Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Jos lihansyöjien häissä otetaan huomioon kasvissyöjät,miksei myös päinvastoin?
Vau, ihan uusi pointti tähän 35-sivuiseen keskusteluun! :'DD
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, mutta syön todella harvoin lihaa ja pidän myös vegaaniruoasta paljon. Mutta minusta vegaaniuden vieminen tappiin olisi liioittelua, esim. juurikin mantelijuoma kahviin. Pääruoat tietysti voivat olla vegaanisia. Ei oma vegaaniutenne olisi tullut uhatuksi sillä, että tarjolla olisi ollut kahvimaitoa. Vähän vaivaa teille, mukavaa vieraille. Kun itse järjesteän juhlat, en tyrkytä vieraille "mielenkiintoisia kokemuksia", vaan koetan saada kaikki viihtymään.
Vegaaniuden vieminen tappiin.... =DDD Maitotalot ovat panostaneet todella vahvasti kasvipohjaisten kahvi"maitojen" kehittämiseen ja niissä on onnistuttu todella hyvin, tarjolla on hyvin laadukkaita vegaanisia baristamaitoja, joten tuskin sinäkään olisit mistään jäänyt paitsi, jos et toisen lajin tissimaitoa kahviisi saanutkaan puserrettua.
Vierailija kirjoitti:
En itse ole ainakaan ikinä odottanut että juhlissa huomioitaisiin oma vegaanisuuteni (joskus on, joskus ei). Syön ennen juhlia varmuuden vuoksi ja aina on löytynyt jotain syötävää :)
Ei tulisi mieleenikään tarjota omissa häissäni mitään ei-vegaanista, ihan jo sen vuoksi että haluaisin nauttia hääpäivästäni enkä toimia omia arvojani vastaan... Sama kuin ateistimorsian uskovaisia sukulaisia miellyttääkseen pyytäisi papin siunauksen liitolle tm.
Silloin tosin itse jo miettisin, että kannattaako edes pitää mitään kutsuja/ kutsua vain ne vegaanikamut.
Moni muu voi vielä mennä, mutta kahvimaidon puute ei. Olen itse joutunut kerran hetken käyttämään mantelimaitoa, ja kyllä sitä saa pitkään käyttää, ennenkuin makuun tottuu.
Eli jos ajatus on se, että on aivan sama viihtyykö vieraat vai ei, niin harkitsisin kyllä itse jo kutsujen väliinjättämistä.
Jos kutsutaan vieraita, niin tulisi ajatella asiaa myös heidän viihtyvyytensä kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ole ainakaan ikinä odottanut että juhlissa huomioitaisiin oma vegaanisuuteni (joskus on, joskus ei). Syön ennen juhlia varmuuden vuoksi ja aina on löytynyt jotain syötävää :)
Ei tulisi mieleenikään tarjota omissa häissäni mitään ei-vegaanista, ihan jo sen vuoksi että haluaisin nauttia hääpäivästäni enkä toimia omia arvojani vastaan... Sama kuin ateistimorsian uskovaisia sukulaisia miellyttääkseen pyytäisi papin siunauksen liitolle tm.
Silloin tosin itse jo miettisin, että kannattaako edes pitää mitään kutsuja/ kutsua vain ne vegaanikamut.
Moni muu voi vielä mennä, mutta kahvimaidon puute ei. Olen itse joutunut kerran hetken käyttämään mantelimaitoa, ja kyllä sitä saa pitkään käyttää, ennenkuin makuun tottuu.
Eli jos ajatus on se, että on aivan sama viihtyykö vieraat vai ei, niin harkitsisin kyllä itse jo kutsujen väliinjättämistä.
Jos kutsutaan vieraita, niin tulisi ajatella asiaa myös heidän viihtyvyytensä kannalta.
Mitä hemmettiä sä nyt jumitat siinä mantelimaidossa, koita päästä jo yli tästä ilmeisen traumaattisesta kokemuksesta, vegaanisia kahvimaitoja (joo tiedän ei ole maitoa mutta näin yksinkertaisempikin, toivottavasti jopa sinä ymmärrät mistä on puhe) on kehitetty viime vuosina todella voimakkaasti, se että sinä olet joskus vuonna 2001 maistanut mantelimaitoa kahvin seassa ei kerro mitään nykypäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä, mutta syön todella harvoin lihaa ja pidän myös vegaaniruoasta paljon. Mutta minusta vegaaniuden vieminen tappiin olisi liioittelua, esim. juurikin mantelijuoma kahviin. Pääruoat tietysti voivat olla vegaanisia. Ei oma vegaaniutenne olisi tullut uhatuksi sillä, että tarjolla olisi ollut kahvimaitoa. Vähän vaivaa teille, mukavaa vieraille. Kun itse järjesteän juhlat, en tyrkytä vieraille "mielenkiintoisia kokemuksia", vaan koetan saada kaikki viihtymään.
Vegaaniuden vieminen tappiin.... =DDD Maitotalot ovat panostaneet todella vahvasti kasvipohjaisten kahvi"maitojen" kehittämiseen ja niissä on onnistuttu todella hyvin, tarjolla on hyvin laadukkaita vegaanisia baristamaitoja, joten tuskin sinäkään olisit mistään jäänyt paitsi, jos et toisen lajin tissimaitoa kahviisi saanutkaan puserrettua.
Todella "laadukkaita" lisäainelitkuja. Niin kuin muutkin "vegaanituotteet" Ja vegaanit kehuvat ruokaansa terveelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, ihan uusi pointti tähän 35-sivuiseen keskusteluun! :'DD
Pointti, johon ei vielä ole tullut yhtään järkevää kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella "laadukkaita" lisäainelitkuja. Niin kuin muutkin "vegaanituotteet" Ja vegaanit kehuvat ruokaansa terveelliseksi.
Verrattuna lihaan ja muihin eläintuotteisiin, kyllä se sitä on. :) Miksi muuten syöpäjärjestöt ja ravitsemusasiantuntijat ovat vuosikausia kehottaneet vähentämään lihan kulutusta ja eläinrasvoja. Kukaan vegaani tuskin pääasiallisena ravintonaan käyttää mitään kasvijuomia, lähinnähän niitä lorotetaan tilkka kahviin. Kyllä minä katson syöväni kohtalaisen terveellisesti, syön lähinnä kasviksia kasviksina, proteiinit papujen ym. muodossa, harvemmin jaksan innostua mistään härkiksistä tms. vaikka aivan hyvä vaihtoehto nekin. Ja mitä maidon "terveellisyyteen" tulee, niin sehän sisältää kaikenlaista antibioottijäämää, mätää ynnä muuta herkkua... On olemassa tietty raja, paljonko maidossa saa olla näitä somaattisia soluja ja bakteereja, että sitä vielä saa myydä, mutta kaikessa maidossa sitä on. Että nautihan sinä valkoisesta mätäjuomastasi! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena: Facessa kiersi video, jossa pienen tytön hiukset värjättiin pinkiksi. Sitä aiheestakin kauhisteltiin. Tätä kauhistelua sitten käytiin kommentoimassa, että hiusväri on täysin turvallinen, koska on vegaaninen tuote.... Eli vegaaninen = terveellinen?
No, onhan kärpässienikin vegaaninen tuote, mutta en minä sitä silti kenellekään syötäväksi suosittelisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna lihaan ja muihin eläintuotteisiin, kyllä se sitä on. :) Miksi muuten syöpäjärjestöt ja ravitsemusasiantuntijat ovat vuosikausia kehottaneet vähentämään lihan kulutusta ja eläinrasvoja. Kukaan vegaani tuskin pääasiallisena ravintonaan käyttää mitään kasvijuomia, lähinnähän niitä lorotetaan tilkka kahviin. Kyllä minä katson syöväni kohtalaisen terveellisesti, syön lähinnä kasviksia kasviksina, proteiinit papujen ym. muodossa, harvemmin jaksan innostua mistään härkiksistä tms. vaikka aivan hyvä vaihtoehto nekin. Ja mitä maidon "terveellisyyteen" tulee, niin sehän sisältää kaikenlaista antibioottijäämää, mätää ynnä muuta herkkua... On olemassa tietty raja, paljonko maidossa saa olla näitä somaattisia soluja ja bakteereja, että sitä vielä saa myydä, mutta kaikessa maidossa sitä on. Että nautihan sinä valkoisesta mätäjuomastasi! :)
Sitä sietääkin ihmetellä, miksi lihaa ja eläinrasvoja kehotetaan välttämään. Siihen ei ole mitään syytä. Ei ole yhtään sellaista tutkimustakaan, jossa liha ja eläirasva todettaisiin haitalliseksi ihmisen terveydelle.
Minä voin kyllä syödä kasvisruokaa ja syönkin , mutta syön kasvisruokani "oikeina" kasviksina. Nuo tofut ja soijat ja muut maistuvat oikeasti skeidalta, vaikka ne olisi "oikein" maustettu. Eikä vatsani oikein kestä niitä.
Tätä eivät monet vegaanit tunnu ymmärtävän. Toki minäkin olen kohteliaisuudesta noita ruokia kehunut, varsinkin kun noilla on yleensä tapana oikein penätä niitä kehuja tyyliin " Ethän sinä edes huomannut että siinä ei ole lihaa?". Tähän ei ole kuin se yksi oikea vastaus koska muuten joutuu väistämättä lähtemään johonkin aatteelliseen vänkäämiseen.
Kyllä jokainen sekasyöjä kuitenkin oikeasti huomaa että olette tunkeneet niitä korvikkeita ruokaan lihan sijasta.
Kasvissyöjän makuaisti on tottunut siihen soija-papu-tofu-ruokavalioon ja niihin lihankorvikkeisiin ja se, mikä maistuu tuohon ruokavalioon tottuneesta hyvältä saattaa muuhun tottuneesta maistua hirveältä.
Tämän sanottuani, niin minusta jokainen saa kuitenkin häissään tarjota mitä haluaa. Siitä olisi kuitenkin kohteliasta ilmoittaa etukäteen varsinkin jos kyseessä ovat lapselliset häät jotta ihmiset tietävät käydä syömässä ennen tilaisuutta tai varata eväät.
Vierailija kirjoitti:
Koska lihansyöntiin harvoin liittyy aatteita tai arvoja. Se on vaan tapa ja tottumus, joten tarjoamalla kasvisvaihtoehtoja, lihansyöjä harvemmin joutuu toimimaan omia arvojaan vastaan. Ja monet lihansyöjätkin syö kasvisruokaa myös.
Kasvissyöjä tai vegaani taas todennäköisemmin joutuisi toimimaan omia arvojaan vastaan tarjotessaan lihaa.
Tää oli vaan omaa pohdintaa aiheesta
Täällä märisee se sukupolvi, jolle ainoa oikea ruoka on liha ja peruna.
Omat häät tuskin on ajankohtaset ainakaan kymmeneen vuoteen, mut jos joku kaveri tai sukulainen menis naimisiin, niin ei tulis mieleenkään olettaa, että häissä tarjottais lihaa, jos kyseessä olis vegaani/kasvissyöjä pari.
Ottakaa nyt pumpusta kiinni ja valmistautukaa uutispommiin. Nykynuoret ja nuoret aikuiset on niitä tulevaisuuden hääpareja ja heistä huomattava osa on vegaaneja tai kasvissyöjiä, jolloin myös tämänlainen tarjoilu häissä lisääntyy. Joten omat karjalanpaistit sitten mukaan vaan.
T. 22v sekasyöjä, joka ei vaan jaksa lukea tällasten keski-ikästen junttien marmatusta.
Vierailija kirjoitti:
Omat häät tuskin on ajankohtaset ainakaan kymmeneen vuoteen, mut jos joku kaveri tai sukulainen menis naimisiin, niin ei tulis mieleenkään olettaa, että häissä tarjottais lihaa, jos kyseessä olis vegaani/kasvissyöjä pari.
Ottakaa nyt pumpusta kiinni ja valmistautukaa uutispommiin. Nykynuoret ja nuoret aikuiset on niitä tulevaisuuden hääpareja ja heistä huomattava osa on vegaaneja tai kasvissyöjiä, jolloin myös tämänlainen tarjoilu häissä lisääntyy. Joten omat karjalanpaistit sitten mukaan vaan.
T. 22v sekasyöjä, joka ei vaan jaksa lukea tällasten keski-ikästen junttien marmatusta.
Sitten on varmaan ok että sekasyöjä-pari ei häissään tarjoa mitään vegaanista vaihtoehtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sietääkin ihmetellä, miksi lihaa ja eläinrasvoja kehotetaan välttämään. Siihen ei ole mitään syytä. Ei ole yhtään sellaista tutkimustakaan, jossa liha ja eläirasva todettaisiin haitalliseksi ihmisen terveydelle.
:DD Okei jos sun tietotaso on tuota luokkaa niin antaa olla.
No tosi hölmöä, ellei ruoka ollut huonolaatuista
Toistaalta taas en itse pidä lihasta tai esim. maksalaatikosta ja makaronilaatikosta.
Jos menusin häihin, jossa pääruoka olisi tyyliin maksalaatikko tai joku savuinen poromakkara pekoniin käärittynä ja jotain pasta"salaattia" salaattipöydässä ja jälkkäriksi kermakakkua, niin en olisi tyytyväinen, ei ole minun makuuni. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on varmaan ok että sekasyöjä-pari ei häissään tarjoa mitään vegaanista vaihtoehtoa?
Se on eri asia. Sekasyönti ei ole samalla tapaa ideologinen valinta tai elämäntapa.
Sitä paitsi vegaanit ovat kyllä toteutuneet siihen, että aina ei ole kunnon ruokaa heille tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tarjosin ylioppilasjuhlissani aikoinaan vain vegaanista ruokaa. En tehnyt asiasta numeroa (kaikki eivät tajunneet esim. soijarouhetta soijarouheeksi vaan luulivat jauhelihaksi :D) ja hyvin maistui tarjottavat vieraille.
Jauhelihaa tai sen korviketta ylioppilasjuhlissa... WT ei todellakaan riipu siitä, onko vegaani vai sekasyöjä.
Juu, soijarouhetäytteisiä pasteijoita tarjosin yhtenä lajikkeena. Olivat hyviä ja kelpasivat erinomaisesti myös vieraille. :)
Toivottavasti kerroit että oli soijaa sillä todella moni ei sitä voi syödä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SEKAsyöjä. Sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa.
Kannattaa alkaa pelkäksi lihansyöjäksi, jos haluat erikoiskohtelua vegaanihäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lihansyöntiin harvoin liittyy aatteita tai arvoja. Se on vaan tapa ja tottumus, joten tarjoamalla kasvisvaihtoehtoja, lihansyöjä harvemmin joutuu toimimaan omia arvojaan vastaan. Ja monet lihansyöjätkin syö kasvisruokaa myös.
Kasvissyöjä tai vegaani taas todennäköisemmin joutuisi toimimaan omia arvojaan vastaan tarjotessaan lihaa.
Tää oli vaan omaa pohdintaa aiheesta
No lässyn, lässyn,
Jos vegaanit tarjoaisivatkin oikeaa kasvisruokaa, niin maistuisi mullekin. Ne korvikkeet vaan on niin etovia lisäainesotkuja.
Tosi turhauttavaa maitoallergisena lukea tätä keskustelua. Kauheesti ennakkoluuloja eri ruokavalioita kohtaan. Mä en ainakaan tarjoaisi häissäni tipan tippaa maitoa vaan siks, että joku nyt ei suostu kokeilemaan maidotonta ruokaa omien ennakkoluulojen vuoksi.
Toki meilläpäin on vähän avoimempia vieraita. Tein juuri yksiin juhliin kokonaan vegaanisen menun, vaikken vegaani ole. Vieraat kehuivat ruokaa maasta taivaisiin. Niin mummot kuin lapset ja kaikki siltä väliltä. Yksi mies ei ruokaa suostunut syömään, koska vegaaniruoka on automaattisesti huonoa hänestä. Ei sillä, hän ei ikinä ota omissa juhlissa minunkaan allergiaa huomioon ja olen hänelle läheistä sukua.