Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Aina saa hävetä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"
Huoh
T.sekaaniJuntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.
Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)
Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.
Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.
Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.Ai oikein mitä kaikkea "jännää".
Tykkään tosiaan olla kolme päivää ripulissa sen takia, että "maistelen vähän jänniä" vegaanien juhlissa.
Mitä ihmeen "jänniä" luulet siellä vegaanien juhlissa syötävän? Tyttäreni on vegaani, ja hänen valmistujaisissaan tarjottiin voileipäkakkua, suolaisia piiraita, karjalanpiirakoita ja munavoita (margariinista), mansikkakermakakkua ja pikkuleipiä. Ei noista kyllä ole muun perheenkään maha sekaisin mennyt, vaikka emme vegaanista muuten syökään.
Munavoita? Silloin on lakto-ovo, jos munavoita syö.
Hyvän vegaanisen munavoin saa margariinista, mustasta suolasta ja tofusta. Maistuu ihan munavoilta. Meillä oli sellaista tarjolla karjalanpiirakoiden kanssa, kun en jaksanut tehdä jokaisesta tarjottavasta erialisia versioita juhliin kasvissyöjille, vegaaneille ja sekasyöjille. Kysyin jälkeenpäin muutamalta, mitä he tykkäsivät vegaanisesta munavoista, eivätkä he olleet huomanneet, että se ei ollutkaan perinteistä.
Mikä pakkomielle vegaaneilla on tuosta "kukaan ei huomannut, ettei ollutkaan perinteistä"?
Kyllä huomaa. Ihan vaan testataan onko vegaanit niin tolloja, että ottavat tosissaan "en huomannut, että jauheliha olikin tofua" -lausahduksen. Ja ovathan he juurikin niin tolloja!
Jep. Ja useimmat vieraat halunnee olla vaan kohteliaita ja antaa emännän/isännän jäädä oletukseen että juujuu, hyvää on ja ei huomaisi eroa juu. Kun oikeesti on mielipide että voi vmp, mutta ei sitä ääneen sanota.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta vaihtoehtoja on kaksi: joko tarjoilut olivat pahoja tai vieraanne ovat juntteja. Epäilen jälkimmäistä.
Totta kai häät ovat hääparin näköiset ja jos he ovat vegaaneja, on täysin selvää, että ruokakin on vegaanista. Ihan turha nillittää että ei ole tarjolla lihaa tai voita tai maitoa, ei niiden oleminen jokaisessa ruoassa ole mikään ideologia. Sekasyöjät syövät myös kasviksia, eli vegaaniruoan pitäisi heille kelvata. Minusta hyvin junttia ylipäänsä valittaa mistään tarjoiluista, joista ei itse ole maksanut. Allergiat yms. pitää tietysti olla huomioitu, mutta jokaisen makumieltymyksiä ei voi huomioida. Jos kahvissa on mantelimaitoa sen kerran eikä se ole just tasan sen makuista mihin on tottunut, niin voi kauheaa miten elämä siihen kaatuukaan.
Itse en ole vegaani, mutta mulla on vegaanisukulaisia. Heidän juhlissaan on aina ollut poikkeuksetta erittäin hyvä ruokatarjoilu, tuntuu että monipuolisempi ja maukkaampi kuin monien sekasyöjien juhlissa. Ei aina niitä samoja iänikuisia ruokia vaan jotain muuta. Mutta toki valittajia löytyy aina, oli ruokatarjoilu mikä tahansa. Toiset ihmiset ovat myös nirsompia tai makuaistiltaan herkempiä kuin toiset. Silti epäkohteliasta valittaa.
Itse olisin tehnyt esimerkiksi tällaisen tarjoilun buffettiin (olen myös vegaani)
Kasvispyöryköitä, kermaperunoita (kaurakermaa ja vegaanista juustoa), marinoitua tofua, runsas pastasalaatti, rieskakääröjä tuorejuusto/savutofu/rucola täytteellä, seitanleikkelettä, voileipäkakkua jne.
Jälkiruoaksi perinteinen mansikkakerroskakku ja juustokakku.
Nämä kaikki ovat täysin toteutettavissa vegaanisina ja olen omiin illanistujaisiin sekä valmistujaisiin näitä tehnyt. Ihmiset aina olleet mielissään ja kyselleet reseptien perään. Moni ei myöskään ole tiennyt tarjoiltavien olevan vegaanisia esim. kakkujen ja piirakkojen osalta ellei erikseen olla kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos pariskunnasta on molemmat lihansyöjiä, niin on ok jättää vegeruoka tarjoamatta? Koska silloinhan häät ovat hääparin näköiset. Vai miten tämä nyt pitäisi ymmärtää?
No itse olen ollut häissä, joissa ei ollut tarjolla kasvisruokaa vaikka ruokavalioita kyseltiin etukäteen. Ei siinä kyllä itse pärjäsin yhden päivän vihersalaatilla, perunalla ja laukkuuni sujauttaman pähkinäpussin voimin.
Niin. Tämän palstan vegaanien mukaan on toimittu ihan oikein, kun on ollut "oman näköiset häät" ja oltiin välittämättä vieraiden viihtyvyydestä.
Mun mielestä ilmainen, jonkun toisen laittama ruoka on aina hyvä juttu. Olen ollut häissä, joissa ei tarjottu ruokaa lainkaan. Oli pitkä päivä kahden pienen lapsen kassa, iso kestokassi eväitä meni.
Olisi todella outoa, jos vaikka absolutistipariskunnan häissä olisi kossubooli. Ajattelen tästä veganiasiasta samoin, ja olen aika kiitollinen, että joku haluaa ajatella planeetan kestokykyä ja toimia oikein, vaikka ymmärtämättömät painostavat ja joku kehtaa valittaa.
Mielenkiintoinen keskustelu, en ole arvannutkaan että vegaaniruoka aiheuttaa näin paljon mielipahaa. Toisaalta itsekin kallistuisin uskomaan, että tässä tapauksessa valitusta aiehutti enemmän tarjoilujen niukkuus kuin vegaanisuus.
Menin itse naimisiin muutama viikko sitten ja häämenu oli täysin vegaaninen (olen itse vegaani, puoliso kasvissyöjä). Ei olisi tullut mieleenikään tarjota lihaa häävieraille enkä usko että sitä kukaan odottikaan, koska olemme olleet molemmat kasvissyöjiä yli 10 vuotta ja minä vegaani 4 vuotta, joten olisi tuntunut ihan hassulta tarjota omissa häissä liharuokaa.
Kyseessä oli pienehköt (n. 30hlö) mökkihäät omalla mökillämme ja tarjoilu suunniteltu tyylillä "rentoa grilliruokaa" joka sopii mökkeilyyn.
Tarjolla oli:
- uusia perunoita
- Vegemakkaroita muutamaa eri merkkiä, myös gluteenittomia
- bbq marinoituja seitanpihvejä, jotka on mun oma grillibravuuri
- vihersalaattia ja vinegretteä
- kreikkalaistyyppistä couscoussalaattia joka sisälsi mm. oliiveja ja aurinkokuivattua tomaattia
- grillattuja kasvisvartaita joissa oli vaihdellen paprikaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, herkkusieniä ja kevätsipulia
- patonkia ja muutamaa eri levitettä
- grilliruuan kylkeen ketsuppia, sinappia, majoneesia ja tsatsikia
Jälkiruuaksi oli itse tekemäni mansikkabrita, pikkuleipiä, kahvia ja kahvimaitona kauramaito, mansikoita ja kirsikoita.
Keneltäkään en ainakaan vielä ole kuullu valitusta ruuista, mutta ystäväpiirini ja sukulaiseni ovat onneksi avoimia kokeilemaan vegeruokia vaikka suurin osa onkin sekasyöjiä. Ja ruoka ainakin näytti maistuvan todella hyvin, varsinkin seitanpihvit menivät kuin kuumille kiville. Vegemakkarat sen sijaan jakoivat mielipiteitä, osa tykkäsi osa ei. Mutta hauskaa oli, juuri meidän näköisemme hääpäivä!
"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja."
