Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vieraat kohteliaita jos eivät valittaneet suoraan teille. Kyllä vegaanit valittavat tarjoajalle suureen ääneen jos sekaruokaa annetaan.
Mut jos ruoka oli pahaa, niin olisko siitä pitänyt sit valehdella?
Kyllä monesti ollaan kommentoitu myös kuivia lihakönttejä häiden tarjoilussa.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Mä olisin ollut pettynyt tarjoiluihin, vaikka olisi ollut tarjolla kinkkupiirakka ja munavoi piirakoiden kanssa. Tuo ei ole juhla-ateria, vaan aamu- tai välipala.
Vierailija kirjoitti:
Vieraat kohteliaita jos eivät valittaneet suoraan teille. Kyllä vegaanit valittavat tarjoajalle suureen ääneen jos sekaruokaa annetaan.
Valittavat ihan kaikille uhriutuen, mieluusti mahdollisimman kuuluvalla äänellä.
Mennyt mikä mennyt. Te päätitte tarjota ruokavalionne mukaista ruokaa, joka suurimmalle osalle on kuitenkin erilaista, mitä itse syövät. Teillä on tietenkin oikeus siihen hääpäivänänne. Mutta vieraiden tuohtumisen ymmärtää, erityisesti jos se tuli yllätyksenä. Itse olisin odottanut jonkinlaista puoliväliin tuloa vieraana. Minua se ei olisi haitannut, mutta mieheni olisi jättänyt syömättä.
Älä mieti seläntakana puhumista liikaa, sitä ihmiset tekevät. Osalle se on pettymyksen käsittelyä. Voit pysyä vakaumuksessasi tiukasti jatkossakin, jos se on tärkeintä. Ehkä seuraavissa juhlissa voit vaalia myös ihmissuhteita ja tarjota edes sitä maitoa kahviin :)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sekaani.
Usein ravintolassa valitsen kasvisruoan, joka usein on myös vegaaninen. Ihan yksinkertaisesti koska niihin on usein nähty paljon enemmän vaivaa, enkä oikeasti osaisi niitä itse kotona tehdä.
Elämässäni olen jo syönyt riittävästi sitä tapettua kuivaa pitopalvelun possunfilettä. Jos menen häihin tmv usein pyydän kasvisvaihtoehdon (ja myös syön sen, oli tavis mikä herkkupihvi tahansa).
Kahvin kanssa olisin häissä tarjonnut kyllä useampaa vaihtoehtoa kuin vain mantelimaitoa. Tuo tökkii itselläni, ainoa minulle maistuva olisi ollut Oatlyn kahvi"maito".
Tosin ehkäpä olisi tässä voinut joustaa ja suvun mummoille tarjota ihan kermaakin (meidän suvussa siis nuo matriarkat ovat ehdottomasti sitä mieltä, että juhlakahviin kuuluu kerma, ei mikään maitolitku.).
Vierailija kirjoitti:
Juon tässä juuri aamukahvia mantelijuomalla ja hyvää on. Täytyy sanoa, että vieraat, jotka kutsuttuina tulevat häihin ja alkavat arvostella tarjoamisia, ovat todella huonokäytöksisiä ja sivistymättömiä. Ei mulla muuta.
Mantelijuoma on kuitenkin epäekologisempaa kuin kotimainen kaurajuoma. Pohjoismaiden lisäksi ei löydy maita, joissa puhdasta vettä on rajattomasti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.
Ehkä minäkin, mieheni ei todellakaan. olen itse syönyt vegaaniruokaa ja oikeesti se on minusta pahanmakuista. En vaan tykkää mausta enkä koostumuksesta.Haluaisin tykätä. Ihan yhtä vähän maistuu härkikset ja mifut...
Nyhtökaura ym ovat kauheata mössöä! Yök
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon tässä juuri aamukahvia mantelijuomalla ja hyvää on. Täytyy sanoa, että vieraat, jotka kutsuttuina tulevat häihin ja alkavat arvostella tarjoamisia, ovat todella huonokäytöksisiä ja sivistymättömiä. Ei mulla muuta.
Mantelijuoma on kuitenkin epäekologisempaa kuin kotimainen kaurajuoma. Pohjoismaiden lisäksi ei löydy maita, joissa puhdasta vettä on rajattomasti saatavilla.
Ostakaa ehdottomasti edes kotimaista kaurajuomaa, ellei ole allergioita. Tuette samalla kotimaista työtä. Valion Oddlygood Barista on osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi iKaffelle. Oatly kannattaa unohtaa, jonka omistaa nykyään kiinalainen firma nykyään, joka on syyllistynyt sademetsien kaatamisen ja ihmisoikeusrikkomuksiin..
Jos olisin ollut vieraana olisin ajatellut, että onpa itseriittoista ja itsekästä häävieraita kohtaan.
Ihan sama kuin valitsisi "pakolliseksi" ohjelmaksi vaikkapa karaoke laulantaa. Jokaisen vieraan pitäisi vuorollaan laulaa tmv. koska me (hääpari) niin tykkäämme karaokesta.
Juhlaa suunnitellessahan lähtökohta on, että vieraat nauttisivat kokemuksesta. Ei että oma elämänkatsomus ja tyyli tulee kirkuen hierottua naamalle.
