Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
6101/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ottaisin vieraani huomioon ja tarjoaisin muutakin kuin vegeä. Häät ei taida olla paras paikka alkaa "opettamaan" ja "totuttamaan" ihmisiä vegeksi. 

Kyllä omissa häissään vegaani saa olla tarjoamatta oman etiikkansa vastaista ruokaa. Täysin vegaanisista tarjoiluista voi mainita kutsussa, niin kovimmat lihansyöjät voi jättää juhlat väliin tai varata mukaan omia eväitä.

Itse en vegaanina minnekään muutamaa tuntia pidempään reissuun lähde ilman omia eväitä. Miksi turhaan hermostuisin jonkun tarjoilusta tai jäisin nälkäiseksi? Voin vaikka vierestä vatsani täynnä seurata, kun sekaanit tappelee buffan lohikeiton lohikuutioista.

Vierailija
6102/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lihansyöjä. En halua vegaania. Pitää käydä grillillä tai mäkkärillä juhlan jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6103/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiamet ovat nykyään tunnetusti itsekkäitä ja sulhaset kelpaavat vain statistin rooliin. 

En usko, että läheskään kaikilla vegaaneilla on mitään suurta ideologiaa takana, kunhan vain halutaan olla trendikkäitä hipstereitä. 

Kunpa Unelmahäissä olisi vegaanijakso. Olisi kiva, kun kamera taltioisi vieraiden ilmeitä. 

Vierailija
6104/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni häät tai muut sukutapahtumat eivät ole koulutustilaisuuksia, missä ihmiset laitetaan kokeilemaan jotain itselle vierasta. 

Tervetuloa tänne "meidän näköisiin häihin", pääsette kirkkoon vetämällä ensin leukoja 10x10x10. 

Sitten huojutte puujaloilla paikoillenne, virsikirja hampaiden välissä. 

Kaikki syövät piimäkakkua, kun se kakku on niin meidän näköinen.

Vierailija
6105/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni häät tai muut sukutapahtumat eivät ole koulutustilaisuuksia, missä ihmiset laitetaan kokeilemaan jotain itselle vierasta. 

Tervetuloa tänne "meidän näköisiin häihin", pääsette kirkkoon vetämällä ensin leukoja 10x10x10. 

Hahaha, haluan tavata piimäkkun näköisen ihmisen!

Vierailija
6106/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän vegejuhlat väliin, en mene.

Vierailija
6107/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti sillä mitä te häissänne tarjoilitte ei ollu alunalkaenkaan kyseisille vieraille mitään merkitystä. Kun todennäköisesti ne päätti inhota sitä jo etukäteen. Mulla kävi toisin kun olin vegaanina vieraana häissä, tuolloin jäin osittain ilman ruokia kun vegaani tarjoilu (joka oli siis yksinomaan vegaanivieraille tarkoitettu) oli huonosti eroteltu muusta. Hyvin näytti maistuvan vegaani kakut sun muut silloin. Jos olisivat tienneet että on vEgaaNISta niin varmasti olisivat olleet että "Hmm, ajattelenkin että oli jotenkin omituisen makuista". 

Vierailija
6108/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ottaisin vieraani huomioon ja tarjoaisin muutakin kuin vegeä. Häät ei taida olla paras paikka alkaa "opettamaan" ja "totuttamaan" ihmisiä vegeksi. 

Mä en tajua, mihin ihmiset oikein sitten vegaanitarjoiluissa tulevat väkisin opetetuksi ja totutetuksi. Olin just vegaaniystävällä syömässä, ja me syötiin perunoita, ratatouillea, vihersalaattia ja patonkia. Jälkkäriksi herkuteltiin suklaakakulla ja pikkuleivillä. Mitä te lihansyöjät sitten oikein syötte? Olen oikeasti kuvitellut, että kukaan ei syö pelkkää lihaa joka aterialla, ja jos menee vaikka häihin, niin perunat, riisi, leipä, salaatti, vihannekset, marjat  ja hedelmät olisivat lihansyöjillekin tuttuja. Ja jos tuohon lisätään jotain hyvää kasvisruokaa vielä lisäksi, niin kyse ei ole mistään uppo-oudosta.

Vierailija
6109/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sillä mitä te häissänne tarjoilitte ei ollu alunalkaenkaan kyseisille vieraille mitään merkitystä. Kun todennäköisesti ne päätti inhota sitä jo etukäteen. Mulla kävi toisin kun olin vegaanina vieraana häissä, tuolloin jäin osittain ilman ruokia kun vegaani tarjoilu (joka oli siis yksinomaan vegaanivieraille tarkoitettu) oli huonosti eroteltu muusta. Hyvin näytti maistuvan vegaani kakut sun muut silloin. Jos olisivat tienneet että on vEgaaNISta niin varmasti olisivat olleet että "Hmm, ajattelenkin että oli jotenkin omituisen makuista". 

Just tämä. 

Vierailija
6110/6229 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvä, että saitte kuulla pahaa jälkeenpäin. Opittepa ottamaan vieraannekin huomioon jos vielä juhlitte jotain."