Mä kyllä yhdyn niihin, jotka pitivät tarjoiluja melko vähäisinä häihin. Vaikka olisivat olleet ei-vegaanisiakin, yllättyisin, jos häissä pääruoka olisi sienipiirakkaa ja karjalanpiirakoita. Ja ymmärrän, ettei etenkään vanhempi väki miellä hedelmien ja marjojen napostelua hääateriaksi. Eri asia tietysti, jos oli jonkinlaista hedelmäsalalaattia tai marjajälkiruokaa (esim. rahkatyyppistä tai vaniljakastikkeella).
Suklaakakussa ei ole mitään vikaa. En hahmota, että jonkun mielestä täällä "kakku ei ole hyvää ilman oikeaa kermavaahtoa". Siis kakkujahan on kermakakkujen lisäksi satoja erityyppisiä. Lisääkö tämä henkilö niiihin aina kermavaahtoa jotta pystyy syömään?
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
No ei AP:ta kyllä ainakaan ilmastokriisi huoleta! Karseat päästöt tuollaisesta lentosafkasta, ja vielä isolle jengille! Ei näin!
T. Ilmastoaktiivi vegaani
Vierailija kirjoitti:
Aina saa hävetä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"
Huoh
T.sekaaniJuntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.
Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin, että vegaanius on elämäntapa, jossa ei haluta vahingoittaa eläimiä. Ja sekaanina minulle ei tuota mitään ongelmaa ottaa vegaaniutta huomioon, tai kunnioittaa sitä, että isäntäväki on vegaaneja ja ruoka siis on vegaanista - kunhan sitä on riittävästi ja se on kelvollista ;)
Minusta on outoa vaatia, että vegaanin täytyisi tarjota oman elämäntapansa vastaista ruokaa omissa häissänsä - faktuaalisesti tuo vegaaniruoka ei ole kenellekään meistä sekaaneista mitenkään vahingollista, ja siitä voi noukkia itselleen ne sopivat vaihtoehdot samoin kuin jokainen järkevä vegaani meteliä nostamatta syö tarjoilusta niitä mitä kokee voivansa syödä.
Mutta ihmeellistä jotenkin että liha syönti joka halvatun ruokailussa olisi jotenkin sekaaninkaan ”ihmisoikeus”.
Jos teidät kutsuttaisiin vaikkapa kiinalaisiin tai intialaisiin häihin niin tuskin te niissäkään keuhkoaisitte, että häissä kuuluu saada lihapullia ja karjalanpaistia, vaan kiltisti valitsisitte pöydästä sen mitä uskallatte maistaa? Luulisi häävieraiden tietävän jos hääpari on vegaaneja ja osaavansa jo ennalta asennoitua siten että ”jännää mitä siellä päästään maistamaan”.Ai oikein mitä kaikkea "jännää".
Tykkään tosiaan olla kolme päivää ripulissa sen takia, että "maistelen vähän jänniä" vegaanien juhlissa.
Mitä ihmeen "jänniä" luulet siellä vegaanien juhlissa syötävän? Tyttäreni on vegaani, ja hänen valmistujaisissaan tarjottiin voileipäkakkua, suolaisia piiraita, karjalanpiirakoita ja munavoita (margariinista), mansikkakermakakkua ja pikkuleipiä. Ei noista kyllä ole muun perheenkään maha sekaisin mennyt, vaikka emme vegaanista muuten syökään.
Munavoita? Silloin on lakto-ovo, jos munavoita syö.
Hyvän vegaanisen munavoin saa margariinista, mustasta suolasta ja tofusta. Maistuu ihan munavoilta. Meillä oli sellaista tarjolla karjalanpiirakoiden kanssa, kun en jaksanut tehdä jokaisesta tarjottavasta erialisia versioita juhliin kasvissyöjille, vegaaneille ja sekasyöjille. Kysyin jälkeenpäin muutamalta, mitä he tykkäsivät vegaanisesta munavoista, eivätkä he olleet huomanneet, että se ei ollutkaan perinteistä.
Mikä pakkomielle vegaaneilla on tuosta "kukaan ei huomannut, ettei ollutkaan perinteistä"?
