi vaikuttaa tarjottaviin. Olisin jotenkin ajatellut, että edes kalaa olisi tarjottu, mut ei.

Vierailija
1439/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni se on ristiriitaista, kun yleensä vegaanit vaativat heille erikoisruokavalion jos ovat vieraana juhlissa mutta sitten, kun on heidän juhlat niin silloin ei sitten pysty joustamaan yhtään ja pyytää pitopalvelua tekemään sen yhden liharuoan niille ketkä ei pysty sietämään vegaani ruokaa.

Miten näen tässä käytösmallissa yhtäläisyyden nykyfeminismiin.. tissit pitää saada telkkariin linnan jatkoilla keinolla millä hyvänsä, mutta miehet istuvat väärin. 🤦 Olen miettinyt onko ihmiset oikeesti niin sokeita omalle käytökselleen ja ideologialle, että se sumentaa alkuperäisen tarkoituksen? Esim vihreiden politiikka pitäisi ajaa vihreitä arvoja, mutta sitten tänne haetaan yksityiskoneellakin lämpimistä maista ihmisiä, jolloin he lisäävät hiilikuormaa moninverroin. Miksi täältä ei vietäisi ihmisiä sähköautoilla etelään? Miksi kukaan ei puutu esim turhiin remontteihin tai sisustukseen, suoratoistoserverien (netflix, youtube ym.) aiheuttamaan hiilikuormaan, asuntojen lämpötiloihin jne. Miksi tukea ei myönnetä pienempipäästöisille autoille jos sellaiseen vaihtaa, vaan vain sähköautoihin, joihin valtaosalla ei ole varaa vaihtaa, joka on nyt tulonsiirto köyhiltä rikkaille. Vegaanit ovat ihan samaa uskontoporukkaa. Terv tolkun sekasyöjä.

Vierailija
1440/6229 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hetkeksi unohdetaan se vegaaniruoka, niin onko toisaalta kohtuullista, että AIKUISET vieraat alkavat jälkeenpäin marmattamaan että sen yhden päivän/illan ajan joutuivat syömäään jotain mitä eivät tavallisesti söisi? Oliko se todella niin pahaa? Jos vertaa jopa koulujen viikottaisiin kasvisruokapäivään, niin tämä oli vain se yksi päivä.

Ap:n antaman listan perusteella: kyllä, se todellakin oli pahaa.

Ja jos joku vieras ei sattumalta pidä sienistä ja on allerginen pavuille ja soijalle, niin ei siellä mitään syötävää ollutkaan. 

Ja jos ei sattumalta pidä lihasta ja on allerginen munalle ja maidolle, niin aika vähän on syötävää tavallisissakaan juhlissa. Mitäs muuta vielä jossiteltaisiin?

Normaalit ihmiset tarjoavat allergisille muita vaihtoehtoja.

Vegaanit eivät tähän pysty, koska se saattaa loukata heidän ideologiaansa.

Kuka väittää, ettei vegaaneilla olisi tarjolla allergiavaihtoehtoja? Siksihän ne ruokarajoitteet kysytään, että tiedetään varata heillekin syötävää.

Ja jos joku tosiaan kuolee siihen, ettei saa lihaa joka aterialla, niin silloin on varmaan parasta jäädä pois vegehäistä. Saattaa olla hankalaa myös työpaikkaruokalan kasvisruokapäivinä se elossa pysyminen, omalla pihvillä varustettuna töihin silloin?

Vegaanit aina väittävät, että kaikki vegaaniruoka sopii kaikille. Edes puolikkaan aivosolun omaava tajuaa, ettei tuo ole totta, mutta selitäpä tuo vegaanille... Heidän uskontonsa ei salli ajatusta, että jokin vegaaninen tuote olisi haitaksi ihmiselle.

Aina - - kaikki - - kaikille... 🙄

Edes puolikkaan aivosolun omaava tajuaa, ettei tuo ole totta, mutta selitäpä tuo fanaattiselle yleistäjälle.

Tais kolahtaa 😂

Tää on kyllä typerin kommentti ever. Mutta jotenkin on linjassa tuon ”aina kaikki ikinä kukaan” -hölinän kanssa.

-eri