Veisin hääparille lahjaksi pätkän hamppuköyttä. Ekologinen ja minun näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sekaani.
Usein ravintolassa valitsen kasvisruoan, joka usein on myös vegaaninen. Ihan yksinkertaisesti koska niihin on usein nähty paljon enemmän vaivaa, enkä oikeasti osaisi niitä itse kotona tehdä.
Elämässäni olen jo syönyt riittävästi sitä tapettua kuivaa pitopalvelun possunfilettä. Jos menen häihin tmv usein pyydän kasvisvaihtoehdon (ja myös syön sen, oli tavis mikä herkkupihvi tahansa).
Kahvin kanssa olisin häissä tarjonnut kyllä useampaa vaihtoehtoa kuin vain mantelimaitoa. Tuo tökkii itselläni, ainoa minulle maistuva olisi ollut Oatlyn kahvi"maito".
Tosin ehkäpä olisi tässä voinut joustaa ja suvun mummoille tarjota ihan kermaakin (meidän suvussa siis nuo matriarkat ovat ehdottomasti sitä mieltä, että juhlakahviin kuuluu kerma, ei mikään maitolitku.).
Onko kyseessä vain asenne, vai oletko ollut jossain halvemmissa pitopalveluhäissä? Olen myös sekaani ja olen ollut lukuisia kertoja pettynyt ravintoloiden kasvisruokaan. Usein väärin valmistettua, raaka-ainetta kunnioittamatta, kasvisten oma maku unohtaen. Yrttejä käytetään edelleenkin ujostellen ja makua saa etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vegaanina jo 20 vuotta ja olen ratkaissut nämä ongelmat jättämällä juhlimatta juhlani ja kutsumatta ketään. Tarjoudun ottamaan omat evääni, jos joku kutsuu vaikka synttäreille. Muutoin napsin salaattia ja syön salaa tummaa suklaata. Kyllä syömättä pärjään hyvin aina yhden päivän. Ei tarvitse nurista. Työpaikan ruokailuun ja illanviettoihin en osallistu, jotta ei paljastu olevani vegaani. Näin yhä vielä 2020-luvulla.
Jos olet tosissasi, niin olet todellinen poikkeus. Vegaanit yleensä rummuttavat aatettaan jokaisessa käänteessä kuuluvasti.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Aa ei ollutkaan ruokahäät? Kyllä noista nälkä jäisi vaikka söisikin kaikkea :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa ehdottomasti edes kotimaista kaurajuomaa, ellei ole allergioita. Tuette samalla kotimaista työtä. Valion Oddlygood Barista on osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi iKaffelle. Oatly kannattaa unohtaa, jonka omistaa nykyään kiinalainen firma nykyään, joka on syyllistynyt sademetsien kaatamisen ja ihmisoikeusrikkomuksiin..
Mistä lähtien sademetsät tai varsinkaan ihmisoikeudet ovat kiinnostaneet vegaaneja? Mikä tahansa ekokatastrofi on ok, kunhan se kaupasta haettu kasvisjauheliha, vegejuusto ja kauramaito ovat vegaanisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.
Ehkä minäkin, mieheni ei todellakaan. olen itse syönyt vegaaniruokaa ja oikeesti se on minusta pahanmakuista. En vaan tykkää mausta enkä koostumuksesta.Haluaisin tykätä. Ihan yhtä vähän maistuu härkikset ja mifut...
Että kaikki vegaaninen ruoka on pahaa? No enpä usko. PS. Mifu ei ole vegaanista.
Jos menisin vegaaniruokavaliota noudattavan pariskunnan häihin, niin oikeastaan olettaisin, että ruoka olisi vegaaniruokaa. Jos pariskunnan oma arvo- ja ajatusmaailmaan kuuluu vegaaninen ruokavalio, niin en oikein ymmärrä, miksi vieraille pitäisi ikään kuin automaatiolla olla eläinperäistä ruokaa tarjolla. Kyseessä kuitenkin ensisijaisesti hääparin juhla.
Mitä aloittajan kertomiin tarjoiluihin tulee, niin olisin ehkä ollut hieman yllättynyt, jos olisin odottanut niin sanottua kunnonruokailua. Nuo mainitut tarjonnat kun miellen enemmän kahvipöytätarjoiluiksi, vaikkakin toki herkullisiksi sellaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Maitokahvin puute on kyllä juhlissa melkoinen dealbraker. Muut olisitte ehkä saaneet anteeksi, mutta että kahvikutsuilla ei ole kahvimaitoa, niin...
Mulla meinasi mennä tulevan vävyn kanssa tappeluksi, kun hän oli sitä mieltä ettei kahvia pitäisi tarjoilla häissä ollenkaan. Vävy on mormoniperheestä ja nehän ei kahvia juo. Se nyt vielä menee, ettei tarjota alkoholia, mutta johan siellä olis häävieraat noussu barrikaadeille, jos ei kahviakaan olis saanu. Tässä kohtaa jyräsin ja kahvia tarjoiltiin vaivihkaa sivupöydässä halukkaille :-D Ja kävin sit erikseen sanomassa omille sukulaisille, mistä sitä syntistä kahvia voi hakea.