Kyllä huomaa. Ihan vaan testataan onko vegaanit niin tolloja, että ottavat tosissaan "en huomannut, että jauheliha olikin tofua" -lausahduksen. Ja ovathan he juurikin niin tolloja!
Jep. Ja useimmat vieraat halunnee olla vaan kohteliaita ja antaa emännän/isännän jäädä oletukseen että juujuu, hyvää on ja ei huomaisi eroa juu. Kun oikeesti on mielipide että voi vmp, mutta ei sitä ääneen sanota.
Näin juuri. Sen verran on opetettu käytöstapoja, ettei viitsi juhlan järjestäjää loukata. Todellisuudessa koukkaa kotiin kebaberian kautta, kun nälkä jäi.
Kauhea tarjoilu. Ainoat suolaiset tofupiirakka ja karjalanpiirakat! Ei ihme että vieraat ovat joutuneet poistumaan nälkäisinä. Todella huono tarjoilu vaikka ohittaisi vegaanisuuden. Ei pelkällä suklaakakulla jaksa kauaa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen ihan eri mieltä. Minusta häät ovat hääparin näköiset ja pitäisikin. Ei kai hääparin tarvitse valita musiikkia, tai häiden teemaa muita miellyttäen, vaan saavat valita sen ihan oman mieltymyksensä mukaan. Minusta tarjoiluissa pitää vain ottaa muut huomioon, että jokaiselle löytyy jotain syötävää. Enkä ymmärrä ollenkaan sellaista, että sekasyöjä, joka syö normaalistikin salaatteja, vihanneksia ja kasviksia, ei yhtäkkiä voisi syödä niitä juhlissa. Mikä siinä on niin hirveää, jos voileipäkakussa ei olekaan kinkkua, tai uusien perunoiden kanssa tarjotaan sen iänikuisen karjalanpaistin tilalta jotain herkullista ratatouillea. Tai pikkuleivät on leivottu margariiniin, eikä voihin.
Nimenomaan. Jos ei ideologisista syistä halua syödä vaikkapa kaukomailta rahdattua soijaa, niin lähilihaa -tai kalaa pitäisi olla tarjolla. Lisäksi margariini tekee kaikesta paskan makuista, siksi olisi parempi käyttää voita.
Kääntäen: mikä siinä on vegaanille niin hirveää jos voileipäkakussa ON kinkkua?
Kinkku on eläinperäinen tuote. Vegaanit eivät käytä eläinperäisiä tuotteita, koska niiden tuottaminen aiheuttaa eläimille kärsimystä. Oletko ihan uuno?
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin tehnyt esimerkiksi tällaisen tarjoilun buffettiin (olen myös vegaani)
Kasvispyöryköitä, kermaperunoita (kaurakermaa ja vegaanista juustoa), marinoitua tofua, runsas pastasalaatti, rieskakääröjä tuorejuusto/savutofu/rucola täytteellä, seitanleikkelettä, voileipäkakkua jne.
Jälkiruoaksi perinteinen mansikkakerroskakku ja juustokakku.
Nämä kaikki ovat täysin toteutettavissa vegaanisina ja olen omiin illanistujaisiin sekä valmistujaisiin näitä tehnyt. Ihmiset aina olleet mielissään ja kyselleet reseptien perään. Moni ei myöskään ole tiennyt tarjoiltavien olevan vegaanisia esim. kakkujen ja piirakkojen osalta ellei erikseen olla kerrottu.
Mä jäisin tuolla menulla nälkäiseksi, koska en voi syödä viljatuotteita (edes kauraa) enkä palkokasveja.
En olisi kertonut etukäteen että tarjoilut on vegaanisia. Miksi tehdä asiasta iso numero etukäteen jollekin paatuneelle pihviäijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen ihan eri mieltä. Minusta häät ovat hääparin näköiset ja pitäisikin. Ei kai hääparin tarvitse valita musiikkia, tai häiden teemaa muita miellyttäen, vaan saavat valita sen ihan oman mieltymyksensä mukaan. Minusta tarjoiluissa pitää vain ottaa muut huomioon, että jokaiselle löytyy jotain syötävää. Enkä ymmärrä ollenkaan sellaista, että sekasyöjä, joka syö normaalistikin salaatteja, vihanneksia ja kasviksia, ei yhtäkkiä voisi syödä niitä juhlissa. Mikä siinä on niin hirveää, jos voileipäkakussa ei olekaan kinkkua, tai uusien perunoiden kanssa tarjotaan sen iänikuisen karjalanpaistin tilalta jotain herkullista ratatouillea. Tai pikkuleivät on leivottu margariiniin, eikä voihin.
Nimenomaan. Jos ei ideologisista syistä halua syödä vaikkapa kaukomailta rahdattua soijaa, niin lähilihaa -tai kalaa pitäisi olla tarjolla. Lisäksi margariini tekee kaikesta paskan makuista, siksi olisi parempi käyttää voita.
Kinkku on eläinperäinen tuote. Vegaanit eivät käytä eläinperäisiä tuotteita, koska niiden tuottaminen aiheuttaa eläimille kärsimystä. Oletko ihan uuno?
Nirsoilusta tuossa on kyse. Kinkku on ihmiselle sopivaa ravintoa.
Hyi sanon minä, miksi ei kahvia tai edes kauramaitoa kahvin kanssa. Ja munavoita riisipiirakoiden kanssa pitää olla. Missä täytekakku ja voileipäkakku? Miksi ette tarjonneet härkissalaattia tai jotain ruokaisampaa?
Vierailija kirjoitti:
En olisi kertonut etukäteen että tarjoilut on vegaanisia. Miksi tehdä asiasta iso numero etukäteen jollekin paatuneelle pihviäijälle.
En ole ikinä kuullut, että häätarjoiluista ilmoitetaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Hyi sanon minä, miksi ei kahvia tai edes kauramaitoa kahvin kanssa. Ja munavoita riisipiirakoiden kanssa pitää olla. Missä täytekakku ja voileipäkakku? Miksi ette tarjonneet härkissalaattia tai jotain ruokaisampaa?
Härkis on infernaalisen pahaa. Sitä ei pitäisi tarjota ihmisille.
Ihan hirveetä tarjota kahviin mantelimaitoa. Luuleeko vegaanit että se on aivan sama mitä sinne kaataa sekaan? Mitenkähän nuo marjat ja hedelmät. Nehän tarvitsee jonkun lisukkeen, kastikkeen, jäätelön vaahdon tms. Oliko nekin ihan sellaisenaan tarjolla?Eihän niitä huvita syödä sellaisenaan edes arki aterialla useinkaan,saati juhlissa.
Tarjoatte aamiaistyyppisen aterian ja oletatte että vieraiden pitäisi olla tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirsoilusta tuossa on kyse. Kinkku on ihmiselle sopivaa ravintoa.
Inhimilliselle ja tuntevalle olennolle kivun tuottaminen on nirsoilua?! Huh huu, onneksi en tunne kaltaisiasi "ihmisiä".
Itse olen sekasyöjä, mutta kinkkua en ole syönyt noin 10 vuoteen. En pidä sen mausta, joten mun kohdalla todella olisi kyse nirsoilusta. Vegaanisen ruokavalion toteuttaminen vaatii kuitenkin sen verran vaivaa, että en usko kenenkään olevan vegaani nirsouden takia.
Joku tuolla kirjoitti, että olisi outoa, jos absolutistiparin häissä olisi hääboolina joku kossusekasotku. Olen samaa meltä. On todella erikoista, että suomalainen aikuinen ihminen ei voi olla heikommilla (omasta mielestään) tarjoiluilla yhtä päivää. Itse osallistun mieluusti lihattomiin tai vegaanisiin juhliin, eikä ole maailman loppu alkoholittomuuskaan, monesti vain parantaisi asiaa.
Omista rajoitteista tuosta löytyy soijaa, vehnää, ruista ja sieniä. Yksikin noista saa vatsan kuralle. Melko yleisestä ongelmasta kyse, joten melkoisen tietämättömänä vaikutat.