Niin. Hyvä vinkki: kerätkää muutama yliajettu raato seuraavaksi kerraksi kun juhlitte jotain. Ei ne mitään eroa huomaa, raato kuin raato. Raadonsyöjille kyllä kelpaa kun muistatte maustaa hyvin! 

Mikä fiksaatio sinulla on raadoista?

Vierailija
6111/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä on tullut uskomattoman itsekkäitä ja pikkusieluisia.

Vieraanvaraisuuteen ei kyetä, muita ei edes haluta ottaa huomioon, vaan tärkeintä on [sivistymätön ja empatiakyvytön] oma itse. Minä minä minä ja minun vegaaniuteni. 

Vierailija
6112/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla on pienet ongelmat. Isani hautajaisissa oli joku kuulemma valittanut, etta karjalanpiirakat olivat alkujaan sailotetty jaisina. Tarjottiin kumminkin lampimina. Ruuat ja tarjoilun hoiti pitopalvelu. Sisareni ja mina asumme molemmat ulkomailla, me ne hautajaiset jouduimme jarjestamaan ulkomailta kasin.

Itse en huomannut  mitaan ongelmaa, ihan hyvalta minulle maistuivat. Mutta minulle ei ole niinkaan nuukaa mita jossakin muistojuhlassa, haissa yms. tarjoillaan. Tai tarjoillaanko mitaan. Eihan syominen ole se paa-asia. Vai onko? 

Kyllä se aikalailla pääasia on kun ajattelee kaukaa tulleita vieraita. Kaikki kai ovat oppineet, että muut tulee huomioida? Ja mitä muuta on hyvän ruuan tarjoaminen kuin sen näyttämistä, että arvostaa toista ja tämä on itselle tärkeä? 

Nykyään moni näyttää että on vain itse itselleen tärkeä.

Vierailija
6113/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vegaani, mutta ko. ruokavalion ruoka on ihan hyvää, kun sen tekee hyvin. Sama juttu kaikessa ruoassa. Jos vegaanisen tarjottavan tekee hyvin, eikä asiasta mainitse, ei ihmiset välttämättä edes tajua, ettei tarjolla ollut lihaa. Leivonnaisissa asiaa ei huomaa sitäkään vähää. Toki, kuten tässä jo on mainittu, joku kauramaito voi olla alkuun outo, jos on tottunut kahvissa lehmän maitoon. 

Eniten ärsyttää kuitenkin tuo valittaminen, olipa kyse sitten kenen juhlista tahansa ja mistä tahansa ruokavaliosta. Ennen kuin alkaa vinkumaan -edes selän takana, voisi miettiä, miksi niin tekee? Ketä se hyödyttää ja voisiko kuitenkin kunnioittaa järjestäjiä ja olla iloinen juhlista. Jos tarjoilut ei olleet omaan makuun, oli kai juhlat muuten mukavat ja tunnelma hyvä? Aikuinen ihminen voi syödä kohteliaisuudesta tarjottavia edes kerran ja pitää mölyt mahassaan. 

Vierailija
6114/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täähän on hyvä idea. Syö juhlissa sen mitä pystyy, ei tee asiasta numeroa ja menee sitten kotimatkalla vaikka grillille. Noinkin olisi voinut fiksu, kohtelias, tarjoiluihin tyytymätön ihminen tehdä.

Vierailija
6115/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus jatkaa kulkuaan, saanko olla utelias kuinka on ap teidän liittonne laita?

Vierailija
6116/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän häät, teidän tarjoilut ja saatte ihan vapaasti päättää, mitä halueatte tarjoilla. On aika epäkohteliasta valittaa siitä.

Jos vanhemmat maksavat, heillä on sanavaltaa. Sen laulua laulat, jonka leipää syöt.

Vierailija
6117/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täähän on hyvä idea. Syö juhlissa sen mitä pystyy, ei tee asiasta numeroa ja menee sitten kotimatkalla vaikka grillille. Noinkin olisi voinut fiksu, kohtelias, tarjoiluihin tyytymätön ihminen tehdä.

Niin paitsi AP:n juhlissa ei ollut mistä valita. Tomaatti, yksi viinirypäle vai kuiva keksi? Siinä sitä valinnan varaa. Toiset ovat voineet tulla julkisilla kaukaa, eikä mahdollisuutta käydä syömässä muualla edes ole. Kuinka ajattelemattomia ihmiset nykyään ovatkaan?

Vierailija
6118/6229 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus jatkaa kulkuaan, saanko olla utelias kuinka on ap teidän liittonne laita?

Tunnen ap:n, liitto kesti tasan kolme kuukautta. Ero tuli, koska kumpikaan ei ollut valmis antamaan toiselle mitään. Yllätys.

Vierailija
6119/6229 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6120/6229 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pelkät riisipiirakat, kirsikkatomaatit, suolainen piirakka ja suklaakakku ole häämenua nähnytkään. Kuvitelkaa, jos riisipiirakoille olisi munavoita, suklaakakku olisi tehty kermaan ja suolainen piirakka sisältäisi lihaa ja tätä esitettäisiin häämenuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi